  • 31. Data: 2021-11-03 08:54:49
    Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 08:40 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Nie, tutaj masz wykresik, który odzwierciedla poziomy napięcia w moim
    > aucie.
    >
    > https://motocieslik.pl/wp-content/uploads/2020/06/Ch
    arakterystyka-%C5%82adowania-akumulator%C3%B3w-typu-
    AGM.jpg

    i jeszcze jedno - było już kilka wątków i tu i na pms czy w miejsce AGM
    można wsadzić "zwykły".
    Jak się wsadzi "zwykły" zamiast AGM (bez zmiany typu akumulatora w
    "komputerze" auta) - to ten zwykły będzie ciągle "gotowany". Zwykły
    (sprawny) ma większą rezystancję wewnętrzną niż AGM i sterownik ładowania
    będzie ciągle widział na swoich zaciskach "zdechy aku" (mimo, że jest nowy
    i naładowany) i będzie mu ciągle podawał max napięcie ładowania. W
    bardziej zaawansowanych wersjach s-s (z odzyskiem) - auto będzie sypało
    błędami, w prostych układach s-s będzie zarzynany akumulator błędnymi
    parametrami ładowania.

    TG

  • 32. Data: 2021-11-03 14:27:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
    .
    W dniu .11.2021 o 07:33 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    >W garażu, multimetrem na zaciskach akumulatora. Potwierdzone
    >wielokrotnie.

    Ciekawe. Ksenony nie obciazaja znow tak mocno, lampka ma 35W, z
    przetwornica i postojowymi nie wiem czy sie 10A uzbiera.

> [...]
    >moim aucie.
    >https://motocieslik.pl/wp-content/uploads/2020/06/C
    harakterystyka-%C5%82adowania-akumulator%C3%B3w-typu

    Dzieki, bardzo ciekawe.

    Ale to jest wykres zalecanego sposobu ladowania przez producenta
    akumulatora, czy wykres producenta auta/alternatora?
    Bo ciekawy jest ten pierwszy okres BULK - limit pradu ... musieliby
    jakos aktywnie sterowac alternatorem i jeszcze mierzyc prad ladowania
    aku.
    W sumie - czemu nie, mozna i tak.

    A jak jeszcze mialbys swiatla i wycieraczki podlaczone pod zaciski
    aku, a reszta pod zaciski alternatora, to moze i ten spadek napiecia
    by sie dal wytlumaczyc.
    Tylko co wtedy - kompensacja poboru pradu swiatel i wycieraczek ?

    No i np mam blisko do pracy ... jak sie nie zdazy zrobic faza bulk, to
    co nastepnym wlaczeniu ?

    J.

  • 33. Data: 2021-11-03 14:36:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    AGM.jpg

    >i jeszcze jedno - było już kilka wątków i tu i na pms czy w miejsce

    Rzeklbym, ze nie, skoro wsadzili AGM :-)

    Ale cos pisza jeszcze o EFB - Enhanced Flooded Battery.

    >Jak się wsadzi "zwykły" zamiast AGM (bez zmiany typu akumulatora w
    >"komputerze" auta) - to ten zwykły będzie ciągle "gotowany". Zwykły

    Po tym wykresie to mi sie wydaje, ze i do zwyklego aku powinien sie
    nadawac.

> [...]
    >ładowania będzie ciągle widział na swoich zaciskach "zdechy aku"
    >(mimo, że jest nowy i naładowany) i będzie mu ciągle podawał max

    Byc moze to jest wyjasnienie ... ale jak ten zwykly ma podobny prad
    rozruchowy,
    to czy ma wyzsza rezystancje?
    I czy dobrze piszesz - bo wydaje mi sie, ze wyzsza rezystancja
    zaowocuje szybszym dojsciem do 14.9V przy ladowaniu,
    co dalej powinno spowodowac skrocenie czasu T2 i T3, czyli ladowania
    napieciem 14.9 i 15.6V.

    Moze jednak czeste rozruchy nawet goracego silnika szkodza
    akumulatorowi w jeszcze jakis inny sposob,
    i zwykly rozruchowy nie wystarcza ?

    J.

  • 34. Data: 2021-11-03 15:31:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:27 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Ciekawe. Ksenony nie obciazaja znow tak mocno, lampka ma 35W, z
    > przetwornica i postojowymi nie wiem czy sie 10A uzbiera.
    Bo tu nie chodzi o spadek napięcia. Nagrzewnica w klimatyzacji ma 2kW i
    napięcie nie spada.
    Nie wiem po co to ale sobie wydumałem, że to "ochrona" ksenonów i
    wycieraczek "przed czymś" - ale nie wiem przed czym.
    14.9 ksenonom szkodzi a 14,3 już nie?

    > Dzieki, bardzo ciekawe.
    >
    > Ale to jest wykres zalecanego sposobu ladowania przez producenta
    > akumulatora, czy wykres producenta auta/alternatora?

    Tem konkretny jest z ładowarki. Ale zapytaj googla o ładowanie AGM i
    wszędzie bedziesz miał takie poziomy napięć.

    > No i np mam blisko do pracy ... jak sie nie zdazy zrobic faza bulk, to
    > co nastepnym wlaczeniu ?

    Po włączeniu zawsze jest 14.9 (bez znaczenia w jakim stanie jest aku).
    Jak jest naładowany to bardzo szybko w moim aucie przechodzi do 13,7 - ale
    w impulsach. Napięcie podstawowe to 12,6 i co chwila pik do 13,7. Nie wiem
    czy to doładowywanie - czy jakiś test.

    TG

  • 35. Data: 2021-11-03 18:49:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 03 Nov 2021 15:31:45 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > Nie wiem po co to ale sobie wydumałem, że to "ochrona" ksenonów i
    > wycieraczek "przed czymś" - ale nie wiem przed czym.

    Coraz ciekawiej sie robi. Przetwornica do ksenonow ma maksymalne
    napiecie 14.5V i musieli obnizyc ? :-)

    Ale tych spadkow napiecia bym nie lekcewazyl - grzalka ma stosowny
    kabelek, a do ksenonow ... nie trzeba grubego :-)

    > Tem konkretny jest z ładowarki. Ale zapytaj googla o ładowanie AGM i
    > wszędzie bedziesz miał takie poziomy napięć.

    Tylko to moze byc wykres do "pracy cyklicznej".
    Czyli naladowac, rozladowac i znow ladowac.
    A w samochodzie ladowanie stale ..

    > Po włączeniu zawsze jest 14.9 (bez znaczenia w jakim stanie jest aku).

    To moze nie maja fazy bulk.

    > Jak jest naładowany to bardzo szybko w moim aucie przechodzi do 13,7 - ale

    I tu sie rodzi pytanie, skad samochod wie, ze akumulator juz
    naladowany. Prad monitoruja?

    > w impulsach. Napięcie podstawowe to 12,6 i co chwila pik do 13,7. Nie wiem
    > czy to doładowywanie - czy jakiś test.

    te 12.6 tez ciekawe. IMO - troche malo, jak na naladowany akumulator.
    Tzn bedzie sie rozladowywal ... ale moze bardzo malutko, i wystarcza
    do podtrzymania stanu "naladowany" bez gazowania.

    Bo gazowanie szkodzi ?