  • 21. Data: 2015-10-15 11:11:20
    Temat: Re: zagar z dcf77
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 15.10.2015 um 10:34 schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Nie wiem, czy 100 Hz. Można jeszcze nazwać buczeniem. Może można.

    ibrates-macro-object/

    > Zupełnie możliwe. Zegarmistrzowski chronokomparator nasłuchuje przy
    > otwartej obudowie, bo trzeba mieć dojście do strojenia. Myślałem,
    > że słucha elektrycznie, ale może i akustycznie. Wtedy by można było
    > sprawdzić, czy warto otwierać kopertę. Chronokomparator do zegarków
    > mechanicznych, z kołem balansowym, to już ma całkiem łatwo.
    Częstotliwości nie mierzyłem, a to było 30 lat temu.Ale tak na ucho z
    pamięci, to było w okolicy A1, czyli 440Hz.

    Waldek

  • 22. Data: 2015-10-15 11:12:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

> [...]
    ibrates-macro-object/
    > Mniejsza o tresc, ale widac jak zrobione.
    >
    > Odpowiedni mikrofon ponoc te czestotliwosc slyszy przez obudowe.

    Kamertonowe raczej nie piszczały. 360 Hz to jeszcze nie jest pisk a
    raczej buczenie: http://inhoras.com/kamerton.html

  • 23. Data: 2015-10-15 19:13:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

> [...]
    [...]
    > Kamertonowe raczej nie piszczały. 360 Hz to jeszcze nie jest pisk
    > a raczej buczenie: http://inhoras.com/kamerton.html

    Nawet jest ten tranzystor, o którym pisałem! (o różnicę między piszczenim
    i buczeniem można się spierać długo)

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2015-10-15 20:19:36
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Waldemar napisał:

    > Częstotliwości nie mierzyłem, a to było 30 lat temu.Ale tak na ucho z
    > pamięci, to było w okolicy A1, czyli 440Hz.
    >
    > Waldek

    Z częstotliwością prawie trafiłeś - zwykle 360 Hz

    Chronokomparator (sprawdzarka)
    http://zegarkiclub.pl/forum/topic/63608-polski-chron
    okomparator-elektroniczny-ca-1/
    Czujniki są zależne od typu zegarka.

    Istotny fragment:

    Zestaw czujników składa się z trzech bloków.

    Blok czujnika indukcyjnego (po lewej), służy do testowania zegarków z
    silnikiem krokowym, przy tym teście działa guzik "kasowanie poziomu". Ma
    za zadanie umożliwić automatyce komparatora wybranie takiego poziomu
    przy którym jest możliwy pomiar, a zakłócenia są skutecznie eliminowane.

    Blok czujnika pojemnościowego (w środku), służy do pomiaru modułów
    elektronicznych LED i LCD. Działa na zasadzie sprzężenia pojemnościowego
    z generatorem kwarcowym 32,768kHz i tylko takim. Kładziemy goły moduł
    lub cały zegarek ale szkłem do dołu.

    Blok czujnika piezoelektrycznego (po prawej), służy do pomiaru wszelkich
    zegarków z generatorem kwarcowym 32,768kHz. działa na zasadzie
    sprzężenia mechanicznego z drgającym kryształem kwarcu, którego drgania
    rozchodzą się po korpusie zegarka. Zegarki układa się kopertą na
    sztyfcie. W moim przypadku ten czujnik działa tylko z najstarszymi
    zegarkami elektronicznymi gdzie kwarc jest bardzo duży.

    Czujnik indukcyjny współpracuje z układem eliminującym zakłócenia w
    czasie 2s, 20s i 120s. Oznacza to że akceptowane są tylko impulsy
    pojawiające się w określonych momentach. Wszystkie impulsy pomiędzy tymi
    czasami są uznawane za zakłócenia i są ignorowane.
    Czujnik pojemnościowy i piezoceramiczny dostarcza do komparatora sygnał,
    który jest filtrowany w filtrze środkowo-przepustowym, strojonym na
    32kHz. Filtr znajduje się w zespole czujników.
    Oznacza to że nie można testować zegarków z inną częstotliwością kwarcu
    ani kamertonowych, ani mechanicznych balansowych.

  • 25. Data: 2015-10-15 20:53:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Oct 2015 20:19:36 +0200, Maciek napisał(a):
> [...]

    > sztyfcie. W moim przypadku ten czujnik działa tylko z najstarszymi
    > zegarkami elektronicznymi gdzie kwarc jest bardzo duży.

    A moze kwestia nie w wielkosci, tylko w czestotliwosci ?

    Zawsze mnie dziwilo, jak sie robi stoper z dokladnoscia do 0.01s z
    kwarcem 32768Hz.
    Ale czestotliwosci kwarcu nie zmierzylem :-(

    J.

  • 26. Data: 2015-10-16 16:55:41
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "platformowe głupki"
    > chodzi o samoczynne ustawianie zegarka po włączeniu zasilania...

    Większość tych zegarków załącza odbiornik na kilka minut, najczęściej nie
    przekracza to 10 minut.
    Jak w tym czasie nie złapie to już pozamiatane.
    A potem raz na dobę odpala znów odbiornik na ten cykl parominutowy i próbuje
    odebrać.
    W naściennych zegarkach LCD bateryjnych jest to podyktowane oszczędnością
    energii - włączony odbiornik DCF zawsze te kilka mA więcej zje niż jak jest
    odłączony.
    I tak np. w lidlowskich DCF-ach naściennych takich jak ten wzór:
    http://image.ceneo.pl/data/products/12609933/f-hama-
    elektroniczny-scienny-dcf-pp-245-104936.jpg
    po włożeniu baterii zaczyna migać ikonka nadajnika-wieży nadawczej.
    Miga sobie te 10 minut, jak nie odbierze pełnej, niezakłóconej ramki 60sek
    to po tym czasie ikona anteny gaśnie i pozostaje ręczne ustawienie godziny
    lub wymuszone załączenie ręczne odbiornika np. o 3 w nocy gdy warunki
    odbioru najczęściej są najlepsze. Na wsi DCF z reguły chodzi pięknie, w
    mieście kompletny chlew w eterze i z roku na rok coraz gorszej z czystym,
    niezakłóconym sygnałem.
    A że domyślnie ma to pracować na terenie niemiec to więcej niż te kilka
    minut odbierania nie potrzeba.
    U nas w Polsce jednak najlepiej jak zegar ma działający odbiornik dcf-a
    24/24h.
    Obecnie w wyniku śmietnika jaki robi mi pobliska stacja bazowa zegarek
    ustawi się tak raz na 2 tygodnie.
    Natomiast zegarek AVT-217 ustawia się bezproblemowo co noc - odbiornik
    pracujący 24/24 schowany za żelbetową ścianę, która osłania go od śmiecącej
    bazówki 100m dalej.
    Do diagnostyki przydałby się niezależny odbiornik DCF z którym sobie nocą
    można pochodzić po mieszkaniu i spróbować odszukać najlepsze miejsce gdzie
    odbiornik zbiera najmniej śmieci i dopiero wtedy wstawiać tam wskazany
    nabyty sprzęt.
    Pozostaje jeszcze kwestia sprawdzenia zestrojenia anteny ferrytowej.
    Można też pokusić się o wymianę na większą ze sprzętu unitra fi 10mm
    długość 12cm, bo te oryginalne to takie mikroantenki - typowe dla niemca,
    zdecydowanie małe dla polaka.

  • 27. Data: 2015-10-17 14:31:28
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    pytanie, zegarek ma radio, a do radia "antenę" - kawałek kabla...

    czy jeśli przedłużę ten kabelek i wysadzę za okno to sprawa się
    polepszy/pogorszy/czy nic się nie zmieni?

  • 28. Data: 2015-10-17 19:02:28
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 17.10.2015 o 14:31, platformowe głupki pisze:
    > pytanie, zegarek ma radio, a do radia "antenę" - kawałek kabla...
    >
    > czy jeśli przedłużę ten kabelek i wysadzę za okno to sprawa się
    > polepszy/pogorszy/czy nic się nie zmieni?

    Rozróżniasz antenę ferrytową od "kawałka kabla"? Gdybyś po kretyńsku nie
    wycinał tego na co odpisujesz, to może byś zauważył wzmiankę o takiej
    antenie

    --
    Czarek