  • 51. Data: 2023-04-28 10:43:00
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Wpisz w google: lifepo4 Number of cycles vs. Depth of discharge
    > i przełącz się na grafikę.

    Hmm, liczyłem że nie ma aż takiego wpływu, kiedy bateria jest
    rozładowana w 70%. No to kucha :) Co prawda wykresy pokazują ładowanie
    do pełna a nie np z 60% do 80% ale wynika jednak, że idzie to liniowo i
    nie ma zmiłuj. Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera
    do 100% 3,5tys cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie
    zgodziłbym się z tą temperaturą podczas długiego ładowania.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 52. Data: 2023-04-28 11:30:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.04.2023 16:51, Shrek wrote:
    > Ja to wiem, ale skoro pojemność spadła o 20% to zasięg powinien
    > proporcjpnalnie.

    Wzrost rezystancji nie musi być proporcjonalny do pojemności, to tak nie
    działa.

    > Jeśli pojemność spadła o 20% a zasięg o 50% to znaczy że albo pojemność była
    "wirtualna" albo energia gdzieś się rozproszyła - dlatego pisałem o oporach i nie
    miałem na myśli wezystancji wewnętrznej.

    Zmierzona pojemność zależy od prądu rozładowywania. To nie jest tak, że
    jak przez 10h ładowaliśmy 1A, to potem przez 1h możemy pobierać 10A.

    > Nie prawda - wzrost rezystancji wewnętrznej jest oznaką zmniejszenia się pojemności
    ogniwa i jest jego skutkiem.

    Rezystancja wewnętrzna może ale nie musi rosnąć wraz ze spadkiem
    pojemności. Może też rosnąć bez spadku pojemności.

    > Jeśli samochód przejeżdza połowę początkowego zasięgu to znaczy że mniej więcej o
    połowę mniej energii jesteś w stanie wydusić z accu.

    Chyba że zmniejszy obciążenie prądowe - spójrz na odpowiedź Tomasza G. i
    tryb "eco" - wtedy się okaże że pojemność jest jednak większa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 53. Data: 2023-04-28 11:32:55
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.04.2023 17:01, Shrek wrote:

    > O kurcze - to w 2035 będą traciły 40% przy wyjeździe z salonu:)

    Humorystycznie :-)

    A realnie, z dużym prawdopodobieństwem w tym czasie w samochodach
    najpopularniejsze będą już pewnie inne baterie niż Li-ion i opisana
    przypadłość zostanie zamienione czymś innym - masą, rozmiarem,
    szybkością ładowania etc.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 54. Data: 2023-04-28 11:40:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.04.2023 10:43, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera do 100% 3,5tys
    > cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie zgodziłbym się z
    > tą temperaturą podczas długiego ładowania.

    To nie to samo. Z 50% do 100% będzie "pół cykla", czyli akumulator
    naładujesz 14tys razy (pół cykli, co daje 7tys pełnych), a od 0% do 100%
    3,5tys razy (pełnych cykli).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 55. Data: 2023-04-28 14:09:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Sprawdź w goglach to co napisałem dla Twojej baterii - nie ma znaczenia
    > czy to jest litowo-jonowa czy
    > LiFePO4 - różna będzie tylko krzywa, ale zależność ta sama.

    W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
    No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.

  • 56. Data: 2023-04-28 14:43:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 14:09 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
    > No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.

    Podałem zapytanie do googla, zobacz wykresy i sam wyciągnij wnioski.
    Przy litowych nie ma żadnych "pełnych cykli", tam kluczowe jest to co
    podałem - głębokość rozładowania.
    Jak będziesz rozładowywał tylko 10% to ogniwo wytrzyma kilkadziesiąt
    tysięcy takich rozładowań. Jak rozładujesz do 50% to ta liczba zmaleje do
    kilku/kilkunastu tysięcy. Po tej liczbie (ładowań i rozładowań) akumulator
    idzie na śmietnik. Tak definiuje żywotność ogniw każdy ich producent.
    Oczywiście dochodzą inne czynniki, które skracają dodatkowo żywotność -
    temp, prąd rozładowywania, prąd ładowania, kluczowe jest jednak to co
    podałem.

    TG

  • 57. Data: 2023-04-28 14:54:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 10:43 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > do 100% 3,5tys cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie
    > zgodziłbym się z tą temperaturą podczas długiego ładowania.

    Jak chcesz aby Ci aku (Litowy) żył 15-20 lat to go musisz trzymać w
    widełkach podanych przez producenta, to jest zazwyczaj bardzo wąski
    zakres, 20-40% pojemności.

    TG

  • 58. Data: 2023-04-28 15:22:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Podałem zapytanie do googla, zobacz wykresy i sam wyciągnij wnioski.
    > Przy litowych nie ma żadnych "pełnych cykli", tam kluczowe jest to co
    > podałem - głębokość rozładowania.

    To jest zupełnie inny parametr, jedno z drugim funkcjonuje równolegle, a
    nie w zamian.

    Nie o tym mówimy.

  • 59. Data: 2023-04-28 15:35:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 15:22 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > To jest zupełnie inny parametr, jedno z drugim funkcjonuje równolegle, a
    > nie w zamian.
    >

    > Nie o tym mówimy.

    Ja się odniosłem do tego:
    "Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
    doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
    temperatury itd)"

    Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl" - jest to co napisałem.

    Producenci podają żywotność ogniw w odniesieniu do poziomu ich
    rozładowywania.

    TG

  • 60. Data: 2023-04-28 15:49:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > temperatury itd)"
    >
    > Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl"

    Oczywiście że jest.
    To co sam podawałeś to też właśnie ilości pełnych cykli, a nie
    każdorazowego podpięcia do zasilacza..