    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon SX110 IS w akcji
    Date: Thu, 25 Jun 2009 10:14:04 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Słońce - chodzi mi o to, że fotki robione ze słońcem (nie pod!) są jakieś
    > mocno naświetlone i cienie tu robią wielkie jajca. Chciałbym na słońcu
    > bardziej stępić kontrast. Wybaczcie Panowie, ale jak mam Wam powiedzieć o co
    > chodzi, skoro nie znam języka fotograficznego :)

    Generalnie jest poważny problem przy silnym nasłonecznieniu, bo powstają b.
    duże kontrasty. Aparaty cyfrowe radza sobie z tym słabo.
    Kwestię filtrów szczególowo naswietlił Ci Paweł W. W przypadku bliskich
    obiektów można doświetlać lampą -ale to jest odległosc kilku metrów, nie
    więcej [funkcja wymuszonego błysku]. Jest jeszcze technika HDR, ale to wymaga
    zrobienia tego samego zdjęcia ze statywu [ten sam kadr] z różną ekspozycją
    [zwykle różnicuje sie czas ekspozycji] i składa specjalnym programem.
    Osobną kwestią jest wykorzystanie funkcji tzw. bracketingu lub skorzystanie z
    ręcznej korekty ekspozycji [tę ostatnią ma większość aparatów, nawet idioten
    kamer]. Bracketing polega na tym, że aparat po nacisnieciu spustu wykonuje Ci
    3 zdjecia, każde z innym poziomem ekspozycji [skok można regulować]. Wybierasz
    potem najlepsze lub robisz HDR-a [jeśli ten sam kadr ze statywu]. Czasem to
    pomaga, czasem nie [pomijam HDR], tak samo jak reczne zrobienie kilku zdjec
    [lub nawet jednego] z korektą ekspozycji. Chodzi o to, że światłomierz aparatu
    nie zawsze dobiera optymalne warunki -np. na śniegu trzeba doświetlić zdjęcie
    na plus. Albo np. gdy w danym przypadku niedoswietlenie terenu na zdjęciu jest
    lepsze niż przepalenie przy tym nieba lub całkiem odwrotnie -zależnie do
    sceny. Bracketingu użyłem dotąd sporadyczną ilośc razy, ale korektą bawię się
    w praktyce b. często
    Pozdrawiam
    -J.