-
121. Data: 2023-05-03 18:14:15
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 3 May 2023 14:58:41 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 03.05.2023 o 14:56, Marcin Debowski pisze:
>>>> MZ po prostu wolniej oddaje tę energię, więc przy ociepleniu powinno
>>>> wrócić do normy. To moge łatwo zweryfikować.
>>>
>>> To zweryfikuj:P
>>
>> A jakie prądy rozładowania wchodzą w grę, tak w przeliczeniu na
>> pojemność? Chyba raczej nie większe niż 0.5C bo to odpowiada 2h jazdy.
>
> No tak wychodzi.
Zalezy. Tesla ma sporą predkosc maksymalną, i moc potrzebna wtedy
rosnie.
Mozna tez na Nurburgring pojechac i rozladowac baterie w 15 minut.
Albo przegrzac :-)
https://youtu.be/EiuIyHORZi8?t=2035
po 100km jazdy z predkoscią 200 znikło 70% baterii,
a wyswietlacz po prawej pokazuje 485 Wh/km
Chyba niezła wydajnosc ... aczkolwiek komputer moze korygowac pobór
prądu o wykorzystanie baterii.
https://www.youtube.com/watch?v=em4I4V-AvBo
1020HP w silnikach?
J.
-
122. Data: 2023-05-03 18:18:03
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 3 May 2023 13:21:11 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 03.05.2023 o 11:21, J.F pisze:
>> Na pewno nie? To co sie z nimi stało?
>> I co masz na mysli:
>> a) naladowany akumulator 20kWh mrozimy, test by pokazał, ze ma polowe
>> pojemnosci, ale go nie robimy. Podgrzewamy ... i ile mamy energii w
>> aku - 20kWh czy 10kWh?
>>
>> b) naladowany akumulator 20kWh mrozimy, rozładowujemy, oddał 10kWh,
>> podgrzewamy ... i jaki teraz jest - całkowicie rozładowany,
>> polowicznie?
>
> To są bardzo dobre pytania;) IMHO musi zostawać,. Inaczej to by
> śmiesznie było - zatankowałeś 80kWh w nocy mróa (wiem grzanie, pewnie
> "za darmowo";)) i 40kWh czyli dwieście kilometrów ekologicznie udało się
> "?????":P
Jak pisałem - wolę pisac o Ah, te są wprost związane z reakcjami na
elektrodach.
kWh - moze to koszt spadku na rezystancji wewnetrznej, czyli np
przepychania jonów przez zimny elektrolit.
Co podgrzewa baterie ... ale ona ciezka jest, duzo energii potrzebuje
na podgrzanie :-)
J.
-
123. Data: 2023-05-03 18:22:00
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 18:14, J.F pisze:
> Zalezy. Tesla ma sporą predkosc maksymalną, i moc potrzebna wtedy
> rosnie.
Ale przez chwilę. W razie czego po zwolnieniu powiniebn "odbudować" zasięg.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
124. Data: 2023-05-03 18:23:29
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 3 May 2023 13:16:29 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 03.05.2023 o 11:28, J.F pisze:
>>> Ale wiesz, że jak podajesz ile pali ICE na 100 to nie odziela się paliwa
>>> na świecenie światłami, na kręcenie pompą paliwa i na klimę?
>>
>> Tylko sie potem zastawia jaki bajkopisarz pisal to spalanie
>> producentowi.
>
> A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
> tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
> paliwa;)
Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
i bez.
Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.
>> pompa paliwa bierze niewiele, swiatla niewiele wiecej, ale klima ...
>> ponoc w elektrykach jakas oszczedna ...
>
> Klima to chyba niespecjalnie się różni.
Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.
W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
kompensacja w silniku ...
> Różni się grzanie, bo to co w
> elektyku idzie w chłodnie kominową w spalince idzie między innymi na
> ogrzewania.
Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...
J.
-
125. Data: 2023-05-03 18:24:09
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 18:18, J.F pisze:
>> To są bardzo dobre pytania;) IMHO musi zostawać,. Inaczej to by
>> śmiesznie było - zatankowałeś 80kWh w nocy mróa (wiem grzanie, pewnie
>> "za darmowo";)) i 40kWh czyli dwieście kilometrów ekologicznie udało się
>> "?????":P
>
> Jak pisałem - wolę pisac o Ah, te są wprost związane z reakcjami na
> elektrodach.
No ale kWh to właśnie ta energia za którą trzeba zapłacić i węgiel
skotłować.
> Co podgrzewa baterie ... ale ona ciezka jest, duzo energii potrzebuje
> na podgrzanie :-)
Zaraz się okaże że jak jeździsz tylko w łikend do zatankujesz w piątek,
przejedziesz 150km a resztę wpierdoli grzanie w tygodniu;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
126. Data: 2023-05-03 18:27:41
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 16:45, Janusz pisze:
>>> Akumulator w samochodzie ma podaną pojemność np. 40Ah. Ale jest to
>>> pojemność (najczęściej) dla prądu rozładowania C20 - prądu o stałej
>>> wartości pobieranego przez 20h
>>
>> Eeee. Chyba C20 dla 40Ah to będzie 40*20=400A - raczej nie 20 godzin;)
> Nie, C20 oznacza 1/20 pojemności, czyli dla 40Ah wynosi 2A, czyli
> powinien oddawać te 2A przez 20h.
