-
41. Data: 2023-04-28 06:09:57
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 27-04-2023 o 15:00, J.F pisze:
>> A jeśli nie i np. był to Leaf z początków produkcji, czy trojaczek - to
>> to nie ma chłodzenia baterii, a o BMS dbających o jej stan, oraz
>> chłodzeniu nikt nawet nie myślał.
>
> BMS pewnie Leaf juz ma
"dbających o jej stan" było dodane celowo.
Leaf w pierwszych wersjach to po prostu nieudana konstrukcja.
> A jak kupileś Leafa, to nie pisałeś czegos o trwałości baterii?
Nie.
Za to pozbyłem się szybko, bo okazał sie totalnie niewydajny, a jak
tylko dowiedziałem się o brakach w jej chłodzeniu, to odpuściłem zakup
Leafa II.
> A tu patrz w artykuł - czemu nam podają dane ze starych modeli Tesli,
> a nie z nowych ...
Raz że pewnie danych o nich jest więcej, a dwa - pewnie mniejsze baterie
nie wypadają tak dobrze, z uwagi na konieczną większą ilość cykli.
Wyjaśniono w artykule.
-
42. Data: 2023-04-28 06:13:18
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 27-04-2023 o 15:11, J.F pisze:
> On Wed, 26 Apr 2023 20:36:13 +0200, nadir wrote:
>> W dniu 26.04.2023 o 18:55, J.F pisze:
>>> Ale teslę masz?
>>
>> A gdzież tam, Citroen C-Zero.
>>
>>> Bo ze jest rózna jakosc baterii, to nie dziwi.
>>
>> Ale chyba nie aż taka?
Właśnie taka.
6 razy mniejsza bateria - 6 razy większe zużycie.
>> 320000km i spadek pojemności o 12%
>> 80000km i spadek o 20-30%
>>
>>> Pytanie tylko, czy Tesla ma same dobre ...
>>
>> Podejrzewam lepsze zarządzanie energią niż w C-Zero oraz efekt skali.
>> Większa bateria i mniej wydojona, bo zasięg duży, lepiej służy bateriom
>> niż ciągłe "jeżdżenie na oparach" w małym wozidle.
Dokładnie tak.
Niestety, elektryki z mikrobateriami nie nadają się zbytnio do niczego.
Mam smarta, można nim na miasto wyjechać, ale to wszystko.
>
> Akurat te pojazdy, które mają takie przebiegi, to raczej sporo
> jezdziły.
> Choc być moze trzeba brac poprawke na USA. Regularne 100km dziennie
> i mamy 36kkm rocznie i 300kkm po 8 latach, a bateria nigdy nie
> wyładowana nawet w połowie.
>
> Ale moze to własnie "cykle" szkodzą, i lepiej ładowac co 300km,
> niz co 100 ..
Bez różnicy, cykle liczą się pełne.
Chodzi o to, że na 300 kkm bateria 90 kWh zrobi tych cykli 6 razy mniej
niż taka 15 kWh jak w trojaczku....
-
43. Data: 2023-04-28 06:15:11
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 27-04-2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> W dniu .04.2023 o 21:20 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
>
>
>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>> A moze jednak co 5, bo ?
>
> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
Nieprawda.
Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
temperatury itd).
-
44. Data: 2023-04-28 06:25:16
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 27-04-2023 o 17:54, J.F pisze:
> Jest inna sprawa - jak ciągniesz z tej baterii troche amperów,
> to z powodu rezystancji wewnętrznej napięcie spada.
> A komputer/BMS pilnuje, aby baterii nie rozładować za mocno,
> i odcina przy niskim napięciu.
Miałem kiedyś tak w smarcie - skończył jazdę z 7% w baterii, ale pod górkę.
Już dalej nie pojechał bez doładowania, komputer musiał zapamiętać
poprzednie zużycie.
Gdyby było bardziej płasko, na pewno dojechałby do celu (zabrakło ze 2
km do ładowarki).
-
45. Data: 2023-04-28 06:54:45
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 27.04.2023 o 21:53, J.F pisze:
>> Imho mniej przyjmuje i mniej oddaje. Tylko że skoro producenci baterii
>> twierdzą że ma on 80% pojemności to znaczy że powinna się naładować do
>> 80% i "wydalić" z siebie 80% zasięgu początkowego.
