eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBaterie w bev do wyrzucenia
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 187

  • 121. Data: 2023-05-03 18:14:15
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 14:58:41 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 03.05.2023 o 14:56, Marcin Debowski pisze:
    >>>> MZ po prostu wolniej oddaje tę energię, więc przy ociepleniu powinno
    >>>> wrócić do normy. To moge łatwo zweryfikować.
    >>>
    >>> To zweryfikuj:P
    >>
    >> A jakie prądy rozładowania wchodzą w grę, tak w przeliczeniu na
    >> pojemność? Chyba raczej nie większe niż 0.5C bo to odpowiada 2h jazdy.
    >
    > No tak wychodzi.

    Zalezy. Tesla ma sporą predkosc maksymalną, i moc potrzebna wtedy
    rosnie.
    Mozna tez na Nurburgring pojechac i rozladowac baterie w 15 minut.
    Albo przegrzac :-)

    https://youtu.be/EiuIyHORZi8?t=2035
    po 100km jazdy z predkoscią 200 znikło 70% baterii,
    a wyswietlacz po prawej pokazuje 485 Wh/km
    Chyba niezła wydajnosc ... aczkolwiek komputer moze korygowac pobór
    prądu o wykorzystanie baterii.

    https://www.youtube.com/watch?v=em4I4V-AvBo
    1020HP w silnikach?

    J.


  • 122. Data: 2023-05-03 18:18:03
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 13:21:11 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 03.05.2023 o 11:21, J.F pisze:
    >> Na pewno nie? To co sie z nimi stało?
    >> I co masz na mysli:
    >> a) naladowany akumulator 20kWh mrozimy, test by pokazał, ze ma polowe
    >> pojemnosci, ale go nie robimy. Podgrzewamy ... i ile mamy energii w
    >> aku - 20kWh czy 10kWh?
    >>
    >> b) naladowany akumulator 20kWh mrozimy, rozładowujemy, oddał 10kWh,
    >> podgrzewamy ... i jaki teraz jest - całkowicie rozładowany,
    >> polowicznie?
    >
    > To są bardzo dobre pytania;) IMHO musi zostawać,. Inaczej to by
    > śmiesznie było - zatankowałeś 80kWh w nocy mróa (wiem grzanie, pewnie
    > "za darmowo";)) i 40kWh czyli dwieście kilometrów ekologicznie udało się
    > "?????":P

    Jak pisałem - wolę pisac o Ah, te są wprost związane z reakcjami na
    elektrodach.

    kWh - moze to koszt spadku na rezystancji wewnetrznej, czyli np
    przepychania jonów przez zimny elektrolit.
    Co podgrzewa baterie ... ale ona ciezka jest, duzo energii potrzebuje
    na podgrzanie :-)

    J.


  • 123. Data: 2023-05-03 18:22:00
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 18:14, J.F pisze:

    > Zalezy. Tesla ma sporą predkosc maksymalną, i moc potrzebna wtedy
    > rosnie.

    Ale przez chwilę. W razie czego po zwolnieniu powiniebn "odbudować" zasięg.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 124. Data: 2023-05-03 18:23:29
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 13:16:29 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 03.05.2023 o 11:28, J.F pisze:
    >>> Ale wiesz, że jak podajesz ile pali ICE na 100 to nie odziela się paliwa
    >>> na świecenie światłami, na kręcenie pompą paliwa i na klimę?
    >>
    >> Tylko sie potem zastawia jaki bajkopisarz pisal to spalanie
    >> producentowi.
    >
    > A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
    > tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
    > paliwa;)

    Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
    i bez.
    Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.

    >> pompa paliwa bierze niewiele, swiatla niewiele wiecej, ale klima ...
    >> ponoc w elektrykach jakas oszczedna ...
    >
    > Klima to chyba niespecjalnie się różni.

    Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.
    W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
    i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
    kompensacja w silniku ...

