  • 11. Data: 2009-09-28 17:33:49
    Temat: Re: Czyszczenie matrycy cd. XXX
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Zgadzam się, ale mi chodziło o sam aspekt dostania się do matrycy.
    > Wiem, że w G9 tam ostrzegają że jak się matrycę odkręci od obiektywu
    > (G9 ma zintegrowany "optical unit" składający się z optyki i matrycy w
    > jednym)
    > to trzeba coś tam kalibrować - nie mam pojęcia, ale nie będę rozkręcał
    > nowego.

    Hmmm ... może ściągnij instrukcję serwisową do swojego aparatu i tam
    znajdziesz odpowiedź? Widzę, że coś leży na torrentach.
    Może chodzić o kalibrację mechaniczną lub elektryczną - potrzebną po
    podłączeniu innej matrycy do elektroniki aparatu.
    W mojej dość starej kamerze video odkręciłem matrycę od optyki, usunąłem
    pyłki, złożyłem i wszystko chodzi. Serwisówka też nie wymagała żadnych
    specjalnych czynności. Za to wymiana matrycy (wg. serwisówki) wymagała
    kalibracji. Był szczegółowy opis jak się to robi. Zabawa wymagała pilota
    serwisowego. Na szczęście tylko o tym czytałem, bo nie musiałem wymieniać.
    Przy mechanicznej możesz mieć trzy wkręty, ustawiające równoległość.
    Pojęcia nie mam jak to jest u Ciebie. Serwisówka jest najtańszym
    sposobem a o ile cię znam z pl.misc.elektronika, to nie będzie dla
    Ciebie czarną magią.
    Maciek

  • 12. Data: 2009-09-28 20:46:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Maciek" <m...@p...com> wrote in message

> [...]
    > Pojęcia nie mam jak to jest u Ciebie. Serwisówka jest najtańszym sposobem
    > a o ile cię znam z pl.misc.elektronika, to nie będzie dla Ciebie czarną

    Znasz mnie z tamtej grupy i nie byłaby magią, ale mam pewnią
    awersję do torrentów :-)

    Co do równoległości czy tam prostopadłości to rzeczywiście są trzy śrubki
    z tyłu matrycy mocujące ja do korpusu obiektywu... Ale ich nie mam zamiaru
    rozkręcać - matryca ma przyjść w komplecie z obiektywem i sprzedawca
    nic nie pisze o kalibracji całego optical unit. Pisał natomiast o tym, że
    jak
    się zdejmie metrycę z obiektywu to trzeba coś kalibrować - może chodziło
    o tą prostopadłość do osi obiektywu?

  • 13. Data: 2009-09-29 19:09:34
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Pisał natomiast o tym,
    > że jak
    > się zdejmie metrycę z obiektywu to trzeba coś kalibrować - może chodziło
    > o tą prostopadłość do osi obiektywu?

    No to jednak szukaj serwisówki. Do kamery bardzo mi się przydała, bo
    ułatwiła rozkręcenie i nie miałem dodatkowego stresu, że czegoś nie wiem
    a mogę zepsuć. Przy okazji uruchomiłem ukrytą funkcję, czyli nagrywanie
    z zewnętrznego źródła sygnału a nie tylko z toru kamerowego. Kamera dziś
    już dość leciwa (Sony Hi8) ale ma tylko jeden potencjometr do regulacji
    jasności obrazu w wizjerze. Wszystkie pozostałe (włącznie z napięciami
    przetwornicy) reguluje się pilotem serwisowym. Kalibracja parametrów,
    odczyt błędów itp. To jest dość skomplikowany system, budzący spory
    szacunek dla projektantów.
    Jak masz uczulenie na torrenty, to szukaj gdzie indziej. Ja swoje
    ściągałem z innych źródeł. Na elektrodzie pojawiła się nawet do
    Panasonica G1 - totalna nowość.
    Maciek

  • 14. Data: 2009-09-30 00:38:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > Jak masz uczulenie na torrenty, to szukaj gdzie indziej. Ja swoje
    > ściągałem z innych źródeł. Na elektrodzie pojawiła się nawet do Panasonica

    Na razie obyło się bez serwisówki...
    Dostałem wczoraj obiektyw, dziś go zainstalowałem...
    Pierwsze próbne zdjęcia są ok i na pierwszy rzut oka wszystko działa OK.
    W sumie kosztowało mnie to zaledwie $80 dolców i mam nową soczewkę.
    Gdybym zaniósł do serwisu to zapłaciłbym $185 i miałbym starą z rysą.

  • 15. Data: 2009-09-30 18:27:18
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > W sumie kosztowało mnie to zaledwie $80 dolców i mam nową soczewkę.
    > Gdybym zaniósł do serwisu to zapłaciłbym $185 i miałbym starą z rysą.

    Że o satysfakcji już nie wspomnę :-)

  • 16. Data: 2009-09-30 18:45:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Że o satysfakcji już nie wspomnę :-)

    Toteż nie wspominałem ;-)

  • 17. Data: 2009-10-01 06:25:13
    Od: Jan <k...@p...com>

    John Smith pisze:

    > U mnie sprawdza się następująca procedura:
    > 1. Przedmuchanie gruszką za 15PLN
    > 2. Przeczyszczenie LensPen-em za 40PLN
    > 3. Ponowne przedmuchanie gruszką.
    > (...)

    Tak się zastanawiam nad dmuchaniem gruszką.
    Czy rację mają ci, co opisują w sieci z obrazkami
    całość zabiegu czyszczenia. Chodzi o to, że radzą
    oni, żeby raczej gruszką nie dmuchać, a zasysać nią
    powietrze z wnętrza aparatu. Ich zdaniem dmuchanie
    powoduje tylko tymczasowe przemieszczenie się
    pyłków we wnętrzu. I że te pyłki potem znów sobie
    powędrują losowo gdzie im wypadnie droga. Czyli
    na przykład na matrycę.

    Myślę, że jeszcze czeka nas dłuższa droga do
    opanowania sprawy czystości matrycy światłoczułej.
    Wibracje i jakieś lepkie wkładki montowane we
    wnętrzu do zbierania pyłków to dopiero początek.

    Na razie to u nas jesteśmy na etapie złotorączkowym.
    Z racji niedużych rozmiarów rynku, zwłaszcza
    w zakresie lustrzanek cyfrowych, serwis jest
    na poziomie złotych rączek, w najlepszym razie.
    Może to być rynkowa luka, cel aktywności zarobkowej
    dla prawdziwych domorosłych złotych rączek?
    Ja chętnie zapłacę za porządnie wykonane czyszczenie.
    Pewnie, że chciałbym tanio. Ale najważniejsze, żeby
    było fachowo i odpowiedzialnie.

    Pozdrawiam,

    Jan

  • 18. Data: 2009-10-01 07:00:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ja chętnie zapłacę za porządnie wykonane czyszczenie.
    > Pewnie, że chciałbym tanio. Ale najważniejsze, żeby
    > było fachowo i odpowiedzialnie.
    >
    > Pozdrawiam,
    >
    > Jan

    wazna jest profilaktyka

    czeste okresowe przedmuchiwanie komory lustra ( przy zamknietej
    migawce).

    Tam najpierw zbieraja sie pylki , ktore pozniej dostaja sie do
    matrycy.
    wydluza sie interwale czyszczenia matrycy w ten spsob nawet
    parokrotnie.

    Zasysanie jest metoda elegancka ale raczej malo skuteczna.
    Usuniesz w ten sposob niewielka czesc.
    Dmuchanie jest jednak skuteczniejsze .
    W komorze wytwarzasz nadcicnienie- powietrze wraz z zanieczyszczeniami
    zostaje wyochane na zewnatrz , uzupelnione powietrzem z gruszki ( musi
    wiec byc ona wewnatrz czysta.)

    Gdybyc zasysal kurz do gruszki , to pamietaj ze w zasadzie nie bardzo
    nadaje sie ona do czyszczenia metoda dmuchania.

    czy zwolennicy tej metody pomysleli o tym.

    mam taki maly odkurzacz wielkosci piora na baterie do przeczyszczania
    wnetrz aparatu - to jednak jest malo skuteczne.

  • 19. Data: 2009-10-01 21:46:28
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

> [...]
    > powoduje tylko tymczasowe przemieszczenie się
    > pyłków we wnętrzu. I że te pyłki potem znów sobie
    > powędrują losowo gdzie im wypadnie droga. Czyli

    Co sie dzieje gdy zasysasz?
    Zmniejsza się ciśnienie w środku aparatu i jest wyrównywane powietrzem z
    poza aparatu, w którym też są pyłki. Nie pozbędziesz się śmieci ze środka
    paratu zupełnie i wraz z czasem będzie ich tylko więcej. Gruszką może dać
    podciśniene zbyt małe by odkleić włoski i kurz z materiału którym jest
    wyłozona komora lustra. Jak coś na niej siądzie dmuchasz gruszką, jeśli to
    nic nie daje musisz myć na mokro (na wilgotno raczej). Dobrze mieć czyste w
    środku obiektywy, czysto w torbie... Zmieniać obiektywy w miejscach nie
    zapylonych (trzymając aparat dziurą w dół). Syfy wychodzą najbardziej na
    zdjeciach przy f11-f32, przy mniejszych ogniskowych rzadko. Zwykle czyszczę
    swój parat 2 razy do roku i to wystarcza.