  • 1. Data: 2015-02-12 23:49:15
    Temat: Czy można robić zdjęcia w sklepie?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Czy można robić zdjęcia w sklepie?

    Sprzedawca ani pracownicy ochrony nie są uprawnieni do domagania się od
    kupującego okazania, a tym bardziej wydania im telefonu komórkowego,
    jak również nie mogą oni żądać usunięcia konkretnego zdjęcia czy też
    zamieszczonej na telefonie aplikacji - tłumaczy Krzykowski. - Działania
    takie są bezprawne, naruszając między innymi prawo konsumenta do
    własności jego telefonu oraz znajdujących się tam utworów czy
    aplikacji.

    Personelowi sklepu nie przysługuje również prawo do egzekwowania
    żądania opuszczenia sklepu przez klienta. Uprawnienie takie mają bowiem
    wyłącznie licencjonowani pracownicy ochrony i to w ściśle określonych
    sytuacjach, na przykład w razie zakłócenia porządku.

    W przypadku przymusowego wyprowadzenia klienta ze sklepu jego personel
    naraża się na zarzut naruszenia nietykalności cielesnej konsumenta, co
    stanowi przestępstwo (art. 217, 217a kodeksu karnego).

    W przypadku zatrzymania klienta robiącego zdjęcia lub skanującego
    pracownicy sklepu mogą zostać nawet oskarżeni o pozbawienie go wolności
    (art. 189 kodeksu karnego).

    Wszelkie groźby kierowane do klientów, w szczególności groźba wezwania
    policji, mogą zostać uznane za zabronione groźby karalne (art. 190
    kodeksu karnego).

    Wobec konsumenta, który wbrew zakazowi robi zdjęcia lub skanuje
    produkty, nie może być także zastosowana, jako pewnego rodzaju "kara"
    za jego niewłaściwe w ocenie pracowników sklepu zachowanie, odmowa
    sprzedaży wybranych przez niego artykułu. Taka reakcja personelu sklepu
    może bowiem stanowić wykroczenie sprzedawcy zabronione przez kodeks
    wykroczeń (art. 135 kodeksu wykroczeń).

    http://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/prawa-kon
    sumenta/696576,Czy-
    mozna-robic-zdjecia-w-sklepie.html

    http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2013
    /12/sklep-nie-ma-
    prawa-zabraniac-robienia-zdjec.aspx

    --
    Piter

  • 2. Data: 2015-02-13 00:04:05
    Temat: Re: Czy można robić zdjęcia w sklepie?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PiteR,

    > Czy można robić zdjęcia w sklepie?

    Domyślam się, że chodzi o zdjęcia samochodów...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2015-02-13 00:12:13
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 13 lutego 2015 00:04:08 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Domyślam się, że chodzi o zdjęcia samochodów...
    >
    > [...]
    >
    > --
    > Best regards,
    > RoMan
    > PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    > Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

    A jeśli nie samochodów to co zrobisz. Dasz mu bana?

  • 4. Data: 2015-02-13 00:23:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** RoMan Mandziejewicz pisze tak:

    > Domyślam się, że chodzi o zdjęcia samochodów...

    ups :)

    no dobra płynów do spryskiwaczy w kerfurze.

    --
    Piter

    golf mk2
    a jak twój samochód będzie jeździł po 28 latach?

  • 5. Data: 2015-02-13 01:13:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2015, PiteR wrote:

    > Czy można robić zdjęcia w sklepie?

    Czy wątek wiąże się ze znęcaniem się nad wersją "wjazdu
    traktorem do hipermarketu"?
    Jak wolisz - czy to jest aby na pewno "TG"? ;)

    Co do meritum:
    - pytanie jest zbyt ogólne. Niektórych zdjęć nie wolno robić
    *nigdzie*, nie wolno więc ich robić również w sklepie
    (hint: usiłowanie wszystkich zabronionych form "podglądactwa",
    nękania, naruszania tajemnicy korespondencji itp)
    - po ustaleniu że chodzi o zdjęcia w rodzaju "a fotnę sobie
    cenniki z półki" ;) pozostaje kwestia praktyczna.
    Otóż przyroda zna przypadki wzywania policji w celu "zakazania
    focenia" (niekoniecznie w sklepie), a wezwani policjanci
    okazują się być przygotowani albo i ... nie.
    Na tę drugą wersję, najlepszy komentarz/radę zapodał IMVHO
    Robert Tomasik (na .pregierz bodaj): zażądać *formalnej*
    procedury stwierdzenia naruszenia prawa.
    Protokół i inne kwitki.
    Okaże się, że do druczka nie ma czego wpisać!
    Wtedy można prosić o wyciągnięcie drugiego druczka, i ew.
    prosić o pisanie z listy artykułów które zapodałeś ;)

    > Wszelkie groźby kierowane do klientów, w szczególności groźba wezwania
    > policji, mogą zostać uznane za zabronione groźby karalne (art. 190
    > kodeksu karnego).

    IMVHO nie ma zakazu, żeby złodziej wzywał policję.
    To po prostu przypadek, kiedy wzywający nie jest świadom *KTO*
    narusza prawo, a "wezwanie prawa" chyba nie jest "grożbą karalną".
    Na mój gust, jeśli klient nie wyrazi woli ścigania, policja powinna
    albo sama wszcząć postępowanie (ale chyba żaden z przepisów nie
    podpada pod "bez wniosku"), albo stwierdzić wykroczenie z "wzywania
    bez potrzeby" - wykroczenie, mandat się nalezy (ale wersji
    "poprzestaniemy na pouczeniu" chyba nie da się ruszyć).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-02-13 01:53:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Gotfryd Smolik news pisze tak:

    > Czy wątek wiąże się ze znęcaniem się nad wersją "wjazdu
    > traktorem do hipermarketu"?

    Nie, wątek wiąże się z nagłośnieniem tematu bo jako król promocji nie
    zamierzam przestać robić zdjęć towarom i cenom.

    Na yt jest pełno zagranicznych filmików ze sklepów i ochraniacze jakoś
    nie latają za klientami.

  • 7. Data: 2015-02-13 20:23:20
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-02-13 o 01:53, PiteR pisze:

> [...]
    > zamierzam przestać robić zdjęć towarom i cenom.
    >
    > Na yt jest pełno zagranicznych filmików ze sklepów i ochraniacze jakoś

    Inne kraje, inne obyczaje.
    W USA dziewczę ledwo co pełnoletnie dostało dwieście kilkadziesiąt
    tysięcy dolarów kary za nagranie kilku sekund filmu na telefon w kinie.
    W Austrii można dostać mandat za wideo rejestrator a przypadkowo
    nagrane osoby mogą wytoczyć nagrywającemu sprawę i też uszczknąć
    kilkadziesiąt lub więcej tysięcy euro.

    Skasować zdjęcia z telefonu nie mają prawa ale jak pokażą regulamin
    a w nim zakaz fotografowania to więcej zdjęć nie zrobisz bo po
    złamaniu regulaminu (z którym cię zapoznali) już im sporo wolno.
    Zatrzymywał też nie będzie cię sprzedawca tylko cieć mający
    napis ochrona na sweterku.

    Jak sklep faktycznie oszukuje w reklamach i promocjach to iść
    w kilku nagrywać a materiał (ceny, starcie z ochroną i udział
    policji) z odpowiednim komentarzem do lokalnej TV (tylko nie
    do tej gdzie sklep płaci za reklamy).

    I nastaw się (psychicznie i finansowo) na początku zanim ich
    wychowasz na kilka spraw w sądzie.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2015-02-14 12:14:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2015, PiteR wrote:

    > Nie, wątek wiąże się z nagłośnieniem tematu bo jako król promocji nie
    > zamierzam przestać robić zdjęć towarom i cenom.

    :)
    Tylko delikatnie podszczypywałem w kwestii NTG :)
    A co do meritum IMHO jesteś "w prawie", tylko cytaty które zapodałeś
    są zbyt ogólne i jeszcze ktoś uwierzy że może robić KAŻDE zdjęcia.

    > Na yt jest pełno zagranicznych filmików ze sklepów i ochraniacze jakoś
    > nie latają za klientami.

    Bo tam na ogół "jeden proces wystarczy".
    A w .pl akcje w tym stylu (w tym np. którejś ekipy telewizyjnej,
    łapiącej "zakaz fotografowania i filmowania" na Dworcu Centralnym)
    nijak nie przebijają się do świadomości.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2015-02-14 12:20:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2015, RadoslawF wrote:

    > W dniu 2015-02-13 o 01:53, PiteR pisze:

    [...linki były niestety wcześniej...]
> [...]
    > złamaniu regulaminu (z którym cię zapoznali) już im sporo wolno.
    > Zatrzymywał też nie będzie cię sprzedawca tylko cieć mający

    Regulamin punkt 20:
    "za złamanie zakazów ustalonych niniejszym regulaminem
    ochrona ma prawo zastrzelić łamiącego na miejscu".

    Ty tak na poważnie, że postanowienia regulaminu *łamiące
    prawo* obowiązują, czy nie zajrzałeś do linków które
    PiteR wrzucił?
    (z dokładnością do nieprezycyjności tekstów pod tymi linkami).

> [...]
    > w kilku nagrywać a materiał (ceny, starcie z ochroną i udział
    > policji) z odpowiednim komentarzem do lokalnej TV (tylko nie

    Z tym "udziałem policji" chyba *już* nie jest tak źle,
    i nie bez powodu zapodawałem tekst Roberta :) (który zdaje
    się tu też czasami pisuje).

    > I nastaw się (psychicznie i finansowo) na początku zanim ich
    > wychowasz na kilka spraw w sądzie.

    Nikt nie powiedział że nie.
    Ale tezą co do "mania prawa z regulaminu" (z bezprawnymi
    zapisami), to mnie, jak to Stokrotka pisuje, "zaszczeliłeś".
    Bo że różni źli ludzie mogą BEZPRAWNIE usiłować spuścić
    komuś łomot, to oczywiste, niezależnie czy mają taki czy
    inny napis na fraku.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2015-02-14 12:50:02
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    > Bo tam na ogół "jeden proces wystarczy".
    > A w .pl akcje w tym stylu (w tym np. którejś ekipy telewizyjnej,
    > łapiącej "zakaz fotografowania i filmowania" na Dworcu Centralnym)
    > nijak nie przebijają się do świadomości.

    Czy coś złego jest w takim filmiku? Czy on coś narusza? Jakieś sikrety
    zdradza?

    http://youtu.be/sP7QKCtzZpE