  • 1. Data: 2014-11-14 12:59:47
    Temat: Domowej roboty NAS
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Przyszedł czas na porządki komputerowe.
    Przeniesienie pracy na lapka + stworzenie przechowalni plików na
    stacjonarce sieciowej.

    Do wyboru są dwa kompy:

    Sempron 3000 nie pamietam ile ram, mysle ze min 2,5GB
    AMD athlon 64 dual core 5600+ 4GB ram

    Wiadomo, ze athlon bedzie lepszy ale czy sempron wystarczy?

    Na czym stawia sie takie coś?
    Na zwykłym win i poobcinac wszystkie graficzne bajery czy moze lepsze
    będzie coś dedykowanego?

  • 2. Data: 2014-11-14 13:08:46
    Temat: Re: Domowej roboty NAS
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    W dniu 2014-11-14 12:59, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Na czym stawia sie takie coś?
    > Na zwykłym win i poobcinac wszystkie graficzne bajery czy moze lepsze

    Semp pewnie wystarczy, A64 wiecej ramu ma, choc przy domowym
    zastosowaniu to nie ma znaczenia. Ja bym postawił na tym, co ma szybszą
    sieciówkę (1GB) i mniejsze zapotrzebowanie na energie.

    A na czym: FreeNAS
    --
    Pozdrawiam Nathan
    "Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew, na które nie

  • 3. Data: 2014-11-14 13:35:57
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Budzik wrote:
> [...]
    >
    > Na czym stawia sie takie coś?
    > Na zwykłym win i poobcinac wszystkie graficzne bajery czy moze lepsze

    NASy te prawdziwe są na ARM CPU i zmodyfikowanym linuksie.
    RAMu mają 256 MB do 512 MB ew. 1 GB, bo NASowi dużo RAMu do działania
    nie trzeba. Pobierają mało prądu i mają sprzętowy RAID1.

  • 4. Data: 2014-11-14 13:48:51
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-11-14 13:35, Poldek wrote:

    > RAMu mają 256 MB do 512 MB ew. 1 GB, bo NASowi dużo RAMu do działania
    > nie trzeba.

    chyyyyba ze uzywa ZFS. jakby ktos chcial sobie zbudowac NAS z mysla
    o tym systemie plikow to o rozsadnym minimum ramu tez trzeba pomyslec.

    --

    memento lorem ipsum

  • 5. Data: 2014-11-14 14:10:07
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    elmer radi radisson wrote:

    > chyyyyba ze uzywa ZFS. jakby ktos chcial sobie zbudowac NAS z mysla
    > o tym systemie plikow to o rozsadnym minimum ramu tez trzeba pomyslec.

    W domowym NASie ZFS to kliniczny przypadek przerostu formy nad treścią.

  • 6. Data: 2014-11-14 14:47:58
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-11-14 14:10, Poldek wrote:

    > W domowym NASie ZFS to kliniczny przypadek przerostu formy nad treścią.

    Niekoniecznie. Uzywam i ZFS scrub przydaje sie chociazby do weryfikacji
    integralnosci danych - tego zaden monitoring dysku nie pokaze a
    zewnetrzne narzedzia do tego to jest dopiero przerost formy nad trescia.
    Poza tym zawsze komus sie moze przydac deduplikacja albo mozliwosc
    wykonywania snapshotow. A czesto ludzie potrafia trzymac na NAS w domu
    ilosc danych co w niejednej firemce.

    --

    memento lorem ipsum

  • 7. Data: 2014-11-14 14:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Nathan s...@w...ere ...

    > Semp pewnie wystarczy, A64 wiecej ramu ma, choc przy domowym
    > zastosowaniu to nie ma znaczenia.

    Gdyby semp wystarczył to byłoby super.

    > Ja bym postawił na tym, co ma szybszą
    > sieciówkę (1GB)

    Tu i tak nie ma znaczenia bo oba maja ZTCW 100.

    Jak to sprawdzic?
    Przy Athlonie pokazuje mi sie w menedzerze urzadzen: nvidia nforce lan

    > i mniejsze zapotrzebowanie na energie.

    Dobre pytanie... :)
    Jak to sprawdzic? W sumie zakładając, ze taki nas wiekszosc czasu nie
    pracuje, trzeba by oba odpalic bez dysków i sprawdzic ile pobierze.
    Dobrze mysle?

    > A na czym: FreeNAS

    Dziekuje, obejrze :)

  • 8. Data: 2014-11-14 15:13:10
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-11-14 14:59, Budzik wrote:

> [...]

    Radze tez zapoznac sie z NAS4Free, szczegolnie dla tych
    ktorzy zaczynaja temat bedzie raczej bardziej intuicyjny
    i spojny.

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2014-11-14 18:06:43
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    elmer radi radisson wrote:

> [...]
    > Poza tym zawsze komus sie moze przydac deduplikacja albo mozliwosc
    > wykonywania snapshotow. A czesto ludzie potrafia trzymac na NAS w domu

    Snapszoty są w standardzie w zwykłym NASie typu ReadyNAS 102.
    Deduplikacja i weryfikacja integralności to już są rzeczy potrzebne w
    sektorze enterprise. W domu to jednak przerost formy nad treścią.

  • 10. Data: 2014-11-15 12:54:31
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    wiadomości news:XnsA3E596598A9BDbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..

    > Tu i tak nie ma znaczenia bo oba maja ZTCW 100.

    Zintegrowane sieciówki często nie miały hardwarowej akceleracji, więc na CPU
    spadała obsługa sieci. A transfer 100 Mbit/s potrafi jednordzeniowego
    Semprona 3000 obciążyć na 100% (a jeśli to full duplex i w obie strony
    akurat będzie szła transmisja czyli łącznie 200 Mbit/s, to jeszcze gorzej
    (wolniej)). Chyba że czas nie jest istotny i można poczekać (a chyba tak
    skoro nie jest wymagagany 1 Gbit). Można też dokupić na allegro jakąś lepszą
    sieciówkę na PCI z akceleracją, żeby nie obciążała procesora.

    > Jak to sprawdzic?
    > Przy Athlonie pokazuje mi sie w menedzerze urzadzen: nvidia nforce lan

    We właściwościach tej sieciówki musi być opcja wyboru szybkości. Jesli
    będzie dostępny tryb 1 Gbit to znaczy że to obsługuje. Ale takie stare
    integry rzadko to miały.