eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.ent22.internet
    dsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
    Date: Thu, 28 Mar 2019 20:15:25 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <q7j6gd$auu$1$Adam@news.chmurka.net>
    References: <q7i46p$fc$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: ent22.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Thu, 28 Mar 2019 19:15:25 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Adam";
    posting-host="ent22.internetdsl.tpnet.pl:83.15.205.22";
    logging-data="11230";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.6.1
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <q7i46p$fc$1@node1.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2653190
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
    > Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
    > zapłonie iskrowym?
    >

    Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag:
    Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common
    rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra
    (bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach
    elektromagnetycznych, a później piezo.
    Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od
    atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla.

    Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od
    kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor
    czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm.
    Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze.
    Praw fizyki pan nie zmienisz ;)

    Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych
    - cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby.
    Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką
    miedzianą patelnią.

    Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne
    tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała,
    ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego.

    Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie
    dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla
    też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego,
    niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi
    taksówkarze ;)


    --
    Pozdrawiam.

    Adam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: