  • 1. Data: 2009-06-28 14:19:44
    Temat: za dobry monitor?
    Od: sylwia <s...@g...at>

    witam!
    kupilam sobie jakis czas temu eizo z matryca s-pva i jestem z niego
    bardzo zadowolona, gdyby nie fakt ze moje wszystkie zdjecia wygladaja na
    innych monitorach fatalnie (np na macbooku) ;)
    macie na to jakis patent? jakis specjalny profil gdy przygotowywujecie
    zdjecia do internetu? czy moze mi sie po prostu wzrok rozleniwil?

    pozdrawiam, sylwia

  • 2. Data: 2009-06-28 15:31:04
    Temat: Re: za dobry monitor?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    sylwia pisze:
> [...]
    > macie na to jakis patent? jakis specjalny profil gdy przygotowywujecie
    > zdjecia do internetu? czy moze mi sie po prostu wzrok rozleniwil?

    Profil jest potrzebny zarówno w twoim monitorze, jak i w innych
    monitorach, aby zdjęcia wyglądały podobnie na wszystkich monitorach. Do
    publikacji w internecie jak najbardziej powinno się przygotowywać
    zdjęcia na sprofilowanym(wyprofilowanym?) monitorze i tak samo oglądać.
    Natomiast jeśli obrabiasz sobie zdjęcia do oglądania tylko na jednym
    monitorze i nie robisz wydruków, to żadna różnica, czy jest
    sprofilowany, czy nie. Oby zdjęcia dobrze się prezentowały.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-06-28 16:20:36
    Od: sylwia <s...@g...at>

    Paweł W. schrieb:

> [...]
    > monitorze i nie robisz wydruków, to żadna różnica, czy jest
    > sprofilowany, czy nie. Oby zdjęcia dobrze się prezentowały.

    bardziej chodzilo mi o to czy przygotowywujac zdjecia do publikacji w
    necie uzywacie jakiejs specjalnej obrobki(kontrast, saturacja),
    zmieniacie profil monitora itp. (np z srgb na text ;) )?
    zdjecia na moim monitorze (i wydrukach z domowej drukarki) prezentuja
    sie bardzo dobrze. mnie sie rozchodzi jednak o uzytkownikow internetu
    ktorzy przegladaja moje zdjecia na slabszych matrycach/monitorach.
    chodzi mi o taki "usredniony profil uzytkownika", zeby zdjecia dla
    wiekszosci (a nie tylko wlascicieli wypasionych monitorow) prezentowaly
    sie dobrze...

    pozdrawiam, sylwia

  • 4. Data: 2009-06-28 16:38:29
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    sylwia wrote:
    > chodzi mi o taki "usredniony profil uzytkownika", zeby zdjecia dla
    > wiekszosci (a nie tylko wlascicieli wypasionych monitorow) prezentowaly
    > sie dobrze...

    Pomyśl sobie, że każdy ma mniej lub bardziej nieskalibrowany monitor.
    Ideał każdego z parametrów leży w punkcie x, gdy każdy ma ustawione x +
    błąd. Czasem ten błąd jest niewielki, często bardzo duży.
    Jeśli przygotowujesz zdjęcia na dobrze oprofilowanym monitorze to błędy
    będą małe i większe szanse, że zdjęcie gdzieś indziej będzie ok. Gdy sobie
    dodasz specjalnie czy to kontrastu, czy jasności to owszem na dwóch
    monitorach, które są podciemnione specjalnie lub po prostu wypalone
    zdjęcie akurat trafi bardziej w ideał, jednak z kolei jak ktoś ma zabyt
    podciągnięte te wartości to.... wtedy będzie porażka po prostu.
    Stąd nie warto przygotowywać specjalnie zdjęć pod coś popsutego.

    Jest pewien wyjątek od tego - tzn, monitory LCD nie są doskonałe i
    większość okrutnie ucina kolory. Masa ich wręcz potrafi wyświetlić mniej
    bitów, ale próbuje robić różne triki do tego by wyglądało to znośnie (np
    migające odcienie, czy szum - ultra small grain). Na większości LCD po
    prostu widać dzięki temu banding. Tego akurat przy zdjęciach możesz się
    pozbyć dość mocno dokładając właśnie lekki szum do fotografii. Chodzi
    tylko o to by przejścia tonalne nie były tak gładkie bo pojawią się
    prążki. Niewielkie to pocieszenie, ale warto :)

    d.

