  • 1. Data: 2013-12-05 10:30:42
    Temat: 4 pytania
    Od: "nn" <...@...kk>

    1/ IrfanView wersja 3.85 po otwarciu pliku .jpg i zapisywaniu go funkcja
    "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie. Jak nazywa sie w tym
    programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow na
    zdjeciu?

    3/ Czy istnieja aparaty cyfrowe, ktore rozpoznaja wiecej niz 16.7 mln
    kolorow?

    4/ Czy moglibyscie mi wskazac gdzie w Internecie jest oryginalne zdjecie w
    ktorym jest mozliwie najwieksza ilosc kolorow?

  • 2. Data: 2013-12-05 15:58:42
    Temat: Re: 4 pytania
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "nn" <...@...kk> writes:

    > 1/ IrfanView wersja 3.85 po otwarciu pliku .jpg i zapisywaniu go funkcja
    > "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie.

    Widocznie jest głupi i nie rozumie, że nie ma co się silić na lepszą
    "jakość" niż oryginału.
    Ale tak w ogóle, o ile nie uważam za sensowne używanie wszędzie RAWów,
    o tyle jeśli ktoś planuje "otwierać" i "zapisywać" zdjęcia, to lepiej
    jednak użyć RAWów - lub np. 8-bitowych TIFFów bez kompresji stratnej.
    Lepiej dopiero finalne zdjęcia zapisywać z kompresją stratną.
    A jak już JPEGi, to w jakości "super fine" i z minimalizacją do 2 etapów
    (zapis przez aparat, później zero JPEGów, i na końcu zapis finalny).

    > Jak nazywa sie w tym
    > programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    defecating :-(

    > 2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow na
    > zdjeciu?

    Zależnie od algorytmu, przy zwykłym mnożeniu pikseli nie ma tego efektu
    i dostajemy "pikselozę". W przeciwnym przypadku algorytm musi
    aproksymować kolory poszczególnych pikseli, stąd jest ich więcej
    w sensie liczby, ale raczej nie więcej w sensie przestrzeni.

    > 3/ Czy istnieja aparaty cyfrowe, ktore rozpoznaja wiecej niz 16.7 mln
    > kolorow?

    Jasne, (w tym sensie) wszystkie z matrycami o większej liczbie
    bitów/kolor niż 8. Np. praktycznie wszystkie aparaty z RAW.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2013-12-05 15:59:09
    Od: "PB" <p...@f...pl>

    > 1/ IrfanView wersja 3.85 po otwarciu pliku .jpg i zapisywaniu go funkcja
    > "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie. Jak nazywa sie w tym
    > programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    ImageQuality albo JPEGquality

    > 2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow
    > na
    > zdjeciu?

    Zależy co masz na myśli - jeśli realnie zwiększyła się ilość kolorów
    to może to być wynikiem interpolacji kolorów dodanych pikseli.

    Pozdrowienia
    P.B.

  • 4. Data: 2013-12-05 16:38:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-12-05 10:30, nn pisze:
    > 1/ IrfanView wersja 3.85

    dlaczego tak antyczna?

    > po otwarciu pliku .jpg i zapisywaniu go funkcja
    > "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie. Jak nazywa sie w tym
    > programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    Parametr "jakość". Przy zapisie otówż "option dialog" i tam jest suwaczek "quality".
    Dasz wyższą - plik będzie większy, i na odwrót. Raczej nie ma sensu zapisywać w
    jakości wyższej
    niż oryginał (co znaczy w przybliżeniu: zapisywać plików większych niż oryginał).

    > 2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow na
    > zdjeciu?

    Zbyt ogólne pytanie. Jaki jest obrazek wejściowy, jaki wyjściowy? Czym mierzysz
    liczbę kolorów?
    chodzi o "number of unique colors" pokazywany przez irfana? Powodem może być
    interpolacja
    sąsiednich pikseli. Wyobraź sobie że masz dwa piksele: czarny i biały. Po
    powiększeniu
    typowym algorytmem pomiędzy nimi pojawi się pośredni - szary. I masz już trzy kolory.

    > 3/ Czy istnieja aparaty cyfrowe, ktore rozpoznaja wiecej niz 16.7 mln
    > kolorow?

    Tak, ale żeby to miało sens, musisz użyć do zapisu formatu głębszego niż 8
    bitów/kanał (więc
    na przyład nie jpg). A nawet jeśli zapiszesz RAW, to monitor i tak nie wyświetli
    więcej.

    > 4/ Czy moglibyscie mi wskazac gdzie w Internecie jest oryginalne zdjecie w
    > ktorym jest mozliwie najwieksza ilosc kolorow?

    Nigdy się nie zastanawiałem nad takim problemem :) Bo i po co?
    Ale w sumie taki obrazek można by wygenerować... tyle że to nie będzie zdjęcie...

  • 5. Data: 2013-12-05 17:29:06
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

> [...]
    > "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie. Jak nazywa sie w tym
    > programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    Pewnie nazyw się "quality"

    > 2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow na
    > zdjeciu?

    A jaką maksymalną ilość kolorów może mieć zdjęcie np. 1000x1000px ?
    Na pewno nie większą niż całkowita ilość pikseli.
    Jeżeli masz obraz składający się z czerni i bieli i spróbujesz go
    interpolować do większego rozmiaru to algorytm interpolujący wstawi
    pomiędzy nie piksel szary z i dwóch kolorów zrobi się trzy. Odwrotnie
    będzie przy zmniejszaniu

    > 3/ Czy istnieja aparaty cyfrowe, ktore rozpoznaja wiecej niz 16.7 mln
    > kolorow?

    Zwykle matryce mają rejestrują obraz 12bitowy więc teoretycznie 268,4
    mln kolorów.

    > 4/ Czy moglibyscie mi wskazac gdzie w Internecie jest oryginalne zdjecie w
    > ktorym jest mozliwie najwieksza ilosc kolorow?

    poszukaj sobie pod hasłem "color picker"

  • 6. Data: 2013-12-05 21:04:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-12-05 17:29, Bartolomeo pisze:

    > Zwykle matryce mają rejestrują obraz 12bitowy więc teoretycznie 268,4
    > mln kolorów.

    4096^3
    To jednak "trochę" więcej :-)

    P.P.

  • 7. Data: 2013-12-06 08:13:38
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    W Irfan View (lub dopiero po zainstalowaniu pluginów, nie pamiętam) masz fajną
    funkcję, w której określasz (wpisujesz w okienku),
    jakiej wielkości ma być plik wynikowy *.jpeg
    Doskonałe, gdy np. jakaś witryna internetowa (powiedzmy z ogłoszeniami, sporo takich
    witryn "nieruchomościowych" jest) określa
    maksymalną wielkość pliku (zdjęcia)
    Inaczej musisz ekperymentować z "jakością" zapisywanego pliku jpg, co jest
    czasochłonne.
    Swoją drogą też mnie od zawsze zastanawiało, dlaczego Irfan View działa w opisany
    przez Ciebie sposób.

    Przy okazji ciekawostka z nieco innej beczki:
    MS Photo Editor (jeden z programów pakietu MS Office) zapisuje pliki *.gif o
    mniejszej objętości, niż robi to Irfan View.

    -----

  • 8. Data: 2013-12-07 00:02:30
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 06.12.2013, o godzinie 08.13.38, na pl.rec.foto.cyfrowa, 666
    napisał(a):

> [...]
    > MS Photo Editor (jeden z programów pakietu MS Office) zapisuje pliki *.gif o
    mniejszej objętości, niż robi to Irfan View.

    Może błąd w algorytmie albo po prostu używa innego. IV miał swego czasu (z
    7 lat temu) problem z TIFami i po konsultacji z Irfanem Skiljanem udało mu
    się to naprawić. Napisz mu w czym rzecz to może się za to zabierze.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 9. Data: 2013-12-07 00:07:49
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    napisał(a):

    > Swoją drogą też mnie od zawsze zastanawiało, dlaczego Irfan View działa w opisany
    przez Ciebie sposób.

    Działa tak dlatego, że traktuje obrazek (bez względu na to jak bardzo był
    skompresowany przy zapisie) jako obrazek, który należy ponownie
    skompresować. To kompresja stratna i przy wyborze mniejszej kompresji niż
    kompresja pliku wczytywanego wychodzą obrazki większe. To nic dziwnego, a
    wręcz normalne zachowanie IMO. Należy jednak brać po uwagę fakt, że każdy
    ponowny zapis JPG (oprócz działań bezstratnych - w IV shift+j) degraduje
    obrazek. Nawet jeżeli jest to zapis z najmniejszą możliwą kompresją czyli
    najlepszą jakością.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 10. Data: 2013-12-07 11:55:55
    Od: "nn" <...@...kk>

    Dzieki wszystkim za wyjasnienia.
    Zgodnie z sugestia wersje Irfana 3.85 zamienilem sobie na 4.36+pluginy.

    dotyczy 1/
    Na jednej ze stron przeczytalem cos takiego:
    "Uwaga - opcja "Nie ingeruj podpróbkowaniem w składniki koloru" powinna nie
    być zaznaczona, bo zwiększy się wielkość pliku "
    i o te opisana tu po polsku funkcje chodzilo mi, bo nie wiem, ktore to jest
    w Irfanie po angielsku, mimo, ze znam angielski.

    I przy okazji:
    czy to mozliwe, zeby aparat Sony Alpha SLT A33 (16 megapixeli)zaleznie od
    tego, czy robi w jpeg albo w raw, robil takie same zdjecia w roznych
    rozdzielczosciach, czyli odpowiednio 12 megapixela i 14 megapixela?
    Spotkalem
    sie z tym stwierdzeniem niedawno i watpie w nie, bo chyba wyjsciowe jpeg i
    raw powinny roznic sie wielkoscia plikow a nie iloscia pixeli.