  • 361. Data: 2009-07-08 00:59:16
    Temat: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Mon, 6 Jul 2009 10:09:10 +0200, "Marek Wyszomirski"
    <w...@t...net.pl> wrote:

    >Fakt, że miejsce idealnie wytypował a i z rozmiarem niewiele się pomylił:-)

    z rozmiarem czego? co panowie porownuja tutaj? widze juz daleko
    odlecieliscie i chyba nie zdazyliscie nawet doczytac, ze giza to nie
    jest piramida, mimo, ze raz ju zwspominalem. czyzby nawet wikipedia w
    oczy klula?

    i teraz wracaja juz do wielkiej piramidy piramidy, jak to sie ma do
    waszego: "eeeee, nie zbudujemy bo nie bo nie mamy takiej potrzeby"
    no kurna byla potrzeba, nie? ktos mial potrzebe wybudowac piramide,
    tylko, ze musial sie zadowolic aluminiowo, szklana namiastka. wiec
    czego zabraklo? <rs>

  • 362. Data: 2009-07-08 01:00:08
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    wieksze niz co? <rs>

  • 363. Data: 2009-07-08 01:02:39
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Mon, 6 Jul 2009 07:59:19 +0200, "Marek Wyszomirski"
    <w...@t...net.pl> wrote:

    >I włąśnie to Ci usiłuję od początku wytłumaczyć. Technicznie można, są tacy,
    >których tna to stać, tylko nikomu się nie chce wydawać swoich pieniędzy na
    >taki niezbyt praktyczny cel.

    nie masz sladowego pojecia ile taka konstrukcja obecnie moglaby
    kosztowac, ale juz siegasz do kieszni tych, ktory zmogli by
    ewentualnie wydac na nia kase. <rs>

  • 364. Data: 2009-07-08 01:11:44
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Mon, 6 Jul 2009 20:44:13 +0000 (UTC), Jacek_P
    <L...@c...edu.pl> wrote:

    >A co za problem? Koparka odkrywkowa ma maksymalna wydajnosc
    >dobowa na poziomie 100 tys. m3. Kubature piramidy przerzuci
    >w 25 dni roboczych. Dokladajac troche sprzetu na dowoz blokow
    >a nie materialow sypkich, robiac cztery rampy najazdowe
    >i organizujac odpowiednio robote da sie to zrobic bez bolu
    >w czasie ponizej trzech miesiecy. W koncu odpowiada to kubaturowo
    >wycieciu dolka o wymiarach 220m x 220m x 50m.
    >
    >Rzuc okiem na dolek Mirnyj:
    >http://mapy.pomocnik.com/foto/najwieksza-odkrywkowa
    -kopalnia-diamentu-mirny-rosja-photo1/

    >To dopiero robi wrazenie :)

    alez ja nie mowie, ze nie robi. owszem i to wielkie. tylko ty caly
    czas usilnie starasz sie porownywac albo lekkie kostrukcje stalowo
    betonowe (z ktorych robimy juz prawdziwe cuda. szkoda, ze nie
    przetrwaja nawet kilkuset lat), albo (jak sie domyslam) haldy piachu
    wydobyte z kopalni odkrywkowych (te moglyby przetrwac troche wiecej) .
    ok. niech beda te haldy. podaj mi teraz jakas sensowna metode aby ten
    piach posklejac w ponad 2 milioiony blokow skalnych i poukladac jeden
    na drugim, nie zapominajac o paru komorach i korytarzach wewnatrz.
    <rs>

  • 365. Data: 2009-07-08 05:51:22
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał:

    > Brzytwa Ockhama jest dobrym pomyslem, tylko trzeba tego goscia wczesniej
    > poznac :) A to co napisales jest dobrym przykladem jak swiat w ktorym
    > sie obracamy wplywa na nasze myslenie. Piszesz, ze rozsadek podpowiada,
    > zeby to obracala sie plyta, bo spirala i te sprawy. A co powiesz na
    > dyskietki np. z Amigi, gdzie zapis byl spiralny a nie cylindryczny jak
    > by podpowiadal rozsadek? Podobnie bylo na starszych dyskach, chyba 8
    > calowych. Takze spirala tu wcale nic nie wymusza.

    I co - chcesz powiedzieć, ze te dyskietki z Amigi lub 8" stały w miejscu, a
    głowica odczytująca latała wokół nich w kółko? Ani zapis cylindryczny ani
    spiralny nic nie wymusza, ale pewne rozwiazania techniczne są przy obu tych
    rodzajach zapisu łatwiejsze niż inne i takie właśnie są powszechnie
    stosowane. Kierowca w samochodzie też nie musi siedzieć przodem do kierunku
    jazdy - może siedzieć odwrócony tyłem a drogę przed pojazdem oglądać przez
    odpowiedni system luster. I... jakoś nikt takiego rozwiązania nie realizuje.

    > Bo sygnal jest cyfrowy. Wyobraz sobie, ze ten rowek powstal na plycie
    > matce np. na skutek modulacji impulsu lasera, ktory go wypalil.
    >[...]

    Kluczowe jest słowo 'zagłębionego'. W przypadku płyty CD-R czy DVD-R
    informacja jest na płycie wypalana laserem. I widzisz na takich płytach
    jakieś zagłębienia?

    > Bo wiem do czego sluzy kartka papieru. Ale zalozenie, ze sposob
    > najprostszy jest wlasciwy niekoniecznie sie sprawdza. Na kartce moge
    > wydrukowac np. 2D kod paskowy, albo tzw. random dot stereogram. Ktos kto
    > ma do czynienia na codzien z kodami jak zobaczy taka kartke to pomysli -
    > o! kod. A ktos kto zetknal sie wczesniej z RDS zobaczy 3D obrazek. A
    > ktos, kto nawet nie zdaje sobie sprawy, ze nie widzi trojwymiarowo
    > zobaczy tylko chaotycznie rozrzucone punkty.
    > [...]

    I pięknie. Zauważ, że sam podałeś przykłady w których informacja zostałą na
    kartce zapisana w postaci zmian jej barwy - bo do tego kartka papieru jest
    pzreznaczona i wprawdzie można sobie wyobrazić zapis informacji np. poprzez
    zmiany zapachu odpowiednich jej fragmentów, ale nie byłoby to praktyczne.
    Charakter nośnika determinuje sposób zapisu na nim informacji i badajać
    nośnik można z duzym prawdopodobieństwem ocenić w jaki sposób informacja
    była na nim zapisywana. To czy bezie to kod paskowy czy list miłosny to już
    kolejny etap łamigłówki, ale na podstawie zbadanai samej kartki możemy
    domyśleć się najbardziej prawdopodobnego sposobu w kjaki informacja była na
    niej zapisana.

    > [...]
    > Alez oczywiscie, juz dawno napisalem podobnie. Chodzi tylko o to, ze
    > zapis analogowy wcale nie jest latwiej odczytac niz cyfrowy. Co wiecej -
    > predzej odczytam informacje cyfrowa, szczegolnie jesli nosnik jest
    > czesciowo zniszczony, niz analogowa.

    Który z nich jest łątwiej odczytać - nie podejmuję się oceniać. Twierdzę
    jednak, że już samo zbadanie nośnika daje dużo wskazóek co do sposobu, w
    jaki zapis informacji był na nim realizowany. Np. w przypadku zapisu
    magnetycznego zbadanie kształtu pętli histerezy nośnika daje wskazówkę, czy
    nadawał sie on do zapisania syganału analogowego, czy też przeznaczony był
    do zapisu cyfrowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 366. Data: 2009-07-08 06:01:06
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "rs" <n...@n...spam.pl> napisał:

    > swietnie. juz policzyles ile czasu to by zajelo, ale nawet nie
    > przyszlo ci do glowy wykombinowac, gdzie by mozna bylo zaczac szukac
    > miejsca na cos takiego. <rs>

    Pisałeś juz że z twojej strony 'EOD' i że nie masz zamiaru uczestniczyc w
    moich jak to określłeś 'urojeniach'. Po co zatem dalej ten wątek ciągniesz?

    A w kwestii miejsca - policz sobie powierzchnię podstawy piramidy i porównaj
    sobie z powierzchnia zajmowaną np. przez kilkukilometrowy odcinek autostrady
    z poboczami - dosatniesz odpwoeidź na co miejsce łątwiej jest znaleźć. I nie
    wysuwaj tu argumentu, że w Polsce wybudowanie kawałak aautostardy potrafi
    trwać dziesięciolecia - istnieją kraje gdzie się to znacznie szybciej robi.

    Tym razem z mojej strony EOD. Nie mam czasu na bezsensowne przepychanki z
    zaślepionymi osobami przekonanymi o własnej nieomylności - a właśnie taki
    Twój obraz wyłania sie z tej dyskusji.

    --
    Żegnam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 367. Data: 2009-07-08 06:03:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "rs" <n...@n...spam.pl> napisał:

> [...]
    > odlecieliscie i chyba nie zdazyliscie nawet doczytac, ze giza to nie
    > jest piramida, mimo, ze raz ju zwspominalem. czyzby nawet wikipedia w

    Tobie juz nic nie mam zamiaru proponować - bo i tak nie dotrze.

