    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 23 Dec 2013 03:56:20 -0800 (PST)
    Subject: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
    From: k...@g...com

    W dniu piątek, 22 listopada 2013 18:54:14 UTC+1 użytkownik pwz napisał:
    > Witam!
    >

    > Poradźcie proszę, BiSwK, czym najłatwiej obrabiać pliki CR2 (RAW)? Pytam
    >
    > o jakiś darmowy albo stosunkowo tani program, w którym mógłbym zmienić
    >
    > podstawowe parametry (nasycenie kolorów, jaśniej/ciemniej, kontrast)
    >
    > plus kilka podstawowych filtrów (winieta itp.). Na Photoshopa za 2,5k zł
    >
    > z odpowiednimi pluginami dla sporadycznych zastosowań domowych mnie nie
    >
    > stać. Od czasu do czasu muszę podretuszować domową fotkę np. dzieciaków,
    >
    > która mi wyszła ciut za ciemna albo za jasna albo ze złą barwą światła,

> [...]

    A soft od canona sprawdzałeś? powinieneś mieć na płytkach z aparatem Digital Photo
    Professional, a jak nie to można zassać z sieci. Mam canona od 8 lat i po wielu
    próbach wróciłem do DPP. Okazało się, że tylko i wyłącznie DPP potrafi poprawnie
    obsługiwać kolory dla mojego 350D. W aktualnej wersji można robić operacje grupowe na
    zdjęciach, podgląd jest dość szybki, jest kopiowanie profili - do prostej obróbki nie
    trzeba więcej. Jeśli trzeba na zdjęciu skorygować wady obiektywu lub zakombinowac z
    cieniami/prześwietleniami używam RawTherapee (ale tylko gdy nie zależy mi badzo na
    wierności kolorów, bo nawet z tym samym profilem koloru od canona co DPP, RT nie
    radzi sobie zupełnie z kolorem w prześwietlonych obszarach a czerwony wychodzi
    zupełnie innaczej). Gdy trzeba zdjęcie mocno odszumiać, to używam RawShooter'a, bo
    tylko on ma odszumiacz, który nie niszczy bardzo detali. Niestety RT i RS nie radzą
    sobie zupełnie z kolorami z mojego canona, wbudowanie profile nie potrafią wyliczyć z
    raw-a czerwonego, który wygląda bardziej jak pomarańczowy. Z tego samego raw-a DPP
    wyciąga kolory poprawnie. RT mozna co prawda zmusić do użycia profilu z DPP, ale jest
    troszkę woooooollllllnnnnnnyyyyyyyyy w porównaniu z DPP.

    Dodam jeszcze, że po tegorocznych wakacjach zacząłem obrabiać zdjęcia znad morza w
    Grecji, dużo robionych 'pod słońce', dużo z polarem, więc balans bieli był lekko
    zwichrowany. Rozpocząłem z RT+profil z DPP, niestety albo niebo było cyan zamiast
    niebieskiego i piasek +- szary jak w rzeczywistości, albo niebo niebieskie a piasek
    różowawy (plus trawiasta soczyście woda). Dodatkowo oczywiście obowiązkowy
    pomarańczowy odcień skóry, który praktycznie był niemoliwy do skorygowania.
    Wyłączenie profilu dawało sensowne kolory, ale czerwony kocyk był pomarańczowy... RS
    ładnie radził sobie z odcieniami skóry, ale dopiero jak się przesunęło balans bieli
    tak, że morze było błękitne (w rzeczywistości nie było takie), plus pomarańczowy
    zamiast czerwonego.
    Umordowałem się ponad tydzien nad zrobieniem 1/3 zdjęć. Po czym przypomniałem sobie o
    DPP - po uruchomieniu programu, bez żadnej korekcji, prosto z raw-a, 95% zdjęć
    wyglądało duzo lepiej niż moje wypociny w RT i RS, kolory sensowne, lekko tylko
    potrzebowałem skorygować cienie i na zdjęciach z polarem lekko porzesunąc kolor, bo
    mi pola zabarawia lekko na żółto. Załe wczasy w dwa wieczory.
    Teraz zawsze zaczynam od DPP, a jak się coś nie da to RT, a zaszumione w RS.

    Pozdrawiam Krzysiek