  • 11. Data: 2015-10-13 17:14:25
    Temat: Re: zagar z dcf77
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.10.2015 um 15:54 schrieb Pszemol:
    > "Atlantis" <m...@w...pl> wrote in message

    > Zapominasz o naszym polskim Warszawa PR1 227kHz.
    > Z tym że to była tylko wzorcowa częstotliwość, nie niosła
    > informacji o czasie - w zegarach tego typu dla domu,
    > głównie chodzi o dokładność i bezobsługowość zegara
    > (nie trzeba go przestawiać dwa razy do roku przy zmianie
    > czasu lub zmianie baterii).

    W nadajnikach TV częstotliwość ramki też była stabilizowana z wzorcowej.
    Widziałem kiedyś rozwiązanie zegarka, który stał na telewizorze i
    odbierał indukcyjnie ramkę i synchronizował nią wewnętrzny generator ;-)

    Waldek

  • 12. Data: 2015-10-13 17:27:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    b...@g...com wrote:

    > Po co? Sam widzisz że jesteś nawet w gronie elektroników
    > mniejszością. Kto potrzebuje wzorca czasu, kupuje dedykowany
    > system za 2-5kPLN i tyle.

    E tam. Wzorce rubidowe na ebayu chodzą po ~300$.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2015-10-13 17:30:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wzorcowej. Widziałem kiedyś rozwiązanie zegarka, który stał na
    >telewizorze i odbierał indukcyjnie ramkę i synchronizował nią

    IMO - swietne rozwiazanie ... ale cewek kineskopu juz nie ma. Sygnalu
    analogowego tez juz nie ma, zeby odebrac bez telewizora :-)

    Tylko ze
    -czy ona naprawde tak stabilna byla ? Monopol TVP sie skonczyl, inni
    nadawcy moga nie byc tacy dokladni.
    Co prawda tam byly rozne zaleznosci miedzy roznymi czestotliwosciami
    aby system dzialal dobrze, ale bez nich tez dziala ... choc
    niekoniecznie dobrze.

    -kiedys w miare dokladny czas bralem z telegazety TVP. Ale inne
    telewizje, kablowki i satelity i to zepsuly,

    -nie powinien byc zsynchronizowany z siecia ? Zeby obraz "nie latal".
    Co prawda juz chyba w NTSC zrezygnowali z tej synchronizacji ...

    Natomiast ... w RDS jest chyba czas. Oczywiscie znow niekoniecznie
    bardzo dokladny.

    J.

  • 14. Data: 2015-10-13 17:57:09
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    to jaki inny pomysł?
    chodzi o samoczynne ustawianie zegarka po włączeniu zasilania...

    może Ktoś widział jakiś zegarek NTP? ;o)

  • 15. Data: 2015-10-13 19:19:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > W nadajnikach TV częstotliwość ramki też była stabilizowana z wzorcowej.

    Miałem kiedyś kwarc na częstotliwość 15625 kHz stosowany do tworzenia
    sygnału TV. Wykonany jako trójpunktowy, kryształ w postaci graniastosłupa
    czworokątnego. Elektrody na nim złocone. Zamontowany w bańce jak od
    novalowej lampy elektronowej, więc można było sobie popatrzeć przez
    szkiełko. Już nie mam, bo mi się stłukł. A szkoda, bo fajny był. Do
    pokazywania.

    > Widziałem kiedyś rozwiązanie zegarka, który stał na telewizorze i
    > odbierał indukcyjnie ramkę i synchronizował nią wewnętrzny generator ;-)

    A jak telewizor był wyłączony? Był system dostrajania wewnętrznego
    generatora z tej synchronizacji, czy po prostu wtedy chodził jak chciał?

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2015-10-14 01:42:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 13 Oct 2015 17:30:26 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Natomiast ... w RDS jest chyba czas. Oczywiscie znow niekoniecznie
    > bardzo dokladny.

    Taaa np. tokfm, notorycznie zapominali w rds zmianę letni/zimowy i
    vice versa.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-10-14 10:48:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.10.2015 um 19:19 schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    >
    > A jak telewizor był wyłączony? Był system dostrajania wewnętrznego
    > generatora z tej synchronizacji, czy po prostu wtedy chodził jak chciał?

    Chodził jak chciał ;-). Dlatego nie był to za dobry pomysł, choć
    generator w miarę stabilny był.
    Tak apropos zegarków, miałem kiedyś fajny budzik z radiem z zegarkiem
    stabilizowanym kamertonem. Fajnie cichutko buczał. Niestety został mi
    skradziony.

    Waldek

  • 18. Data: 2015-10-15 00:34:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Tak apropos zegarków, miałem kiedyś fajny budzik z radiem z zegarkiem
    > stabilizowanym kamertonem. Fajnie cichutko buczał. Niestety został mi
    > skradziony.

    Praszczur elektronicznego zegarka naręczego też miał kamerton. Jego
    drgania poruszały kółko zębate z zapadką, które dalej przekazywało
    napęd na wskazówki. Cewki na końcach widełek podtrzymywały drgania
    w sprzężeniu zwrotnym. Zegarek był elektroniczny w tym sensie, że
    miał w środku jeden tranzystor w układzie generatora z mechanicznym
    obwodem rezonansowym w postaci kamertonu. Raczej piszczał niż buczał.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2015-10-15 09:50:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Waldemar napisał:

> [...]
    >miał w środku jeden tranzystor w układzie generatora z mechanicznym
    >obwodem rezonansowym w postaci kamertonu. Raczej piszczał niż buczał.

    Moze Waldek mial kamerton na 50 czy 100Hz.
    O tyle dobry, ze jak siec jest, to mozna stabilizowac siecia ...

    Te kwarce na 32kHz to ponoc tez kamertony.
    http://scitechdaily.com/a-single-hydrogen-molecule-v
    ibrates-macro-object/
    Mniejsza o tresc, ale widac jak zrobione.

    Odpowiedni mikrofon ponoc te czestotliwosc slyszy przez obudowe.

    J.

  • 20. Data: 2015-10-15 10:34:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Moze Waldek mial kamerton na 50 czy 100Hz.
    > O tyle dobry, ze jak siec jest, to mozna stabilizowac siecia ...

    Nie wiem, czy 100 Hz. Można jeszcze nazwać buczeniem. Może można.

> [...]
    ibrates-macro-object/
    > Mniejsza o tresc, ale widac jak zrobione.
    >
    > Odpowiedni mikrofon ponoc te czestotliwosc slyszy przez obudowe.

    Zupełnie możliwe. Zegarmistrzowski chronokomparator nasłuchuje przy
    otwartej obudowie, bo trzeba mieć dojście do strojenia. Myślałem,
    że słucha elektrycznie, ale może i akustycznie. Wtedy by można było
    sprawdzić, czy warto otwierać kopertę. Chronokomparator do zegarków
    mechanicznych, z kołem balansowym, to już ma całkiem łatwo.

    --
    Jarek