    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 4 pytania
    Date: Thu, 05 Dec 2013 16:38:45 +0100

    W dniu 2013-12-05 10:30, nn pisze:
    > 1/ IrfanView wersja 3.85

    dlaczego tak antyczna?

    > po otwarciu pliku .jpg i zapisywaniu go funkcja
    > "save as" zwieksza wielkosc pliku nawet dwukrotnie. Jak nazywa sie w tym
    > programie po angielsku funkcja, ktora jest za to odpowiedzialna?

    Parametr "jakość". Przy zapisie otówż "option dialog" i tam jest suwaczek "quality".
    Dasz wyższą - plik będzie większy, i na odwrót. Raczej nie ma sensu zapisywać w
    jakości wyższej
    niż oryginał (co znaczy w przybliżeniu: zapisywać plików większych niż oryginał).

    > 2/ Dlaczego po powiekszeniu zdjecia cyfrowego zwieksza sie ilosc kolorow na
    > zdjeciu?

    Zbyt ogólne pytanie. Jaki jest obrazek wejściowy, jaki wyjściowy? Czym mierzysz
    liczbę kolorów?
    chodzi o "number of unique colors" pokazywany przez irfana? Powodem może być
    interpolacja
    sąsiednich pikseli. Wyobraź sobie że masz dwa piksele: czarny i biały. Po
    powiększeniu
    typowym algorytmem pomiędzy nimi pojawi się pośredni - szary. I masz już trzy kolory.

    > 3/ Czy istnieja aparaty cyfrowe, ktore rozpoznaja wiecej niz 16.7 mln
    > kolorow?

    Tak, ale żeby to miało sens, musisz użyć do zapisu formatu głębszego niż 8
    bitów/kanał (więc
    na przyład nie jpg). A nawet jeśli zapiszesz RAW, to monitor i tak nie wyświetli
    więcej.

    > 4/ Czy moglibyscie mi wskazac gdzie w Internecie jest oryginalne zdjecie w
    > ktorym jest mozliwie najwieksza ilosc kolorow?

    Nigdy się nie zastanawiałem nad takim problemem :) Bo i po co?
    Ale w sumie taki obrazek można by wygenerować... tyle że to nie będzie zdjęcie...