    --
    Żegnam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 368. Data: 2009-07-08 07:35:22
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > odpowiedni system luster. I... jakoś nikt takiego rozwiązania nie realizuje.

    Nie, rusza sie zarowno plyta jak i glowica. A sposob zapisu implikuje
    tak samo nosnik jak i zapisywana informacja. Vide przyklad z kaseta VHS.
    Najprostsza forma zapisu na tasmie magnetycznej jest zapis liniowy,
    gdzie przesuwa sie tasma wobec statycznej glowicy. Dopiero duze
    zapotrzebowanie na pasmo w przypadku obrazu implikuje, ze to jest
    niewystarczajace i zaczyna sie kombinowac z czyms co nie jest
    najprostsze, ale realizuje zalozenia - w tym wypadku przesuwajaca sie
    tasma + wirujaca glowica.

> [...]
    >
    > Kluczowe jest słowo 'zagłębionego'. W przypadku płyty CD-R czy DVD-R
    > informacja jest na płycie wypalana laserem. I widzisz na takich płytach

    Oczywiscie, a ty nie? To masz tu linka do zdjecia z mikroskopu:
    http://www.optics.rochester.edu/workgroups/cml/opt30
    7/spr05/chris/dvd.jpg
    Tak przy okazji na tym zdjeciu widac, ze jednoznaczne stwierdzenie, ze
    jest to zapis cyfrowy tez moze byc trudne - kady wypalony pasek ma inna
    dlugosc.

> [...]
    > domyśleć się najbardziej prawdopodobnego sposobu w kjaki informacja była na

    Doprawdy? A co jesli wloze ja do drukarki i wydrukuje na niej za pomoca
    odpowiednich tuszy uklad scalony, ktory bedzie realizowal jakas funkcje,
    ktora dopiero da mi potrzebna informacje? Takie rzeczy juz teraz
    istnieja. To troche odbiega od klasycznego zastosowania papieru.

> [...]
    > nadawał sie on do zapisania syganału analogowego, czy też przeznaczony był

    Oczywiscie, ze daje duzo informacji. Ale nie wszystkie. Bo nie wiedzac
    jak informacja byla zapisywana, a znajac tylko parametry materialu nie
    dowiesz sie wszystkiego. Prosty przyklad z obrotami plyty, kaseta VHS.
    Na tasmie magnetofonowej moge zapisac niewiele informacji, ale
    wykorzystujac np. zjawisko Curie i laser moge juz zapisac miliony razy
    wiecej - zobacz plyty magnetooptyczne. Jak wprowadzano modemy to
    wykorzystywano proste modulacje osiagajac w porywach 300-600 bodow.
    Jakosc kabli telefonicznych teoretycznie uniemozliwiala osiagniecie
    wiecej. Wprowadzono inne formy modulacji sygnalu i nagle okazalo sie, ze
    mozna przecisnac 56k bodow, potem ktos wymyslil ADSL i przez te same
    kabelki przeciska sie 8 Mb. Takze w zaleznosci jak rozwinieta jest
    cywilizacja te same materialy, a zupelnie rozne ograniczenia. Jeszcze
    100 lat temu ludzie mysleli, ze slonce jest zbudowane z wegla, bo nie
    znali fuzji jadrowej i to bylo jedyne dostepne im wytlumaczenie. Czyli
    znowu - wszyscy patrzymy na to samo slonce, a w miare jak zmienia sie
    technika widzimy zupelnie rozne rzeczy.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 369. Data: 2009-07-08 07:38:08
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marek Wyszomirski napisal:
    > Tobie juz nic nie mam zamiaru proponować - bo i tak nie dotrze.

    Szkoda czasu na dyskusje z nim. Najpierw byl argument, ze w ogole
    sie nie - obalony. Potem, ze technicznie sie nie da - obalony.
    Nastepnie, ze ekonomicznie sie nia da - obalony. Na koncu, ze
    miejsca nie bedzie - obalony. <rs> sie zapetlil, zacietrzewil
    i teraz nie wie, jak sie wycofac z blednych twierdzen, nie przyznajac
    sie do pomylki.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 370. Data: 2009-07-08 09:11:34
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 7 Lip, 11:50, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:

    > Ehm, zrenica to soczewka, ktora jest utworzona z przezroczystych
    > komorek kompletnie pozbawionych jakichkolwiek organelli. Tam
    > nie ma OTWORU, jest SOCZEWKA.
    > Doczytaj :)

    Jest. Zobacz jak zbudowane jest oko. Soczewka znajduje się za
    tęczówką, dzięki czemu zmiana rozmiaru źrenicy nie powoduje zmiany w
    akomodacji oka bo są od siebie niezależne (tęczówka i źrenica).