-
21. Data: 2019-03-29 09:19:22
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 29 Mar 2019 09:09:53 +0100, Mirek Ptak napisał(a):
> W dniu 2019-03-28 o 22:39, J.F. pisze:
>> Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):
>>>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>>>> zapłonie iskrowym?
>>>>
>>> bo ma dłuższe wykorbienie.
>>
>> byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
>> istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?
>
> Może nie istotnie, ale różnica jest:
>
> 1.9TDI:
> engine configuration & engine displacement: inline four-cylinder (R4/I4)
> Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,896 cubic centimetres
> (115.7 cu in); bore x stroke: 79.5 by 95.5 millimetres (3.13 in × 3.76
> in), stroke ratio: 0.83:1
>
> 2.0 R4
> 1,984 cubic centimetres (121.1 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x
> stroke: 82.5 by 92.8 millimetres (3.25 in × 3.65 in), stroke ratio: 0.89:1
I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?
Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej spala.
A moze tez wolniej paruje ?
J.
-
22. Data: 2019-03-29 09:54:26
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-03-28 o 15:03, R. Daneel Olivaw pisze:
> Tak to wygląda jak pytanie zadaje sztuczna inteligencja...
>
A przepraszam. Jeszcze zapomniałem o elektrycznych. Przecież elektryczne też tak samo
się kręcą
jak się je ustawi na takie same obroty jak dizla.
-
23. Data: 2019-03-29 10:10:20
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
W dniu 2019-03-29 o 09:19, J.F. pisze:
> I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?
Swój wpływ przy 4krpm na pewno jakiś ma.
>
> Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej spala.
> A moze tez wolniej paruje ?
Wszystko to plus większe masy jak zostało już napisane.
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
24. Data: 2019-03-29 10:44:44
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: yabba <g...@g...com>
W dniu 28-03-2019 o 14:41, robot pisze:
> W dniu 2019-03-28 o 14:32, robot pisze:
>> W dniu 2019-03-28 o 13:05, viktorius pisze:
>>> W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
>>>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>>>> zapłonie iskrowym?
>>>>
>>> Kręcą się tak samo, np na obydwu dam po 3000 obrotów na minutę, to
>>> wał korbowy z diesla kręci się tak samo szybko jak wał w benzyniaku.
>>> Na gazie nie sprawdzałem :P
>>>
>>> PS.
>>> doprecyzuj, co znaczy wolniej? Wolniejsze obroty biegu jałowego, czy
>>> może mniejsze obroty maksymalne? A może jeszcze cos innego?
>>>
>> Myślałem, że będzie jasne, ale dobra.
>>
>> Zazwyczaj (nie zawsze) większość, przeciętnych, zwykłych,
>> standardowych, silników z zapłonem samoczynnym,
>> który to silnik przeznaczony jest do napędu przeciętnych, zwykłych,
>> standardowych osobowych samochodów
>> powstałych w okresie ostatnich 50 lat z tego oraz ubiegłego wieku
>> charakteryzuje się mniejsza
>> maksymalną ilościa obrotów jaką może osiągnąć podczas napędzania
>> przeciętnych, zwykłych, standardowych osobowych samochodów,
>> nie na biegu jałowym, nie na luzie, nie pod wodą, nie w próżni, tylko
>> normalnie na drodze asfaltowej
>> lub dobrze utwardzonej. Jak również zazwyczaj (nie zawsze) większość,
>> przeciętnych, zwykłych, standardowych, silników z zapłonem samoczynnym
>> który to silnik przeznaczony jest do napędu przeciętnych, zwykłych,
>> standardowych osobowych samochodów
>> powstałych w okresie ostatnich 50 lat z tego oraz ubiegłego wieku
>> osiąga większy moment obrotowy przy mniejszych obrotach niż
>> silnik z zapłonem samoczynnym.
>> Nie sorry, nie dam rady chyba.
>> Innym razem spróbuję.
>
> Poddaje się.
> Wszystkie silniki kręcą się tak samo. Dizle, benzyny , dizle w czołgu, w
> największym tankowcu, parowe o spalaniu zewnetrznym.
> Wszystkie kręcą się tak samo, identycznie ale wiadomo że dizle 2 razy
> szybciej od innych a od turbinowych 1,6 raza szybciej
> A najszybciej kręcące się silniki , to strumieniowe.
> Nie było pytania.
Nie unoś się tak. :)
Słyszałem naukowe wyjaśnienie, że w cylindrze ON spala się wolniej niż
benzyna, więc suw pracy musi trwać dłużej.
yabba
-
25. Data: 2019-03-29 11:34:34
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-03-28 o 15:41, Mateusz Bogusz pisze:
>> Wiem o co Ci biega, auto żeby ruszyło potrzebuje jakiś moment z silnika,
>> na tyle duży żeby tego silnika nie zdusić. I tutaj się okazuje że diesle mają ten
właściwy moment przy znacznie mniejszych obrotach niż benzyniaki, a na dodatek
przyrost tego momentu w funkcji obrotów dla benzyniaka i diesla jest inny i dla
diesli od pewnych
>> obrotów tego przyrostu nie ma a jest wręcz spadek dlatego nie musiały się bardziej
>> kręcić i pod to były dobrane przełożenia w skrzyni. Mowa oczywiście o starych
normalnych silnikach bez turbin i innych udziwnień.
