  • 11. Data: 2009-05-05 19:04:41
    Temat: Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Konop" <k...@g...pl> schrieb
    > to w sumie rozumiem, choć nie ukrywam, dziwne to trochę ;)... Pamiętaj
    > tylko, że przy _włączaniu_ musisz najpierw zmienić kierunek (przejście 0
    > -> HiZ -> PULL-UP), a przy _wyłączaniu_ - najpierw stan (PULL-UP -> HiZ
    > -> 0) ;)...

    Do bipolara wystarczy pull-up na wlaczenie i Hi-Z na zatkanie.

    Natomiast podlaczanie pinu prosto do bazy... ekhm ja bym
    tak nie zrobil. Zamiast BC517 FET'y pojda bez rezystora,
    sa tranzystory z wbudowanym opornikiem (digital transistor).
    A tak - pojawi sie skadis H na wyjsciu i problem gotowy.

    hej

  • 12. Data: 2009-05-05 20:35:57
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > Rezystor będzie wyłączony, bo jest zbędny.
    > Rezystor jest przydatny gdy port jest wejściem
    > To nie jest szeregowy rezystor, a równoległy między nogą a plusem
    > zasilania

    Wiem jak jest podłączony ten rezystor. Ale żeby wysterować tranzystor npn
    trzeba dac rezystor do plusa i tu byłby jak znalazł rezystor pullupu - jeśli
    tylko byłby podłaczony. I wiem że jesli port pracuje jako wejście to można
    go właczyc lub nie. Tylko myślałem że jeśli port pracuje jako wyjście to
    jest on właczony. Po prostu tego nigdy nie dociekałem.

    Pozdrawiam Piotrek

  • 13. Data: 2009-05-05 20:45:53
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    ulyssess pisze:

> [...]
    > go właczyc lub nie. Tylko myślałem że jeśli port pracuje jako wyjście to
    > jest on właczony. Po prostu tego nigdy nie dociekałem.

    Jeżeli port pracuje jako wyjście to rezystor nie jest włączony. Zresztą
    i tak nie byłoby go jak włączyć bo bity sterujące włączeniem rezystorów
    gdy port pracuje jako wejście, przy pracy portu jako wyjście określają
    stan wyjścia. Gdy dasz 0 - linia wyjściowa jest zwarta do masy (i ew.
    włączony rezystor conajwyżej zwiększyłby pobór prądu procka), gdy dasz 1
    - linia jest zwarta do zasilania i ew. rezystor tu kompletnie nic nie
    zmienia.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-05-05 21:19:23
    Od: Konop <k...@g...pl>

    ulyssess pisze:
    > Witam.
    >
    > Dziekie za odp. po prostu nie przekopałem sie do tego przez pełnego pdfa.
    >
    > A co pullupów to jak skonfiguruje port jako wyjście to rezystory nie sa
    > załączone z automatu? Kurcze myślałem że są. A chodzi bardzo mocno o
    > rozmiary płytki, będzie dość rozbudowana i liczy sie każdy cm2.

    Może mylisz AVRy z '51?? :). W AVRach masz 4 możliwe stany wyjścia.
    Steruje się tym dwoma rejestrami: DDRx (kierunek) i PORTx (stan).
    Poniżej masz taką tabelkę stanów:
    PORTx: 0 1
    DDRx:
    0 (in) HiZ Pull-up
    1 (out) GND VCC

    Musisz wziąć pod uwagę fakt, że jeden mały błąd w programie i wystawiasz
    na wyjście "pełną" jedynkę (VCC) i idzie to na złącze B-E i do masy...
    trochę kiepsko...
    Warto rozważyć zastosowanie tranzystorów polowych, przy sterowaniu ich z
    wyjścia nie ma problemu!! Ale niestety, po resecie (i w trakcie) procek
    ma wszystkie piny w stanie HiZ, więc bramka takiego tranzystora będzie
    pływać i mogą się dziać cuda :(...
    A może ktoś pamięta tranzystory z wbudowanymi rezystorami?? :)... poza
    ULN2003 ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 15. Data: 2009-05-05 21:56:29
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

    > A może ktoś pamięta tranzystory z wbudowanymi rezystorami?? :)... poza
    > ULN2003 ;)...

    Są do wyboru do koloru, dwa rezystory w każdym:
    http://pl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;N=0&Ntk=
    gensearch_001&Ntt=PDTC

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2009-05-06 05:08:00
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Pytanie było o wartość rezystorów podciągających w Atmega32. Moja
    odpowiedź:
    > 20-50 kOhm (z datasheeta). Gdzie tu pomyłka?

    Autor pyta o sterowanie czyli wyjście a te rezystory dotyczą wejścia, na
    wyjściu nic nie trzeba dawać.
    Piotr

  • 17. Data: 2009-05-06 13:16:37
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    >
    > Musisz wziąć pod uwagę fakt, że jeden mały błąd w programie i wystawiasz
    > na wyjście "pełną" jedynkę (VCC) i idzie to na złącze B-E i do masy...

    Witam.

    Własnie uszyłem sie na 51 juz dość dawno i na avry przeszedłem troche z
    rozpędu, wiedziałem że jak działa jako port wejściowy to można właczyc i
    wyłaczyć pullup, natomiast zawsze myslełem, że jako wyjście to jest open
    drain i jak dajesz niski to jest zwarty do masy, a jak dajesz wysoki to
    załacza sie rezystor i masz jedynkę. I tu widać jak to by sie pryzdało
    czasem coś poczytac nawet o takich pierdołach.

    Wielkie dzieki wszystkim za objasnienie.

    Pozdrawiam Piotrek