  • 181. Data: 2014-03-28 14:03:18
    Temat: Re: [youtube] Potrącenie pieszego na przejściu
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-03-28 13:59, Artur Maśląg pisze:

    > Czytasz na co odpowiadasz, wycinając co niewygodne?

    Przepraszam, że tak cytowałem, ale to nic nie zmienia.
    Jak się zapala zielone, to też nie można leźć jak cielę.
    Czyli czy są światła czy nie i tak warto spojrzeć.

  • 182. Data: 2014-03-28 14:05:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WOJO" napisał w wiadomości grup
    >Zwyczajnie. Kierowcy widzą, że WSZYSCY szanują przepisy i sami się
    >dostosowują.
    >W Polsce posłowie i inne "elity" chleją na potęgę i siadają za
    >kierownicę, przekraczają prędkość itd.
    >to liczysz na to, że zwykły obywatel patrząc i czytając o tym, będzie
    >przestrzegał przepisów? Nie tędy droga.

    Nie, tych "elit" jest na tyle malo, ze nie stanowia przykladu.
    Trzeba samemu chciec, a wtedy mozna sie przykladem posla podeprzec i
    sumienie uspokoic.

    U nas "wszyscy lamia przepisy". Co chwila widzisz lamiacych i wiec
    sam lamiesz. Wiec co sie dziwic ze policja, poslowie i BOR tez.

    Ale podobnie jest np w USA, gdzie tambylcy zgodnie zeznaja ze wszyscy
    jada np 10-15mph ponad limit, z boku stoi szeryf, patrzy i nic nie
    robi.
    Lapie tych co jada szybciej niz "wszyscy".

    >Jak każdy szary obywatel zobaczy, że p"osła" nie chroni immunitet, że
    >każdego można ukarać, to sam się zastanowi.
    >Zmień prawo w tym kierunku, a zobaczysz jak się przesunie granica
    >poszanowania dla przepisów z Odry na Bug.

    W Niemczech tez nie ma jakiegos wielkiego szacunku dla przepisow.
    Owszem - jak autostrada w remoncie, zwezona, stoi 80 - i wszyscy jada
    80.
    Ale gdzie indziej nie.
    Ich system karny to niemal legalizuje, bo mandat za przekroczenie
    predkosci o 20km/h jest symboliczny.
    Ale powyzej zaczynaja sie punkty, odbieranie PJ itd.

    To nie Szwajcaria, gdzie jak stoi 50, to obywatel jedzie 49, a jak
    ktos go wyprzedza, to dzwoni po policje.
    A jak mu sie zdarzylo szybciej pojechac, to zaraz zjezdza na
    komisariat, bo wie ze ktos juz do nich zadzwonil :-)

    >I tu poruszasz bardzo ciekawą sprawę. Dopóki policja będzie od
    >karania, a nie służenia to będzie
    >postrzegana tak, jak jest. Dlaczego po drobnym zdarzeniu, na
    >"zachodzie"
    >policjant pyta czy pomóc, a w Polsce wystawia mandat? Tak ma wyglądać
    >pomoc służb?

    A jakie zdarzenie ?
    W Polsce im sie zdarza nie wystawiac.

    >Mam w dupie sukcesy. Ja zwyczajnie chcę normalności w tych chorym
    >kraju.
    >Tego nie da się osiągnąć zakazami i nakazami.

    Ale jaka normalnosc ? Ze wszyscy jada 50 bo tyle wolno, ze wolno 50 a
    wszyscy jada normalnie 80, czy ze skoro i tak wszyscy jada 80, to stoi
    znak 80 ? :-)

    J.

  • 183. Data: 2014-03-28 14:20:37
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2014-03-28 13:43, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości grup

    > Całkiem zgrabnie to odwróciłeś, ale semantyka nic nie zmienia.

    Bredzisz - ja niczego nie odwracałem, tylko Ty sobie wyssałeś
    z palca twierdzenia o "ufać bezgranicznie własnemu pierwszeństwu".
    Co do semantyki - jest tutaj kluczowa. Czym innym jest ograniczone
    zaufanie, a czym innym nieograniczony brak zaufania. Nawet
    w przytoczonym artykule PoRD jest to jasno opisane.

    > Kto
    > stosuje jak to nazywasz "moją" metodę (obojętnie jak ją nazywasz) ten ma
    > większe szanse na przeżycie _niezależnie_ od tego czy jakiś kierowca
    > popełni błąd czy nie.

    Stosowanie takiej metody w praktyce skutkuje brakiem możliwości
    sensownego poruszania się po drogach.

    > O jak ładnie zacytowałeś :-)
    >
    > "chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania."

    To zdaje się żadna nowość.

    > Aby stwierdzić czy okoliczności wskazują czy nie trzeba je _ocenić_ a
    > aby to zrobić trzeba wcześniej _popatrzeć_ na to jakie one są.

    Zasadniczo prawda, tylko sytuacja mogła się zmienić już po ocenie
    okoliczności z winy innych użytkowników drogi. Nie mówiąc już o tym,
    że przyjmuje się w analizie odchyłki zachowań w pewnym zakresie, a
    nie zupełnie od czapy.

    > Widzę
    > samochód jadący 50 km/h 15 m przed przejściem więc _oceniam_ to jako
    > okoliczność wskazująca na to że kierowca może nie stosować się do
    > przepisów (obojętne czy celowo czy przez błąd).

    Tak, w takiej sytuacji owszem, ale nie co pas i np. przy przejeżdżaniu
    na zielonym. Ocenia się sytuację ogólnie, nie widać by ktoś jasno
    nie stosował się do przepisów to idziemy, jedziemy.

    > Włażenie przed koła bez ocenienia okoliczności jest wprost ignorowaniem
    > zasady którą tak ładnie zacytowałeś.

    Na obecną chwilę to próbujesz się rakiem wycofać z tego co napisałeś
    i na co odpowiadałem:
    "
    > Jasne, postawmy prawo i zasady na głowie. Dokładnie na tej
    > zasadzie na zielonym świetle co pas będziesz sprawdzał czy
    > ktoś nie próbuje przejechać na czerwonym.

    Ja tak robię, i nie widzę w tym nic dziwnego.
    Praktycznie nic to nie kosztuje.
    "

    Tak nie wybrniesz.

    > W świetle cytatu który zapodałeś zrozumiałem ją bardzo dobrze.

    Teraz być może tak, tylko nagle sobie zmieniłeś założenia, by jakoś to
    się dało dopasować.

    > Nie ma trzeciej możliwości albo zaufanie jest nieograniczone albo
    > ograniczone.

    Jest ograniczone, o czym już wcześniej pisałem. A to, że zasada
    (określona wręcz artykułem PoRD) nie działa tak jak to przedstawiłeś
    to już inna para kaloszy.

  • 184. Data: 2014-03-28 14:20:52
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2014-03-28, Artur Maśląg <n...@w...pl> wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Mowa było o przechodzenie przez kolejne pasy jezdni, a nie
    > pierwsze wejście.

    Nie zauwazylem. No to faktycznie obowiazku patrzec nie maja.

    > Napisałem, że raczej niespecjalnie, ponieważ statystyka mówi jasno, że
    > na obecną chwilę to kierowcy są problemem, a nie piesi. Nie trafią
    > takiego bardziej uważającego to trafią mniej, czy zmęczonego, który
    > nie ucieknie...

    Nie wiem, ja tego nie neguje. Mowie tylko, ze gdyby piesi byli troche
    rozwazniejsi to bylo by napewno mniej ofiar.

    > Akcja "10 mniej ratuje zycie" jak najbardziej jest sensowna.

    IMHO srednio, proba rozwiazania problemu od dupy strony. Mozna by ja nazwac
    sensowna gdyby byla polaczona z rownolegla akcja dla pieszych.

    > Tak akcje też by się przydały, ale nie w oderwaniu od "wpływu" na
    > zachowanie kierowców.

    J.w.

    > Hmmm, jak stoi dostawcza przed "twoim" pasem to się wychylasz
    > i sprawdzasz czy na drugim pasie coś przypadkiem nie jedzie? Nie żeby
    > to nie miało w ogóle sensu, ale zasadniczo to trudno od ludzi oczekiwać
    > by tak postępowali zawsze itd.

    Tak, dokladnie tak robie. Czy jestem juz paranoikiem? :-)

    > Otóż to :) A jak oni mają coś zobaczyć? ;)

    Wychylic leb a nie isc przed siebie?

    > Sensowne podejście, ale ciężko czegoś takiego oczekiwać od zwykłych
    > pieszych - taka jest rzeczywistość. Zresztą, różne zdarzenia z
    > motocyklami to kolejna para kaloszy.

    Ano, ale pokazuje tylko, ze piesi nie sa bez winy. Kiedys widzialem
    taka sytuacje kolo Ronda Zeslancow, gosc przebiegal przez jezdnie w
    niedozwolonym miejscu, spotkal sie z motocyklista, gosc sie przewrocil
    i troche obtlukl samochody obok, pieszy wstal, otrzepal sie i tyle go
    widzieli.

    > Cóż, takie zdarzenia mają czasem miejsce, ale generalnie chodzi
    > raczej o typowe sytuacje.

    Ano. Sytuacje ktorych mozna by uniknac ruszajac troche glowa, doslownie
    i w przenosni.

    > Już pisałem co doprowadziło to tego wypadku i daruj sobie ten patetyczny
    > ton, że już nic musi.

    No co doprowadzilo? Nieszczesliwy splot wydarzen, ktory by nie mial takiego
    finalu gdyby gosc uwazal (tak jak pozostali).

    > W internetowym tekście wygląda to niby łatwo, prosto i przyjemnie,
    > tymczasem IRL wygląda to niekoniecznie tak samo. Zresztą jak
    > pisałem - trudno na każdym pasie wypatrywać czy ktoś przypadkiem
    > nie uznała za stosowne sobie innych wyprzedzić. Wiem, że napiszesz,
    > że z punktu widzenia bezpieczeństwa tak, ale to kwalifikuje
    > do paranoi, że należy wszędzie idiotów wypatrywać. Nie tędy
    > droga - idiotów trzeba tępić.

    Ja mowie tylko o delikatnej ostroznosci, nikt nie kaze Ci sie na pasach
    skradac czy czaic, po prostu zamiast patrzec przed siebie, mozna patrzec
    w bok i zobaczyc ew. niebezpieczenstwo.

    > Jak jeden stoi, a drugiego nie widzę? Ciężko mieć oko na wszystkich.
    > Mógłbym parę rzeczy z życia przytoczyć w tej materii (tak, pasy,
    > zachowania i wypadki), ale to może później.

    To sie patrz gdy dojdziesz do drugiego pasa, nie mowie zebys sie zatrzymywal
    i wygladal drugiego samochodu, ale zamiast patrzec w niebo patrz w czy cos
    nie jedzie.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 185. Data: 2014-03-28 14:25:10
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2014-03-28 14:03, cef pisze:

    > Przepraszam, że tak cytowałem, ale to nic nie zmienia.

    Jednak zmienia, ale chwilowo pomińmy.

    > Jak się zapala zielone, to też nie można leźć jak cielę.
    > Czyli czy są światła czy nie i tak warto spojrzeć.

    Może warto, może nie, ale debilem jednak pozostaje kierowca,
    który na siłę przejeżdża pasy na czerwonym, choć piesi mają
    zielone. Nawet zjeżdżając ze skrzyżowania - to jego problem
    jak to zrobi.

  • 186. Data: 2014-03-28 14:38:05
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    > Nie, tych "elit" jest na tyle malo, ze nie stanowia przykladu.
    > Trzeba samemu chciec, a wtedy mozna sie przykladem posla podeprzec i
    > sumienie uspokoic.
    Chcę i robię, ale coraz częściej się "gotuję" jak widzę, tą ilość
    niesprawiedliwości.

    > U nas "wszyscy lamia przepisy". Co chwila widzisz lamiacych i wiec sam
    > lamiesz. Wiec co sie dziwic ze policja, poslowie i BOR tez.
    OK, a nie czujesz tu nutki hipokryzji?
    Policja łamiąca przepisy i jednocześnie wystawiająca mandaty dla "nie
    swoich"?

    > Ale podobnie jest np w USA, gdzie tambylcy zgodnie zeznaja ze wszyscy jada
    > np 10-15mph ponad limit, z boku stoi szeryf, patrzy i nic nie robi.
    > Lapie tych co jada szybciej niz "wszyscy".
    OK, ale jak stoję z zepsutym samochodem na drodze, to radiowóz się
    zatrzymuje i policjant pyta, czy może mi jakoś pomóc.
    Zdarzenia autentyczne. Wyobrażasz sobie takie zachowanie w Polsce "Panów
    Policjantów"?

> [...]
    > predkosci o 20km/h jest symboliczny.
    > Ale powyzej zaczynaja sie punkty, odbieranie PJ itd.
    I słusznie, ale do odebrania PJ trzeba się tam wykazać naprawdę dużą
    "yntelygencjom".

> [...]
    > A jak mu sie zdarzylo szybciej pojechac, to zaraz zjezdza na komisariat,
    > bo wie ze ktos juz do nich zadzwonil :-)
    Przemilczę ten temat, bo nie mam własnych doświadczeń.

> [...]
    >policjant pyta czy pomóc, a w Polsce wystawia mandat? Tak ma wyglądać pomoc

    A takie drobne dachowanie.
    Samochód do kasacji, wszyscy bez zadrapania, zero strat na mieniu cudzym, a
    "pan władza" - muszę wystawić mandat i 6 pkt. :)

    > W Polsce im sie zdarza nie wystawiac.
    Niestety każde doświadczenie, które miałem nieprzyjemność mieć, kończyło się
    przynajmniej mandatem, nigdy np. słowami "człowieku opamiętaj się!"
    Dodam, że większość "zbrodni" to przekroczenia o 20-30km/h dopuszczalnych
    prędkości.

    > Ale jaka normalnosc ? Ze wszyscy jada 50 bo tyle wolno, ze wolno 50 a
    > wszyscy jada normalnie 80, czy ze skoro i tak wszyscy jada 80, to stoi
    > znak 80 ? :-)
    Wybieram bramkę nr 3. :)
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 187. Data: 2014-03-28 15:25:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > zaufanie, a czym innym nieograniczony brak zaufania. Nawet
    > w przytoczonym artykule PoRD jest to jasno opisane.

    Naprawdę nie jest istotne jak sobie to nazywasz istotne jest że jak ktoś
    tego przestrzega to ma większe szanse na przeżycie.

    > Stosowanie takiej metody w praktyce skutkuje brakiem możliwości
    > sensownego poruszania się po drogach.

    W praktyce to się sprowadza do prostej zasady coś jedzie - nie wchodzę.
    Zatrzymał się to wchodzę i zaglądam na kolejny pas jedzie - czekam,
    zatrzymał się- idę dalej.

    I jeszcze raz: nie mam pewności to nie wchodzę. Bo takich co to weszli
    widząc, że samochód zwalnia też na cmentarzach jest sporo - kierowca
    zwalniał bo chciał skręcić a pieszego nie widział.

> [...]

    > okoliczności z winy innych użytkowników drogi. Nie mówiąc już o tym,
    > że przyjmuje się w analizie odchyłki zachowań w pewnym zakresie, a

    No to teraz wróćmy do tematu dyskusji - czy ten wchodzący na jezdnię ocenił
    sytuację czy nie? Nie, lazł jak krowa i żaden przepis szykanujący kierowców
    nic w jego sytuacji by nie poprawił.

    > Tak, w takiej sytuacji owszem, ale nie co pas i np. przy przejeżdżaniu
    > na zielonym. Ocenia się sytuację ogólnie, nie widać by ktoś jasno
    > nie stosował się do przepisów to idziemy, jedziemy.

    Dlaczego pieszy nie ma oceniać sytuacji po przejściu pierwszego pasa skoro
    wcześniej nie widział co się dzieje na drugim?

    > "
    >
    > Ja tak robię, i nie widzę w tym nic dziwnego.
    > Praktycznie nic to nie kosztuje.
    > "
    >
    > Tak nie wybrniesz.

    Z czego niby mam wybrnąć i po co? Idę po pasach mam zielone. Zasada
    ograniczonego zaufania nakazuje mi ocenić sytuację. No to ją oceniam i
    dopiero wtedy wchodzę na drogę. Skoro wcześniej nie widziałem co się dzieje
    na drugim pasie to mogę to ocenić dopiero gdy minę samochód stojący na
    pierwszym.

    Jeśli Ty to nazywasz stawianiem prawa na głowie to nic na to nie poradzę.
    Ale nie o języku tu dyskutujemy tylko o tym jak bezpiecznie przechodzić
    przez jezdnię.

    > Teraz być może tak, tylko nagle sobie zmieniłeś założenia, by jakoś to
    > się dało dopasować.

    Niby gdzie?

    > Jest ograniczone, o czym już wcześniej pisałem. A to, że zasada
    > (określona wręcz artykułem PoRD) nie działa tak jak to przedstawiłeś
    > to już inna para kaloszy.

    No to jeszcze raz - czy ta zasada nakazuje ocenę sytuacji? Tak czy nie? A
    jeśli tak to kiedy chcesz ocenić sytuację na drugim pasie gdy na pierwszym
    stoi auto i go zasłania?

    Choćbyś uprawiał tutaj dowolną słowną ekwilibrystykę nie usprawiedliwisz w
    świetle zasady ograniczonego zaufania wychodzenia na jezdnie (albo na
    kolejny pas) bez popatrzenia czy nic nie jedzie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 188. Data: 2014-03-28 16:02:00
    Od: Czesław Wiśniak <c...@n...pl>

    > Może warto, może nie, ale debilem jednak pozostaje kierowca,
    > który na siłę przejeżdża pasy na czerwonym, choć piesi mają
    > zielone. Nawet zjeżdżając ze skrzyżowania - to jego problem
    > jak to zrobi.

    Cala ta dyskusja juz dawno stracila sens. Od 3 postu w tym watku powtarzane
    sa te same komunaly.
    Jednak jak to wszystko czytam to przestaje sie dziwic, ze tylu pieszych
    ginie na pasach i przodujemy w statystykach :/
    Niewatpliwie potrzebna jest zmiana przepisow.

  • 189. Data: 2014-03-28 16:55:46
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-03-28 14:20, AZ pisze:
    > On 2014-03-28, Artur Maśląg <n...@w...pl> wrote:
    (...)

    > Nie wiem, ja tego nie neguje. Mowie tylko, ze gdyby piesi byli troche
    > rozwazniejsi to bylo by napewno mniej ofiar.

    A ja piszę, że ostrożność pieszych by wiele tych statystyk nie
    zmieniła, ponieważ nie mają wpływu na wiele rzeczy. W niewielkim
    stopniu tak (pieszym tak czy inaczej warto tłumaczyć, że powinni
    uważać), ale znakomita większość pieszych jednak uważa, a nie
    ślepo łazi po jezdni wprost pod jadące samochody.

    > IMHO srednio, proba rozwiazania problemu od dupy strony. Mozna by ja nazwac

    Nie wiem czemu od dupy - te 10 mniej może naprawdę uratować życie.

    > sensowna gdyby byla polaczona z rownolegla akcja dla pieszych.

    Nie, można by stwierdzić że dałaby być może lepszy efekt w połączeniu
    z inny działaniami, ale nie że sama w sobie jest bezsensowna.
    Nieefektywna - może.

    > Tak, dokladnie tak robie. Czy jestem juz paranoikiem? :-)

    Być może jesteś, być może nie :)

    > Ano, ale pokazuje tylko, ze piesi nie sa bez winy. Kiedys widzialem

    A czy ja pisałem, że są bez winy? Podrzuciłem nawet statystykę, by
    można było ocenić "stopień" winy po każdej ze stron. To co tam widać
    to nie są nieostrożni piesi.

    > Ano. Sytuacje ktorych mozna by uniknac ruszajac troche glowa, doslownie
    > i w przenosni.

    Być może tak, ale tutaj znowu zasadniczo ruszać głową mają kierowcy.
    Nie ma przebacz.

    > No co doprowadzilo? Nieszczesliwy splot wydarzen, ktory by nie mial takiego
    > finalu gdyby gosc uwazal (tak jak pozostali).

    Widzisz, zasadniczo to nie uważał kierowca i to jest problem
    zasadniczy. Pisałem już ile rzeczy zignorował. Twierdzenie, że gdyby
    pieszy spojrzał drugi raz i tym uratował sobie życie, nie jest
    pozbawione sensu, natomiast naprawdę niewiele wnioski w skali makro.
    Sąd oceni w jakim stopniu można mu przypisać winą za całe zajście.
    Zajście w którym zginął.

    > Ja mowie tylko o delikatnej ostroznosci, nikt nie kaze Ci sie na pasach
    > skradac czy czaic, po prostu zamiast patrzec przed siebie, mozna patrzec
    > w bok i zobaczyc ew. niebezpieczenstwo.

    Z tego co tutaj parę osób napisało to ta - należy się czaić i skradać,
    nawet idąc na zielonym świetle prze wielopasmową jezdnię. Podobnie
    z przejeżdżaniem skrzyżowania na zielonym - a nuż ktoś zignoruje
    czerwone, wypatrujmy co pas.

    To niestety nie rozwiązuje problemu.

  • 190. Data: 2014-03-28 17:13:04
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-03-28 15:25, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości grup
    (...)

    > W praktyce to się sprowadza do prostej zasady coś jedzie - nie wchodzę.

    Na początku na pasy, czy nawet bez pasów? Jeszcze można przyjąć za
    poprawne, choć niekoniecznie zawsze prawdziwe.

    > Zatrzymał się to wchodzę i zaglądam na kolejny pas jedzie - czekam,
    > zatrzymał się- idę dalej.

    Tak jest - jak pisałem, zgodnie z Twoim podejściem stosujemy tę zasadę
    nieograniczonego braku zaufania (którą błędnie nazywasz zasada
    ograniczonego zaufania) w praktyce. Np. na skrzyżowaniu kierowanym
    sygnalizacją świetlną zwalniamy i zaglądamy na kolejny pas.
    Niezależnie od tego, czy jesteśmy pieszymi czy za kierownicą
    samochodu. W końcu zawsze może jakiś debil jechać, który uzna,
    że przecież inni powinni uważać itd.

    Tak patrząc po tym co wypisujesz (nie jesteś w tym odosobniony) to
    się nie dziwię, że tylu pieszych ginie z ewidentnej winy kierowców.