eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBaterie w bev do wyrzucenia
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 187

  • 61. Data: 2023-04-28 15:58:47
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 15:49 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > W dniu 28-04-2023 o 15:35, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    >
    >> Ja się odniosłem do tego:
    >> "Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
    >> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
    >> temperatury itd)"
    >> Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl"
    >
    > Oczywiście że jest.
    > To co sam podawałeś to też właśnie ilości pełnych cykli, a nie
    > każdorazowego podpięcia do zasilacza..

    Czy rozładowanie od 80 do 70% pojemności (zużywamy 10%) i ponowne
    ładowanie do 80% to wg Twojej definicji pełny cykl?

    TG


  • 62. Data: 2023-04-28 17:36:39
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 06:54:45 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 27.04.2023 o 21:53, J.F pisze:
    >>> Imho mniej przyjmuje i mniej oddaje. Tylko że skoro producenci baterii
    >>> twierdzą że ma on 80% pojemności to znaczy że powinna się naładować do
    >>> 80% i "wydalić" z siebie 80% zasięgu początkowego.
    >>
    >> No i wydali 80% ładunku ... przy małym prądzie.
    >
    > A przy dużym? Gdzieś ta energia się musi wydzielić albo dalej w aku jest.

    Przy duzym prądzie w aku ołowiowym jest zjawisko Peukerta - podobno
    polega na tym, ze "rozładowuje się" masa czynna na powierzchni ziaren,
    i powstaly siarczan izoluje wnętrze ziarna - a w tych wnętrzach
    jeszcze sporo masy jest.

    Li-ion chyba nie dotyczy.
    Ale mnie chodziło o dolne napięcie rozładowania.
    Duzy prąd przy duzej rezystancji wewnętrznej - i napiecie spada mocno,
    a komputer wyłącza jazdę.

    J.


  • 63. Data: 2023-04-28 17:43:06
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 06:58:08 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > W dniu .04.2023 o 06:15 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
    >> W dniu 27-04-2023 o 21:25, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    >>> W dniu .04.2023 o 21:20 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
    >>>
    >>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
    >>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
    >>>> A moze jednak co 5, bo ?
    >>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
    >>
    >> Nieprawda.
    >> Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
    >> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
    >> temperatury itd).
    >
    >
    > Przy LiFePO4 nie ma czegoś takiego jak pełne cykle.
    > Weź sobie kartę techniczną dowolnego takiego akumulatora i zobacz co
    > producent podaje.
    > Zazwyczaj znajdziesz tam:
    > 80 % DoD 2500 cykli
    > 70 % DoD 3000 cykli
    > 50 % DoD 5000 cykli

    Oplaca sie, bo 50*5000 to 250kcyklo%, a 80*2500 to 200kcp

    > 30 % DoD 7000 cykli

    a tu tylko 210kcp, wiec sie nie oplaca :-)


    > gdzie DoD głębokość rozładowania
    > Przy 10% możesz mieć 100 000 cykli.

    A to liczone od 100%, czy dowolnie?

    Bo jak ktos jedzie od 50% do 20, potem szybkie ładowanie do 50%,
    potem jedziemy do 20, ładujemy do 50 itd ... to bedzie 7000 cykli,
    czy nie?

    J.


  • 64. Data: 2023-04-28 17:53:20
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 07:00:42 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 27.04.2023 o 21:48, J.F pisze:
    >>> No w niesprawnym zwykle Rw też idzie w górę:P
    >>
    >> bardziej o przeciętnosc chodzi.
    >> Tzn mowimy o mierniku, ktory podaje pojemnosc akumulatora w krótkim
    >> pomiarze, bez rozładowywania całkowitego.
    >
    > No zwykle - ale jakiś dość duży prąd jednak ciągnie.

    Ale króciutko - nijak nie pobiera pełnej pojemnosci.

    Potem przelicza wedle wzoru na pełną pojemność, i jest to wzór dobry
    dla "typowego akumulatora".

    >>> E tam. A i jakie silnik - ile realnie potrzebujesz amperów, żeby go
    >>> rozkręcić? 400? 30miliomów. Jest z czego schodzić:)
    >>
    >> No ale skoro wstawili 50Ah, to widac 20 nie wyrabia.
    >> A mnie zostalo 4.
    >
    > E tam. Do rozruchu potrzebne są ampery nie amperogodziny. Chyba że do 10
    > rozuchu to już tak;)

    No przeciez o tym mówie - pojemnosc z amperami luzno powiązana.
    Tzn w zwykłym nowym aku lepiej powiązana, bo sie je podobnie wyrabia.

    >>> Dobre wytrzymują nawet dyszkę. A w systemach wymieniasz obligatoryjnie
    >>> co 4 lata - ekologia kurwa! I muszę płacić za utylizację dobrych akuu.
    >> Moje widac kiepskie, bo naprawde mocno zuzyte.
    > A gdzie tam - mierze je czasem i wszystkie mają powyżej znamionowej. A
    > mierze je miernikiem za grubą kasę (który w sumie też mierzy rezystancję
    > i prąd

    A jak wymieniam, jak UPS przestaje podtrzymywac.
    Pojemnosci nawet nie mierzę, bo co z tego, ze zostało troche, jak
    prądu zabraklo?

