-
11. Data: 2019-03-28 18:16:18
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Nie wszystkie tak samo. Jedne kreca sie w lewo a inne w prawo.
-
12. Data: 2019-03-28 18:50:32
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: s...@g...com
W dniu czwartek, 28 marca 2019 10:54:54 UTC-5 użytkownik Jacek napisał:
> W dniu 28.03.2019 o 16:01, s...@g...com pisze:
> > Bo spalanie ropy ma nizsza temperature i ogolnie zachodzi nieco inaczej niz
spalanie benzyny.
> Temperaturę spalania to ma akurat wyższą ( i wyzsze ciśnienie jest w
> cylindrze).
A racja. Zamotanie mnie jakies dopadlo.
-
13. Data: 2019-03-28 19:37:59
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:
> W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>> zapłonie iskrowym?
>
> Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas,
> nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest
> jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
> W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie,
Ale wtrysk oleju napędowego również.
Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.
> a i
> sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.
To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.
> Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da,
> bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.
Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz
gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie
ssania rośnie.
A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką
sprawność).
Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon
nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze
napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl
-
14. Data: 2019-03-28 20:15:25
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
> zapłonie iskrowym?
>
Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag:
Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common
rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra
(bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach
elektromagnetycznych, a później piezo.
Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od
atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla.
Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od
kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor
czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm.
Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze.
Praw fizyki pan nie zmienisz ;)
Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych
- cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby.
Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką
miedzianą patelnią.
Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne
tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała,
ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego.
Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie
dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla
też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego,
niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi
taksówkarze ;)
--
Pozdrawiam.
Adam
-
15. Data: 2019-03-28 20:31:34
Temat: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Popatrz na wzory chemiczne nafty i benzyny, moze sie domyslisz.
-
16. Data: 2019-03-28 21:26:25
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2019-03-28 o 19:37, Tomasz Pyra pisze:
> Ale wtrysk oleju napędowego również.
No nie zupełnie, jak dokonasz wtrysku zanim lub po tym jak nastąpi
odpowiednie ciśnienie w cylindrze, to może w ogóle nie dojść do
samozapłonu albo spalanie będzie niepełne.
> Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
> pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.
Bo potrzebna jest tylko jedna inicjacja zapłonu, a czy od iskry czy
samozapłon, to już wtórna sprawa.
> Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
> Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz
> gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie
> ssania rośnie.
> A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
> bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką
> sprawność).
Niedobór powietrza załatwia sprężarka, zawory otwarte krócej ale
ciśnienie dolotu się zwiększa.
> Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon
> nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
> I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze
> napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
> że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.
Silniki benzynowe może i lubią wysokie obroty ale ostatnie nie są
pożądanym zjawiskiem, czym masz wyższe obroty użyteczne silnika tym
bardziej musisz je korygować przełożeniami.
-
17. Data: 2019-03-28 22:20:54
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
> zapłonie iskrowym?
>
bo ma dłuższe wykorbienie.
ToMasz
-
18. Data: 2019-03-28 22:39:56
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):
> W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>> zapłonie iskrowym?
>>
> bo ma dłuższe wykorbienie.
byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?
J.
-
19. Data: 2019-03-29 09:09:53
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
W dniu 2019-03-28 o 22:39, J.F. pisze:
> Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):
>> W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
>>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>>> zapłonie iskrowym?
>>>
>> bo ma dłuższe wykorbienie.
>
> byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
> istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?
Może nie istotnie, ale różnica jest:
1.9TDI:
engine configuration & engine displacement: inline four-cylinder (R4/I4)
Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,896 cubic centimetres
(115.7 cu in); bore x stroke: 79.5 by 95.5 millimetres (3.13 in × 3.76
in), stroke ratio: 0.83:1
2.0 R4
1,984 cubic centimetres (121.1 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x
stroke: 82.5 by 92.8 millimetres (3.25 in × 3.65 in), stroke ratio: 0.89:1
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
20. Data: 2019-03-29 09:11:08
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
W dniu 2019-03-28 o 22:39, J.F. pisze:
> Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):
>> W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
>>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>>> zapłonie iskrowym?
>>>
>> bo ma dłuższe wykorbienie.
>
> byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
> istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?
jeszcze to
2.0TDI:
inline four-cylinder (R4/I4) Turbocharged Direct Injection (TDI)
turbodiesel; 1,968 cubic centimetres (120.1 cu in);bore x stroke: 81.0
by 95.5 millimetres (3.19 in × 3.76 in), stroke ratio: 0.85:1
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++