  • 11. Data: 2010-01-03 14:08:46
    Temat: Re: Aparat na dluga podroz
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    de Fresz napisal:
    > Zapomnij o płytkiej GO w przypadku kompaktów. Trzeba się mocno
    > nagimnastykować, aby choć trochę rozmyć tło i jest to upierdliwe. Myśl
    > raczej o lustrze i dobrze by było z opcją battery packa.

    Do dlugiej podrozy lepszy bedzie dla niego DOBRY kompakt.
    Dlaczego? Sam to przetestowalem. Sensowne uzycie lustrzanki
    zaklada dopasowanie obiektywu do zagadnienia, czyli wozenie
    szklarni. Uzycie zamiast tego spacer-zooma daje W WIEKSZOSCI
    przypadkow wyniki porownywalne z dobrym kompaktem (moje
    doswiadczenia: D300 + Nikkor 18-200 vs Canon G10). WYJATKIEM
    sa tylko slabe warunki oswietleniowe lub bardzo krotkie czasy,
    gdzie lustrzanka ma przewage. Niestety, jest to oplacone BARDZO
    kosztownym parametrem: waga. W dlugich podrozach, szczegolnie
    lotniczych, jest to parametr krytyczny. Dodatkowa sprawa, z ktora
    ostatnio stykam sie coraz czesciej, jest koniecznosc rozpakowywania
    sie nieomal na kazdej bramce kontrolnej, gdyz lustrzanka plus
    obiektywy wygladaja na podgladze podejrzanie w przeciwienstwie
    do 'niewinnego' kompaktu. Dodatkowo, przy street-photo w biedniejszych
    dzielnicach ubogich krajow kompakt mniej kusi potencjalnych napastnikow
    niz lustrzanka z dluga lufa.

    BTW dla ewentualnych wyjezdzajacych: Egipcjanie zablokowali
    fotografowanie w Dolinie Krolow i Dolinie Krolowych. Poprzednio
    zakaz dotyczyl fotografowania w grobowcach i wnoszenia kamer do Dolin.
    Obecnie zakaz dotyczy wnoszenia jakichkolwiek aparatow. Prawdopodobnie,
    w moim przekonaniu, wiaze sie to z poprawa parametrow filmowania
    w aparatach. No wiec, zakazali w ogole :( Przecwiczone naocznie
    w grudniu.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 12. Data: 2010-01-03 14:21:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    aa pisze:
    > Witam,
    > mam zamiar wybrac sie na roczna podroz po Azji, Australii i Ameryce
    > Polnocnej.
    > Co sadzicie o tym wyborze, moze macie jakies swoje typy?

    S90 albo coś podobnego. Schowaj ambicję lustrzankową. Współczesne dobre
    kompakty dadzą jakość, z której można zrobić i fajne slajdowisko, a
    zdjęć i tak nie sprzedasz; tego są miliony. Zresztą jak będą ciekawe, to
    mogą być i z kompaktu. Weź bateryjek na tysiąc zdjęć i oczywiście
    ładowarkę z różnymi wtyczkami.
    Aha, raczej zapomnij o jakiejś kontrolowanej go z kompaktu. Namiastkę da
    pełne tele przy bliskim pierwszym planie. Zadbaj za to o zawsze dostępne
    customy (w canonach są) przy lekko przymkniętej przysłonie - jeden z
    niskim iso, jeden z wysokim, do wnętrz. I rób rawy, szkoda czasu skupiać
    się na wb itd będąc w fajnych miejscach.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 13. Data: 2010-01-03 16:08:33
    Od: Krzbal <k...@o...pl>

    aa pisze:
> [...]
    > Polnocnej.
    > Szukam jakiegos aparatu, ktorym moglbym robic ciekawe zdjecia (glownie
    > portrety i krajobrazy).
    > Na poczatku myslalem o Canonie 300D-500D, ale jest dosc ciezki i w
    > zwiazku z tym na dluzsza mete uciazliwy.
    > Dosc fajnie wyglada Canon G11 oraz S90. Myslalem nad tym pierwszym,
    > przeslone ma OK, pownienem uzyskiwac dobra glebie ostrosci (np. przy
    > portretach). Do tego ma obracany wyswietlacz, co tez sie przydaje do
    > zdjec "z zaskoczenia".
    > Co sadzicie o tym wyborze, moze macie jakies swoje typy?

    Pentax X70 - lekki, superzoom, stabilizacja. Moz.na wyrwac' za ok. 1300z?
    Jednym s?owem na kaz.da; okazje;.
    Pozdrawiam
    Krzbal

  • 14. Data: 2010-01-03 16:11:12
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-03 15:08:46 +0100, Jacek_P <L...@c...edu.pl> said:

    > Do dlugiej podrozy lepszy bedzie dla niego DOBRY kompakt.

    Się nie zgadzam, bo to tyko pozory. Które pryskają przy oglądaniu zdjęc.

    > Dlaczego? Sam to przetestowalem.

    NIe tylko Ty.

    > Sensowne uzycie lustrzanki
    > zaklada dopasowanie obiektywu do zagadnienia, czyli wozenie
    > szklarni.

    2-4 IMHO powinny wystarczyć w zupełności, zależnie jakie kto ma
    specyficzne wymagania. A i 1 superzoom dałby radę.

> [...]
    > doswiadczenia: D300 + Nikkor 18-200 vs Canon G10). WYJATKIEM
    > sa tylko slabe warunki oswietleniowe lub bardzo krotkie czasy,

    Krótkich czasów mi w kompakcie nigdy nie brakowało, ISO powyżej 400,
    lagu spustu, sterowania GO, szerszego kąta, dłuższego życia na baterii,
    kadrowania poprzez rozsądny wizjer, a nawet rozsądnych zdjęć seryjnych
    - dziesiątki razy.

    > Niestety, jest to oplacone BARDZO kosztownym parametrem: waga.

    Tu się zgadzam w zupełnośc.

    > W dlugich podrozach, szczegolnie lotniczych, jest to parametr krytyczny.

    Kpisz sobie chyba? Pogdaj z trekingowcami i tego typu turystami
    noszącymi wszystko przez wiele km na swoim garbie. A o zgrozo wielu na
    wyprawy z których chcą przywieźć sensowny materiał foto, wybiera
    lustra. Podróże lotnicze - toż dopiero radosny żarcik.

> [...]
    > sie nieomal na kazdej bramce kontrolnej, gdyz lustrzanka plus
    > obiektywy wygladaja na podgladze podejrzanie w przeciwienstwie

    Histeria terrorystyczna kwitnie.

    > Dodatkowo, przy street-photo w biedniejszych
    > dzielnicach ubogich krajow kompakt mniej kusi potencjalnych napastnikow
    > niz lustrzanka z dluga lufa.

    W takich rejonach wszystko kusi, łącznie z porządnie wyglądającymi
    butami. 100% pewność daje tylko nie zbliżanie się do takich miejsc.

    de Fresz

  • 15. Data: 2010-01-03 16:13:10
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-03 15:21:50 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > S90 albo coś podobnego. Schowaj ambicję lustrzankową. Współczesne dobre
    > kompakty dadzą jakość, z której można zrobić i fajne slajdowisko,

    A to tylko jeśli głównie będzie się skupiał na statycznych widoczkach,
    najlepiej z przyzwoitym poziomem światła.

    de Fresz

  • 16. Data: 2010-01-03 16:28:40
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-03 17:11:12 +0100, de Fresz <d...@N...pl> said:

> [...]
    > lagu spustu, sterowania GO, szerszego kąta, dłuższego życia na baterii,
    > kadrowania poprzez rozsądny wizjer, a nawet rozsądnych zdjęć seryjnych

    Zappomniałem jeszcze o celności AFa.

    de Fresz

  • 17. Data: 2010-01-03 17:04:13
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    de Fresz napisal:
    > Krótkich czasów mi w kompakcie nigdy nie brakowa?

    Zle sie wyrazilem. Chodzilo o szybkie ostrzenie. W zastepstwie
    trzeba ustawiac fix-focus.

> [...]
    > wyprawy z których chcą przywieźć sensowny materiał foto, wybiera
    > lustra. Podróże lotnicze - toż dopiero radosny żarcik.

    No to poczytaj sobie warunki odpowiedzialnosci linii za zagubienie
    bagazu rejestrowanego, gdzie masz wyraznie zakaz nadawania elektroniki,
    a w przypadku jego zapakowania do bagazu glownego i zagubienia linia
    nie odpowiada. Doskonalne wiedza o tym pracownicy cargo na lotniskach
    i czesto z tego korzystaja. A aparaty pod elektronike podpadaja.
    Zostaje branie do kabiny, a tu masz coraz bardziej rygorystycznie
    egzekwowane limity i upierdliwe kontrole. Amerykanie teraz przebakuja
    o zakazie zabierania elektroniki do kabiny. W zestawieniu z brakiem
    odpowiedzialnosci za elektronike w bagazu glownym to zostaje...
    No wlasnie. Co?

    > Histeria terrorystyczna kwitnie.

    Niestety. Durnie ukierunkowana. Ale niezmiennie upierdliwa.

    Ale tam czesto sa fajne ujecia ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 18. Data: 2010-01-03 18:03:05
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    aa <o...@m...net> wrote in news:8ea7de88-498f-4989-bfe7-
    1...@b...googlegroups.com:
    > wybrac sie na roczna podroz po Azji, Australii i Ameryce
    > Polnocnej.
    > Szukam jakiegos aparatu, ktorym moglbym robic ciekawe zdjecia (glownie
    > portrety i krajobrazy).
    Jakie tereny w Azji i Australii?
    Na jak dlugo bedziesz pozbawiony dostepu do gniazdka elektrycznego?
    Ile masz zamiar robic zdjec?

    Na przyklad jesli wybierasz sie na tereny pustynne, to zapomnij o
    lustrzance, a przynajmniej o wymianie obiektywow (w dosc duzym promieniu
    od pustyni). Wystarczy kilka wymian obiektywow by zabrudzic matryce, a
    czasem i zniszczyc gwint obiektywu/korpusu.
    Tam piasek jest wszedzie, takze w powietrzu, ktorym sie oddycha.
    Na pustynie kup, na kazdy obiektyw, po kilka szybek - to nie musi byc
    filtr, to moze byc czyste szklo, ale po dwu-trzech tygodniach mozesz
    takie szkielko spokojnie wyrzucic (ze wzgledu na porysowanie piaskiem), a
    obiektyw byloby z jednej strony szkoda wyrzucic, a z drugiej rysy
    soczewki i tak beda widoczne :)

    Analogicznie, nie powinienes zmieniac obiektywu w warunkach "puszczy
    tropikalnej" (z kolei zbyt wilgotno, mozesz latwo zaparowac matryce).
    Gdyby to byl czysty "nadwodorek tlenu" (albo: "podtlenek wodoru") to nie
    byloby takiego problemu, niestety to co tam jest w powietrzu to juz
    raczej elektrolit niz woda... I bardzo ladnie reaguje z materialem
    sciezek. A takze w kazdym laczeniu pojawia ci sie ogniwo, niech bedzie
    nawet pare miliwoltow, ale jednak wprowadza zaklocenia, i nagle CCD (nie
    sama matryca, tylko caly zespol) zaczyna strasznie szumiec.

    Proponuje wyposazyc sie w ladowarke z ogniw fotowoltaicznych - troche
    sie w ten sposob uniezalezniasz od "wtyczkolandii". Taka niezaleznosc
    jest bardzo istotna szczegolnie wtedy, gdy aparat dlugo pracuje w trybie
    "standby" (a nie OFF) - nie trzeba robic aparatem zdjec, by energia byla
    zuzywana przez jego procesor. Wystarczy czekac z wlaczonym aparatem na
    "ten wlasciwy moment", by nagle wyswietlila sie czerwona bateryjka :)
    Pracuj glownie wizjerem (optycznym w lustrzance, czy viewfinder w
    kompakcie), zadnymi LCD czy podobnymi. Szkoda energii. Na viewfinder moze
    da sie nalozyc taka wieksza gumke, jak do dawnych lustrzanek mozna bylo
    dodac (aby ograniczyc swiecenie, szczegolnie wazne na jasnej pustyni).

    Powinienes miec przynajmniej dwa zestawy ogniw - czy to bedzie
    dedykowany akumulatorek, zestaw AA, czy jeszcze cos innego. I mniej
    wiecej w polowie (skoro jedziesz na rok) kup nowe komplety -
    akumulatorki, praktycznie niezaleznie od stosowanej chemii, dobrze
    dzialaja w warunkach pokojowych, ale mroz i upal bardzo szybko je
    wykoncza.

    Warto sprawdzic dopuszczalne warunki uzywania aparatu do warunkow, w
    ktorych bedziesz sie znajdowal. Pamietaj, ze duza czesc aparatow ma
    napisane "uzywac powyzej 0 stopni". Mozesz go uzywac na mrozie, ale roku
    stalego mrozu nie wytrzyma.

    Kolejna rzecz - jak chcesz gromadzic zdjecia? Pojawila sie tu rada
    uzywania RAW - i slusznie, popieram. Jednakze trzeba na to wiecej
    miejsca.
    Powinienes miec przynajmniej dwie karty, na kazdej powinno sie miescic
    kolo 1000 zdjec (w tej rozdzielczosci i formacie, jaki chcesz
    wykorzystywac).
    Podczas podrozy bardzo czesto powinienes cos ze zdjeciami zrobic - nie
    trzymac ich tylko na karcie, nawet jak sie tam jeszcze mieszcza. Przy
    kradziezy tracisz wtedy nie tylko aparat (co w sumie nie jest taka duza
    strata), ale przede wszystkim - zdjecia.
    Byc moze kopiowanie na dysk notebooka takze nie jest najlepszym pomyslem
    (bo musisz go ze soba nosic, a czlowiek niekoniecznie ladnie wyglada gdy
    przypomina chodzaca hurtownie sklepu elektronicznego). Tez mozesz go
    zreszta utracic...

    Gdybys byl z reguly w "cywilizowanych" regionach, to najlepiej by bylo
    przesylac zdjecia na specjalnie zalozone konto (specjalnie zalozone, bo
    powinienes przyjac, ze haslo wpisane w kawiarence, a takze przez WiFi i
    podobne sieci publiczne, z definicji jest haslem powszechnie znanym).
    Ktos "po tej stronie" powinien regularnie zdjecia z konta zabierac, by
    zabezpieczyc sie przed ukradzeniem takiego konta.

    Apropo kradziezy notebook'a - o ile dobrze pamietam to dotyczylo to
    firmy Oracle, w kazdym razie duzej i slawnej :)
    Najpierw wymienili pracownikom notebooki na takie uruchamiane
    paluszkiem, ale potem wszystkim w Azji wymienili na takie, ktore nie
    mialy czytnika paluszka. A to z tej prostej przyczyny, ze zaczeli w
    tamtych rejonach zabierac pracownikom w ciemnych uliczkach nie tylko
    notebooki, ale i paluszki...

  • 19. Data: 2010-01-03 18:09:40
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-03 18:04:13 +0100, Jacek_P <L...@c...edu.pl> said:

> [...]
    > bagazu rejestrowanego, gdzie masz wyraznie zakaz nadawania elektroniki,
    > a w przypadku jego zapakowania do bagazu glownego i zagubienia linia

    A kto przy zdrowych zmysłach nada drogą elektronikę do luku?

    > Zostaje branie do kabiny, a tu masz coraz bardziej rygorystycznie
    > egzekwowane limity i upierdliwe kontrole.

    No fakt, te standardowe 10 kg to może być za mało na lustro z
    obiektywami... :->

    > Amerykanie teraz przebakuja
    > o zakazie zabierania elektroniki do kabiny. W zestawieniu z brakiem
    > odpowiedzialnosci za elektronike w bagazu glownym to zostaje...
    > No wlasnie. Co?

    Szanse na wprowadzenie takiego zakazu bym raczej oceniał na okolice
    zera. Już widzę tych wszystkich biznesmenów, polityków czy pismaków
    rezygnujących z podróży z laptopem. To już nierealne, nie w
    dzisiejszych czasach.

    Kto nie ryzykuje, ten nie ma.

    de Fresz

  • 20. Data: 2010-01-03 18:45:48
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    de Fresz napisal:
    > No fakt, te standardowe 10 kg to może być za mało na lustro z
    > obiektywami... :->

    Twoje 10 kg to jest w linii, z ktora miales kontakt.
    Ja juz mialem stycznosc z liniami, gdzie to bylo raz 5 kg,
    a raz 6 kg. A poza tym w podrecznym lata nie tylko sprzet
    foto, ale wszystko, co jest zbyt cenne, aby nadac w luku,
    wiec nagle robi sie... ciasno i kazdy kilogram jest na rozrachunku.

> [...]
    > zera. Już widzę tych wszystkich biznesmenów, polityków czy pismaków
    > rezygnujących z podróży z laptopem. To już nierealne, nie w

    No to sobie przypomnij te kilka tygodni po poprzedniej probie
    zamachu przy pomocy bomby w obcasie buta w roku 2006. Ile to bylo?
    Cztery czy szesc tygodni, gdy NIC nie wolno bylo zabrac na poklad.
    Rowlings nie mogla nawet swojego rekopisu o Harrym Potterze
    zabrac. Kartek papieru! Cholera wie, co jeszcze NTSB wymysli,
    a Europa bezkrytycznie przyjmie.

    > Kto nie ryzykuje, ten nie ma.

    No coz, no risk, no fun, ale nie trzeba tego maksymalizowac
    po stronie ryzyka.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek