    From: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Date: Sun, 12 Apr 2009 01:03:46 +0200

    Witam,

    chodzi mi o instalację elektryczną w domku jednorodzinnym budowanym na
    wsi, tzn. zasilanie napowietrzne 4-przewodowe (TN-C). W domku rzecz
    jasna musi być instalacja 5-przewodowa, więc klasyczny problem jest z
    punktem rozdziału PEN na PE i N.

    Polska Norma w TN-C-S nie nakazuje uziemiać tego punktu ani też nie
    zabrania. W związku z tym są dwie możliwości:
    1. nie uziemiać
    2. uziemiać

    Ad. 1. Nie uziemianie punktu rozdziału powoduje, że jeśli przewód PEN
    się gdzieś upali, to faza pojawi się na wszystkich obudowach urządzeń w
    domu i nie będzie jak tego wyłączyć, bo przepisy zabraniają stosowania
    wyłączników na przewodzie PE. Taki układ jest równie niebezpieczny jak
    układ TN-C.

    Ad. 2. Uziemianie punktu rozdziału daje nam bezpieczeństwo instalacji
    jak w TN-S, bo choćby nie wiem co się stało, na obudowach będzie ziemia.
    Ale są inne efekty towarzyszące, np. jeśli upali się PEN, to urządzenia
    elektryczne będą pracowały nadal, bo obwód będzie miał domknięcie przez
    uziom domku i uziom podstacji. Jeśli więc by się okazało, że to jedyny
    dom we wsi, który ma uziemienie punktu rozdziału, to cała wieś miała by
    zamknięcie obwodu przez uziom domku, co prawdopodobnie skończyłoby się
    upaleniem przewodu, a w najgorszym razie pożarem instalacji w domku.
    Ponadto, jak mi zwrócił uwagę jeden elektryk, jeśli uziom byłby nie pod
    domem tylko przy ścianie domu, to powstaje jeszcze ryzyko porażenia
    krokowego np. w przypadku podlewania ogródka na bosaka.

    Ponieważ tak źle i tak niedobrze, to zastanawiam się nad instalacją TT.
    Niech PEN z sieci będzie podłączony tylko do N w domu, a PE uziemione
    indywidualnie bez połączenia z siecią. Wiem, że można przekonać Zakład
    Energetyczny, żeby dał zgodę na taką instalację, ale nie wiem, czy ona
    też nie kryje w sobie jakichś niespodzianek. Chętnie poczytam uwagi
    Kolegów w tej sprawie. Zdaje się, że różnicówki do TT są inne niż do
    TN-S, prawda to?