    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Mon, 20 Nov 2017 12:19:02 +0100

    W dniu 2017-11-20 o 09:52, Piotr Gałka pisze:

    > Nie mam takich informacji - stąd użyłem słowa 'chyba'.

    Ok

    > Nie podyskutujesz ze mną, bo nigdy nie wychodziłem poza wygenerowanie
    > gerberów i wysłanie do zrobienia.

    Tak założyłem i dlatego chciałem tylko Ci przedstawić jak to w praktyce
    wygląda na przykładzie Eagle, którego używam.

    > Jeszcze jakiś czas temu jak wypuszczałem gerbery to przy obrysie płytki
    > zaznaczałem flagę "dołącz do każdej warstwy", ale każdy z wynikowych
    > gerberów rozumiałem jako gerbery dla jednej warstwy, a nie połączonych
    > warstw.

    Ilość sposobów miksowania warstw ogranicza tylko fantazja twórcy
    oprogramowania oraz użytkownika. Jak się domyślam "dołącz do każdej
    warstwy" oznacza - jak sama nazwa wskazuje - umieszczenia klona tejże
    warstwy podczas eksportowania do gerbera każdej innej.

    Jak wspomniałem, w Eagle jest to dużo lepiej rozwiązane. Oczywiście jako
    ciekawostkę to opisuję. Tam jest tzw CAM Processor -to taki moduł, w
    którym definiujesz sobie dowolną liczbę plików do wyeksportowania. Mogą
    to być gerbery i mnóstwo innych typów dla przeróżnych maszyn. Przy
    każdym z tych eksportów określasz warstwę lub warstwy jakie będą
    uwzględnione. W konsekwencji jednym kliknięciem możesz wygenerować całą
    baterię plików. Zmieniasz coś w projekcie, klikasz i wszystkie pliki
    masz zaktualizowane. Jak dla mnie rozwiązanie the best. Trudno o
    bardziej elastyczne podejście.

    > Rozumiem, że tworzyłeś jeden plik gerbera zawierający dane z różnych
    > warstw, ale podejrzewam (czyli chyba! - bo nie znam formatu gerbera), że
    > wtedy znikała informacja co jest z której warstwy.

    Już tłumaczę jak to jest. Po prostu - nigdy takiej informacji w pliku
    gerbera NIE MA. Plik gerbera to tylko lista koordynat typu pociągnij
    linię z (X,Y) do (X1,Y1) i na tym koniec. A która warstwa czy warstwy
    były do tego użyte - gerber "nie wie". To tak jakbyś do notepada wkleił
    treść newsa z jakiejś strony internetowej a drugi fragment z Worda,
    potem zapisał jako TXT. Też nie będzie żadnej informacji o pochodzeniu
    teksu a także poszczególnych jego fragmentów.

    Aby obejść to ograniczenie przyjęto konwencję nadawania gerberom różnych
    rozszerzeń. Te rozszerzenia informują operatora o tym co dany plik
    zawiera: czy układ ścieżek, czy sposób cięcia PCB czy... itd.
    Rozszerzenie pliku tylko w szczególnym przypadku może być powiązane z
    konkretną warstwą programu projektowego. Plik gerbera ma zawierać
    komplet informacji dla poszczególnych operacji - a czy te informacje
    pochodzą z jednej lub 10ciu warstw - nikogo nie obchodzi.

    > Jeśli te informacje
    > znikają, to nie nazwałbym takiego pliku "plikiem gerbera _dla_
    > wszystkich warstw"

    A ja bym w ogóle nie nazywał tego bo to już filozofowanie. Po prostu
    plik gerbera dla miedzi warstwy górnej, dolnej, plik gerbera do
    wycinania PCB i mnóstwo innych. Liczy się wyłącznie zastosowanie zestawu
    plików jakie przekazujesz operatorowi a nie skąd je masz.

    > Dobra. Głowy nie dam. Tak po prostu zrozumiałem, że z warstwy opisowej
    > chce usunąć teksty zostawiając obrysy elementów.

    Zrozumiałem to podobnie lecz z wyłączeniem pojęcia "warstwy". Dostał po
    prostu groch z kapustą: zmiksowane (zapewne w locie - podczas
    eksportowania) 2 warstwy, których nigdy nie powinno się miksować -
    przynajmniej nie przychodzi mi do głowy praktyczne zastosowanie takiej
    czynności. Obie warstwy powinny stanowić dwa różne pliki gerbera.

    > W temacie gerber od 20 lat siedzę w swojej własnej jednoosobowej
    > enklawie i chyba niepotrzebnie się wychylałem, bo moja wiedza ogranicza
    > się tylko do tego ca ja sam robię.

    Eeee tam... moim zdaniem zawsze warto pogadać i dowiedzieć się czegoś
    nowego. Wiele razy przytrafiło mi się dowiedzieć zupełnie nowych rzeczy
    w temacie, który wydawało mi się, że znam dobrze. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek