    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Date: Tue, 22 Sep 2015 22:19:38 +0200

    (c)RaSz pisze:

> [...]
    > nie był, to nawet w formie cieniutkiej nitki - w żadnym razie nie jest
    > *kruchy*. Krucha to może być ceramika, szkło, taki, czy inny kryształ.
    > Nawet diament, taki twardy, a jednak na udary nieodporny. No bo kruchy
    > właśnie.
    >
    > Ale... Ale bywa, że i "skruszeją" metale! Lecz wymaga to specyficznych
    > warunków, które jednak mogły w opisanych przypadkach nastąpić. Zjawisko
    > jest dość częste w żarówkach, a polega na tym, iż ciągłe żarzenie włókna
    > powoduje *krystalizację* w metalu, z którego jest ono wykonane.

    Kiedyś na potrzeby dyskusji zawiesiłem zdjęcie takiej żarówki, halogenowej,
    rekrtstalizowanej. Wisi do dzisiaj: http://148.81.130.53/bulba.jpg

> [...]
    > wstrząsy. Pęknie wtedy dość łatwo, ale... Ale wątkotwórca twierdził
    > (pośrednio!), że ten "jego" bezpiecznik nie miał prawa zrekrystalizować,
    > no bo rzekomo *nigdy* nie płynął przez niego jakiś większy prąd. A jeśli
    > tak, to nawet udezrzony młotkiem (sam drucik!), i to kilka razy - powinien
    > znieść to całkiem dobrze, nie pęknąć, a co najwyżej się rozpłaszczyć.
    > Natomiast żadne jego potrząsanie, nawet najsilniejsze - nie miało by
    > najmniejszego prawa uszkodzić metalu!
    >
    > Natomiast ten, co to "upadł z 3 metrów i się zepsuł" - czy przypadkiem
    > nie był baaardzo mocno - już "wysmażony"?

    Czy takiego bezpiecznikowego drucika na bardzo niskie prądy nie robi się
    z jakiegoś bizmutu? Bo tak mi się coś o uszy obiło. On w przeciwieństwie
    do wolframu ma bardzo niską temperaturę topninia, ale również jest bardzo
    kruchy. Postawię tezę, że nawet rekrystalizacja do tego nie jest potrzebna.
    Pręty z hartowanej stali też przy upadku pękają.

    Jarek

    --
    Życie jest formą istnienia białka,
    ale w kominie coś czasem załka.