To w modelarstwie inaczej liczą? Ogniwa C10 dają kijowy prąd max bo 10
razy pojemność, a C50 to można akrobacje robić bo z baterii 2Ah wyciągniesz
>> No dobra - ale "komputer" wyświetla pojemność dla samochodu a nie
>> powerwalla. Jeśli pojemność spada do 80% a zasięg do 50% to znaczy że
>> te pomiary są niewiearygodne a mówiąc wprost oszukane.
>>
> Nie, nie są oszukane, pojemność nominalna tyle wynosi ale pobierając
> określony prąd (duży) efektywna energia jest znacznie mniejsza do
> uzyskania.
No ale co cię obchodzi "nominalna" jak potrzebujesz właśnie ten duży prąd?
> W tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=zu-bB8xj_00&t=424s
> masz to ładnie pokazane, dla 0,2, 0,5 a nawet dla 1A pojemność to ponad
> 1000mAh i tyle energii z ogniwa można 'wyciągnąć' ale dla 5A już wynosi
> 505mAh i dalej masz pokazane z czego to wynika.
No ok, ale skoro żeby ruszyć samochód trzeba dużego prądu to należy
podawać pojemność dla tego prądu. Inaczej jest to delikatnie mówiąc
dezinformacja.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
127. Data: 2023-05-03 18:32:15
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 18:23, J.F pisze:
>> A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
>> tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
>> paliwa;)
>
> Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
> i bez.
> Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.
Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.
>> Klima to chyba niespecjalnie się różni.
>
> Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.
Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
obieg). W spalince nie ma to po prostu sensu bo ciepła odpadowego masz w
bród. W elektryku wywalasz je przez chłodnie kominową, więc się nie nada
do ogrzewania;)
> W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
> i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
> kompensacja w silniku ...
Sterowanie.
> Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
> Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...
NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
128. Data: 2023-05-03 18:36:46
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 02 May 2023 13:11:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
>> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
>>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>>>
>>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>>>> ciepło.
>>>
>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>
>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
>> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
>> innego wyjścia nie ma.
>
> Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
>
>> Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
>> jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
>
> https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
.pdf
>
> Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
> 5C, przynajmniej dla nowych aku.
Zauwaz, ze tu strat pojemnosci nie ma prawie wcale
2.560 Ah srednio przy 0.2C i
2.539 Ah przy 10A.
Jest strata energii, ale to spadek napięcia na rezystancji
wewnętrznej.
Nie wiem jak sobie poradzili z napięciem koncowym rozładowania.
Tzn widzę - do 2.5V, a to juz chyba tyle, że zaczyna sie wyraźny
spadek napiecia z ładunkiem.
Jakby sie ograniczyc np do 3.1V, to pojemnosc spada
znacznie ... tylko reszte mozna wyciągnać mniejszym prądem.
Ba - wychodzi na to, ze pojemnosc najwieksza przy 10A rozładdowania
... skutek podniesienia temperatury, która sięga wtedy 80C?
> A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
> Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
> https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
jes/pdf
>
>> pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.
>
> Tam się dzieją dość skomplikowane rzeczy. Jak komuś bardzo zależy to ww.
> art. podaje ogólne objaśnienia dla różnych typów "chemicznych". Te
> używane najczęściej w bardziej wspólczesnych pojazdach to NCA i NMC.
J.
-
129. Data: 2023-05-03 21:17:05
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 3 May 2023 18:32:15 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 03.05.2023 o 18:23, J.F pisze:
>>> A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
>>> tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
>>> paliwa;)
>>
>> Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
>> i bez.
>> Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.
>
> Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.
To jest hamownia dla amatorow, fabryka ma hamownie dla silnikow.
>>> Klima to chyba niespecjalnie się różni.
>> Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.
> Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
> obieg).
Chyba nie zawsze.
Ale moc tez taka sama ?
>> W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
>> i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
>> kompensacja w silniku ...
>
> Sterowanie.
>
>> Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
>> Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...
>
> NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
> jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.
No i zanim sie ta ciecz nagrzeje ... ale nagrzac sie moze prądem z
gniazdka :-)
J.
-
130. Data: 2023-05-03 21:19:56
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 21:17, J.F pisze:
>> Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.
>
> To jest hamownia dla amatorow, fabryka ma hamownie dla silnikow.
I jak mierzyli bez osprzętu?
>> Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
>> obieg).
>
> Chyba nie zawsze.
To jak nie tym, to już nie wiem czym:P
> Ale moc tez taka sama ?
Wymagana moc to chyba z kubatury wychodzi. No i izolacji.
>> NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
>> jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.
>
> No i zanim sie ta ciecz nagrzeje ... ale nagrzac sie moze prądem z
> gniazdka :-)
Najlepiej to się od gniazdka nie odpinać:P
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!