    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zakłócenia od nadajnika FM
    Date: Mon, 15 Apr 2013 22:18:34 +0200

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:14p58nwxhi60s$.dlg@badworm.pl...
    > Wszystko fajnie ale.. to jest mikrofon przewodowy, montowany na sankach
    > do lampy błyskowej, podłączony króciutkim kabelkiem :)

    Wystarczy jakiś kwarcyk w elektronice, co się powieli na jakiejś
    nieliniowości, zmiesza z sygnałem nadajnika, poziomy niewielkie, sytuacja
    może być taka, że siła oddziaływania zależy w miarę liniowo od
    częstotliwości, już masz detekcję FM i słychać. Nie można też wykluczyć, że
    rzeczony nadajnik nie daje czystego sygnału FM, że jest w nim trochę AM, a
    wtedy to nawet kombinacji z zawartymi kwarcami nie trzeba (choć oczywiście,
    jest ona możliwa), wystarczy, że się wyprostuje na którymś ze stopni
    wzmocnienia... a jeśli to mokrofon wstęgowy, to napięcia tam są naprawdę
    malutkie
    Z początku zrozumiałem, że to urządzenie ma coś radiowego w sobie, ale jeśli
    w jego elektronice nie ma radia, ale jest cokolwiek generującego
    jakiekolwiek przebiegi, czyli np. kwarc stabilizujący/pędzący coś
    procesorowego w mikrofonie, to wystarczy pomieszanie sygnałów, a w skrajnym
    przypadku wielokrotność sygnału kwarcu (a jeśli ta wielokrotność wypada nie
    idealnie, ale bardzo blisko, to także jego "samoprzeciągnięcie") i mamy
    bezpośrednią przemianę, dająca mniej, lub bardziej zrozumiałe audio nie tam,
    gdzie trzeba. Słuszne wydaje się poblokowanie wzmacniaczy niewielkimi
    kondziołami, choć może to wpłynąć niezbyt korzystnie na akustykę... jednak
    czasem niewielkie pogorszenie dźwięku (może nawet się go nie zauważy, bądź
    przy edycji stosownie skoryguje) w zamian za brak obcych sygnałów, może być
    w ostatecznym rozrachunku bardzo korzystne.