  • 11. Data: 2009-03-15 10:37:15
    Temat: Re: Canon 450D i stałka 50mm 1.8 - problemy z ostrzeniem
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jerzy Kępa pisze:
    > Witam.
    > To pokaż mnie. (Wystarczy kilka). Dobrze byłoby, żeby były podobne do
    > mojego.

    Np. portrety od Iguany w górę.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/04/0.htm
    Jak trzeba większe to mogę, ale musiałbym powystawiać.

> [...]
    > obiektywu niż punkt ostrości)
    > było coś, co jest zdecydowanie bardziej kontrastowe niż punkt na który
    > ostrzysz).
    > Mam właściwie identyczny problem, jak autor pierwszego posta przy czym
    > nurtuje mnie to,
    > że testy robione w warunkach "sterylnych" są właściwie OK.
    > Stąd może serwis nie pomaga.
    > Tymczasem np to (ostrość na czubek nosa):
    > http://www.pbase.com/jkepa/image/110217624
    > to dramat.
    > Może jednak są jakieś bugi w algorytmach które objawiają się tylko w

    Bugi są w bf/ff i stwierdzone były wielokrotnie (sam też mam tak na
    tamronie na tele, ale w praktyce tak mało, że nieistotne) i to jest
    niestety lipa. Tylko bf/ff zupełnie nie ma nic wspólnego z
    powtarzalnością af, to po prostu stałe przesunięcie. O ile wcześniejsze
    modele miały tę tolerancję na powtarzalność większą to dzisiejsze raczej
    nie mają z tym problemu.
    Samo używanie af to też nie jakieś pstryk i już, trzeba wyrobić sobie
    sposób prowadzenia aparatu na kontrastowe fragmenty (nos to też nie
    punkt w końcu), nieco przytrzymać całość, dać mu się ustawić i dopiero
    dociskać spust. To trwa ułamki sekundy i po jakimś czasie nie myśli się
    o tym. Najlepiej zobaczyć jakiegoś dobrego zawodowca przy ślubach -
    widać jak fotograf na krótką chwilę zamiera po czym gwałtownie
    przekadrowuje.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2009-03-15 11:08:35
    Od: a...@a...pl

    Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > o tym. Najlepiej zobaczyć jakiegoś dobrego zawodowca przy ślubach -
    > widać jak fotograf na krótką chwilę zamiera po czym gwałtownie

    Nie wszyscy fotografuja sluby. Zdarza sie ze nie ma czasu na
    przekadrowanie.

    Mariusz

  • 13. Data: 2009-03-15 11:14:33
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > af, to po prostu stałe przesunięcie. O ile wcześniejsze modele miały tę
    > tolerancję na powtarzalność większą to dzisiejsze raczej nie mają z tym

    Jest jeszcze jeden problem - powtarzalność (nie chodzi mi o BF/FF) zależy od
    obiektywu. 50/1.8 Canona nie jest w tym względzie najlepszy. Nie wiem, czy
    wynika to z faktu iż poszczególne elementy tego obiektywu maja spore luzy,
    czy z innych powodów. Niemniej jednak powtarzalność 50/1.8 np. w stosunku do
    60/2.8 macro różni się zauważalnie - mam oba i moje obserwacje są w tym
    względzie zgodne z tym, co można przeczytać np. na optyczne.pl.

    --
    Lol

  • 14. Data: 2009-03-15 11:24:13
    Od: Jerzy Kępa <j...@i...net>

    > Np. portrety od Iguany w górę.
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/04/0.htm
    > Jak trzeba większe to mogę, ale musiałbym powystawiać.

    Dzieki, nie trzeba.
    Może też jest tak, że oglądając zdjęcie po części subiektywnie
    odbieramy fragmenty bardziej kontrastowe lub o specyficznej fakturze jako
    ostrzejsze.
    Pierwsza fotka z http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/04/22.htm
    Oczy i usta OK, nos jakby mniej, ale IMO ramiączko i część ramienia znów OK
    chociaż mam wrażenie że są bliżej obiektywu.

> [...]
    > tamronie na tele, ale w praktyce tak mało, że nieistotne) i to jest
    > niestety lipa. Tylko bf/ff zupełnie nie ma nic wspólnego z powtarzalnością

    Ale to co obserwuję u siebie jest powtarzalne. Miałem na mysli bugi które
    objawiaję się w sytuacji dość niestandardowej zawartości kadru.
    Przykład (może trochę wydumany i kiepski): silna koncentracja powierzchni
    super
    kontarstowych w obszarze leżącym w pobliżu punktu ostrości kapkę mniej
    kontrastowego
    albo o innej fakturze. I mam wrażenie, że to działa powtarzalnie.

> [...]
    > w końcu), nieco przytrzymać całość, dać mu się ustawić i dopiero dociskać

    No to jest cenna uwaga, szczególnie w kontekście moich "teorii".
    Sam się dziwię, że o tym nie wcześniej przy robieniu zdjęć nie myślałem :-(.
    --
    Pozdrawiam - Jerzy Kępa

  • 15. Data: 2009-03-15 11:35:28
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > kontrastowego
    > albo o innej fakturze. I mam wrażenie, że to działa powtarzalnie.

    Czujnik AF jest ponoć około 3 razy większy niż jego znacznik na matówce. To
    bywa często przyczyna problemów. Sfotografuj np. słupek znaku drogowego np.
    z pięciu metrów (ostrząc na rurkę), gdy w dalekim tle znajdują się
    bezlistne gałęzie drzew na tle nieba (przepraszam za ten obskurny przykład
    ;). Masz bardzo dużą szansę zobaczyć, że ostrość będzie gdzieś na
    gałęziach... Tak to działa.

    --
    Lol

  • 16. Data: 2009-03-15 12:01:09
    Od: Laphroaig <m...@v...pl>

    z/svc wrote:
    > Cześć,
    >
    > Bardzo bym prosił drogich grupowiczów o poradę.
    > W październiku zakupiłem Canon 450D z, między innymi, stałką Canona
    > 50mm 1.8. Od samego początku miałem problemy z auto-focusem w tym
    > obiektywie. Na jakich 50% procentach zdjęć wychodzi mi front-focus.

    Witam,
    Czy zjawisko, o ktorym piszecie (ewentuaalny bug ostrzeniu) dotyczy
    wspominaego 450D czy tez modeli wczesniejszych (np. 350)?
    Pare postow wczesniej o obiektywie 50/1.8 wspomialem, ze mam tez
    problemy z ostrzeniem ale w sigmie 18-200. Moze to jesnak nie jest
    problem tej sigmy tylko problem o ktorym mowi z/svc?

    --
    pozdr
    Laphroaig

  • 17. Data: 2009-03-15 12:15:25
    Od: PSYLO <p...@o...pl>

    j...@a...at pisze:
    > masz tylko jedno wyjscie : polubic zdjecia nieostre.
    > wiekszosc af w 450 d tak pracuje

    Kiepskiej baletnicy... ;-)

    > Na pocieszczenie pozostaje fakt ze wiekszosc posiadaczy c450 d ma tak
    > pracujacy AF i z tej wiekszosci posiadaczy ponownie wiekszosc nie
    > zdaje sobie z tego sprawy.

    Albo po prostu potrafią korzystać ze swojego sprzętu i zdają sobie
    sprawę z GO przy f/1.8

    --
    PSYLO

  • 18. Data: 2009-03-15 12:15:43
    Od: Jerzy Kępa <j...@i...net>

    Użytkownik "Laphroaig" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Czy zjawisko, o ktorym piszecie (ewentuaalny bug ostrzeniu) dotyczy
    > wspominaego 450D czy tez modeli wczesniejszych (np. 350)?

    Fakt, użyłem określenia "bug w oprogramowaniu", jednak póki co
    odżegnywałbym sięod teorii jak piszesz "zjawiska buga w 450D".
    W sumie póki co wspomniały o tym zaledwie trzy odsoby,
    traktuj to raczej jako trochę takie rozważania teoretyczne.
    Miałem wcześniej 350 i w porównaniu do AF w 450 to IMO niebo a ziemia.
    Miałem też sigmę 18-125 i też nie można jej porównywać z obiektywami o
    których
    mowa w tym wątku.
    Niestety.
    --
    Pozdrawiam - Jerzy Kępa

  • 19. Data: 2009-03-15 12:22:05
    Od: Laphroaig <m...@v...pl>

    Jerzy Kępa wrote:

    > Użytkownik "Laphroaig" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Fakt, użyłem określenia "bug w oprogramowaniu", jednak póki co
    > odżegnywałbym sięod teorii jak piszesz "zjawiska buga w 450D".

    Ale rozumiem, ze jakis problem w AF 450 __wydaje__ sie wystepowac.
    Jak go zwal tak go zwal :).

    > Miałem wcześniej 350 i w porównaniu do AF w 450 to IMO niebo a ziemia.
    Na korzysc 350??

    --
    pozdr
    Laphroaig

  • 20. Data: 2009-03-15 12:22:08
    Od: PSYLO <p...@o...pl>

    z/svc pisze:
    > Teraz to już sam nie wiem, czy to wina aparatu/obiektywu, czy może ja
    > zwyczajnie nie potrafię tego sprzętu używać? Chociaż nie jest to mój
    > pierwszy aparat, z jakieś 5 lat robiłem już zdjęcia innymi Canonami,
    > ale kompaktami.

    Przy f/1.8 często GO jest tak malutka, że do utraty ostrości w
    zamierzonym miejscu wystarczy delikatne poruszenie ciałem, którego Ty w
    ogóle nie poczujesz przy robieniu zdjęcia. Jeśli do tej pory
    fotografowałeś kompaktami to ta kwestia Cię nie dotyczyła, bo tam GO
    była znacznie większa, czyli dla uzyskania takiego efektu zamiast
    poruszyć głową 5mm do przodu musiałeś zrobić kilka kroków ;-) "Problem"
    ten istnieje niezależnie od korpusu, czy w ogóle systemu przy
    odpowiedniej przysłonie i skali odwzorowania.

    Opowiastki o złym AF w 450D możesz spokojnie włożyć między bajki.

    --
    PSYLO