    >>> Nawet mierzyłem - 110% pojemności znamionowej. Ale tylko jedną taką
    >>> firmę znam - wszelkie inny gówna wylatują wcześniej niż 4 lata z uwagi
    >>> na spadek pojemności poniżej 80%.
    >>
    >> Pochwal sie firmą? CSB?
    >
    > Europower.
    moze skorzystam niedlugo

    J.


  • 65. Data: 2023-04-28 20:21:59
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 17:43 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:


    >
    > Oplaca sie, bo 50*5000 to 250kcyklo%, a 80*2500 to 200kcp
    >
    >> 30 % DoD 7000 cykli
    >
    > a tu tylko 210kcp, wiec sie nie oplaca :-)
    >
    >
    >> gdzie DoD głębokość rozładowania
    >> Przy 10% możesz mieć 100 000 cykli.
    >
    > A to liczone od 100%, czy dowolnie?
    >
    > Bo jak ktos jedzie od 50% do 20, potem szybkie ładowanie do 50%,
    > potem jedziemy do 20, ładujemy do 50 itd ... to bedzie 7000 cykli,
    > czy nie?

    Wpisz w google: lifepo4 Number of cycles vs. Depth of discharge, przełącz
    się na grafikę i wyciągnij wnioski :-)

    TG


  • 66. Data: 2023-04-29 07:43:27
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 28-04-2023 o 15:58, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    >>>  Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl"
    >>
    >> Oczywiście że jest.
    >> To co sam podawałeś to też właśnie ilości pełnych cykli, a nie
    >> każdorazowego podpięcia do zasilacza..
    >
    > Czy rozładowanie od 80 do 70% pojemności (zużywamy 10%) i ponowne
    > ładowanie do 80% to wg Twojej definicji pełny cykl?

    Ja naprawdę chyba piszę w innym języku.
    Albo Ty w innym czytasz.

    No właśnie o to chodzi, że nie jest to pełny cykl, pełny cykl (taki
    podawany przez producentów) to z 10 razy coś takiego.
    Cały czas to piszę, a Ty to negujesz.
    A wychodzi że piszemy to samo, tylko że nieco inaczej.


  • 67. Data: 2023-04-29 09:19:16
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 07:43 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > W dniu 28-04-2023 o 15:58, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    >
    >>>> Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl"
    >>>
    >>> Oczywiście że jest.
    >>> To co sam podawałeś to też właśnie ilości pełnych cykli, a nie
    >>> każdorazowego podpięcia do zasilacza..
    >> Czy rozładowanie od 80 do 70% pojemności (zużywamy 10%) i ponowne
    >> ładowanie do 80% to wg Twojej definicji pełny cykl?
    >
    > Ja naprawdę chyba piszę w innym języku.
    > Albo Ty w innym czytasz.
    >
    > No właśnie o to chodzi, że nie jest to pełny cykl, pełny cykl (taki
    > podawany przez producentów) to z 10 razy coś takiego.
    > Cały czas to piszę, a Ty to negujesz.
    > A wychodzi że piszemy to samo, tylko że nieco inaczej

    To jeszcze raz :-)
    Napisałeś "Nieprawda. Liczą się TYLKO pełne cykle"
    Z tego zdania wynika, że uważasz że 1/10 cyklu (rozładowanie o 10%) lub
    1/3 cyklu (rozładowanie o 30%) nie ma znaczenia dla trwałości baterii, bo
    to nie są pełne cykle, a wg Ciebie degradują ją tylko te pełne.
    Ja twierdzę (na podstawie charakterystyk producentów ogniw), że nawet
    1/100 cyklu (rozładowanie o 1%) zabiera nam trochę z jej trwałości.
    W dużym zakresie, jak widać to na charakterystykach ta zależność jest
    liniowa.
    Każde ładowanie i rozładowywanie skraca czas życia baterii, z tym że im
    głębszy cykl (głębsze rozładowanie) tym szybciej. Rozładowywanie o 50%
    jest DUŻO gorsze dla trwałości baterii od rozładowywania o 30%.
    To co podają producenci aut elektrycznych (żeby jeździć w zakresie 80-40%
    baterii) to duży kompromis między trwałością a użytecznością auta.

    TG


  • 68. Data: 2023-04-29 10:20:00
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.04.2023 o 17:53, J.F pisze:

    >>> bardziej o przeciętnosc chodzi.
    >>> Tzn mowimy o mierniku, ktory podaje pojemnosc akumulatora w krótkim
    >>> pomiarze, bez rozładowywania całkowitego.
    >>
    >> No zwykle - ale jakiś dość duży prąd jednak ciągnie.
    >
    > Ale króciutko - nijak nie pobiera pełnej pojemnosci.

    Tak - defacto mierzysz rezystancję wewnętrzną i sam fakt czy wypluje z
    siebie duży prąd zgodnie z tabelką wprogramowaną w miernik.

    > Potem przelicza wedle wzoru na pełną pojemność, i jest to wzór dobry
    > dla "typowego akumulatora".

    A grubsza.

    >> E tam. Do rozruchu potrzebne są ampery nie amperogodziny. Chyba że do 10
    >> rozuchu to już tak;)
    >
    > No przeciez o tym mówie - pojemnosc z amperami luzno powiązana.

    Poniekąd jest - rezystancja wewnętrzna jest powiązana z pojemnością.
    Duży aku ma ją fabrycznie mniejszą niż mniejszy.


    >> A gdzie tam - mierze je czasem i wszystkie mają powyżej znamionowej. A
    >> mierze je miernikiem za grubą kasę (który w sumie też mierzy rezystancję
    >> i prąd
    >
    > A jak wymieniam, jak UPS przestaje podtrzymywac.
    > Pojemnosci nawet nie mierzę, bo co z tego, ze zostało troche, jak
    > prądu zabraklo?

    U mnie nic nie brakuje. Wyrzucam dobre, bo mają 4 lata od daty produkcji:(

    >> Europower.
    > moze skorzystam niedlugo


    Polecam. Jakieś 25% droższe niż tanie gówno, ale jak pisałem - te
    wyjeżdzają po czterech latach "ze starości" inne nie "dożywają" czterech
    lat.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 69. Data: 2023-04-29 10:30:16
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.04.2023 o 11:30, Mateusz Bogusz pisze:

    >> Ja to wiem, ale skoro pojemność spadła o 20% to zasięg powinien
    >> proporcjpnalnie.
    >
    > Wzrost rezystancji nie musi być proporcjonalny do pojemności, to tak nie
    > działa.

    Jest proporcjonalnych choć chyba nie liniowo, ale ja nie o tym a o
    zasadzie zachowania energii - skoro pojemność spada o 20% to mniej
    więcej o tyle powien spaść zasięg -chyba że to nie są pojemności netto
    tylko jakiś marketingowy bełkot;)

    >> Jeśli pojemność spadła o 20% a zasięg o 50% to znaczy że albo
    >> pojemność była "wirtualna" albo energia gdzieś się rozproszyła -
    >> dlatego pisałem o oporach i nie miałem na myśli wezystancji wewnętrznej.
    >
    > Zmierzona pojemność zależy od prądu rozładowywania. To nie jest tak, że
    > jak przez 10h ładowaliśmy 1A, to potem przez 1h możemy pobierać 10A.

    Hm... a jak?

    > Rezystancja wewnętrzna może ale nie musi rosnąć wraz ze spadkiem
    > pojemności. Może też rosnąć bez spadku pojemności.

    W sprawnym akumulatorze to chyba jednak rezystancja rośnie właśnie ze
    spadkiem pojemności.

    > Chyba że zmniejszy obciążenie prądowe - spójrz na odpowiedź Tomasza G. i
    > tryb "eco" - wtedy się okaże że pojemność jest jednak większa.

    Popatrze, ale Wh to Wh. Co najwyżej może być tak że z "rozładowanego"
    aku da się jeszcze "łyżeczką" wyciągnąć. Co by znaczyło, że po prostu tą
    pojemność podają "brutto" jak jak masz na przykład 100kWh to możesz
    wyciągnąć tylko 70. A jak ci spadnie "od 20%" do 80kWh to możesz już
    wyciągnąć tylko 50... I okazuje się na końcu, że jak ci spadnie o 50% to
    możesz tylko z garażu wyjechać a cała bajka o trwałych bateriach okazała
    się chłytem materkingowym:P

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 70. Data: 2023-04-29 13:36:20
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-04-2023 o 09:19, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Napisałeś "Nieprawda. Liczą się TYLKO pełne cykle"

    A sprawdziłeś w odpowiedzi na co?

    Bo na taki tekst:
    "Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste. "

    odpowiedziałem:

    "Nieprawda. Liczą się TYLKO pełne cykle"

    I podtrzymuję.
    Nie jest prawdą, że ilość cykli ma znaczenie, a nie suma ich cząstkowości.

    Z Twojego wychodziłoby, że lepiej ładować 1 raz 0-100%, a z mojego że
    wyjdzie to mniej więcej tak samo jak 10 krótkich ładowań po 10% i GORZEJ
    niż 9 ładowań między 40 a 50% np.

    > Z tego zdania wynika, że uważasz że 1/10 cyklu (rozładowanie o 10%) lub
    > 1/3 cyklu (rozładowanie o 30%) nie ma znaczenia

    Nie - to z Twojego pierwotnego tekstu wynika, że uważasz iż to to samo.

    Z mojego wynika coś dokładnie odwrotnego, tj. że 1/10 cyklu, to mniej
    niż 3/10 cyklu (pełnego).

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 19


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: