  • 101. Data: 2018-04-02 17:00:22
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.04.2018 o 00:27, Pszemol pisze:

    > To, że Twoja okolica jest 20-lat za murzynami to tego trendu nie widzisz
    > :-P

    Czemu tak się uparłeś na posiadanie tesli, że zapłaciłeś za mglistą
    obietnicę jej posiadania, skoro to takie passe?

    Shrek

  • 102. Data: 2018-04-02 17:02:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.04.2018 o 12:50, RadoslawF pisze:

    > Drugi przykład to własna małżonka. Można przelecieć żonę
    > sąsiada ale większość jednak woli posiadać własną.

    To akurat nie najlepszy przykład;)

    Shrek

  • 103. Data: 2018-04-02 18:28:23
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-04-02 o 16:47, Shrek pisze:

    > Troszkę popłynąłeś.

    W którym miejscu ?

  • 104. Data: 2018-04-02 18:29:58
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-04-02 o 17:02, Shrek pisze:

    > To akurat nie najlepszy przykład;)

    Bardzo dobry, tyle że wpienia żonatych.

    Pozdrawiam

  • 105. Data: 2018-04-02 20:46:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-01 o 22:57, J.F. pisze:

    > No to jednak dwoch pilotow w lotnictwie pasazerskim (a takze np
    > bombowym) bylo od bardzo dawna.
    > I nie dlatego, ze jeden moze zwariowac.

    Nieprawda do sześcianu :-) Nie było takiego obowiązku do 2015r.

    Jeśli mi nie wierzysz to poczytaj sobie choćby tutaj:

    http://www.newsweek.pl/polska/ilu-pilotow-musi-byc-w
    -kokpicie,artykuly,359894,1.html

    TVN też o tym mówi:
    https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/linie-lo
    tnicze-zmieniaja-przepisy-w-kokpicie-stale-dwie-osob
    y,527982.html

    Czemu się tak upierasz? Wystarczy pogooglać.

    > Jak poleca w nocy czy w chmurze, to gory nie zauwaza.
    > Wiec ryzyko jest IMO niewielkie.

    Ja pier... :-D Ręce opadają. Podobnie będzie jak każdy z nich nałoży
    sobie torbę papierową na głowę. Już nie wspomnę o tym gdy stewardesa
    striptease urządzi w kabinie tudzież poleje każdego z nich wrzącą zupą.

    > IMO to one juz sa - rzadkie sa te awarie autopilotow.
    > A jak padnie czujnik to i trzech pilotow nie pomoze.

    Praktycznie zawsze pomoże. Zdarza się, że nie i wtedy czytamy o tym w
    gazetach. Zdarzyło się, że zatkane rurki Pitota bo owady tam się
    zagnieździły lub grad się pojawił, co doprowadziło do katastrofy.
    Jednakże zdecydowanie większość przypadków była taka, że piloci zgodnie
    uznali, że mimo błędnych wskazań obu prędkościomierzy, automatycznie
    wyłączającego się autopilota wszystko jest ok i nic nie należy zmieniać.

    > Ale w AF447 pomogl.
    > A w MH370 zostal wylaczony.

    Guzik prawda. W MH370 system wysyłał komunikaty jeszcze przez 8h od
    czasu zniknięcia z radarów. Przecież są dostępne odczyty i możesz sobie
    wyszukać tych informacji.

    Natomiast w AF447 pomógł w pośredni sposób. Kurs samolotu był znany:
    linia prosta. Prędkość też. Gdyby nie to, to g... by się dowiedzieli o
    pozycji. Znając czas jaki samolot był w powietrzu wyliczono odległość.
    Proste. Do tego fart, że szczątki ktoś zobaczył na wodzie w miarę szybko.

    > No ale pudelko za 200 pilot moze kupic, ale go nie wykorzysta, bo ono
    > nie bedzie dzialac tam w gorze. I podlaczyc do ACARS pilot tez nie
    > bedzie potrafil. Chyba, ze samolot ma internet dla pasazerow ... i
    > pilota.

    To była drwina z kulawej technologii :-) Wyjaśnię, że chodziło mi o to,
    że tylko z lenistwa lub bezmyślności nie wprowadzono monitorowania
    pozycji samolotów bo technologicznie nie ma przeszkód.

    Nie załapałeś? Nawet wprost to napisałem.

    > A przeciez mozna bylo zobaczyc na flightradar24 :-)

    Głupki leśne z komisji badań wypadków lotniczych tego nie zrobiły.
    Przecież widać tam nawet tą przygniecioną owcę :-D

    > Nowe raportuja pozycje co pewien czas.
    > A dolozenie takiej funkcji do 30-letniego samolotu moze nie byc takie
    > proste.

    Proponuję więc abyś zadzwonił to BEA czy innych i powiedział, że wiesz
    jak odszukać nowoczesnego MH370.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 106. Data: 2018-04-02 21:20:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.04.2018 o 18:29, RadoslawF pisze:

    > Bardzo dobry, tyle że wpienia żonatych.

    Tylko tych co im rogi doprawiają:P

    Shrek.

  • 107. Data: 2018-04-02 22:05:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.04.2018 o 18:28, kk pisze:

> [...]

    Tu.

    tu

    > W którym miejscu ?

    Tak naprawdę jest całkiem niemały sztab ludzi, który to robi.

