  • 71. Data: 2015-09-10 12:16:55
    Temat: Re: 50 tysięcy samochodów elektrycznych w Norwegii
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-10 12:04, J.F. wrote:

    > garazy chyba nie chlodzisz ?

    Ale świecisz i wentylujesz. Dla ułatwienia założyłem brak.

    > A w czym problem ?

    Jak nie wiadomo, to w kasie. Po drugie to kosztuje, a po pierwsze jak
    już budujesz dodatkowe piętro, to lepiej sprzedać jako powierzchnie
    biurową;)

    > No, ogniwa tanie nie sa, ale strasznie drogie tez nie.

    Na razie to niegdy się nie zwróci. Dopiero stosunkowo niedawno ogniwa
    osiągnęły dodatni bilans energetyczny. Ekonomicznego jeszcze nie;)

    > Nie dotkna, bo w upalne lato bede mial sporo wlasnego pradu, wiec bede
    > mogl ograniczyc pobor.

    Źle kombinujesz. Robisz bilans mocy dla budynku - zakładasz, że jest
    słoneczko, to tyle masz z ogniw. Resztę normalnie. I teraz przychodzi
    lato i resztę ci obcinają. Jesteś na minusie.

    > Znajomy zrobil taka instalacje, twierdzi, ze prad go kosztuje 40gr/kWh.
    > Kokosy to nie sa, ale pare groszy oszczedza. Nawet jak sloneczko
    > kiepskie, to cos tam oszczedza.

    Znajomemu unia dopłaciła? Wtedy to różne rzeczy się opłacają. Na
    przykład nieuprawianie ziemi, nie łowienie ryb;) No i kwestia skali.

    > Rozumiem ze ta "pompa" to wymiennikiem gruntowym ?

    Tak.

    > Bo taki agregat tez pompa ciepla, i zasilac go mozna z fotoogniw :-)

    Ale nie jak są dwa wielkości wagonów kolejowych a ogniwa w porywach 15
    kW. ;) Ale czego się w broszurkę sprzedażową nie wpisze. Zresztą oni i
    tak są zieloni, bo prąd mają ze żródeł odnawialnych. Co ciekawe jak
    przyszło co do czego, to też musieli ograniczyć;)

    > to bedzie ekologicza :-)

    W sumie racja - co ekologiczne to zwykle brzydkie;)

    > okna male, a w upalne lato mozna polowicznie przyslonic ..

    Okna mają być duże bo klienci tak lubią. A w mieście to z tym słońcem
    słabo bywa. W końcu nie stoi ten biurowiec na pustyni, więc obok pewnie
    stoi inny i zasłania przez większą częśc dnia.

    > W porownaniu z miejska EC to bardzo male.
    > Duze tez nie sa - wszak trzeba to upchac gdzies w budynku czy na dachu.
    > Rozmiar od szafy do kontenera.

    Z tym że te takie po kilka megawatów to kontenery do przewozu większych
    kutrów rybackich:P

    > Powiem tak - skoro je kilka firm oferuje i produkuje to znaczy ze sie
    > sprzedaja.
    > A skoro sie sprzedaja, to znaczy ze sie oplacaja.
    > Mozliwe ze tylko "srednio" - ale jednak oplacaja.

    Nie. Sprzedaje się bardzo wiele rzeczy, które się nie opłacają:P Z
    różnych przytczyn.

    Shrek.

  • 72. Data: 2015-09-10 12:40:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-09-10 12:04, J.F. wrote:
> [...]

    >Jak nie wiadomo, to w kasie. Po drugie to kosztuje, a po pierwsze jak
    >już budujesz dodatkowe piętro, to lepiej sprzedać jako powierzchnie

    Ale przeciez nie musisz budowac zwyklego pietra - stojaki jakies na
    ogniwa i budka lub kilka na falowniki.

    >Na razie to niegdy się nie zwróci.

    Na razie to strasznie stanialo.

    >Źle kombinujesz. Robisz bilans mocy dla budynku - zakładasz, że jest
    >słoneczko, to tyle masz z ogniw. Resztę normalnie. I teraz przychodzi
    >lato i resztę ci obcinają. Jesteś na minusie.

    Ale ja zrobie bilans na pochmurne dni, na zime, na noc wyjdzie mi cos,
    dodam rezerwe - zaplace za przylacze.
    A potem troche wlasnej produkcji przyda sie jak znalazl.

    >Znajomemu unia dopłaciła?

    O ile wiem to nie. Sam prad zreszta u nas po ~20gr, sprzedaz sie nie
    oplaca.
    Ale na potrzeby wlasne to kupic musisz dwa razy drozej i juz jest
    dobrze.

    >Wtedy to różne rzeczy się opłacają. Na przykład nieuprawianie ziemi,
    >nie łowienie ryb;) No i kwestia skali.

    No wiesz, jakby tak wszyscy uprawiali, to by ceny spadly na pysk :-)

    >Tak.
    >Ale nie jak są dwa wielkości wagonów kolejowych a ogniwa w porywach
    >15 kW. ;) Ale czego się w broszurkę sprzedażową nie wpisze.

    Wpisac mozna "wielkosci wagonow" ale kWe to te agregaty ile potrzebuja
    ?

    >Zresztą oni i tak są zieloni, bo prąd mają ze żródeł odnawialnych. Co
    >ciekawe jak przyszło co do czego, to też musieli ograniczyć;)

    No, koszt tych agregatow maly nie byl. Stoja i sie marnuja ?
    Troche dziwne, ale widac inwestor dal sie przekonac :-)

    >W sumie racja - co ekologiczne to zwykle brzydkie;)

    Niekoniecznie - zamiast odrapanej farby moga byc nowe panele :-P

    >Okna mają być duże bo klienci tak lubią.

    A potem w nich rolety montuja :-)

    Tak nawiasem mowiac, to znajomy z Izraela mowi "u was sa duze okna, a
    u nas malutkie.
    Wiekszych nie trzeba, ale wyglada to troche jak bunkier" :-)

    >A w mieście to z tym słońcem słabo bywa. W końcu nie stoi ten
    >biurowiec na pustyni, więc obok pewnie stoi inny i zasłania przez
    >większą częśc dnia.

    To wtedy i chlodniej :-)

    >Nie. Sprzedaje się bardzo wiele rzeczy, które się nie opłacają:P
    >Z różnych przytczyn.

    Widac jednak komus sie oplacaja :-)

    J.

  • 73. Data: 2015-09-10 12:49:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Maciek,

    Thursday, September 10, 2015, 7:00:14 AM, you wrote:

    > A gdyby wprowadzic grzywny za nocne oswietlanie calych ogrodow i calych
    > elewacji prywatnych domow,

    Za co grzywny? Za równoważenie zużycia energii? Przecież prywatni
    klienci płacą za energię!

    > a zamiast sodowych lamp psujacych niebo wprowadzic na wiejskich
    > drogach nisko podwieszone ledowki,

    LEDy są droższe od sodowych a ich efektywność w zakresie budżetowym
    wcale nie jest lepsza. Światło lamp sodowych ma swoje zalety.

    > to nocne zuzycie jeszcze by spadlo.

    P ile ma to sens dla lokalnych budżetów to już niekoniecznie dla
    energetyki - co energetyka ma robić z nadmiarem energii w nocy?
    Niedociążone zespoły maja niższą sprawność.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 74. Data: 2015-09-10 12:58:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...

    >Za co grzywny? Za równoważenie zużycia energii? Przecież prywatni
    >klienci płacą za energię!

    Teraz, ale jak tak elektrycznych samochodow przybedzie, to Maciek ma
    racje - wprowadzi sie kare i w nocy uwolni sie nie 7, a 10 GW do
    ladowania :-)

    >LEDy są droższe od sodowych a ich efektywność w zakresie budżetowym
    >wcale nie jest lepsza.

    Nie wiem czy masz u siebie, ale jakbys przyjechal kiedys do wrocka to
    zobacz np uliczke Igielna (przy Rynku).
    Tez sie smialem z tych "oszczednosci" - jak zamiast 100W lampy z
    150lm/W proponuje sie 50W z 50-80lm/W.
    Ale dobrze swieca te LEDy.
    Nie wiem - czy sodowka to ma ta wydajnosc bez wliczenia dlawika, czy
    reflektor w oprawie kiepski, czy kosz brudny ...

    >Światło lamp sodowych ma swoje zalety.
    Ma tez swoje wady. Na ulicy chyba gorsze - mniejsza rozroznialnosc
    szczegolow, pieszy w kolorowej kurtce w swietle LED jakos lepiej
    widoczny.

    Za to ladnie pasuje do cegly, nastroj sie tworzy :-)

    J.

  • 75. Data: 2015-09-10 13:25:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-10 12:40, J.F. wrote:

    > Ale przeciez nie musisz budowac zwyklego pietra - stojaki jakies na
    > ogniwa i budka lub kilka na falowniki.

