  • 31. Data: 2010-06-11 12:44:23
    Temat: Re: zapaszek do łazienki i jakiś prosty zasilacz 3v
    Od: Konop <k...@g...pl>

    zlotowinfo pisze:
    > niezła dyskusja, a ja chciałem tylko
    > zbudować beztransformatorowy zasilacz

    Teraz to napisałeś??!! Tak czy siak - nie polecam!! Beztransformatorowy
    zasilacz może Ci dać napięcie sieciowe na wyjściu (ok, między punktami
    jest 3V, ale jeden ma 230V od ziemi, a drugi 227V :P). Urządzenie
    bateryjne nie musi mieć izolacji żadnej! Elementy "pod napięciem" mogą
    być dostępne. W środowisku wilgotnym sprawa się komplikuje....
    Stanowczo odradzam używania zasilania bez porządnej separacji w takim
    zastosowaniu!!! Serio lepiej kupić inny zapach lub w ogóle z niego
    zrezygnować, niż wąchać zapach kwiatków - od spodu....

    Konop

  • 32. Data: 2010-06-11 14:04:23
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.06.2010 14:17, schrieb zlotowinfo:

    > gdzie taki mechaniczny kupić?
    > widziałeś gdzieś na necie? jak to nazwać?

    niestety widziałem tylko gotowce w klopach. Konstrukcja prosta: drzwi
    podnoszą rolkę na dźwigni, która naciska psikacz. Ale i tak muszę kupić
    nową deskę do sracza, więc zobaczę, czy u nas w sklepie mają i jak się
    ten zwierz nazywa. Szukanie na szybko nic nie dało.

    Waldek

  • 33. Data: 2010-06-11 14:09:10
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Jedynym cywilizowanym krajem, w którym nie wolno montować gniazdek w
    > łazience jest chyba Polska. W innych krajach jak najbardziej wolno,
    > tylko muszą być obowiązkowo podłączone przez wyłącznik
    > różnicowo-prądowy. No i są ograniczenia w odległości gniazdek od
    > instalacji wodnej. Oprócz tego instalacja wodno-kanalizacyjna musi być
    > podłączona do uziomu.

    A od kiedy to w Polsce nie wolno? ;>... pytam poważnie i dosłownie - od
    kiedy? Nie jestem elektrykiem, więc mam prawo nie znać obowiązujących
    norm, ale z tego, co mi wiadomo, to w Polsce:
    - gniazda można montować w łazience, zachowując odpowiednie odległości.
    Jest określenie jakie urządzenia/elementy w jakiej odległości od
    wanny/brodzika.
    - gniazdka muszą być podłączone przez wyłącznik różnicowo-prądowy
    - wszystko, co metalowe, trzeba uziemić....

    Tak jakoś podobnie do innych krajów :)

    Konop

  • 34. Data: 2010-06-14 04:23:59
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Istnieją takie urządzonka w wersji europejskiej?

    Parę lat temu widziałem w katalaogu Conrada

  • 35. Data: 2010-06-14 04:25:50
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wanny/brodzika.
    > - gniazdka muszą być podłączone przez wyłącznik różnicowo-prądowy
    > - wszystko, co metalowe, trzeba uziemić....

    "Nie mieszajmy myślowo dwóch systemów walutowych...". Polskie łazienki są na
    tyle małe, że ciężko zamontować gniazdo poza strefą. Stad pewnie pokutuje
    przesąd, że "nie wolno".

  • 36. Data: 2010-06-14 15:41:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik William Bonawentura napisał:

> [...]
    >>

    > "Nie mieszajmy myślowo dwóch systemów walutowych...". Polskie łazienki
    > są na tyle małe, że ciężko zamontować gniazdo poza strefą. Stad pewnie

    Nawet nie stąd a z badziewności realizowanych instalacji. Od zawsze
    wolno było zainstalować gniazdo zasilające w łazience choćby 20 cm od
    baterii wannowej - pod warunkiem zastosowania zabezpieczenia różnicowo -
    prądowego (przez cały PRL była to bajka o żelaznym wilku) albo
    transformatora separującego czego z kolei nie przewidywały normy
    branżowe w budownictwie, to można było tylko na indywidualne życzenie
    inwestora zrobić. I dobrze że nie przewidywały - nakłady materiałowe na
    spełnienie tej zachciewajki są absurdalne (trafo separacyjne ciut waży a
    sprawność ma ciut mniejszą od zwykłego - uzwojenia rozdzielone
    przestrzennie pracują gorzej jak nawinięte jedno na drugim).

    Obecnie z zabezpieczeniem różnicowym (mała kostka do dostania w każdym
    sklepie elektrycznym) nie ma specjalnych przeciwwskazań - jak jeszcze
    się na sensowną odległość odsunąć od przyborów (w sumie przepisy w
    wersji jaką pamietam mówiły o 60 cm w bok i 225 cm nad dnem wanny) to
    można śmiało instalować.

    --
    Darek

  • 37. Data: 2010-06-14 16:17:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Monday, June 14, 2010, 5:41:18 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > sprawność ma ciut mniejszą od zwykłego - uzwojenia rozdzielone
    > przestrzennie pracują gorzej jak nawinięte jedno na drugim).

    Nie ma konieczności stosowania uzwojeń obok siebie. Taki sposób
    nawijania wynika tylko z chęci obniżenia kosztów transformatora.
    Równie dobrze można nawijać z zachowaniem marginesów i odpowiedniej
    grubości izolacji między pierwotnym a wtórnym.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 38. Data: 2010-06-14 19:49:34
    Od: Obserwator <m...@t...o2.pl.invalid>

    > się na sensowną odległość odsunąć od przyborów (w sumie przepisy w
    > wersji jaką pamietam mówiły o 60 cm w bok i 225 cm nad dnem wanny) to
    > można śmiało instalować.

    225 cm nad dnem wanny to u mnie tuż podsufitem - przewód od golarki się
    kończy...

    --
    Miłego dnia!
    Maciej K. Piotrowicz