eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
    blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt
    -spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <q7i46p$fc$1@node1.news.atman.pl>
    <5c9cee4a$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Date: Thu, 28 Mar 2019 19:37:59 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.6.1
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5c9cee4a$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 43
    Message-ID: <5c9d148a$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.64.51.212
    X-Trace: 1553798282 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 503 89.64.51.212:53489
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2653183
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:
    > W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
    >> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
    >> zapłonie iskrowym?
    >
    > Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas,
    > nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest
    > jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
    > W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie,

    Ale wtrysk oleju napędowego również.
    Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
    pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

    > a i
    > sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.

    To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.

    > Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da,
    > bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

    Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
    Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz
    gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie
    ssania rośnie.
    A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
    bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką
    sprawność).

    Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon
    nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
    I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze
    napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
    że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.




    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:
    http://powertorque.cba.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: