  • 1. Data: 2013-03-09 21:22:50
    Temat: wiertarka do PCB
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Mam zamiar kupić sobie coś do wiercenia otworków na nóżki THT.
    Zastanawiam się nad takim maleństwem:
    http://allegro.pl/vth2-mini-wiertarka-szlifierka-fre
    zarka-modelarska-i3057844670.html

    Używaliście czegoś podobnego?

    Używałem pożyczonego "chińskiego dremelka", taki wysokoobrotowy, z
    przedłużką. I chyba wolałbym coś małego na cienkim kabelku.

    bajcik

  • 2. Data: 2013-03-09 21:40:44
    Temat: Re: wiertarka do PCB
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    >
    > Używałem pożyczonego "chińskiego dremelka", taki wysokoobrotowy, z
    > przedłużką. I chyba wolałbym coś małego na cienkim kabelku.

    Ja długo używałem czegoś o prawdopodobnie zbliżonej mocy i do tego szajsu
    już nie wróce. Żeby coś wywiercić musisz naciskać z całej siły i łatwo się
    domyślić
    czym to się kończy. Jak miałem zły dzień to na 100 otwórów zużywałem 10
    wierteł.

    Ostatnio przeszedłem na takiego "dremla" z uchwytem proxxona. Ciężar jest
    dużo
    wiekszy i bardzo źle się to trzyma. Pomimo tego wierci się 100 razy lepiej
    bo nawet
    tępe wierło wchodzi jak w masło bez żadnego większego nacisku. Nie wiem jak
    z tymi
    wężykami ale mój wygląda na totalny szajs i nie miałem odwagi z nim
    próbować.

    W każdym razie nie pakowałbym się w coś co nie zapewnia pewnie nawet minimum
    potrzebnej mocy i obrotów.

  • 3. Data: 2013-03-09 22:23:36
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    ww wrote:

> [...]
    > domyślić
    > czym to się kończy. Jak miałem zły dzień to na 100 otwórów zużywałem 10

    Jak musiałeś naciskać to znaczy że miałeś tępe wiertła. Przez długi czas
    wierciłem taką wiertarką zasilaną z transformatora wtyczkowego 12V i jak
    się udało prosto zamocować wiertło to nie sprawiała więcej problemów.
    Udało mi się nawet nie połamać widiowego wiertła 0.5mm. Wystarczy nie mieć
    trzęsących rąk. Wierciłem najpierw ręcznie, później w takim stojaku:
    http://www.tme.eu/html/PL/statywy-d-0510-do wiertarek/ramka_2611_PL_pelny.html
    Stojak jest badziewiasty, trzeba było nad nim popracować żeby do czegokolwiek
    się nadawał (RoMan kiedyś opisywał swoje doświadczenia), ale dało się używać.
    Jedynym problemem jaki z nią miałem to to, że trzeba było po kilka razy
    próbować zaciskać wiertło, bo czasami przekrzywiał się uchwyt.
    Niemniej polecam oszczędzić na kilku piwach i kupić Proxxona. Dremela sobie
    od puść. Mam i jestem rozczarowany.

    pzdr.
    j.

  • 4. Data: 2013-03-09 22:36:34
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    Jacek Radzikowski wrote:

> [...]
    > 12V i jak
    > się udało prosto zamocować wiertło to nie sprawiała więcej problemów.

    No to widocznie były tępe od nowości. Przy cenie 1 zł w sumie można się
    tego spodziewać.

    A co do "niesprawiania problemów" to musiałbym to widzieć. Ja mimo wszystko
    polecam coś o mocy większej niż 5W.

  • 5. Data: 2013-03-09 22:43:33
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    ww wrote:

    > No to widocznie były tępe od nowości. Przy cenie 1 zł w sumie można się
    > tego spodziewać.

    Do płytek polecam wiertła tego typu:
    http://www.spikenzielabs.com/Catalog/images/medium/L
    absImages/PCBDRILL68_MED.jpg
    Tanie HSS nie nadają się do laminatu.

    > A co do "niesprawiania problemów" to musiałbym to widzieć. Ja mimo
    > wszystko polecam coś o mocy większej niż 5W.

    Ja tez polecam. Ale taką małą też da się wiercić.

    pzdr.
    j.

  • 6. Data: 2013-03-10 01:25:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Osobiście polecam to :

    http://www.tme.eu/pl/details/d-0600/wkretarki-wierta
    rki/donau/0600/#

    Droższa ale też lepsza.
    Natomiast zgadzam się, że i tym co pokazałeś można spokojnie wiercić o
    ile ma się ostre wiertła. I o ile nie są to jakieś setki otworów.

    Używałem czegoś podobnego wiele lat, i dawałem radę. Choć komfort na
    pewno mniejszy niż z tym DONAU-em.

  • 7. Data: 2013-03-10 05:44:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > ma się ostre wiertła. I o ile nie są to jakieś setki otworów.
    >
    > Używałem czegoś podobnego wiele lat, i dawałem radę. Choć komfort na pewno

    A co to za płytki wiercicie panowie? Dwustronne bez metalizacji otworów?

  • 8. Data: 2013-03-10 12:05:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-09 22:43, Jacek Radzikowski pisze:
    > Do płytek polecam wiertła tego typu:
    > http://www.spikenzielabs.com/Catalog/images/medium/L
    absImages/PCBDRILL68_MED.jpg
    > Tanie HSS nie nadają się do laminatu.
    Ale to ma trzpień 3 (3.15?)mm więc pojawia się problem futerkowy przy
    małych wiertarkach, i jest mega-delikatne i pęka przy wpadnięciu
    wiertarki w oscylacje albo przy przekrzywieniu podczas wiercenia,
    zupełnie nie wyobrażam sobie wiercenia tym "z ręki" wiertareczką tego
    typu. Choćby słaba ale wiertarka z dobrze łożyskowaną osią i brakiem
    bicia, wsadzona w statyw z tme

    > Ja tez polecam. Ale taką małą też da się wiercić.
    Pod warunkiem, że w statywie, a futerko nie ma bicia...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-03-10 12:11:14
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-10 01:25, sundayman pisze:
> [...]
    > ile ma się ostre wiertła. I o ile nie są to jakieś setki otworów.
    >
    > Używałem czegoś podobnego wiele lat, i dawałem radę. Choć komfort na
    Potwierdzam, miałem tą (45W) wersję, teraz mam 120W, używane ze statywem
    http://www.tme.eu/pl/details/d-0512/elektronarzedzia
    -czesci-i-akcesoria/donau/0512/#
    (dużo masywniejszy i solidniejszy niż ten czarny tańszy), i robiło sie
    setki otworów bez zniszczenia wiertła, a dużo wierciłem 0.5mm ...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-03-10 14:55:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    b...@k...math.uni.lodz.pl wrote:

    > Mam zamiar kupić sobie coś do wiercenia otworków na nóżki THT.
> [...]

    Miałem dwie takie, teraz kupiłem trzecią. Do otworów w PCB się nadaje,
    ale raczej do niczego więcej. Zaletą jest mały rozmiar i masa, łatwo
    tym manewrować, no i podłączasz pod zasilacz laboratoryjny i masz od
    razu regulację obrotów.

    Do większych rzeczy mam większa wiertarko-szlifierkę.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."