    Powiedz to architektowi, że z zewnątrz będzie wyglądało jak gówno...
    Ponadto często wysokość budynków i ilość kondygnacji jest narzucona
    przez plany miejscowe. Jakby nie bylo problemu, to zawsze by stawiali
    kondygnację techniczną. A zwykle graty stoją na dachu. Więc z jakiegoś
    powodu jej nie ma. Jak chcesz cały dach zabudować ogniwami, to musisz ją
    postawić.

    > Na razie to strasznie stanialo.

    Na razie dalej się nie opłaca.

    > Ale ja zrobie bilans na pochmurne dni,

    Wtedy klima mniej ciągnie, ale masz w sumie rację. Tego się chyba nie
    uwzględnia.

    na zime,

    Jak nie masz elektrycznego ogrzewania zawsze wychodzi mniej.

    > Wpisac mozna "wielkosci wagonow" ale kWe to te agregaty ile potrzebuja ?

    Na oko każdy z 300 kW;)

    > No, koszt tych agregatow maly nie byl. Stoja i sie marnuja ?
    > Troche dziwne, ale widac inwestor dal sie przekonac :-)

    NIe marnują się - normalnie działają. Taka ściema, że niby wymiennik
    gruntowy wystarcza.

    > Niekoniecznie - zamiast odrapanej farby moga byc nowe panele :-P

    Piekne to one nie są.

    > A potem w nich rolety montuja :-)

    Ich sprawa - klient nasz pan. Nie po to płaci za buiro w centrum miasta,
    żeby nie miał ładnego widoku:P

    > To wtedy i chlodniej :-)

    Średnio. Bo przecież powietrze z zewnątrz.

    > Widac jednak komus sie oplacaja :-)

    Z tym, że niekoniecznie u nas;)

    Shrek.

  • 76. Data: 2015-09-10 14:35:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 10, 2015, 12:58:31 PM, you wrote:

    > Teraz, ale jak tak elektrycznych samochodow przybedzie, to Maciek ma
    > racje - wprowadzi sie kare i w nocy uwolni sie nie 7, a 10 GW do
    > ladowania :-)

    ALe po co karę? To się reguluje cenami!

> [...]
    > Nie wiem - czy sodowka to ma ta wydajnosc bez wliczenia dlawika, czy
    > reflektor w oprawie kiepski, czy kosz brudny ...

    Zobacz w czasie mgły...

> [...]
    > widoczny.
    > Za to ladnie pasuje do cegly, nastroj sie tworzy :-)

    j.w.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 77. Data: 2015-09-10 14:43:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    Hello J.F.,
    >ALe po co karę? To się reguluje cenami!

    My tu mamy cel ekologiczny do osiagniecia, to kara musi byc !
    No, mozna by podatkiem ... jaki musi byc podatek do kWh, aby niektorzy
    zrezygnowali z podswietlania elewacji ?
    Aczkolwiek przy okazji rozwiazal by sie problem akcyzy od paliw :-)

    >Zobacz w czasie mgły...

    No, to moze troche potrwac. Znalezc ulice gdzie sa LEDy i sodowe, i
    poczekac na odpowiednia mgle ...

    J.

  • 78. Data: 2015-09-10 17:50:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Sep 2015 13:51:06 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No widzisz - pierdolisz, a potem musisz narzekac, ze tu oblewaja
    > pomyjami i wymagaja podania zrodel.

    > http://www.pse.pl/index.php
    > Wczoraj o 20-tej kraj pobieral ~22GW. A miedzy 0 a 6 - miedzy 15 a
    > 16GW.
    > Zima zuzycie skacze do 24GW - i tyle jestesmy w stanie wyprodukowac
    > dostarczyc.

    No dobra, to dlaczego w mediach (i to wcale nie przy okazji upałów)
    od kilku lat ciągle starszy się, że nam grozi blackout. Skąd te
    proroctwa, skoro mamy zapas?

    --
    Marek

  • 79. Data: 2015-09-10 17:53:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Sep 2015 12:40:27 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Niestety - wymaga dosc wysokiej temperatury pracy ... ale to moze
    byc
    > mniejszy problem niz sie wydaje.

    Jak wysokiej? Wiesz w samochodzie silnik ma 100C i więcej.

    --
    Marek

  • 80. Data: 2015-09-10 18:04:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-10 17:50, Marek wrote:

    > No dobra, to dlaczego w mediach (i to wcale nie przy okazji upałów) od
    > kilku lat ciągle starszy się, że nam grozi blackout. Skąd te proroctwa,
    > skoro mamy zapas?

    A co to za "łamiąca wiadomość", że w gniazdku jest prąd (nie
    poprawiać:P)? Dlatego.

    Shrek.