-
21. Data: 2016-01-13 23:09:43
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** twistedme pisze tak:
> Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
> wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
>
> Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone
> wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była
> przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica
> już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga.
A to ciekawe, geometria sie zepsuła, chyba na gwintach drążków :)
Jeśli kierownica poszła w lewo to znaczy że koła zrobiły się rozbieżne
czyli prawy drążek się "skrócił". Poluzowali nakrętkę i wydłużyli
drążek.
--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.
-
22. Data: 2016-01-13 23:29:26
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"J.F." 5696c804$0$688$6...@n...neostrada.pl
>>> http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top
-mounts-sway-bars/
>>I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?
> tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon -
kolumny McPhersona.
Luzuje się dwie śrubeczki po bokach, obok podziałek?
Środkową też luzuje się na czas regulacji?
Trochę trudna regulacja. :)
>>>>To jednorazówki -- skrzywisz coś,
>>>>przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
>>> Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale i samochod daje sie wyprostowac :-)
>>Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.
> Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)
Ponoć ,,na ramie'' blacharz prostuje to i owo tak, że jest OK.
IMO metalu nie można giąć dowolnie -- bo metal (jako kryształ)
męczy się.
U mnie było tak:
() jesienią ubroku sprawdzający stwierdził złą zbieżność
() poprzednie badania okresowe dawały wynik typu: wszystko
jak w nowym (wprost z salonu) samochodzie; nawet na tak
małe przebiegi (bardzo mało jeżdżę) jest zbyt dobrze.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
23. Data: 2016-01-13 23:36:12
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"yabba" 5696aefc$0$22826$6...@n...neostrada.pl
>> Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
>> amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
> Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...
Konstrukcja jednorazowa, ale tania.
> Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
> W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
> Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
24. Data: 2016-01-14 00:19:11
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 13 Jan 2016 19:46:25 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> "J.F." 569613c9$0$702$6...@n...neostrada.pl
>
>> Geometria komputerowa moze sporo powiedziec,
>
> "twistedme" 56960ac3$0$653$6...@n...neostrada.pl
>
> > Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
>
> W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
> Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
> Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
> ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
> że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
> regulacji poza zbieżnością. :)
Coś tam mogą mieć.
Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/100408005
9.PNG
Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.
> To jednorazówki -- skrzywisz coś,
> przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
> kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
> amortyzator jakoś obrócić...
Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.
Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.
No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
:)
-
25. Data: 2016-01-14 00:25:29
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):
> Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
> awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
> nie dopytywałem...
Podstawowa sprawa to wymaga zlokalizowania co się odkształciło i czy
samochód jest bezpieczny na drodze.
Uderzenie w koło z całą pewnością nie spowodowało że drążek kierowniczy
wkręcił się na gwincie regulacyjnym, a pewnie coś się w zawieszeniu
wygięło.
I elementarne zasady bezpieczeństwa nakazują najpierw to odkształcenie
zlokalizować i świadomie zdecydować czy samochód nadaje się do naprawy
przez zmianę długości drążka kierowniczego czy wymaga wymiany uszkodzonego
elementu.
> "Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką.
> Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się
> jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie
> ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale
> jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."
A to był Cytryn czy Gumiak? ;)
-
26. Data: 2016-01-14 00:38:05
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):
> Cytuję co mi powiedział:
A tak jeszcze zapytam - czy między uderzeniem, a "naprawą" ktoś sprawdził
ciśnienie w oponach?
Bo akurat przelecenie bokiem przez krawężnik potrafi nawet niczego nie
zgiąć, a spuścić tylko część powietrza z koła.
-
27. Data: 2016-01-14 00:46:41
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
napisał w wiadomości news:n76jk9$gdc$1@node1.news.atman.pl...
>
> "yabba" 5696aefc$0$22826$6...@n...neostrada.pl
>
>>> Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
>>> amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
>
>> Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
>
> Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
To tu już minęli się z prawdą.
> Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
> że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
> z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
> typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
> ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...
>
Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy tak tylko sobie
rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?
> Konstrukcja jednorazowa, ale tania.
Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary są
tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.
>
>> Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
>> W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami
>> mimośrodowymi.
>
> A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
> (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować długość
zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie podkładek z jednej strony
silentbloku na drugą. Powodowało to przesuwanie koła względem górnego
mocowania amortyzatora.
Szczegół D na rysunku z linka:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=6
0
>> Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być
>> wyszczególnione.
>
--
Pozdrawiam,
yabba
-
28. Data: 2016-01-14 01:00:12
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 13 Jan 2016 23:36:12 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
> (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)
Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.
-
29. Data: 2016-01-14 04:21:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Tomasz Pyra" z...@4...net
> Coś tam mogą mieć.
> Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
> http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/100408005
9.PNG
> Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
> Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.
Pochylenie. Co z wyprzedzeniem?
>> To jednorazówki -- skrzywisz coś,
>> przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
>> kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
>> amortyzator jakoś obrócić...
> Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
> amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.
Ponoć akurat może coś dać, bo w różnych położeniach amortyzator
zachowauje się różnie i te różne położenia są celowo przewidziane
przez obu producentów -- amrtyzatora i samochodu.
> Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
> Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
> się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
Zapewne tak.
> Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
> wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
> pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.
Zapewne coś można wymienić -- oby nie całe nadwozie. ;)
> No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
> po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
> tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
> :)
Może nie doszliśmy do porozumienia?
Może ten człowiek miał na myśli coś innego niż na ustach.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
30. Data: 2016-01-14 04:27:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Tomasz Pyra" 1...@4...net
>> A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
>> (to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
> To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)
> Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
> Tył odwrotnie.
Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....