    Shrek

  • 108. Data: 2018-04-02 22:05:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2018 20:46:49 +0200, Marek S napisał(a):

    > Nieprawda do sześcianu :-) Nie było takiego obowiązku do 2015r.

    O roznych rzeczach mowimy.

    Ty, ze teraz ktos musi pilnowac pilota, ja, ze "od zawsze" bylo ich
    dwoch. W koncu ten samobojca z 2015 byl tylko drugim pilotem,
    i poczekal az kapitan opusci kokpit.

    > Praktycznie zawsze pomoże.

    z jednym praktycznym wyjatkiem.

> [...]
    > pozycji. Znając czas jaki samolot był w powietrzu wyliczono odległość.
    > Proste. Do tego fart, że szczątki ktoś zobaczył na wodzie w miarę szybko.

    No coz, link do raportu podalem.

    J.

  • 109. Data: 2018-04-02 22:53:21
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-02 o 12:53, RadoslawF pisze:

    > Chce korzystać z nawigacji i informacji o korkach ale chce też
    > sam wybierać którędy jego samochód ma pojechać.

    Tak to wygląda na obecnym etapie. Argument o niechęci Kowalskiego do
    "dopłacania" za informację o korkach odpada.
    W przyszłości Kowalski nie będzie decydował, którędy będzie odbywała się
    jazda. Będzie decydował system. Ponieważ system będzie kierował
    określoną ilość samochodów na dany odcinek drogi, to będzie z góry
    wiedział ile ich będzie na danym odcinku wtedy, kiedy będzie na nim też
    samochód wiozący Janusza Kowlaskiego. Dlatego nie będzie już takiej
    sytuacji, że ominął korek, a wjechał w większy korek.

  • 110. Data: 2018-04-02 23:07:28
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 16:04:03 +0200, Marek S napisał(a):

    > No coś Ty! A Airbus 330 w 2009 się nie liczy?

    No przecież ten samolot nigdzie nie zniknął.
    Spadł w znanym miejscu, określonym dokładnie właśnie przez pokładowe
    systemy łączności które raportowały co i gdzie się stao.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447#
    Automated_messages

    Szczątki pływające zostały odnalezione następnego dnia.
    Tam był problem tylko ze znalezieniem zatopionego wraku, który był kilka
    kilometrów pod wodą.

    > To nie powinno rzutować na lokalizację maszyny bo techniczna łączność
    > zawsze działa.

    Nie jest to prawda.
    Założenia są takie, że pilot musi mieć możliwość wyłączenia każdego systemu
    przez rozłączenie bezpiecznika, chodzi o bezpieczeństwo instalacji
    elektrycznej i możliwość wyłączenia każdego problematycznego odbiornika.

    I analiza lotu MH380 pokazuje że najprawdopodobniej transpondery zostały
    wyłączone mniej-więcej w czasie kiedy samolot zboczył z kursu.
    Można się domyślać że było to celowe działanie pilota lub osoby która go
    siłowo zastąpiła.

    A też nie ma co robić z ludzi wariatów i produkować samoloty tak żeby były
    zabezpieczone przez celowym działaniem osób kierujących samolotem.

    > Chciałbym zauważyć, że autonomiczne pojazdy Google wygenerowały już 2
    > trupy.

    Pierwszo słyszę.

    > Pierwszy z nich właśnie wpakował się w kurs kolizyjny z
    > ciężarówką

    To chyba nie był ani pojazd Google, ani pojazd autonomiczny - a Tesla z
    autopilotem.
    Ten system to taki raczej automatyczny tempomat połączony z asystentem pasa
    ruchu, a nie pojazd autonomiczny w sensie samodzielnego wykonywania
    manewrów.

    > a drugi nie potrafił zmienić praw fizyki w chwili gdy pod
    > koła wtargnął pieszy.

    To był testowy pojazd Ubera i istotnie pierwszy wypadek śmiertelny pojazdu
    autonomicznego.
    Sam wypadek dość dziwny, bo pojazd wyposażony w dookolny lidar, w idealnych
    dla niego warunkach nie hamował do samego końca - więc albo jakiś gruby
    błąd (lub nagła awaria), albo testowano mocno eksperymentalne
    oprogramowanie o czym nie wiedział nadzorujący operator (albo to
    zbagatelizował).

    Tu jeszcze ciekawe jest to, że wypadek miał miejsce na dość jasnej,
    oświetlonej latarniami drodze na której widoczność była dobra.
    Człowiek bez problemu by tą prowadzącą rower zauważył.

    A Uber pokazał film na którym wygląda jakby tam było ciemno jak w d...
    Film jest zmanipulowany? Przerobiony? A może robili go jakimś starożytnym
    dashcamem (celowo?)

    > A ponieważ zawsze musi być winny to prowadzi się
    > dochodzenie. Z kolei wynik tego dochodzenia jest zależny od:

    Amerykański system prawny akurat w tego typu sprawach jest całkiem sprawny
    i nie potrzebuje ustaw.
    Do jakiś wniosków dojdzie.

    > A mimo to jeszcze większe dupowatości zabijają :-)

    To nie do końca tak - generalnie jeżdżą na tyle niewiele, że trudno z tego
    zrobić jakąś rzetelną statystykę.
    Jeden przypadek śmiertelny Ubera.
    A sam Uber i jego pojazd uważany jest za robiony trochę na szybko i źle
    (Uber ma nóż na gardle i krótkie terminy, a więc pewnie jest tam presja na
    pójście na skróty).