>
> Jemu chodzi o to dlaczego w dieslach czerwone pole zaczyna się od 4000 obr./min a w
benzynie od 6000 obr./min.
>
Dokładnie tak.
-
26. Data: 2019-03-29 11:43:10
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Mirek Ptak" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q7knds$nms$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2019-03-29 o 09:19, J.F. pisze:
>> I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?
>Swój wpływ przy 4krpm na pewno jakiś ma.
Ale miedzy 4k a 6k roznica jest spora, a miedzy 92 a 95 jakas
niewielka :-)
Mysle, ze znalazlbym beznyniaka ze skokiem 95mm, wymiary firmy roznie
dobieraly, czasem kwestia mody ...
>> Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej
>> spala.
>> A moze tez wolniej paruje ?
>Wszystko to plus większe masy jak zostało już napisane.
Czy takie wieksze ... jesli ta benzynka ma wieksza moc, to moment
wychodzi podobny, wiec i wytrzymalosc elementow silnika jakas podobna
powinna wyjsc ...
J.
-
27. Data: 2019-03-29 11:53:26
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: robot <a...@o...pl>
Tak jak się obawiałem, ta pozornie trywialna sprawa nie jest prosta. Mnie
zastanawiało właśnie czy nie ma jakiejś jednej konkretnej zasadniczej
przyczyny czysto fizycznej. A wszystkie inne w porównaniu do tej jednej to by były
szczegóły.
Wszystkie przytoczone przez kolegów zjawiska mają bez wątpienia znaczenie i tez
brałem je zawsze pod uwagę.
Ale które zjawisko ma znaczenie decydujące? Czy w ogóle takie jest.
Czy mamy tu jednak do czynienia z sytuacją, gdzie złożenie kilku faktów skutkuje
"mniejszymi obrotami",
bez możliwości wyodrębnienia zjawiska decydującego.
Jeżeli miałby być taki jeden czynnik, to ja obstawiałem na właściwości spalania ropy.
Może właśnie to ma decydujące znaczenie?
-
28. Data: 2019-03-29 13:17:19
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-03-29 o 11:53, robot pisze:
> Tak jak się obawiałem, ta pozornie trywialna sprawa nie jest prosta.
> Mnie zastanawiało właśnie czy nie ma jakiejś jednej konkretnej zasadniczej
> przyczyny czysto fizycznej. A wszystkie inne w porównaniu do tej jednej
> to by były szczegóły.
> Wszystkie przytoczone przez kolegów zjawiska mają bez wątpienia
> znaczenie i tez brałem je zawsze pod uwagę.
> Ale które zjawisko ma znaczenie decydujące? Czy w ogóle takie jest.
> Czy mamy tu jednak do czynienia z sytuacją, gdzie złożenie kilku faktów
> skutkuje "mniejszymi obrotami",
> bez możliwości wyodrębnienia zjawiska decydującego.
> Jeżeli miałby być taki jeden czynnik, to ja obstawiałem na właściwości
> spalania ropy.
> Może właśnie to ma decydujące znaczenie?
Nie pamiętam w której książce to było, ale na wiki też jest to w miare
wytłumaczone.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zw%C5%82oka_zap%C5%82o
nu
Jak dla mnie to największa przyczyna ograniczenia szybkobieżności
Diesla, druga to wg mnie wolniej przebiegające spalanie mieszanki (w
porównaniu z benzyną).
--
viktorius
-
29. Data: 2019-03-29 16:55:21
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-03-29 o 13:17, viktorius pisze:
> W dniu 2019-03-29 o 11:53, robot pisze:
>> Tak jak się obawiałem, ta pozornie trywialna sprawa nie jest prosta. Mnie
zastanawiało właśnie czy nie ma jakiejś jednej konkretnej zasadniczej
>> przyczyny czysto fizycznej. A wszystkie inne w porównaniu do tej jednej to by były
szczegóły.
>> Wszystkie przytoczone przez kolegów zjawiska mają bez wątpienia znaczenie i tez
brałem je zawsze pod uwagę.
>> Ale które zjawisko ma znaczenie decydujące? Czy w ogóle takie jest.
>> Czy mamy tu jednak do czynienia z sytuacją, gdzie złożenie kilku faktów skutkuje
"mniejszymi obrotami",
>> bez możliwości wyodrębnienia zjawiska decydującego.
>> Jeżeli miałby być taki jeden czynnik, to ja obstawiałem na właściwości spalania
ropy.
>> Może właśnie to ma decydujące znaczenie?
>
> Nie pamiętam w której książce to było, ale na wiki też jest to w miare
wytłumaczone.
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Zw%C5%82oka_zap%C5%82o
nu
O widzisz. Ale to już trzeba się znać żeby szukać takiego hasła jak "zwłoka zapłonu"
>
> Jak dla mnie to największa przyczyna ograniczenia szybkobieżności Diesla, druga to
wg mnie wolniej przebiegające spalanie mieszanki (w porównaniu z benzyną).
Poczytam, dzięki.