    > Różni się grzanie, bo to co w
    > elektyku idzie w chłodnie kominową w spalince idzie między innymi na
    > ogrzewania.

    Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
    Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...

    J.


  • 125. Data: 2023-05-03 18:24:09
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 18:18, J.F pisze:

    >> To są bardzo dobre pytania;) IMHO musi zostawać,. Inaczej to by
    >> śmiesznie było - zatankowałeś 80kWh w nocy mróa (wiem grzanie, pewnie
    >> "za darmowo";)) i 40kWh czyli dwieście kilometrów ekologicznie udało się
    >> "?????":P
    >
    > Jak pisałem - wolę pisac o Ah, te są wprost związane z reakcjami na
    > elektrodach.

    No ale kWh to właśnie ta energia za którą trzeba zapłacić i węgiel
    skotłować.

    > Co podgrzewa baterie ... ale ona ciezka jest, duzo energii potrzebuje
    > na podgrzanie :-)

    Zaraz się okaże że jak jeździsz tylko w łikend do zatankujesz w piątek,
    przejedziesz 150km a resztę wpierdoli grzanie w tygodniu;)

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 126. Data: 2023-05-03 18:27:41
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 16:45, Janusz pisze:

    >>> Akumulator w samochodzie ma podaną pojemność np. 40Ah. Ale jest to
    >>> pojemność (najczęściej) dla prądu rozładowania C20 - prądu o stałej
    >>> wartości pobieranego przez 20h
    >>
    >> Eeee. Chyba C20 dla 40Ah to będzie 40*20=400A - raczej nie 20 godzin;)
    > Nie, C20 oznacza 1/20 pojemności, czyli dla 40Ah wynosi 2A, czyli
    > powinien oddawać te 2A przez 20h.

    To w modelarstwie inaczej liczą? Ogniwa C10 dają kijowy prąd max bo 10
    razy pojemność, a C50 to można akrobacje robić bo z baterii 2Ah wyciągniesz
    >> No dobra - ale "komputer" wyświetla pojemność dla samochodu a nie
    >> powerwalla. Jeśli pojemność spada do 80% a zasięg do 50% to znaczy że
    >> te pomiary są niewiearygodne a mówiąc wprost oszukane.
    >>
    > Nie, nie są oszukane, pojemność nominalna tyle wynosi ale pobierając
    > określony prąd (duży) efektywna energia jest znacznie mniejsza do
    > uzyskania.

    No ale co cię obchodzi "nominalna" jak potrzebujesz właśnie ten duży prąd?

    > W tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=zu-bB8xj_00&t=424s
    > masz to ładnie pokazane, dla 0,2, 0,5 a nawet dla 1A pojemność to ponad
    > 1000mAh i tyle energii z ogniwa można 'wyciągnąć' ale dla 5A już wynosi
    > 505mAh i dalej masz pokazane z czego to wynika.

    No ok, ale skoro żeby ruszyć samochód trzeba dużego prądu to należy
    podawać pojemność dla tego prądu. Inaczej jest to delikatnie mówiąc
    dezinformacja.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 127. Data: 2023-05-03 18:32:15
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 18:23, J.F pisze:

    >> A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
    >> tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
    >> paliwa;)
    >
    > Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
    > i bez.
    > Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.

    Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.

    >> Klima to chyba niespecjalnie się różni.
    >
    > Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.

    Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
    obieg). W spalince nie ma to po prostu sensu bo ciepła odpadowego masz w
    bród. W elektryku wywalasz je przez chłodnie kominową, więc się nie nada
    do ogrzewania;)

    > W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
    > i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
    > kompensacja w silniku ...

    Sterowanie.

    > Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
    > Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...

    NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
    jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 128. Data: 2023-05-03 18:36:46
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 02 May 2023 13:11:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    >> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
    >>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
    >>>
    >>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
    >>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
    >>>> ciepło.
    >>>
    >>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
    >>>
    >> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
    >> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
    >> innego wyjścia nie ma.
    >
    > Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
    >
    >> Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
    >> jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
    >
    > https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
    .pdf
    >
    > Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
    > 5C, przynajmniej dla nowych aku.

    Zauwaz, ze tu strat pojemnosci nie ma prawie wcale
    2.560 Ah srednio przy 0.2C i
    2.539 Ah przy 10A.

    Jest strata energii, ale to spadek napięcia na rezystancji
    wewnętrznej.
    Nie wiem jak sobie poradzili z napięciem koncowym rozładowania.
    Tzn widzę - do 2.5V, a to juz chyba tyle, że zaczyna sie wyraźny
    spadek napiecia z ładunkiem.
    Jakby sie ograniczyc np do 3.1V, to pojemnosc spada
    znacznie ... tylko reszte mozna wyciągnać mniejszym prądem.

    Ba - wychodzi na to, ze pojemnosc najwieksza przy 10A rozładdowania
    ... skutek podniesienia temperatury, która sięga wtedy 80C?

    > A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
    > Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
    > https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
    jes/pdf
    >
    >> pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.
    >
    > Tam się dzieją dość skomplikowane rzeczy. Jak komuś bardzo zależy to ww.
    > art. podaje ogólne objaśnienia dla różnych typów "chemicznych". Te
    > używane najczęściej w bardziej wspólczesnych pojazdach to NCA i NMC.

    J.


  • 129. Data: 2023-05-03 21:17:05
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 18:32:15 +0200, Shrek wrote:
    > W dniu 03.05.2023 o 18:23, J.F pisze:
    >>> A to zupełnie inna sprawa, że kłamią:P No ale po prostu kłamią, a nie
    >>> tłumaczą że paliwo na kręcenie silnikiem to inne niż na kręcenie pompą
    >>> paliwa;)
    >>
    >> Juz przy mocy silnika byly zdaje sie jakies dwie wersje - z osprzetem
    >> i bez.
    >> Osprzet teraz poszedl w elektryczny, to znow problem na hamowni.
    >
    > Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.

    To jest hamownia dla amatorow, fabryka ma hamownie dla silnikow.

    >>> Klima to chyba niespecjalnie się różni.
    >> Cavallino twierdzi, ze wiele, ale ja sie nie znam.
    > Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
    > obieg).

    Chyba nie zawsze.

    Ale moc tez taka sama ?

    >> W niektorych spaliniakach czuc włączenie klimy, w innych nie,
    >> i nie wiadomo - łagodny start, inteligentne sterowanie,
    >> kompensacja w silniku ...
    >
    > Sterowanie.
    >
    >> Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
    >> Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...
    >
    > NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
    > jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.

    No i zanim sie ta ciecz nagrzeje ... ale nagrzac sie moze prądem z
    gniazdka :-)

    J.




  • 130. Data: 2023-05-03 21:19:56
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 21:17, J.F pisze:

    >> Na hamowni to moc liczą na kołach... i w zasadzie tak powinno być.
    >
    > To jest hamownia dla amatorow, fabryka ma hamownie dla silnikow.

    I jak mierzyli bez osprzętu?

    >> Różni się tym, że może pracować jako pompa ciepła (czyli można odwrócić
    >> obieg).
    >
    > Chyba nie zawsze.

    To jak nie tym, to już nie wiem czym:P

    > Ale moc tez taka sama ?

    Wymagana moc to chyba z kubatury wychodzi. No i izolacji.

    >> NIe wiem. To co chłodzone cieczą teoretycznie można zwracać. Tylko jak
    >> jest na dworze zimno to może nie wystarczyć na podgrzanie baterii.
    >
    > No i zanim sie ta ciecz nagrzeje ... ale nagrzac sie moze prądem z
    > gniazdka :-)

    Najlepiej to się od gniazdka nie odpinać:P

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 19


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: