  • 161. Data: 2010-04-10 23:05:24
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 10 Apr 2010 17:05:51 +0200, Jurand napisał(a):

    > Ty tu nie filozuj, tylko powiedz konkretnie - co spowoduje, że woda zostanie
    > zassana z wylotu silnika, a nie z punktu oznaczonego "wylot wody". Albo w
    > jaki sposób chcesz rozwiązać problem mieszania się wody z bypassu z wodą z
    > "wylotu wody" w miejscu oznaczonym przeze mnie TUTAJ.

    Jeszcze raz FIZYKA.

    Przykro mi bardzo, ale braków ze szkoły podstawowej nie mam ani ochoty, ani
    możliwości Ci uzupełnić.

    > Ok - zgadzam się na doświadczenie. Robię dziurę w dowolnym miejscu takiego
    > obiegu. Jeśli przez nią wyleci woda - oddajesz mi swoją Sierrę. Jeśli nie
    > wyleci - to sobie wybierzesz jakieś auto z mojego parkingu. Pasuje? ;)

    Pasuje.

    > Co mi po korku z chłodnicy... Przedziuraw sobie węża od małego obiegu wody.
    > Zgodnie z Twoją teorią - woda nie powinna z niego wypłynąć.

    O ile dziura będzie na tyle mała, że nie będzie przez nią jednocześnie
    możliwy wlot powietrza, to nie.
    To mniej więcej tak samo, jak butelka pełna wody, zanurzona samą szyjką
    dalej pozostanie pełna - woda jakoś nie wypływa.

    > Aha, to rozumiem, że ta dziura oznaczona jako "wylot wody" z Twojej łódki
    > miałaby średnicę na tyle małą, żeby oprócz wody absolutnie nie było tam
    > miejsca na powietrze? ;) Kurde, ta dyskusja nabiera kolorów...

    Stosunek długości do średnicy. I istotnie, powietrze nią nie może się
    dostać. No chyba, że płetwonurek się zakradnie i wpuści.

    > Powietrze, zasysane przez pompę wraz z wodą, z miejsca, które oznaczyłem na
    > rysunku.

    Mhm. Powietrze pod lustrem wody :D Coraz ciekawiej. A tak swoją drogą, to
    po otwarciu się termostatu wylotem lecieć będzie całkiem ładny strumień
    wody i całe Twe rozumowanie szlag trafia.

    > No i o ile stopni ta wskazówka opada? O 50?

    A to zależy od konstrukcji wskaźnika. Zaś temperatura spada o ilkanaście
    stopni.

    > I jesteś pewien, że to jest kwestia tylko i wyłącznie otwarcia termostatu?

    Nie, to na pewno zassanie powietrza wylotem :>

    > Jestem Ci w stanie zagwarantować, że nawet, jak termostat sobie zaspawasz na
    > stałe, że samym małym obiegiem spowoduję opadnięcie tej wskazówki.

    Oczywiście, że ingerencją zewnętrzną jesteś w stanie. Tylko z tego nic nie
    wynika.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 162. Data: 2010-04-10 23:06:22
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 10 Apr 2010 17:07:08 +0200, Jurand napisał(a):

    > Tak, zdedydowanie w produkcji luksusowych, drewnianych łodzi. Tam na pewno
    > nabywcy nie zwracają uwagi na to, żeby nie mieć na takiej łodzi najlepszych
    > możliwych rozwiązań. Oczywiście, Adasiu. A teraz grzecznie możesz iść już do
    > łóżeczka.

    Nie - tam się zwraca uwagę na markę. A co jest najlepsze nei sposób
    określić bez dodatkowego pytania - dla kogo.
    Zauważ, że interesy producenta i konsumenta są sprzeczne.

  • 163. Data: 2010-04-11 10:32:59
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    wiadomości news:9eauyqhzo3ak.dlg@oldfield.org.pl...

    > Pasuje.

    Hehe, no to będę miał Sierrę. PRzeczytaj sobie dla pewności jeszcze raz to,
    co jest tutaj napisane, żebyś potem nie kumkał, że to nie miało być tak.
    Mamy obieg pompa + bypass. Ja robię dziurę w bypassie i montuję tam "wylot
    wody" - tak jak było na rysunku. Przy czym DOWOLNIE wybieram miejsce
    przedziurawienia bypassu (żebyś potem nie kombinował, że mam koniecznie
    wybrać miejsce leżące najwyżej).

> [...]
    > To mniej więcej tak samo, jak butelka pełna wody, zanurzona samą szyjką
    > dalej pozostanie pełna - woda jakoś nie wypływa.

    Widzisz - stawiasz kolejny warunek "o ile dziura będzie na tyle mała". Czy
    ten "wylot wody" z Twojego rysunku to ma być taka właśnie "na tyle mała
    dziura"?

    > Stosunek długości do średnicy. I istotnie, powietrze nią nie może się
    > dostać. No chyba, że płetwonurek się zakradnie i wpuści.

    Czyli mamy kolejny warunek ;) "Stosunek długości do średnicy". Ciekawe kiedy
    wpadniesz na jeszcze prostsze rozwiązanie ;)

    > Mhm. Powietrze pod lustrem wody :D Coraz ciekawiej. A tak swoją drogą, to
    > po otwarciu się termostatu wylotem lecieć będzie całkiem ładny strumień
    > wody i całe Twe rozumowanie szlag trafia.

    No pięknie - i dochodzimy do sedna sprawy.
    Żeby to, co mówisz, w ogóle działało, musisz mieć pewność, że wylot będzie
    ZAWSZE pod lustrem wody - to po pierwsze. W przypadku łódki bujającej się na
    wszystkie strony, której czasem zdarza się płynąć po dużych falach - no to
    będzie to pewnego rodzaju wyzwanie, ale powiedzmy, że da się to we w miarę
    sensowny sposób wykonać. Jest natomiast prostsze rozwiązanie, ale nie będę
    Ci go podawał - sam sobie wpadniesz na to, albo i nie.
    Jeśli się przed tym nie zabezpieczysz - cała woda z silnika wyleci sobie
    grzecznie do jeziora. I masz po silniku. Zamonotowanie natomiast termostatu
    tylko na wylocie z silnika + pompa na wlocie zabezpiecza Cię w 100% przed
    taką sytuacją, pozwalając równocześnie na całkiem skuteczne sterowanie
    temperaturą silnika. I możesz sobie wylot wody umieścić gdzie Ci się żyw nie
    podoba.

    > A to zależy od konstrukcji wskaźnika. Zaś temperatura spada o ilkanaście
    > stopni.

    "Kilkanaście"... Bardzo prezycyjne określenie ;)
    Zapytam jeszcze raz - robiłeś jakieś pomiary w tym zakresie?

    > Nie, to na pewno zassanie powietrza wylotem :>

    No to wyobraź sobie taką sytuację - jest sobie zima, masz nagrzany silnik
    tuż przed momentem otwarcia termostatu, gasisz go i zostawiasz włączony
    nawiew w kabinie. Po kilkudziesięciu sekundach z nawiewu leci zimne
    powietrze, co oznacza, że w nagrzewnicy jest zimny płyn. Odpalasz silnik i
    co się dzieje? Ten zimny płyn bez jakichkolwiek ograniczeń typu otwarty
    termostat zasuwa sobie do silnika. I jakie jest wtedy wahanie temperatury
    czynnika chłodzącego? Nagrzewnica wszak mała nie jest.

    > Oczywiście, że ingerencją zewnętrzną jesteś w stanie. Tylko z tego nic nie
    > wynika.

    Żadną ingerencją zewnętrzną. Opisałem ci to powyżej. I nie ma takiej opcji,
    żebyś kilkustopniowym spadkiem temperatury czynnika chłodzącego w
    jakikolwiek sposób zagroził życiu silnika.

    Jurand.

  • 164. Data: 2010-04-11 10:42:10
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    wiadomości news:prxr5p8trvve$.dlg@oldfield.org.pl...

    > Nie - tam się zwraca uwagę na markę. A co jest najlepsze nei sposób
    > określić bez dodatkowego pytania - dla kogo.
    > Zauważ, że interesy producenta i konsumenta są sprzeczne.

    Oczywiście, że zawsze w sytuacji nabywania dóbr absolutnie luksusowych
    nabywca będzie zwracał uwagę na markę, jako wyznacznik jakości oraz prestiżu
    tego produktu. To jest tak rozległy temat, że niejeden już na bazie tego
    doktorat napisał. Ale rozumiem, że na marce oraz wizerunku też znasz się
    najlepiej ;)

    To, że najlepsze rzeczy są różne dla różnych ludzi - to też jest od lat
    oczywista sprawa - nie odkryłeś tutaj niczego nowego. Przy czym już widzę,
    jak przeciętny nabywca super luksusowego jachtu drewnianego za xxx mln $
    zastanawia się nad czymś poważniejszym, niż to, czy ten jacht jest bardziej
    zajebisty niż jacht właściciela konkurencyjnego przedsiębiorstwa ;))

    A co do sprzeczności interesów producenta i konsumenta to bym tak mocno tez
    nie stawiał - bo nie określiłeś, o jakie interesy chodzi - wysoka jakość
    produktu też jest sprzeczna?

    Jurand.

  • 165. Data: 2010-04-11 18:18:46
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > Jeszcze raz FIZYKA.
    >
    > Przykro mi bardzo, ale braków ze szkoły podstawowej nie mam ani ochoty,

    Jedyną osobą, która tu posiada ogromne braki z fizyki i mechaniki to tylko
    ty masz, dupoknociarzu.
    Twoje chamstwo wręcz poraża.

  • 166. Data: 2010-04-12 10:15:57
    Od: Jackare <j...@g...com>

> [...]
    > będzie to pewnego rodzaju wyzwanie, ale powiedzmy, że da się to we w miarę

    To ja jeszcze od siebie dodam, że to wcale nie jest proste. Zawsze pod
    lustrem wody w przypadku motorówki oznacza że wylot musiałby być
    skierowany w dno łodzi i to w miejscu gdzie nie wychodzi ono z wody
    podczas pływania. Miejsc takich jest bardzo ale to bardzo niewiele ale
    załóżmy że takie zaleźliśmy. Siła rzeczy takie miejsce będzie się
    znajdować blisko rufy łodzi. Zakładam też że rozwiązanie jest rozsądne
    tzn wylot jest skierowany prostopadle do dna łodzi lub nawet pod
    jakimś kątem, ale nie wystaje poza kadłub żadna rurka wyolotwa
    równoległa do płaszczyzny dna kadłuba (bo taka by się bardzo szybko
    urawała ze względu na działające tam siły - wierzcie mi) I co się
    teraz dzieje ? Przy wolnym pływaniu może i by to jakoś tam działało.
    Ale przy szybkim czyli normalnym dla motorówki woda robi się "twarda"
    co umożliwia m.in wejście kadłuba łodzi w tzw ślizg czyli przyjęcie
    optymalnego położenie w stosunku do lustra wody przy którym to
    położeniu opory stawiane przez kadłub są najmniejsze. Ten stan różnie
    wygląda dla różnych typów kadłuba ale generalnie polega m.in. na tym
    że powietrzchnia styku kadłuba s lusterm wody jest minimalna. Obawiam
    się że w tym stanie wtłoczenie wody wylotowej z silnika pod lustro
    wody pod kadłubabyłoby niemożliwe i to już przy stosunkowo niewielkiej
    na lądzie prędkości ok 50-65 km/h która to prędkość jest na wodzie
    prędkością olbrzymią.
    Jest taka dyscyplina sportów wodnych zwana barefoot nautique po polsku
    "jazda na piętach" Przy tych prędkościach które podałem jest już ona
    możliwa, co oznacza że woda stawa tak duży opór, iż dorosły facet może
    się poniej ślizgać mając zanurzone tylko pięty. Swoją drogą wrażenie
    jest megazajebiste - woda "gotuje się pod stopami" ale nie robi
    krzywdy.
    wygląda to tak jak w tym linku
    http://www.youtube.com/watch?v=6jbuJ0BgQ2k&feature=f
    vsr
    Pamiętać jednak należy że już przy tych prędkościach kadłub wyskakuje
    cały z wody nawet przy niewielkich falach. Znaczne części dna kadłuba
    wychylają sie z wody przy każdym zakręcie - łódź bierze zakręt tak jak
    samolot i jak motocykl - przechyla się mocno w kierunku zakrętu (czyli
    zupełnie odwrotnie niż samochód który odchyla sie w stronę przeciwną
    do zakrętu). Obawiam się że całe to straszne kombinowanie byłoby na
    nic w zetknięciu z rzeczywistością.
    --
    Jackare
    I możliwe jest także na zwyłym holu (bez bocznego masztu). Wszystko

  • 167. Data: 2010-04-12 10:24:02
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 12 Kwi, 10:15, Jackare <j...@g...com> wrote:
    a dla tych których ewentualnie zafascynował barefooting dodam aby
    zawsze ale to zawsze uprawiać go w _piance_na_tyłku_. Nigdy w samych
    kąpielówkach :)

  • 168. Data: 2010-04-12 14:02:06
    Od: Gom <g...@g...com>

    On 5 Kwi, 11:08, Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> wrote:

    >  Oryginalne ECU, oryginalny sterownik od ABS (TC!), oryginalny
    >  lub przerobiony elektroniczny pedał gazu, oryginalne immo (jak
    >  ktoś nie zapomni dorzucić kluczyka/pastylki do zestawu), być
    >  może też oryginalny zestaw zegarów, trochę oryginalnych
    >  czujników i wiązek... Wyjdzie pół elektryki oryginalnego
    >  Mercedesa.

    Język nieludzki, ale można zrozumieć:
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/05/bejaarde-m
    ercedes-190d-met-moderne-dieselstoker

    Jako ciekawostka, bo finansowo to rzeczywiście porażka :-)

    --
    Gom

  • 169. Data: 2010-04-12 16:36:00
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 11 Apr 2010 10:32:59 +0200, Jurand napisał(a):

> [...]
    > wody" - tak jak było na rysunku. Przy czym DOWOLNIE wybieram miejsce
    > przedziurawienia bypassu (żebyś potem nie kombinował, że mam koniecznie

    Ja tylko postawiłem jeden warunek - dziura nie może być tak duża, żeby
    jednoczenie z niej się lała woda i wlatywało powietrze,

    > Widzisz - stawiasz kolejny warunek "o ile dziura będzie na tyle mała". Czy
    > ten "wylot wody" z Twojego rysunku to ma być taka właśnie "na tyle mała
    > dziura"?

    Oczywiście, że tak. Jesli zaś miałoby się doń dostawać powietrze, to
    wówczas trzeba układ wykonać tak, aby tenże wylot był w najwyższym punkcie
    układu, co zresztą nic trudnego, gdyz wylot zazwyczaj jest z głowicy. W V6
    Koeln było tak właśnie, wylot był kolankiem na samym szczycie silnika,
    bypass był niżej.

    > No pięknie - i dochodzimy do sedna sprawy.
    > Żeby to, co mówisz, w ogóle działało, musisz mieć pewność, że wylot będzie
    > ZAWSZE pod lustrem wody - to po pierwsze. W przypadku łódki bujającej się na

    Nie musze, patrz poprzedni akapit.

> [...]
    > tylko na wylocie z silnika + pompa na wlocie zabezpiecza Cię w 100% przed
    > taką sytuacją, pozwalając równocześnie na całkiem skuteczne sterowanie

    Mhm. Tylko ma to jedną wadę - otóż woda zasilająca silnik jest mocno
    chłodna, a do tego wlotem może Ci się dostać powietrze i pompa przestanie
    działać...

    > "Kilkanaście"... Bardzo prezycyjne określenie ;)
    > Zapytam jeszcze raz - robiłeś jakieś pomiary w tym zakresie?

    Nie, obserwowałem tylko wskazówki w kilku autach.

> [...]
    > termostat zasuwa sobie do silnika. I jakie jest wtedy wahanie temperatury
    > czynnika chłodzącego? Nagrzewnica wszak mała nie jest.

    A to zależy od konstrukcji układu chłodzenia.

    > Żadną ingerencją zewnętrzną. Opisałem ci to powyżej. I nie ma takiej opcji,
    > żebyś kilkustopniowym spadkiem temperatury czynnika chłodzącego w
    > jakikolwiek sposób zagroził życiu silnika.

    No ba, kiepskim olejem też nie... od razu.

  • 170. Data: 2010-04-12 16:38:16
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 11 Apr 2010 10:42:10 +0200, Jurand napisał(a):

    > A co do sprzeczności interesów producenta i konsumenta to bym tak mocno tez
    > nie stawiał - bo nie określiłeś, o jakie interesy chodzi - wysoka jakość
    > produktu też jest sprzeczna?

    Interesem producenta jest sprzedać jak najdrożej przy jak najniższym
    koszcie.
    Interes konsumenta jest odwrotny - chce towaru jak najlepszego za jak
    naniższa cenę.