eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCzym rozwiercić...
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 28

  • 1. Data: 2010-07-08 15:27:56
    Temat: Czym rozwiercić...
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    Historia jest taka oto... Podczas zdejmowania koła z samochodu-dawcy
    (Mistubishi Pajero) ukręciła się nakrętka (w terenówkach zwykle koła
    mocowane są na szpilkach, a dokręcane nakrętkami z kołnierzem
    przylegającym do felgi, a nie śrubami, jak w zwykłych osobówkach). Tak
    pechowo, że nijak jej resztek nie da się złapać żadnym narzędziem.
    Pozostaje chyba tylko rozwiercenie całości, wraz ze szpilką. No i teraz
    powstaje pytanie, bo pewnie stal, z której takie szpilki są wykonane, za
    bardzo miękka nie jest. Jakich wierteł użyć? Może jest jakaś specjalna
    strategia takiego rozwiercania? Za wszelkie sugestie z góry wielkie dzięki.

    Pozdrawiam
    Marek


  • 2. Data: 2010-07-08 15:37:54
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    Marcus pisze:
    > Historia jest taka oto... Podczas zdejmowania koła z samochodu-dawcy
    > (Mistubishi Pajero) ukręciła się nakrętka (w terenówkach zwykle koła
    > mocowane są na szpilkach, a dokręcane nakrętkami z kołnierzem
    > przylegającym do felgi, a nie śrubami, jak w zwykłych osobówkach). Tak
    > pechowo, że nijak jej resztek nie da się złapać żadnym narzędziem.
    > Pozostaje chyba tylko rozwiercenie całości, wraz ze szpilką. No i teraz
    > powstaje pytanie, bo pewnie stal, z której takie szpilki są wykonane, za
    > bardzo miękka nie jest. Jakich wierteł użyć? Może jest jakaś specjalna
    > strategia takiego rozwiercania? Za wszelkie sugestie z góry wielkie dzięki.
    >
    > Pozdrawiam
    > Marek

    Szpilka jest wkrecana, czy wciskana od wewnetrznej strony piasty?
    Jesli wkrecana, to uzyc do tego zestawu wykretakow z lewym gwintem po
    uprzednim rozwierceniu. Jesli wciskana, to moze udaloby sie ja wybic z
    piasty, a od wewnetrznej strony uzyc szlifierki katowej, zeby szpilke
    obciac? Co do samego rozwiercania - nie pomoge, ale twardosc takich
    szpilek pewnie oscyluje gdzies kolo 12.9.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia


  • 3. Data: 2010-07-08 15:39:02
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: "Dman-666" <d...@t...o2.pl>

    Patrze a tu w szybce robal taki: news:i14jpc$lu1$1@newsread1.aster.pl !
    Pewnie kiero jakis, ten Marcus . Tak se patrze i patrze jak nawija
    makaron na uszy:

    > Historia jest taka oto... Podczas zdejmowania koła z samochodu-dawcy
    > (Mistubishi Pajero) ukręciła się nakrętka (w terenówkach zwykle koła
    > mocowane są na szpilkach, a dokręcane nakrętkami z kołnierzem
    > przylegającym do felgi, a nie śrubami, jak w zwykłych osobówkach). Tak
    > pechowo, że nijak jej resztek nie da się złapać żadnym narzędziem.
    > Pozostaje chyba tylko rozwiercenie całości, wraz ze szpilką. No i
    > teraz powstaje pytanie, bo pewnie stal, z której takie szpilki są
    > wykonane, za bardzo miękka nie jest. Jakich wierteł użyć?

    Prawdopodobnie nie obejrdzie sie bez rozwiertaka - zwykle wierlo raczej
    sobie nie poradzi. Przerabialem pol roku temu-niestety felga rowniez
    ulegla uszkodzeniu.


    --
    Dman-666
    6A13 z bombom LPG, Stolec


  • 4. Data: 2010-07-08 16:04:58
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    Koło jest nasadzane na szpilki i dokręcane nakrętkami z wpustem, który
    jest wewnątrz gwintowany i wchodzi w otwór w feldze, i kołnierzem, który
    dociska felgę. Szpilek nie da się wybić na drugą stronę, bo piasta jest
    tak zabudowana, że nie ma żadnego podejścia do nich. A w tym wszystkim
    właśnie felga (alu), a właściwie potencjalne ryzyko jej uszkodzenia,
    martwi mnie najbardziej... Dzięki za porady.

    Pozdrawiam
    Marek


  • 5. Data: 2010-07-08 16:24:57
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>


    "Marcus" <m...@a...pl> wrote in message
    news:i14luq$mt6$1@newsread1.aster.pl...
    > Koło jest nasadzane na szpilki i dokręcane nakrętkami z wpustem, który
    > jest wewnątrz gwintowany i wchodzi w otwór w feldze, i kołnierzem, który
    > dociska felgę. Szpilek nie da się wybić na drugą stronę, bo piasta jest
    > tak zabudowana, że nie ma żadnego podejścia do nich. A w tym wszystkim
    > właśnie felga (alu), a właściwie potencjalne ryzyko jej uszkodzenia,
    > martwi mnie najbardziej... Dzięki za porady.

    Osobówki ze szpilkami w piaście i nakrętkami mocującymi felgi są
    bardzo popularne - wszystkie moje japończyki tak mają koła mocowane.

    Jedno co nie rozumiem w Twojej opowieści to: urwałeś jedną szpilkę
    przekręcając gwint, czyli rozumiem że odkręciłeś pozostałe nakrętki,
    zdjąłeś koło, więc czemu martwisz się felgą?

