    From: "swstr" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zuzycie energii przez kosci RAM w PC
    Date: Fri, 16 Jan 2009 23:26:11 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Czy moje obliczenie jest prawidlowe?
    > 1 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =21 zl
    > 4 kosc RAM x 40W x 24h x 60gr/KWh x 365dni w roku =84 zl

    40W ram :) to by sie powinno grzac jak zarowka - nie realne

    > Przyjmijmy, ze pamiec RAM wymieniamy co 3 lata.
    > Czyli (pomijajac rosnace ceny energii) mozemy przyjac, ze kupno
    > 1 kosci pamieci zamiast 4 przyniesie nam srednio oszczednosci
    > (84 zl * 3lata) -(21 zl * 3 lata)= 252 zl- 63 zl= 189 zl
    >
    > (wyliczenie dla jednego serwera dzialajacego 24h/24h)

    pomijajac efektywnie wieksze zuzycie energii przez caly system na rzecz
    oszczednosci na ram-ie to tak
    ja koledze podam inny przyklad operacje na pamieci 1GB niech zostana wykonane 5
    sek , redukujac ta pamiec do poziomu 256MB czesc operacji bedzie wykonana na
    pamieci wirtualnej tworzonej na HDD w efekcie na obliczenie zuzycie energii
    bedzie wieksze

    przyjmujac ze to czlowiek czeka na komputer to raczej jest marnotrastwo
    wlasnego czasu :)

    > Czy to wyliczenie jest prawidlowe?

    w warunkach laboratoryjnych tak , realnie nigdy komputer nie uzywa wszystkich
    komponentow na raz z pelna moca ,inny jest pobor pradu przez k. graficzna przy
    patrzeniu sie na pulpit a inny przy graniu

    > Dodatkowy argument za kupnej 1 kosci zamiast 4 (nie smiejcie sie:))
    > to ekologia, wyprodukowanie 1 RAM-u jest 4 razy bardziej przyjazne dla
    srodowiska niz wyprodukowanie 4.

    to samo co powyzej , oszczednosci pozorne , zaoszczedzisz 20zl a poswiecisz
    rocznie kilka dni wiecej na wykonanie operacji przez komputer

    podejdzmy do problemu z drugiej strony , kilka lat temu na forach zaciete boje
    co lepsze amd czy pentium , zakladajac ze oba procesory wykonywaly ta sama
    prace w takim samym czasie oczywistym na pozor wydawal sie amd bo lepszy ze
    wzgledu na cene , na pozor bo po kilku latach pracy pentium zaoszczedzil
    energie elektryczna na kilkaset zlotych , przykladowe wyliczenia byly robione
    tak :
    300zl amd + energia za 3 lata
    500zl pentium + energia za 3 lata
    jak bym nie liczyl to pentium bylo tansze
    to takie moje trele , chyba ze cos przeoczylem