  • 11. Data: 2016-04-02 23:08:17
    Temat: Re: Cheaptuning ma to sens?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 2 Apr 2016 22:24:57 +0200, Adam napisał(a):

    > Reguluje się balans moc/moment.
    > Można ustawić bardzo wysoki moment w małym zakresie obrotów, lub
    > bardziej płaski przebieg momentu, ale w szerokim zakresie.

    No zupełnie tak nie jest

    Zwiększenie mocy w jakimś tam punkcie charakterystyki powoduje (i wynika z)
    dokładnie takiego samego zwiększenia w tym punkcie momentu obrotowego. O
    dokładnie taki sam stosunek.

    Dlatego jeśli ktoś powiększył o 2% moc przy 3456 obrotach, to również o 2%
    powiększył moment obrotowy przy 3456 obrotach.
    Nigdy więcej i nigdy mniej.

    To co piszesz to trochę tak jakbyś chciał przyspieszyć w km/h, ale nie
    przyspieszyć w mph :)

    Moc i moment obrotowy są wielkościami w różny sposób opisującymi zdolność
    silnika do wykonywania pracy, powiązanymi ze sobą 1:1 wzorem:
    moment[Nm] = 9550 * moc[kW] / obroty[rpm]
    I nigdy żaden silnik, jakichkolwiek czarów by nad nim nie odprawić, z tego
    wzoru się nie wyłamie.

  • 12. Data: 2016-04-03 05:29:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Znajomy kazal sobie zwiekszyc moc w daci. A jak sie cieszyl. Po stu
    > tysiacach silnik nadawal sie do huty. I do niej trafil. Taniej wyszlo
    > kupic uzywany niz remontowac. W tym drugim juz nie poprawia osiagow.
    > Wychodzi ze najlepszym doradca jest siegniecie glebiej do kieszeni.

    A skad pewnosc, ze bez chiptuningu nie musialby wymienic silnika?
    W koncu to Dacia a nie Toyotka.

  • 13. Data: 2016-04-04 09:16:04
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Fri, 1 Apr 2016 12:25:32 -0700 (PDT)
    Bolko <s...@g...com> wrote:

    > Czy zwiekszenie mocy o z 122 do 135 KM dla octavii ma sens?
    > I bedzie odczuwalne poza efektem placebo?

    Wirus to nie tylko kilka KM więcej, to również zwiększenie momentu obrotowego, które
    procentowo może być wyższe niż zwiększenie mocy, a to już jest odczuwalne. Do tego
    dochodzi charakterystyka pracy silnika, która również może być lepsza niż ta firmowa
    itd.
    Generalnie wszystko kwestia ceny i chęci.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 14. Data: 2016-04-04 09:55:35
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 4 Apr 2016 09:16:04 +0200, szerszen napisał(a):

    > Wirus to nie tylko kilka KM więcej, to również zwiększenie momentu obrotowego,
    które procentowo może być wyższe niż zwiększenie mocy,

    Nie, nie może :)
    Jest to fizycznie niemożliwe.

    Natomiast owszem - zajmujący się CHEAPtuningiem często wolą klienta po
    prostu okłamać i opowiedzieć mu tą bardzo powszechną bajkę, niż wyprowadzać
    go z błędu (bo sami raczej wiedzą o co chodzi z tą mocą i momentem, bo
    trochę tych wykresów widzieli).
    Wielu klientów w ogóle przychodzi z życzeniem żeby mocy nie ruszać (a nawet
    można obniżyć), a że tuning ma dotyczyć tylko i wyłącznie charaktrystyki
    momentu obrotowego. W razie gdyby tuner zaczął coś marudzić że tak to się
    nie da bo fizyka, to klient pójdzie do niemarudzącego tunera, który mu
    nawet na wykresie potem narysuje charakterystykę mocy i momentu pochodzące
    z różnych badań (klient nasz pan).

    Bo jedyne co można zrobić w okolicach tej opowieści, to zwiększyć i moc i
    moment w niskim zakresie obrotów, co może przełożyć się na zwiększenie
    wartośći momentu obrotowego.

    Niektórzy (ale w sumie to ci bardziej nieuczciwi) tak właśnie robią, bo
    istotnie spowodowanie żeby turbo dmuchało jak głupie przy "miejskich"
    zakresach prędkości obrotowej jest odczuwalne (czyli klient się cieszy).

    Dla zadowolenia klienta jest to często warunek kluczowy, bo klient płaci i
    ma być "kop". Jako że nawet 10-20%, prawdziwy wzrost osiągów może być
    niezauważony, no to trzeba klienta przekonać że było warto dając mu 40%
    wzrost tam gdzie się dało bez wymiany wałków, wtryskiwaczy i połowy silnika
    - czyli na samym dole.

    Natomiast osiągi poprawią się wtedy tylko u kierowców, którzy nie potrafią
    zmieniać biegów (i u tych bardzo pomogłaby przesiadka na automat niż
    grzebanie w silniku).
    Za to na łeb leci trwałość wszystkich podzespołów - głównie turbiny.

    Robi się tak, bo to prostsze i wykonalne praktycznie zawsze.
    Żeby naprawdę zwiększyć osiągi silnika bywa że bez fizycznych modyfikacji
    się nie obędzie, bo obecne silniki są już jednak dość mocno wysilone, a
    osprzęt dobrany prawie na styk.
    Natomiast dodmuchać turbną w średnio-niskim zakresie obrotów można zawsze.

  • 15. Data: 2016-04-04 10:24:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, April 4, 2016 at 9:55:48 AM UTC+2, Tomasz Pyra wrote:

    które procentowo może być wyższe niż zwiększenie mocy,

    > Nie, nie może :)
    > Jest to fizycznie niemożliwe.

    e tam, zalezy o czym jest mowa
    Jesli o maksymalnej mocy i maksymalnym momencie (a pewnie z 90% klientow taka wartosc
    dostaje i sie ciesza, ze jest wiecej) to jest mozliwe, bo wystepuja przy innych
    predkosciach obrotowych silnika i moga sie zmieniac w pewnym zakresie "niezaleznie".
    np. jesli zwiekszy sie max moment , to oczywiscie odpowiadajaca mu moc tez, ale przy
    wyzszych obrotach przebieg momentu (i mocy) moze byc jak przed zmiana...

    WS

  • 16. Data: 2016-04-05 00:17:14
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 4 Apr 2016 01:24:39 -0700 (PDT), WS napisał(a):

> [...]
    tez, ale przy wyzszych obrotach przebieg momentu (i mocy) moze byc jak przed

    Oczywiście jest tak jak mówisz.
    Można powiększyć moc i moment obrotowy tylko w dolnym zakresie obrotów co
    spowoduje podniesienie się parametru maksymalnej wielkości momentu
    obrotowego.

    Jest to dokładnie to oszustwo o którym mówiłem - przychodzi klient z
    pieniędzmi na CHEAPtuning, z samochodem w którym dany tuner nie potrafi
    podnieść osiągów, lub nie jest to możliwe bez ingerencji mechanicznej.

    No to żeby klient z pieniędzmi sobie nie poszedł (np. do konkurencji która
    nie będzie mieć skrupułów), to można mu zapodać bajkę o dobrych momentach i
    złych mocach, zrobić co się da i już.
    Efekt wow będzie bo klient wciśnie w gaz i wbije go w fotel.

    Samochód który w 10s przyspieszał do 100km/h będzie przyspieszał w 9.9s, za
    to jadąc na niewłaściwym biegu kiedyś przyspieszał w 20s, a teraz będzie
    przyspieszał w 17s, więc kop jest.
    A za chwilę padnie turbo, sprzęgło, korbowody i skrzynia biegów.

  • 17. Data: 2016-04-06 15:09:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-04-02 o 23:08, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > moment[Nm] = 9550 * moc[kW] / obroty[rpm]
    > I nigdy żaden silnik, jakichkolwiek czarów by nad nim nie odprawić, z tego

    Jakoś mi to nie koresponduje z przykładowymi wykresami, choćby tu:

    http://www.gcstuning.pl/wykresy-3

    Ja się takimi rzeczami "bawiłem" za czasów PF125p i Maluchów. Teraz jest
    łatwiej - wystarczy przygotować mapę.
    Ale jestem trochę "za cienki bolek", aby dyskutować dogłębnie na ten
    temat - musiałbym doczytać. Dobrze by było też porobić parę modyfikacji
    i sprawdzić w praktyce.

    Albo wezmę "na warsztat" swojego starego Subaru, którego już ze 3 lata
    wywożę na złom, splanuję głowicę, wymienię tłoki i korbowody i zobaczę,
    co to da. Mogę go też uturbić - ale to już większa robota. Poza tym nie
    wiem, czy automat by to wytrzymał.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2016-04-07 00:51:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 6 Apr 2016 15:09:25 +0200, Adam napisał(a):

    > Jakoś mi to nie koresponduje z przykładowymi wykresami, choćby tu:
    >
    > http://www.gcstuning.pl/wykresy-3

    Ale z którym wykresem Ci nie koresponduje?

    > Ja się takimi rzeczami "bawiłem" za czasów PF125p i Maluchów. Teraz jest
    > łatwiej - wystarczy przygotować mapę.

    Myślę że wiele się tu skala trudności nie zmieniła - a na pewno nie
    powiedziałbym że jest łatwiej.

    To gdzie jest łatwo, to w silnikach doładowanych ze sterowanym
    elektronicznie doładowaniem. Tu faktycznie zazwyczaj wystarczy powiedzieć
    sterownikowi żeby dał większe ciśnienie doładowania i można liczyć na
    znaczne przyrosty (zazwyczaj tyle na ile pozwala układ paliwowy).
    Dopiero przy naprawdę dużych potrzebach trzeba zmieniać osprzęt czy
    mechanikę silnika.

    Natomiast w silniku wolnossącym sprawa jest trudniejsza, bo praktycznie
    zacząć trzeba od mechaniki - kolektory, wałki rozrządu, zaraz za tym
    sprężynki zaworowe, tłoki, korbowody itp. itd.

    > Ale jestem trochę "za cienki bolek", aby dyskutować dogłębnie na ten
    > temat - musiałbym doczytać. Dobrze by było też porobić parę modyfikacji
    > i sprawdzić w praktyce.

    O ścisłym i nierozerwalnym związku parametru wyrażanego przez moc silnika i
    generowany przez niego moment obrotowy to raczej sprawdzać w praktyce nie
    ma co.
    Tak jak już pisałem - podobnie jakbyś chciał żeby prędkość samochodu w mph
    się zwiększała, ale żeby w km/h się nie zwiększała.
    Pewnie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie bez "sprawdzania w praktyce" :)

  • 19. Data: 2016-04-07 13:16:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-04-07 o 00:51, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > znaczne przyrosty (zazwyczaj tyle na ile pozwala układ paliwowy).
    > Dopiero przy naprawdę dużych potrzebach trzeba zmieniać osprzęt czy

    Dodatkowo jeszcze inaczej się macha łopatkami kierownicy w turbinie, aby
    duże ciśnienie doładowania było już nieco powyżej biegu jałowego.

    Ja tak miałem ustawione w silniku M47R (silnik BMW, pojazd to Freelander
    TD4) - mogłem ciągnąć ciężką przyczepę bez dodawania gazu i to pod
    górkę. Jadąc natomiast w ten sposób, aby wykorzystywać moment obrotowy,
    a nie moc (tamto auto miałem z ręczną skrzynią biegów) można było
    osiągnąć spalanie poniżej 7l/100km i to z pełnym obciążeniem
    "turystycznym" - 4 osoby i "tona" bagażu.

    > Natomiast w silniku wolnossącym sprawa jest trudniejsza, bo praktycznie
    > zacząć trzeba od mechaniki - kolektory, wałki rozrządu, zaraz za tym
    > sprężynki zaworowe, tłoki, korbowody itp. itd.

    "Ostre" wałki duuuużo dawały nawet w Maluchu :)

    A kolektory to się polerowało w jeździdełkach dwusuwowych typu Simson
    czy Romet, przy okazji obniżając głowicę.

> [...]
    > się zwiększała, ale żeby w km/h się nie zwiększała.
    > Pewnie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie bez "sprawdzania w praktyce" :)

    Ok, chyba niezupełnie się dogadaliśmy :)

    Ja miałem na myśli przesunięcie - czyli np. obniżenie momentu do niskich
    obrotów, natomiast mocy - w stronę wysokich obrotów.

    Natomiast iloczyn momentu i mocy nie jest jednakowy w funkcji obrotów.

    Są stare lokomotywy parowe, mające po kilkanaście KM mocy, ale
    dysponujące kosmicznym momentem obrotowym.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2016-04-07 13:29:05
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2016-04-07 o 13:16, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Są stare lokomotywy parowe, mające po kilkanaście KM mocy, ale
    > dysponujące kosmicznym momentem obrotowym.

    Podłączę się pod temat. Pytałem kiedyś w chipiarni, to mi powiedzieli,
    że nie da rady.

    Problem polega na tym, że auto słabo zbiera się na 2. biegu, tzn. jak
    się toczy to we wszystkich autach dawałem 2, gaz i jechał bez problemu,
    a ten zanim dojdzie do 1800 obrotów, to praktycznie nie ciągnie i w
    takiej sytuacji muszę wrzucać 1, co odbywa się z małym oporem (ponoć
    normalne jak auto jedzie) i mnie to strasznie wkurza.

    Dałoby się to poprawić przez jakiegoś chipa?