    Szpilki wchodzą od wewnętrznej strony piasty i są dociągane nakrętką koła.

    Aby wybić szpilkę (ang: stud) z piasty trzeba zdjąć tarczę hamulcową.
    Warto do tego celu użyć specjalnego narzędzia które wgniata/wygniata
    szpilkę z piasty zamiast walić w nią młotkiem i ryzykować pogięcie piasty.

    W mojej toyocie musiałem wymienić parę takich szpilek jak mi gwint
    przekręcili u mechanika. Operacja prosta jak metr sznurka w kieszeni!
    Czego ja tu nie rozumiem? :-)


  • 6. Data: 2010-07-08 16:34:48
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    czw, 08 lip 2010 o 16:24 GMT, Pszemol napisał(a):

    > Jedno co nie rozumiem w Twojej opowieści to: urwałeś jedną szpilkę
    > przekręcając gwint, czyli rozumiem że odkręciłeś pozostałe nakrętki,
    > zdjąłeś koło, więc czemu martwisz się felgą?

    Nie przekrecil gwintu, tylko "zjechal" nakretke tak ze nie da sie jej
    zlapac, przeciez jest doslownie napisane...

    Pozdrawiam
    Brzezi


  • 7. Data: 2010-07-08 16:40:25
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: "Dman-666" <d...@t...o2.pl>

    Patrze a tu w szybce robal taki:
    news:slrn.pl.i3bog8.d38.brzezi@brzezi.chello.pl ! Pewnie kiero jakis, ten
    Brzezi . Tak se patrze i patrze jak nawija makaron na uszy:

    > Nie przekrecil gwintu, tylko "zjechal" nakretke tak ze nie da sie jej
    > zlapac, przeciez jest doslownie napisane...

    Ja mialem jeszcze ciekawiej-nasadka cienkoscienna na nakretke ulamala sie w
    taki sposob, ze jej fragmenty pozostaly miedzy nakretka a scianka felgi -
    aha, jak by ktos podrzucil "inny pomysl" to spiesze z informacja, ze
    migomatem mozna drucik przy spluczce WC dospawac a juz na pewno nie
    "wspomagacz" odkrecania typu nakretka,sruba. ;>


    --
    Dman-666
    6A13 z bombom LPG, Stolec


  • 8. Data: 2010-07-08 16:41:10
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: Marcus <m...@a...pl>

    Może coś źle opisałem, może język opisowy nie jest moją mocną stroną...
    :) W każdym razie szpilka pozostała nietknięta, a na niej jest resztka
    nakrętki, która się uj..ała równo z tym kołnierzem dociskającym felgę.
    Felga jest więc cały czas na piaście. Kołnierz został częściowo
    zutylizowany przy użyciu przecinaka, ale problemem pozostaje resztka
    kołnierza i ta część wpustu, która stożkowo wchodzi w otwór w feldze.
    Chyba inaczej, jak rozwiertakiem, się nie da.
    Żeby była pełna jasność, tu jest fotka miejsca tragedii...
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/28bc478be514d014
    .html

    Pozdrawiam
    Marek


  • 9. Data: 2010-07-08 16:44:50
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jakich wierteł użyć?

    Tytanowych, ok 30zl/szt, ale IMHO da sie zwyklymi do metalu za grosze.
    Te szpilki wcale nie sa jakies super twarde.

    > Może jest jakaś specjalna
    > strategia takiego rozwiercania?

    Wyznaczyc i zapunktowac srodek. Dolek od zapunktowania powinien byc
    taki, zeby nie zjezdzalo wiertlo. Wiertlo dalbym jakies 1mm mniejsze niz
    srednica szpilki i od takiego wiertla zaczynaj. Nie stosuj malych
    wiertel i rozwiercania coraz wiekszymi, bo sie takie male g* zlamie w
    dziurze i dopiero bedzie wesolo;-) Popros kogos, aby patrzyl z boku i
    sprawdzal, czy rowno (w poziomie) wiercisz, albo podloz cos pod
    wiertarke zeby rowno szla. Nie wal mlotem bo przeguby padna, albo i
    gorzej. Jak juz bedzie dziura ze sciankami ok. 1mm, to delikatnie
    przekrzywiajac wiertarke i wiercac powinienes rozwiercic ja tak, ze
    bedzie na tyle cienka scianka, by ja wylamac (tylko nie ciagnij za felge
    alu;-). W metalu wiercic trzeba powoli, bardzo starannie wyznacz srodek,
    bo potem nie poprawisz.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa
    --
    "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
    -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
    ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
    > pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******


  • 10. Data: 2010-07-08 16:49:01
    Temat: Re: Czym rozwiercić...
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Marcus pisze:
    > Może coś źle opisałem, może język opisowy nie jest moją mocną stroną...
    > :) W każdym razie szpilka pozostała nietknięta, a na niej jest resztka
    > nakrętki, która się uj..ała równo z tym kołnierzem dociskającym felgę.
    > Felga jest więc cały czas na piaście. Kołnierz został częściowo
    > zutylizowany przy użyciu przecinaka, ale problemem pozostaje resztka
    > kołnierza i ta część wpustu, która stożkowo wchodzi w otwór w feldze.
    > Chyba inaczej, jak rozwiertakiem, się nie da.
    > Żeby była pełna jasność, tu jest fotka miejsca tragedii...
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/28bc478be514d014
    .html

    Palnik.
    Podgrzac, ochlodzic... kilka razy jak trzeba (uwazac na aluminiowa
    felge)... jak nie pojdzie palcami to cos do tej resztki przyspawac i
    wtedy odkrecic.


    --
    Karolek

strony : [ 1 ] . 2 . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: