  • 31. Data: 2009-05-22 22:59:05
    Temat: Re: Co muszę mieć by robić zdjęcia małych błyszczących przedmiotów
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > sprawdzić, jak sprzęt używany do takich celów sprawdzi sie na pierścionku.
    > Starałem się użyć aparatu w miarę zbliżonego do Twojego - identycznego
    > nie miałem, więc użyłem Minolty A2, którtą do makrto podpieram dla
    > uzyskania większej skali odwzorowania makrokonwerem Raynox DCR-250.
    > Użyłem wbudowanej lampy błyskowej której światło rozproszyłem przy
    > pomocy prostego dyfuzora wyciętego ze ścianki polipropylenowego
    > 5-litrowego kanistra na wodę destylowaną (do kupienia w supermarketach
    > na stoiskach motoryzacyjnych - wraz z wodą kosztuje ok. 5zł).

    BTW: Ja swoją kupiłem za 3,- w Oszą, w Makro po 3,60 ;-) - służy
    do mycia aparatu :))

    > Zdjęcie użytego sprzętu pod adresem:
    > http://farm4.static.flickr.com/3597/3555101680_6ab28
    e1b2c_o.jpg
    > Pierścionek ułożyłem na białej kartce papieru z drukarki (białe
    > podłoże dodatkowo łagodzi cienie), przymknąłem przysłonę do 11 aby
    > uzyskać w miarę rozsądną głębię ostrości i uzyskałem efekt jak na
    > obrazku:
    > http://farm3.static.flickr.com/2430/3555101576_4105c
    19c7d_b.jpg

    Efekt całkiem, całkiem... :)

    Przy zdjęciach martwej natury ilość światła to rzecz wtórna, ale już
    np. do owadów zaproponowałbym inny "transporter fotonów" z wbudowanego
    flesza (większa wydajność) - wykonany chociażby z kartonu i nałożony
    na lampę (i najlepiej zaślepiony z tyłu) kanał-rurka-tutka równoległy to
    tubusa obiektywu, a od środka oryginalnie bądź wtórnie wyłożony
    materiałem odblaskowym (sreberko, folia odblaskowa, etc.) (ciut jak
    lunetka-celownik w teleskopie lub snajperce). Wyjście tuż za szkłem
    konwertera można czymś lekko rozproszyć, ale po kilku wewnętrznych
    odbiciach pewnie wystarczyłoby lekkie, nieregularne rozszerzenie wylotu
    (jak lufa starej, ładowanej od przodu fuzji), wbudowana lampa jest za
    słaba na takie zabawy jak dyfuzory - pewnie kilka EV w plecy.

    Kiedyś sprawdziłem to roboczo rulonem napylanej folii i efekt był
    bardzo dobry - zniknęło winietowanie obiektywu, światło było ładnie
    rozproszone. Jednak nie zrobiłem modelu ostatecznego, bo w sumie
    potrzeba nie była tak wielka ;-) chodziło tylko o sprawdzenie pomysłu. :))
    (No dobra, lenistwo i brak czasu, bo lepsze obfocenie znajomego
    gniazda jaszczurek warte byłoby jednak zrobienia takiego
    partyzanckiego "transportera". :)

    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 32. Data: 2009-05-23 07:45:39
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał:

> [...]
    > (jak lufa starej, ładowanej od przodu fuzji), wbudowana lampa jest za
    > słaba na takie zabawy jak dyfuzory - pewnie kilka EV w plecy.

    Zrobiłem w życiu trochę zdjęć owadów i mam podstawy by twierdzić, że w
    stosowanych pzreze mnei konfiguracjach sprzętu wydajność takiego dyfuzora
    wystarcza. A zaletą jest wygoda - taki dyfuzor zajmuje mało miejsca w
    torbie, jest dość odporny na zniszczenie, zakłąda i zdejmuje się
    błyskawicznie a wprzypadku zgubienia wykonanie nowego jest tanie i szybkie
    (zresztą przy takich wymiarach można mieć w torbie jeden lub dwa zapasowe).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)