  • 21. Data: 2016-01-13 23:09:43
    Temat: Re: uderzenie bokiem
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** twistedme pisze tak:

    > Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
    > wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
    >
    > Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone
    > wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była
    > przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica
    > już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga.

    A to ciekawe, geometria sie zepsuła, chyba na gwintach drążków :)

    Jeśli kierownica poszła w lewo to znaczy że koła zrobiły się rozbieżne
    czyli prawy drążek się "skrócił". Poluzowali nakrętkę i wydłużyli
    drążek.

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 22. Data: 2016-01-13 23:29:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5696c804$0$688$6...@n...neostrada.pl

    >>> http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top
    -mounts-sway-bars/

    > tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon -
    kolumny McPhersona.

    Luzuje się dwie śrubeczki po bokach, obok podziałek?
    Środkową też luzuje się na czas regulacji?
    Trochę trudna regulacja. :)

    > Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)

    Ponoć ,,na ramie'' blacharz prostuje to i owo tak, że jest OK.
    IMO metalu nie można giąć dowolnie -- bo metal (jako kryształ)
    męczy się.

    U mnie było tak:

    () jesienią ubroku sprawdzający stwierdził złą zbieżność
    () poprzednie badania okresowe dawały wynik typu: wszystko
    jak w nowym (wprost z salonu) samochodzie; nawet na tak
    małe przebiegi (bardzo mało jeżdżę) jest zbyt dobrze.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 23. Data: 2016-01-13 23:36:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "yabba" 5696aefc$0$22826$6...@n...neostrada.pl

    > Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.

    Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
    Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
    że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
    z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
    typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
    ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...

    Konstrukcja jednorazowa, ale tania.

    > Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
    > W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.

    A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
    (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 24. Data: 2016-01-14 00:19:11
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 13 Jan 2016 19:46:25 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "J.F." 569613c9$0$702$6...@n...neostrada.pl

    > "twistedme" 56960ac3$0$653$6...@n...neostrada.pl

    > W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
    > Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
    > Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
    > ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
    > że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
    > regulacji poza zbieżnością. :)

    Coś tam mogą mieć.
    Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
    http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/100408005
    9.PNG
    Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
    Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.

    > To jednorazówki -- skrzywisz coś,
    > przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
    > kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
    > amortyzator jakoś obrócić...

    Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
    amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.

    Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
    Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
    się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
    Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
    wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
    pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.

    No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
    po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
    tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
    :)

  • 25. Data: 2016-01-14 00:25:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):

    > Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
    > awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
    > nie dopytywałem...

    Podstawowa sprawa to wymaga zlokalizowania co się odkształciło i czy
    samochód jest bezpieczny na drodze.

    Uderzenie w koło z całą pewnością nie spowodowało że drążek kierowniczy
    wkręcił się na gwincie regulacyjnym, a pewnie coś się w zawieszeniu
    wygięło.
    I elementarne zasady bezpieczeństwa nakazują najpierw to odkształcenie
    zlokalizować i świadomie zdecydować czy samochód nadaje się do naprawy
    przez zmianę długości drążka kierowniczego czy wymaga wymiany uszkodzonego
    elementu.

    A to był Cytryn czy Gumiak? ;)

  • 26. Data: 2016-01-14 00:38:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):

    > Cytuję co mi powiedział:

    A tak jeszcze zapytam - czy między uderzeniem, a "naprawą" ktoś sprawdził
    ciśnienie w oponach?

    Bo akurat przelecenie bokiem przez krawężnik potrafi nawet niczego nie
    zgiąć, a spuścić tylko część powietrza z koła.

  • 27. Data: 2016-01-14 00:46:41
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    napisał w wiadomości news:n76jk9$gdc$1@node1.news.atman.pl...

    > "yabba" 5696aefc$0$22826$6...@n...neostrada.pl

    > Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.

    To tu już minęli się z prawdą.

> [...]
    > typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
    > ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...

    Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy tak tylko sobie
    rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?

    > Konstrukcja jednorazowa, ale tania.

    Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary są
    tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.

    > A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
    > (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

    Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować długość
    zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie podkładek z jednej strony
    silentbloku na drugą. Powodowało to przesuwanie koła względem górnego
    mocowania amortyzatora.
    Szczegół D na rysunku z linka:
    http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=6
    0

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 28. Data: 2016-01-14 01:00:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 13 Jan 2016 23:36:12 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
    > (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

    To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)

    Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
    Tył odwrotnie.

  • 29. Data: 2016-01-14 04:21:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Pyra" z...@4...net

> [...]
    9.PNG
    > Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
    > Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.

    Pochylenie. Co z wyprzedzeniem?

    > Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
    > amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.

    Ponoć akurat może coś dać, bo w różnych położeniach amortyzator
    zachowauje się różnie i te różne położenia są celowo przewidziane
    przez obu producentów -- amrtyzatora i samochodu.

    > Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
    > Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
    > się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.

    Zapewne tak.

    > Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
    > wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
    > pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.

    Zapewne coś można wymienić -- oby nie całe nadwozie. ;)

> [...]
    > tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii

    Może nie doszliśmy do porozumienia?
    Może ten człowiek miał na myśli coś innego niż na ustach.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 30. Data: 2016-01-14 04:27:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Pyra" 1...@4...net

    > To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)

    > Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
    > Tył odwrotnie.

    Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'