>
> No i wydali 80% ładunku ... przy małym prądzie.
A przy dużym? Gdzieś ta energia się musi wydzielić albo dalej w aku jest.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
46. Data: 2023-04-28 06:58:08
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 06:15 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
> W dniu 27-04-2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> W dniu .04.2023 o 21:20 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
>>
>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>> A moze jednak co 5, bo ?
>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>
> Nieprawda.
> Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
> temperatury itd).
Przy LiFePO4 nie ma czegoś takiego jak pełne cykle.
Weź sobie kartę techniczną dowolnego takiego akumulatora i zobacz co
producent podaje.
Zazwyczaj znajdziesz tam:
80 % DoD 2500 cykli
70 % DoD 3000 cykli
50 % DoD 5000 cykli
30 % DoD 7000 cykli
gdzie DoD głębokość rozładowania
Przy 10% możesz mieć 100 000 cykli.
TG
-
47. Data: 2023-04-28 07:00:39
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 00:00 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:
> W dniu 27.04.2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>> A moze jednak co 5, bo ?
>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>>
> Z tymi cyklami to nie tak chyba. Cykl należy rozumieć jako rozładowanie
> pełne i naładowanie.
Wpisz w google: lifepo4 Number of cycles vs. Depth of discharge
i przełącz się na grafikę.
TG
-
48. Data: 2023-04-28 07:00:42
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 27.04.2023 o 21:48, J.F pisze:
>> No w niesprawnym zwykle Rw też idzie w górę:P
>
> bardziej o przeciętnosc chodzi.
> Tzn mowimy o mierniku, ktory podaje pojemnosc akumulatora w krótkim
> pomiarze, bez rozładowywania całkowitego.
No zwykle - ale jakiś dość duży prąd jednak ciągnie.
>> E tam. A i jakie silnik - ile realnie potrzebujesz amperów, żeby go
>> rozkręcić? 400? 30miliomów. Jest z czego schodzić:)
>
> No ale skoro wstawili 50Ah, to widac 20 nie wyrabia.
> A mnie zostalo 4.
E tam. Do rozruchu potrzebne są ampery nie amperogodziny. Chyba że do 10
rozuchu to już tak;)
>> Dobre wytrzymują nawet dyszkę. A w systemach wymieniasz obligatoryjnie
>> co 4 lata - ekologia kurwa! I muszę płacić za utylizację dobrych akuu.
>
> Moje widac kiepskie, bo naprawde mocno zuzyte.
A gdzie tam - mierze je czasem i wszystkie mają powyżej znamionowej. A
mierze je miernikiem za grubą kasę (który w sumie też mierzy rezystancję
i prąd
>> Nawet mierzyłem - 110% pojemności znamionowej. Ale tylko jedną taką
>> firmę znam - wszelkie inny gówna wylatują wcześniej niż 4 lata z uwagi
>> na spadek pojemności poniżej 80%.
>
> Pochwal sie firmą? CSB?
Europower.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
49. Data: 2023-04-28 07:00:50
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 28-04-2023 o 06:58, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> W dniu .04.2023 o 06:15 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
>
>> W dniu 27-04-2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>>> W dniu .04.2023 o 21:20 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
>>>
>>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>>> A moze jednak co 5, bo ?
>>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>>
>> Nieprawda.
>> Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
>> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
>> temperatury itd).
>
>
> Przy LiFePO4
Masz taką baterię w swoim aucie?
-
50. Data: 2023-04-28 07:26:29
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 07:00 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
> W dniu 28-04-2023 o 06:58, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> W dniu .04.2023 o 06:15 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
>>
>>> W dniu 27-04-2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>>>> W dniu .04.2023 o 21:20 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
>>>>
>>>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>>>> A moze jednak co 5, bo ?
>>>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>>>
>>> Nieprawda.
>>> Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
>>> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
>>> temperatury itd).
>> Przy LiFePO4
>
> Masz taką baterię w swoim aucie?
Sprawdź w goglach to co napisałem dla Twojej baterii - nie ma znaczenia
czy to jest litowo-jonowa czy
LiFePO4 - różna będzie tylko krzywa, ale zależność ta sama.
TG