  • 1. Data: 2013-04-13 14:08:01
    Temat: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    Witam!
    Mam dwa silniki krokowe bipolarne jeden z nagrywarki, a drugi z
    jakiejś maszyny(4A,DC 2,2v 0.6stopnia/krok).
    Steruje tym atmega, za pośrednictwem L293D. Wszystko jest zasilane z
    zasilacza 5V/2A.
    I tu by się wydawało że oba silniki podłączone pod układ powinny
    działać bez kłopotu, a tak nie jest. Cały wic polega na tym że potrzebują
    one dwóch różnych sekwencji sterujących.
    I tak od nagrywarki działa bez kłopotu na:
    trzy ósme niesymetryczne(to tablica dla niego):
    static const uint8_t trzy_osme[8] = { 8,10,2,6,4,5,1,9};
    jednej czwartej nie sprawdzałem, ale myślę że bez kłopotu będzie działać.
    "Poważny krokowiec" działa zaś na tablicach z nanotec.de:
    static const uint8_t nanotec_full[4] = {12,6,3,9};
    static const uint8_t nanotec_half[8] = {12,4,6,2,3,1,9,8};
    Zamienianie kabli nic nie daje, jak silnik jest poganiany
    nieodpowiednią tablicą to się tylko trzęsie jak galareta(no moze wszystkich
    kombinacji przewodów nie przerobiłem, ale dużą część z nich napewno).
    Czy Ktoś z Was Szanowni Grupowicze mógłby mi to trochę
    rozjaśnić? Czy w zależności od wykonania silnika, różna musi być sekwencja
    sterująca?

    Bo(o)t manager

  • 2. Data: 2013-04-13 14:36:07
    Temat: Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
    Od: "MM" <m...@t...pl>

    Zamień 2 z 4 i będzie OK

    MM

  • 3. Data: 2013-04-13 14:42:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 14:08:01 +0200, Bo t manager napisał(a):
    > I tak od nagrywarki działa bez kłopotu na:
    > trzy ósme niesymetryczne(to tablica dla niego):
    > static const uint8_t trzy_osme[8] = { 8,10,2,6,4,5,1,9};

    co za nazwy.

> [...]
    > Czy Ktoś z Was Szanowni Grupowicze mógłby mi to trochę
    > rozjaśnić? Czy w zależności od wykonania silnika, różna musi być sekwencja

    A omomierz co mowi ?

    Bo analiza programowa twierdzi ze ten twoj nanotec to
    1100
    0100
    0110
    0010
    0011
    0001
    1001
    1000

    czyli tez 3/8, tylko trzeba dwa kabelki zamienic.

    J.

  • 4. Data: 2013-04-13 15:52:37
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    J.F. wrote:

    [ciach]
    > A omomierz co mowi ?
    Uzwojenia są tak samo położone, Ale gdzie jest dokładnie A+,A-,B+,B- to tak
    drogą eksperymentu ustalałem.
> [...]
    > 1001
    > 1000
    >
    > czyli tez 3/8, tylko trzeba dwa kabelki zamienic.

    Znaczy jedno uzwojenie obrócić o 180stopni?
    Obróciłem kabelki drugiego uzwojenia o 180stopni i nic.
    gniazdo |C|N|CZ|B|
    wtyk |C|N|B|CZ|
    C-czerwony, N-niebieski,CZ-czarny, B-Biały
    Zamieniłem Kable w ten sposób i faktycznie działa.
    gniazdo |C|N|CZ|B|
    wtyk |C|CZ|N|B|

    Cewki w silnikach są tak samo.

    |^^^| |^^^|
    wtyk |C| |N| |CZ| |B|

    Bo(o)t manager

  • 5. Data: 2013-04-13 16:07:30
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    J.F. wrote:

    > A omomierz co mowi ?
    Mała errata, ten duży to nie jest chyba bipolar. Zmierzyłem jedno uzwojenie
    i zadowolony przyjąłem że drugie dwa piny to druga cewka.
    Tymczasem.

    . | 1 | | 2 | | 3 | | 4 |
    . |-3R-|--8R--|--8R--|
    . |---8R------| |
    . |-------8R---------|
    Tak wgląda pomiar tego silnika :) Chciało mi się używkę na allegro.
    Więc problem chyba rozwiązany. Dziwne tylko ze też chodzi jako bipolarny.
    Google niestety o tym silniku milczy.
    Bo(o)t manager

  • 6. Data: 2013-04-13 16:16:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 16:07:30 +0200, Bo t manager napisał(a):
> [...]
    > Tak wgląda pomiar tego silnika :) Chciało mi się używkę na allegro.
    > Więc problem chyba rozwiązany. Dziwne tylko ze też chodzi jako bipolarny.

    A szosty pomiar ?
    Bo jeszcze uzwojenia moga miec polaczone srodki. I nadal moze byc
    uzywany bipolarnie, tylko nie w trybie "3/8".

    Ale to powyzej nie wyglada na to ... przegrzane i zwarte jedno
    uzwojenie ? Czy trzy robocze i jedno tacho ?

    J.

  • 7. Data: 2013-04-13 16:20:15
    Temat: Re: Krokowiec krokowcowi nier?wny :)
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    MM wrote:

    > Zamie? 2 z 4 i b?dzie OK

    Zamieniłem 2 z 3 i działa.

    Bo(o)t manager

  • 8. Data: 2013-04-13 16:43:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 15:52:37 +0200, Bo t manager napisał(a):

    > Znaczy jedno uzwojenie obrócić o 180stopni?

    Nie nie.
    tu masz uzwojenie miedzy bit0 i bit2, a drugie miedzy bit1 i bit3.

    A w pierwszym 3-2 i 1-0

    Choc teraz juz wiemy ze omomierz mowi cos ciekawszego

    J.

  • 9. Data: 2013-04-13 17:16:41
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-04-13 16:07, Bo t manager pisze:

> [...]
    > Tak wgląda pomiar tego silnika :) Chciało mi się używkę na allegro.
    > Więc problem chyba rozwiązany. Dziwne tylko ze też chodzi jako bipolarny.

    A pewny jesteś, że to w ogóle jest krokowy "kwadratowy" z czterema
    uzwojeniami niezależnymi, a nie BLC bezszczotkowy połączony w kwadrat?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-04-13 17:39:35
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Ale to powyzej nie wyglada na to ... przegrzane i zwarte jedno
    > uzwojenie ? Czy trzy robocze i jedno tacho ?

    2 - 4 zero ohm. WTF się ja pytam. Czy rozkręcenie może silnikowi zaszkodzić?
    Bo mam chęć rozebrać drania.

    Bo(o)t manager