  • 31. Data: 2017-11-20 02:49:11
    Temat: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 20.11.2017 o 02:09, Marek S pisze:

    > Stąd moja asekurancka odpowiedź dla JS: jeśli nie może wymóc standardów,
    > to musi mieć motywację, pewnie finansową, aby dziabać się z
    > oczyszczaniem gerberów z pierdyliona krzywych.

    > No chyba, że następnym razem tenże projektant odkryje guzik "font size /
    > font face" w swoim programie i JS będzie znów parę godzin pisał soft.
    > Nie tędy droga, no chyba, że klient szczodry. Wtedy to nie ma problemu
    > by soft pisać do każdej jego wizyty :-D

    Dopóki apertury opisów będą się różnić od apertur obrysów to tylko w
    configu musi wpisać które apertury ma traktować jako obrysy. Nie mówię
    że załatwi wszystkie przypadki, ale być może w znacznej części
    upierdliwych projektów może sobie to zadanie zautomatyzować.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2017-11-20 09:52:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-18 o 20:17, Marek S pisze:

    > No coś Ty! Skąd masz takie informacje?

    Nie mam takich informacji - stąd użyłem słowa 'chyba'.

> [...]
    > tego precyzyjnie nie zrobił.
    >
    > Mało tego, czasem dorzucam też pady aby móc synchronizować koordynaty
    > maszyny z koordynatami wytrawionej płytki zamocowanej na stole CNC,
    > poprzez dopasowanie tych padów do fizycznie istniejących.
    >
    > Czas przeszły - gdyż zmieniłem CAMa a w nowym poprawnie czyta pliki DXF
    > z Eagla. DXF przenosi warstwy więc zawsze biorę je wszystkie a nie
    > konkretny layer. W CAMie wyłączam niepotrzebne, a czasem włączam jakiś
    > niby nadmiarowy bo okazuje się, że przy konkretnym zadaniu jest użyteczny.

    Nie podyskutujesz ze mną, bo nigdy nie wychodziłem poza wygenerowanie
    gerberów i wysłanie do zrobienia.
    Jeszcze jakiś czas temu jak wypuszczałem gerbery to przy obrysie płytki
    zaznaczałem flagę "dołącz do każdej warstwy", ale każdy z wynikowych
    gerberów rozumiałem jako gerbery dla jednej warstwy, a nie połączonych
    warstw.

    Rozumiem, że tworzyłeś jeden plik gerbera zawierający dane z różnych
    warstw, ale podejrzewam (czyli chyba! - bo nie znam formatu gerbera), że
    wtedy znikała informacja co jest z której warstwy. Jeśli te informacje
    znikają, to nie nazwałbym takiego pliku "plikiem gerbera _dla_
    wszystkich warstw" bo nie zawiera już informacji przeznaczonych dla
    poszczególnych warstw. O takim, który by zawierał te informacje pisałem,
    że chyba nie istnieje.

    > A skąd wiesz, że jedna???

    Dobra. Głowy nie dam. Tak po prostu zrozumiałem, że z warstwy opisowej
    chce usunąć teksty zostawiając obrysy elementów.
    W temacie gerber od 20 lat siedzę w swojej własnej jednoosobowej
    enklawie i chyba niepotrzebnie się wychylałem, bo moja wiedza ogranicza
    się tylko do tego ca ja sam robię.
    P.G.

  • 33. Data: 2017-11-20 10:16:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-18 o 18:17, JS pisze:

    > Robię dokumentacje do montażu. Potrzebuję mieć tylko obrysy elementów, z
    > których generuję później rysunki, wmontowując w międzyczasie np.
    > wartości w różnych kolorach. To bardzo ułatwia montażystom.

    Moim zdaniem to nigdy nie powinno tak działać. Ten kto ma u siebie
    projekt płytki może przecież wygenerować odpowiednie pliki kilkoma
    kliknięciami.

    Ja, w ramach dokumentacji, robię zawsze dwa pdf-y dla strony płytki z
    elementami. Na jednym są obrysy i oznaczenia elementów (na tle szarych
    ścieżek), na drugim obrysy i wartości elementów (na tym samym tle).
    Robienie dwóch plików wynika z tego, że jak poukładam na styk elementy
    0603 i trochę 0402 to nijak mi się jedno i drugie nie chce zmieścić, aby
    jeszcze było czytelne. Jak na drugiej stronie jest tylko kilka elementów
    to wtedy tak ustawiam oznaczenia i wartości aby nie były na sobie i
    robię jednego pdf-a dla tej strony.

    Jakiś czas temu postanowiłem przenieść się z Protela do KiCada i właśnie
    w wolnych chwilach tworzę od zera moją bibliotekę footprintów, bo te
    które są z KiCadem nie umożliwiają wykonania takiej dokumentacji.
    Nie wezmę się za robienie pierwszej płytki zanim nie będę pewny, że uda
    mi się zrobić dla niej dobrą dokumentację.

    Jak ci projektanci od których dostajesz te pliki nie umieją ich zrobić
    jak trzeba to niech Ci dostarczą pliki źródłowe. Powinno być Ci łatwiej.
    P.G.

  • 34. Data: 2017-11-20 11:47:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 02:49, Mario pisze:

    > Dopóki apertury opisów będą się różnić od apertur obrysów to tylko w
    > configu musi wpisać które apertury ma traktować jako obrysy.

    No właśnie to "jeśli" mam na myśli. Zmiana czcionki lub jej parametrów
    (bold, rozmiar, itp) = zmiana apertury. Po drugie: użycie ścieżek ze
    zbliżonymi parametrami do czcionki zniweczy przedsięwzięcie. A już jeśli
    ktoś wpadnie na pomysł umieszczenia powtarzającego się logo na
    silkscreenie, to też będzie wyzwanie. Tak więc uważam, że filtrowanie za
    pomocą apertur to obejście a nie rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 35. Data: 2017-11-20 12:19:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 09:52, Piotr Gałka pisze:

    > Nie mam takich informacji - stąd użyłem słowa 'chyba'.

    Ok

    > Nie podyskutujesz ze mną, bo nigdy nie wychodziłem poza wygenerowanie
    > gerberów i wysłanie do zrobienia.

    Tak założyłem i dlatego chciałem tylko Ci przedstawić jak to w praktyce
    wygląda na przykładzie Eagle, którego używam.

> [...]
    > zaznaczałem flagę "dołącz do każdej warstwy", ale każdy z wynikowych
    > gerberów rozumiałem jako gerbery dla jednej warstwy, a nie połączonych

    Ilość sposobów miksowania warstw ogranicza tylko fantazja twórcy
    oprogramowania oraz użytkownika. Jak się domyślam "dołącz do każdej
    warstwy" oznacza - jak sama nazwa wskazuje - umieszczenia klona tejże
    warstwy podczas eksportowania do gerbera każdej innej.

    Jak wspomniałem, w Eagle jest to dużo lepiej rozwiązane. Oczywiście jako
    ciekawostkę to opisuję. Tam jest tzw CAM Processor -to taki moduł, w
    którym definiujesz sobie dowolną liczbę plików do wyeksportowania. Mogą
    to być gerbery i mnóstwo innych typów dla przeróżnych maszyn. Przy
    każdym z tych eksportów określasz warstwę lub warstwy jakie będą
    uwzględnione. W konsekwencji jednym kliknięciem możesz wygenerować całą
    baterię plików. Zmieniasz coś w projekcie, klikasz i wszystkie pliki
    masz zaktualizowane. Jak dla mnie rozwiązanie the best. Trudno o
    bardziej elastyczne podejście.

    > Rozumiem, że tworzyłeś jeden plik gerbera zawierający dane z różnych
    > warstw, ale podejrzewam (czyli chyba! - bo nie znam formatu gerbera), że
    > wtedy znikała informacja co jest z której warstwy.

    Już tłumaczę jak to jest. Po prostu - nigdy takiej informacji w pliku
    gerbera NIE MA. Plik gerbera to tylko lista koordynat typu pociągnij
    linię z (X,Y) do (X1,Y1) i na tym koniec. A która warstwa czy warstwy
    były do tego użyte - gerber "nie wie". To tak jakbyś do notepada wkleił
    treść newsa z jakiejś strony internetowej a drugi fragment z Worda,
    potem zapisał jako TXT. Też nie będzie żadnej informacji o pochodzeniu
    teksu a także poszczególnych jego fragmentów.

    Aby obejść to ograniczenie przyjęto konwencję nadawania gerberom różnych
    rozszerzeń. Te rozszerzenia informują operatora o tym co dany plik
    zawiera: czy układ ścieżek, czy sposób cięcia PCB czy... itd.
    Rozszerzenie pliku tylko w szczególnym przypadku może być powiązane z
    konkretną warstwą programu projektowego. Plik gerbera ma zawierać
    komplet informacji dla poszczególnych operacji - a czy te informacje
    pochodzą z jednej lub 10ciu warstw - nikogo nie obchodzi.

    > Jeśli te informacje
    > znikają, to nie nazwałbym takiego pliku "plikiem gerbera _dla_
    > wszystkich warstw"

    A ja bym w ogóle nie nazywał tego bo to już filozofowanie. Po prostu
    plik gerbera dla miedzi warstwy górnej, dolnej, plik gerbera do
    wycinania PCB i mnóstwo innych. Liczy się wyłącznie zastosowanie zestawu
    plików jakie przekazujesz operatorowi a nie skąd je masz.

    > Dobra. Głowy nie dam. Tak po prostu zrozumiałem, że z warstwy opisowej
    > chce usunąć teksty zostawiając obrysy elementów.

    Zrozumiałem to podobnie lecz z wyłączeniem pojęcia "warstwy". Dostał po
    prostu groch z kapustą: zmiksowane (zapewne w locie - podczas
    eksportowania) 2 warstwy, których nigdy nie powinno się miksować -
    przynajmniej nie przychodzi mi do głowy praktyczne zastosowanie takiej
    czynności. Obie warstwy powinny stanowić dwa różne pliki gerbera.

    > W temacie gerber od 20 lat siedzę w swojej własnej jednoosobowej
    > enklawie i chyba niepotrzebnie się wychylałem, bo moja wiedza ogranicza
    > się tylko do tego ca ja sam robię.

    Eeee tam... moim zdaniem zawsze warto pogadać i dowiedzieć się czegoś
    nowego. Wiele razy przytrafiło mi się dowiedzieć zupełnie nowych rzeczy
    w temacie, który wydawało mi się, że znam dobrze. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 36. Data: 2017-11-20 12:52:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-20 o 12:19, Marek S pisze:

    > Zrozumiałem to podobnie lecz z wyłączeniem pojęcia "warstwy". Dostał po
    > prostu groch z kapustą: zmiksowane (zapewne w locie - podczas
    > eksportowania) 2 warstwy, których nigdy nie powinno się miksować -

    U mnie (w Protelu 3.0) to jest jedna warstwa na której są:
    - obrysy elementów (to co namaluję tworząc footprint),
    - desygnatory elementów (R1,...),
    - wartości elementów (1k,....).

    Dlatego ja jego problem rozumiałem jako jedna warstwa i wcale nie
    zmiksowana z dwu różnych.

    Jak ta warstwa ma być widoczna to obrysy są zawsze widoczne, a o
    desygnatorach i wartościach mogę indywidualnie dla każdego elementu
    decydować czy jest widoczny, czy nie. Zazwyczaj włączam/wyłączam dany
    typ opisu dla wszystkich, ale czasem aby nie zaśmiecały obrazu wyłączam
    np. opisy punktów lutowniczych, które nie są fizycznymi elementami a
    tylko na miedzi.

    Jak generuję gerbera tej warstwy to wejdzie do niego to co jest
    aktualnie widoczne.

    > przynajmniej nie przychodzi mi do głowy praktyczne zastosowanie takiej
    > czynności. Obie warstwy powinny stanowić dwa różne pliki gerbera.

    Nie wiedziałem, że tak powinno być :)
    Nie znam innych programów niż ten Protel, którego używam.
    Jedno i drugie to farba na płytce więc nie widziałem jakiejś niezwykłej
    zdrożności w tym, ze w Protelu to jedna warstwa.
    Tak samo nie widzę zdrożności, że pady elementów są na warstwie top i
    ścieżki (a przecież to co innego) też są na warstwie top.
    To też według ciebie powinno być na różnych warstwach i dopiero przy
    generowaniu gerberów byłoby łączone w jeden dla warstwy top?
    P.G.

  • 37. Data: 2017-11-20 14:24:09
    Od: b...@g...com

    użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Dlatego ja jego problem rozumiałem jako jedna warstwa i wcale nie
    > zmiksowana z dwu różnych.

    To tylko sposób edycji, w eagle są warstwy, w protelu klikadło.
    Nie umiem uzasadnić rozumowania Marka z rozbijaniem warstwy opisu
    na obrys i desygnatory, historia nie zna przypadku obwodu z opisem
    dwukolorowym.

    Nie umiem też wejść w głowę projektanta bibliotek eagle co to obrys
    beztrosko walnął na pady, oczywiście można wtedy poprosić płytkarnię
    o edycję i zdejmą opis z padów, o ile mają soft z taką opcją.

  • 38. Data: 2017-11-20 15:53:29
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 20.11.2017 o 11:47, Marek S pisze:

> [...]
    > silkscreenie, to też będzie wyzwanie. Tak więc uważam, że filtrowanie za
    > pomocą apertur to obejście a nie rozwiązanie.