  • 5. Data: 2009-06-28 17:00:26
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "sylwia" <s...@g...at> napisał w wiadomości

> [...]
    > taki "usredniony profil uzytkownika", zeby zdjecia dla wiekszosci (a nie
    > tylko wlascicieli wypasionych monitorow) prezentowaly sie dobrze...

    A tak z ciekawosci mozesz podac linka do jakichs swoich zdjec w necie,
    ktore sa dostepne dla szerszej widowni?

    Thomas

  • 6. Data: 2009-06-28 18:13:54
    Od: sylwia <s...@g...at>

    Thomas schrieb:

    > A tak z ciekawosci mozesz podac linka do jakichs swoich zdjec w necie,
    > ktore sa dostepne dla szerszej widowni?
    >
    > Thomas

    a odpiszesz jaki masz monitor i jak u ciebie to wyglada ;)

    np:
    http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701

    pozdrawiam, sylwia

  • 7. Data: 2009-06-28 18:17:08
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 28 Jun., 20:13, sylwia <s...@g...at> wrote:

    > a odpiszesz jaki masz monitor i jak u ciebie to wyglada ;)
    >
    > np:http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701
    >
    > pozdrawiam, sylwia

    ja mam zwykly monitorek , jeden z tanszych i mniejszych , chyba 15
    cali i Twoje zdjecia wygladaja swietnie.

    na lepszym monitorze moze byc tylko lepiej .

    gdzie wiec problem ?

  • 8. Data: 2009-06-28 18:32:48
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "sylwia" <s...@g...at> wrote:

    > a odpiszesz jaki masz monitor i jak u ciebie to wyglada ;)
    >
    > np:
    > http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701
    >
    > pozdrawiam, sylwia

    Pozwolę się wtrącić i opisać jak to wygląda u mnie (CRT 22"
    nastawiony na 5692K, +6).

    Przede wszystkim myślę, że przy tego rodzaju zdjęciach monitor nie
    ma aż tak kluczowego znaczenia. Nie widzę tu reprodukcji czy
    szczególnego walczenia o naturalizm. Myślę więc, że spokojnie możesz
    robić swoje. :)

    http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701/dis
    play/17556077

    U mnie b. jasne, ale może to miał być high-key?

    http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701/dis
    play/17516482

    B. intensywne fioletowo-wrzosowo-granatowe, ale znowu: może tak
    miało być?

    http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701/dis
    play/17540498

    Spory przepał na środku, ale to juz chyba było w pliku...

    Reszta nie sprawia monitorowi większych trudności.

    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]

  • 9. Data: 2009-06-28 18:32:56
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    > a odpiszesz jaki masz monitor i jak u ciebie to wyglada ;)
    >
    > np:
    > http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1402701
    >
    > pozdrawiam, sylwia

    Aktualnie dzialam na NEC 2470WNX, czyli taka seria biurowa na matrycy PVA.
    Bez szalenstw, nie kalibrowany, jakkolwiek ustawiony zgodnie z wytycznymi
    podanymi na stronie niejakiego Janko Muzykanta ;-). W sumie nie wiem co z
    tymi fotkami.. przepraszam - zdjeciami mialoby byc nie tak? Ladnie tonalnie
    mi sie to rozklada. Na zdjeciu ze stateczkiem np. wszystko wyglada OK, nie
    przepalone, lekko niebieskawe zabarwienie morza i nieba. Konkretnie to w
    jakich kategoriach wystepuja te niescislosci w tym co Ty masz na swoim
    monitorze, a tym co widza inni? Kolory? Przejscia tonalne?

    Thomas

  • 10. Data: 2009-06-28 18:54:03
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-06-28 16:19:44 +0200, sylwia <s...@g...at> said:

> [...]
    > bardzo zadowolona, gdyby nie fakt ze moje wszystkie zdjecia wygladaja
    > na innych monitorach fatalnie (np na macbooku) ;)

    Owszem.
    1. Kupić kalibrator i oprofilować monitor (MacBooka przy okazji też)
    2. Zdjęcia obrabiać w programie kumającym CM.

    > jakis specjalny profil gdy przygotowywujecie zdjecia do internetu? czy
    > moze mi sie po prostu wzrok rozleniwil?

    Zakładaj że tylko niewielka grupa odbiorców ze skalibrowanymi
    monitorami zobaczy to co to, resztą nie ma się co przejmować, bo od
    tego można tylko oszaleć ;-)

    de Fresz