  • 1. Data: 2009-01-16 20:38:45
    Temat: zuzycie energii przez kosci RAM w PC
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    Witam
    Nie jestem elektrykiem/elektronikiem a fizyki uczylem sie wieki temu
    dlatego prosze o pomoc.
    Zastanawiam sie nad rozbudowa/modernizacja PC-ta.
    Pod adresem:
    http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculat
    or
    znalzalem kalkulator do obliczania zuzycia energii przez PC-ta
    w zaleznosci od konfiguracji sprzetu.
    Zaskoczyl mnie duzy pobor pradu przez kosci RAM,
    od 7 do 48W.

    Czy moje obliczenie jest prawidlowe?
    1 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =21 zl
    4 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =84 zl

    Przyjmijmy, ze pamiec RAM wymieniamy co 3 lata.
    Czyli (pomijajac rosnace ceny energii) mozemy przyjac, ze kupno
    1 kosci pamieci zamiast 4 przyniesie nam srednio oszczednosci
    (84 zl * 3lata) -(21 zl * 3 lata)= 252 zl- 63 zl= 189 zl

    (wyliczenie dla jednego serwera dzialajacego 24h/24h)

    Pomijam wyzsza cene kosci RAM o duzej pojemnosci,
    oszczednosc wyniesie prawie 200 zl.

    Czy to wyliczenie jest prawidlowe?

    Dodatkowy argument za kupnej 1 kosci zamiast 4 (nie smiejcie sie:))
    to ekologia, wyprodukowanie 1 RAM-u jest 4 razy bardziej przyjazne dla srodowiska niz
    wyprodukowanie 4.

  • 2. Data: 2009-01-16 21:53:19
    Temat: Re: zuzycie energii przez kosci RAM w PC
    Od: Piotr-X <h...@p...neostrada.pl>

    Bastion wrote:

> [...]
    > w zaleznosci od konfiguracji sprzetu.
    > Zaskoczyl mnie duzy pobor pradu przez kosci RAM,

    te dane to jakieś bzdury np:
    piszą że jedna PC133 SDRAM bierze 12W, a powinno ~1W .
    Więc daruj sobie tą stronę .

    Obliczenie mocy pobieranej przez peceta jest dość trudne , bo zależy ona mocno
    od obciążenia systemu , a różnice mogą sięgać nawet 100% .
    Więc po prostu wybieraj podzespoły które ci wystarczą do twoich zadań ale
    pobierają przy tym najmniej energii, a krótko im mniejsze radiatory tym lepiej
    (nie zawsze się to sprawdza ale zazwyczaj ) .

  • 3. Data: 2009-01-16 22:03:36
    Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>

    > Czy moje obliczenie jest prawidlowe?
    nie :-)

    > 1 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =21 zl
    > 4 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =84 zl

    40W = 0,04kW
    0,04 kW x 24h = 0,96 kWh
    0,96 kWh x 365 = 350,4 kWh
    350,4 kWh x 0,6 zł/kWh = 210,24 zł, a nie - jak podałeś - 21 zł.

    Tadek

  • 4. Data: 2009-01-16 22:06:55
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Bastion napisał:
    > 1 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =21 zl

    40W na jeden moduł RAM ??? Coś mi się wierzyć nie chce. Chyba, że to
    jakieś super hiper szybkie RAMy. Gdyby na typowych DDR-ach wydzieliło
    się 40W to scalaki wylutowały by się same z płytki :)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 5. Data: 2009-01-16 22:26:11
    Od: "swstr" <s...@p...onet.pl>

    > Czy moje obliczenie jest prawidlowe?
    > 1 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =21 zl
    > 4 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =84 zl

    40W ram :) to by sie powinno grzac jak zarowka - nie realne

> [...]
    > (84 zl * 3lata) -(21 zl * 3 lata)= 252 zl- 63 zl= 189 zl
    >
    > (wyliczenie dla jednego serwera dzialajacego 24h/24h)

    pomijajac efektywnie wieksze zuzycie energii przez caly system na rzecz
    oszczednosci na ram-ie to tak
    ja koledze podam inny przyklad operacje na pamieci 1GB niech zostana wykonane 5
    sek , redukujac ta pamiec do poziomu 256MB czesc operacji bedzie wykonana na
    pamieci wirtualnej tworzonej na HDD w efekcie na obliczenie zuzycie energii
    bedzie wieksze

    przyjmujac ze to czlowiek czeka na komputer to raczej jest marnotrastwo
    wlasnego czasu :)

    > Czy to wyliczenie jest prawidlowe?

    w warunkach laboratoryjnych tak , realnie nigdy komputer nie uzywa wszystkich
    komponentow na raz z pelna moca ,inny jest pobor pradu przez k. graficzna przy
    patrzeniu sie na pulpit a inny przy graniu

    > Dodatkowy argument za kupnej 1 kosci zamiast 4 (nie smiejcie sie:))
    > to ekologia, wyprodukowanie 1 RAM-u jest 4 razy bardziej przyjazne dla
    srodowiska niz wyprodukowanie 4.

    to samo co powyzej , oszczednosci pozorne , zaoszczedzisz 20zl a poswiecisz
    rocznie kilka dni wiecej na wykonanie operacji przez komputer

    podejdzmy do problemu z drugiej strony , kilka lat temu na forach zaciete boje
    co lepsze amd czy pentium , zakladajac ze oba procesory wykonywaly ta sama
    prace w takim samym czasie oczywistym na pozor wydawal sie amd bo lepszy ze
    wzgledu na cene , na pozor bo po kilku latach pracy pentium zaoszczedzil
    energie elektryczna na kilkaset zlotych , przykladowe wyliczenia byly robione
    tak :
    300zl amd + energia za 3 lata
    500zl pentium + energia za 3 lata
    jak bym nie liczyl to pentium bylo tansze
    to takie moje trele , chyba ze cos przeoczylem

  • 6. Data: 2009-01-26 19:29:40
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Bastion wrote:

> [...]
    > w zaleznosci od konfiguracji sprzetu.
    > Zaskoczyl mnie duzy pobor pradu przez kosci RAM,

    pamiec DRAM wymaga odswiezania. to przeklada sie na zuzycie energii zarowno
    przez sama kosc jak i przez chipset plyty ktora odswieza taka pamiec.

    alternatywa byloby uzycie pamieci ktorej odswiezac nie trzeba, np. FRAM ,
    ale przy obecnych cenach to lepiej dolozyc te 30 zeta do rocznego kosztu
    komputera ;)