  • 1. Data: 2013-09-28 22:16:20
    Temat: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    ...są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:
    http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png
    http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png
    http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png
    http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
    http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
    No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem błędem statystycznym, ale szczęśliwym/

  • 2. Data: 2013-09-29 00:10:29
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
    > http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
    > No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

    Jasne że trzeba... Może np. od razu napisz ile to miało pikseli i na
    jak dużej matrycy. :)

    Bo resize w dół =/= matryca "grubopikselowa", o czym mówi nie tylko
    teoria, ale co udowodnił chociażby Canon testując swoje 2 MPix na FF.

    Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png na
    chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie wyszły... ;)

    Tak przy okazji: żonglując wynikami pomiarów DxO wciąż otrzymuję
    spójne wyniki z moimi twierdzeniami prezentowanymi tu na grupie (nie
    dziwnego - jeśli teoria dobra, to praktyka i fakty mogą to tylko
    potwierdzać... ;-)

    Tu są wyniki dla "reporterki", gdy robi się w świetle zastanym:
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/965064
    8839/in/photostream/

    a tu te same pomiary wg kryteriów dla studia foto - gdy światła
    nigdy nie brakuje dają mocno odmienne wyniki (wciąż jednak dobrze zgodne
    z obserwacjami):
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/982266
    2073/in/photostream/

    Detalicznie mocno mnie zaskoczyła żałośnie niska pozycja FF Canona
    wg kryteriów do studia - dotychczas zakładałem, że jeśli ktoś idzie w
    megapiksele, czym psuje jakość w najwyższych czułościach i częściowo
    dynamikę matrycy, to przynajmniej zyskuje w warunkach studyjnych (jak to
    się potwierdziło np. w przypadku podejścia Sony), jednak stagnacja
    jakości w Canonie jest tak zabetonowana, że nawet zmiana priorytetów FF
    Canona nie pomogła.

    Wracając do wątku - mając już tak dużą liczbę pomiarów DxO możnaby
    zatrudnić Solvera i wyznaczyć stopień degradacji "reporterskiej" jakości
    z każdym MPixem na matrycy więcej, choć trzeba by go jeszcze
    wyekstrahować z miksu z postępem technologicznym - obydwa procesy
    szły równolegle do siebie (np. Canon prawie cały przyrost jakości
    przeputał na dodatkowych megapikselach), dlatego nie jest to aż taka
    trywialna sprawa - dane są ze sobą mocno splątane.

    Literatura:
    http://www.dxomark.com/
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/
    http://sensorgen.info/

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2013-09-29 00:30:00
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2013-09-28 22:16, Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
    > http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
    > No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

    Cudeńka!

    --
    animka

  • 4. Data: 2013-09-29 00:54:57
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2013-09-29 00:30, animka pisze:

    > Cudeńka!

    To ta kamera?
    http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-blac
    k-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

    --
    animka

  • 5. Data: 2013-09-29 05:36:59
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-09-29 00:54, animka pisze:
    > To ta kamera?
    > http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-blac
    k-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

    Tak.

    --
    pozdrawia Adam
    /to wszystko ONI!/

  • 6. Data: 2013-09-29 05:40:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-09-29 00:10, Mariusz [mr.] pisze:
    > Jasne że trzeba... Może np. od razu napisz ile to miało pikseli i na
    > jak dużej matrycy. :)

    Tyle, ile widać (3,2Mpx). Rozmiar x2.4

    > Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png na
    > chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie wyszły... ;)

    Tak, spore szumy... Spore szumy to ja miałem w oczach chcąc na żywo
    zobaczyć tę scenę.

    --
    pozdrawia Adam
    /mężczyźni są z Redmond, a kobiety z Cupertino/

  • 7. Data: 2013-09-29 07:10:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Tyle, ile widać (3,2Mpx). Rozmiar x2.4

    Nie znam się na tych egzotycznych wynalazkach, a może ktoś już
    sprawdzał i wie, czy opisywana tu kamera:
    http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-blac
    k-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

    ... posiada OEM-owy sensor używany także w innych aparatach
    (częsta sytuacja), czy produkowany specjalnie na potrzeby firmy?
    (rzadki przypadek)

    I od razu pytanie drugie, znacznie ważniejsze - czy to jest
    fizycznie matryca 3,2 MPix czy raczej producent na poziomie software'u
    zablokował dostęp i już na etapie przedrawowym soft zlewa np. każde 4
    bądź 9 (bądź ilekolwiek) sąsiednich pikseli w jeden "duży" piksel?

    Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
    tonalności - przy tym samym rozmiarze), a Hi-ISO też by leżało po
    staremu, cudów nie ma.

    > Tak, spore szumy... Spore szumy to ja miałem w oczach chcąc na żywo
    > zobaczyć tę scenę.

    Naświetlone i obrobione na obrazek "chmurki w letni dzień", ale
    jeśli było to zdjęcie nocne, to padam na kolana... :)

    I od razu doczepię z drugiego podwątku:

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:
    k-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

    > Tak.

    "Duża wadą techniczną w samej budowie jest dość duża odległość
    obiektywu od sensora, przez co uzyskujemy duży krop, rzędu2,4 - czyli
    korzystając z obiektywu 20-25 mm uzyskamy szerokość 50-55 mm na
    kamerze/aparacie z pełną klatką."

    Podoba mnie się to zdanie... ;-D

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 8. Data: 2013-09-29 07:19:25
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]
    > obiektywu od sensora, przez co uzyskujemy duży krop, rzędu2,4 - czyli
    > korzystając z obiektywu 20-25 mm uzyskamy szerokość 50-55 mm na

    Gdybyż to było takie proste, to sonowe NEX-y byłyby już chyba
    średnim formatem... :)) Że przypomnę stary wątek:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl&fromgroups#!t
    opic/pl.rec.foto.cyfrowa/GgXaKCDRwsc

    [mr.]

  • 9. Data: 2013-09-29 23:29:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-09-29 07:10, Mariusz [mr.] pisze:
> [...]
    > Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
    > tonalności - przy tym samym rozmiarze), a Hi-ISO też by leżało po

    Nie wiem, nie interesuje mnie to już - czy to dużo małych, czy mało
    dużych. Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

    > Naświetlone i obrobione na obrazek "chmurki w letni dzień", ale
    > jeśli było to zdjęcie nocne, to padam na kolana... :)

    Widzisz gdzieś przepalenie na niebie? Na kilkadziesiąt tysięcy zdjęć,
    które w życiu zrobiłem, nie zdarzyło mi się dotąd takie, w którym
    zdjąłbym jednoczenie chmury podświetlone słońcem w sposób jak na zdjęciu
    i czytelne cienie, jakie widać pod drzewami. To jest rewolucja, ostatnia
    już, a podwójna, bo to się rusza.

    --
    pozdrawia Adam
    /coś śmiesznego? - otóż każdy myśli, że jego sytuacja jest akurat wyjątkowa/

  • 10. Data: 2013-09-30 06:25:48
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Nie wiem, nie interesuje mnie to już - czy to dużo małych, czy mało
    > dużych.

    A w sumie powinno, jeśli zaczynamy rozgłaszać o wpływie liczby
    pikseli - najpierw należałoby ustalić ile ich naprawdę jest! :)

    Nie atakuję i nie podważam, tylko sam mam problem z tymi niszowymi
    producentami sprzętu cyfrowego - zawsze próbują stworzyć aurę
    superwyjątkowości, która ma uzasadnić każdą cenę, a tymczasem
    często trochę ściemniają i przecieki mówią, że korzystają z produktów
    niedrogiej masówki. Było tak z Leiką, Hasselbladem, chyba Epsonem
    i oczywiście innymi...

    Bierze się to z tego, iż produkcja zaawansowanej elektroniki jest
    dość tania, jeśli chodzi o koszty krańcowe, ale za to za uruchomienie
    produkcji przychodzi zapłacić fortunę - optymalizacja kosztów
    doprowadziła do tego, że np. w pewnym momencie mieliśmy w praktyce tylko
    dwie fabryki pecetowego RAM-u na świecie, a po trzęsieniu ziemi w Kobe
    została tylko jedna (w efekcie ceny wystrzeliły na kilka lat...) To jest
    oczywista przyczyna oddawania produkcji "serca" swojego produktu
    poddostawcom lub korzystania z cudzego gotowca.

    > Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

    Fajnie, ale machając ręką na ww. pytanie tracimy możliwość
    odpowiedzi na dalsze pytania:
    - Czemu ten wynik zawdzięcza?
    - Czy w związku z tym inni mają może jeszcze większe rezerwy?

    Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
    możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z pewnego
    zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).

    [...]
    > Widzisz gdzieś przepalenie na niebie?

    Fakt, że bardzo niewiele, ale za to ciągnięcie z cieni za uszy było
    chyba mocne, skoro aż się pojawiły przestery...

> [...]
    > mi się dotąd takie, w którym zdjąłbym jednoczenie chmury podświetlone
    > słońcem w sposób jak na zdjęciu i czytelne cienie, jakie widać pod

    Ja tam jednak lubię studyjne sample - wiele producenckich zaklęć
    okazywało się wówczas kpiną (np. pamiętam wielkie halo Sony przy
    wypuszczaniu pierwszego kompakta BSI - rumor na cały świat, a na
    samplach nie pokazał dosłownie niczego).

    > To jest rewolucja, ostatnia już, a podwójna, bo to się rusza.

    No i to jest może najważniejsza wiadomość w tym wątku, bo na filmie
    zupełnie nie razi obniżona rozdzielczość, za to uwiera, gdy niebo nad
    sceną pod drzewami jest wypalone do białości, albo wyjście z kamerą
    z pomieszczenia skutkuje kilkusekundowym "white-outem" i właśnie na
    takie okoliczności warto testować współczesne kamery video

    (sam nie jestem zainteresowany, póki ktoś mi nie da jakiegoś dobrego
    scenariusza, inaczej amatorszczyzna nie ma większego sensu poza
    pamiątkarstwem, a tu wystarczy to, co już jest. A może wcale nie trzeba
    się przestawiać? Właśnie sobie obejrzałem "12 małp", a tam zwróciłem
    uwagę na dedykację - okazuje się, że film jest właściwie remakiem 28
    minutowego francuskiego "filmu" z 1962, który składa się praktycznie
    z samych statycznych zdjęć i głosu narratora, który jednak w pewnych
    kręgach zyskał status kultowego. W sumie optymistyczna wiadomość
    - nareszcie coś dla mnie. A dotychczas w ogóle nie miałem napędu, żeby
    wchodzić w photocasty... ;)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Filar_(film)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]