    Ale w sumie on to potrzebuje jako pomocniczą ściągę dla ludzi kładących
    elementy ręcznie, o ile dobrze zrozumiałem. Ma oczyszczać z natłoku
    przeszkadzających napisów. To że się zaplącze logo nie ma znaczenia. Nie
    jest rozwiązaniem idealnym ale lepsze niż całkowicie ręczne usuwanie
    desygnatorów. Może oczywiście odesłać takich trudnych klientów na
    drzewo, ale zależy jaka część klientów jest trudna. Odesłanie wszystkich
    kłopotliwych może oznaczać znaczny spadek dochodów. W sumie taki program
    to wysiłek kilku godzin pracy. Jak się nie sprawdzi - nie da
    oszczędności w czasie, to trudno.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 39. Data: 2017-11-20 16:18:31
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-20 o 15:53, Mario pisze:

    > Ale w sumie on to potrzebuje jako pomocniczą ściągę dla ludzi kładących
    > elementy ręcznie, o ile dobrze zrozumiałem. Ma oczyszczać z natłoku
    > przeszkadzających napisów. To że się zaplącze logo nie ma znaczenia.

    Widzę, że w innej gałązce tego wątku temat rozwija się. Przemycasz tu
    informacje, do których się nie ustosunkowałem bo kiedy rozpocząłem
    dyskusję - ich jeszcze nie było.

    > Odesłanie wszystkich
    > kłopotliwych może oznaczać znaczny spadek dochodów. W sumie taki program
    >  to wysiłek kilku godzin pracy. Jak się nie sprawdzi - nie da
    > oszczędności w czasie, to trudno.

    Dlatego napisałem, co podkreślę po raz trzeci, że wszystko zależy czy
    może sobie pozwolić na ten komfort (w podtekście i jawnie napisałem, że
    to zależy konkretnie od kasy jaką za to dostaje).

    Skoro jednak właściwa dyskusja toczy się w innej gałązce, to proponuję
    EOT. Tu już porozumieliśmy się :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 40. Data: 2017-11-20 16:20:35
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 20.11.2017 o 12:19, Marek S pisze:

> [...]
    > baterię plików. Zmieniasz coś w projekcie, klikasz i wszystkie pliki
    > masz zaktualizowane. Jak dla mnie rozwiązanie the best. Trudno o

    To tak jak w Kicadzie. Też generuje wszystkie pliki gerbera za jednym
    kliknięciem. I t6ez można trochę konfigurować. Np które warstwy
    eksportować ,czy dołącza obrys płytki do wszystkich warstw, czy w
    opisowej dawać desygnatory, wartosci elementów, teksty ukryte. No i
    wybór czy eksportujesz do Gerbera, dxf,ps, svg, czy HPGL.

> [...]
    > komplet informacji dla poszczególnych operacji - a czy te informacje
    > pochodzą z jednej lub 10ciu warstw - nikogo nie obchodzi.

    Dlatego nie ma większego sensu mergowanie dowolnych warstw. Po
    połączeniu warstwy Front z Back uzyskasz sieczkę połączonych ze sobą
    ścieżek, która do niczego sie nie nadaje. Co najwyzej przyda się
    łączenie warstwy komentarzy czy rysunkowej z Silk, lub co mogę sobie
    wyobrazić z w którąś warstwą miedzi.

> [...]
    > wycinania PCB i mnóstwo innych. Liczy się wyłącznie zastosowanie zestawu
    > plików jakie przekazujesz operatorowi a nie skąd je masz.

    Napisałeś: "Ja zrozumiałem, że kolega JS ma jeden plik dla wszystkich
    warstw"
    Nie wiem jak w Eagle, ale na przykład w Kicad obrysy, desygnatory i
    wartości elementu są na jednej warstwie. Można jednak przy tworzeniu
    gerberów zaznaczyć czy opisy lub wartości lub ukryte teksty mają być
    rysowane na Silk razem z obrysami. Tak więc filozoficzna kwestia jednego
    pliku dla wszystkich warstw wywołana jest twoim tekstem, a nie czyimś
    brakiem zrozumienia co to są warstwy w CADzie :)

> [...]
    > przynajmniej nie przychodzi mi do głowy praktyczne zastosowanie takiej
    > czynności. Obie warstwy powinny stanowić dwa różne pliki gerbera.

    Nie w każdym programie jest to możliwe, co wyjaśniłem powyżej. W
    Kicadzie byłaby co najwyżej możliwość wygenerowania warstwy Silk ze
    wszystkimi obiektami (czyli obrysy plus teksty) lub tylko z obrysami.
    Nie da się wydrukować z tekstami ale bez obrysów.
    No chyba że w ostatniej wersji się coś zmienił, ale do niej mi
    nieśpieszno bo nastąpiła dość istotna zmiana, która wymusiłaby na mnie
    trochę pracy.

    --
    pozdrawiam
    MD