  • 1. Data: 2009-11-16 19:04:57
    Temat: silnik krokowy, L297+298, pomiar obciążenia/momentu
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jest sobie silnik krokowy bipolarny z magnesem stałym (24v, uzwojenia po
    0,5A maks), napędzający coś.
    Sterowanie to L297 + L298, jak wiadomo to współpracuje z rezystorami
    Rsens wykrywającymi prąd każdego uzwojenia. Tyle że ten prąd jest "mocno
    cięty" PWMem z L297, i realnie na Rsens jest totalna sieczka, zwłaszcza
    jak co chwila zmieniane są obroty/kierunek/prędkość.
    Czy jest jakiś sensowny sposób wydłubania z tych sygnałów momentu/mocy
    silnika? Nie mam możliwości dołożenia enkodera ani krańcówki, a
    chciałbym wykryć przynajmniej kiedy "silnik stoi pomimo taktowania".
    Wartość średnia - mocno zależy od obrotów.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-11-16 19:47:42
    Od: "And" <a...@n...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > wykryć przynajmniej kiedy "silnik stoi pomimo taktowania".
    > Wartość średnia - mocno zależy od obrotów.

    Witam
    No cóż, w silnikach obowiązują w dużym uproszczeniu dwie zasady - moment
    zależy od wartości prądu, który plynie przez silnik a obroty powodują
    wyindukowanie napięcia proporcjonalnego do ich wielkości . Oczywiście
    pomnożone przez wsp. wynikające z stałych magn. i konstrukcji silnika. W
    silnikach prądu stałego jest to prosta zależność. Przez analogię spróbuj
    potraktować silnik krokowy jako szcególny przypadek silnika prądu stalego z
    komutatorem elektronicznym. Z pewnym przybliżeniem da to wyniki
    odpowiadające temu co potrzebujesz.
    Pozdrawiam
    And

  • 3. Data: 2009-11-16 20:36:27
    Od: BartekK <s...@N...org>

    And pisze:
    > No cóż, w silnikach obowiązują w dużym uproszczeniu dwie zasady - moment
    > zależy od wartości prądu, który plynie przez silnik a obroty powodują
    > wyindukowanie napięcia proporcjonalnego do ich wielkości
    Zbyt duże uogólnienie, bo w krokowym "moment spada proporcjonalnie do
    obrotów" i co teraz?

    Oglądając na oscyloskopie to co jest na Rsens - widać różnicę przy
    zatrzymaniu silnika, zmienia się pwm, zmienia się szybkość narastania
    zboczy, ale dużo bardziej zmienia się z okazji zmiany sterowania a nie z
    zmian obciążenia. Może by dać malutkie pojemności w szereg jako
    integrator i analizować prędkość narastania prądu (napięcia na Rsens)?
    Pytam bo zapewne nie jeden ktoś nad tym siedział, a nie za bardzo mam
    pomysł jak to wygooglować.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-11-16 21:13:57
    Od: "And" <a...@n...pl>

    > Zbyt duże uogólnienie, bo w krokowym "moment spada proporcjonalnie do
    > obrotów" i co teraz?
    Owszem spada ale prąd a co za tym idzie spada moment. Poprostu rośnie
    napięcie indukowane w uzwojeniu silnika i
    sterowanie nie zapewnia takiej wartości prądu. Np. profesjonalne układy
    sterowania silników krokowych potrafią
    być zasilane z napięcia 110V. Własnie aby zapewnić stały prąd w funkcji
    prędkości obrotowej.
    Proponuję mały eksperyment - za pomocą oscyloskopu i układu uśredniającego
    RC oglądnąć napięcie na fazie krokowca
    zmieniając obroty. Dużo się wtedy wyjaśni.

    Pozdrawiam
    And

  • 5. Data: 2009-11-16 21:25:51
    Od: BartekK <s...@N...org>

    And pisze:
    > Owszem spada ale prąd a co za tym idzie spada moment. Poprostu rośnie
    > napięcie indukowane w uzwojeniu silnika i
    > sterowanie nie zapewnia takiej wartości prądu.
    No właśnie nie spada prąd. Prąd jest stabilizowany/ograniczany przez
    L297 (co prawda pwm, ale wartość średnia powiedzmy tak). Przy małych
    obrotach widać że prąd wolno narasta i zaraz wykryty spadek na Isens
    daje odcięcie tego prądu przez wyłączenie danej fazy, a po chwili
    ponowne włączenie (gdy już U na Rsens spadło do zera). Przy wyższych
    obrotach jest większa sieczka, a odcinanie prądu "późniejsze", ale też
    jest. W moim układzie prędkości nie są nigdy tak duże, by czas jednej
    fazy był krótszy niż narastania prądu (zawsze prąd jest cięty).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-11-18 14:05:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > momentu/mocy silnika? Nie mam możliwości dołożenia enkodera ani
    > krańcówki, a chciałbym wykryć przynajmniej kiedy "silnik stoi

    Chyba tylko patrzac na wyindukowane w cewkach napiecia, najlepiej
    po wylaczeniu zasilania do tej niepotrzebnej.

    Prad w krokowcu to sterownik zadaje, o obciazeniu mozesz wnioskowac
    dopiero gdy dasz dokladny enkoder i mierzysz prad potrzebny do
    utrzymania zadanej pozycji.

    A tak w ogole jesli masz takie obciazenia i realne ryzyko .. to
    chyba jednak trzeba enkoder, bo co zrobisz jak "przeskoczy" ?

    J.

  • 7. Data: 2009-11-18 18:03:42
    Od: BartekK <s...@N...org>

    J.F. pisze:
    > A tak w ogole jesli masz takie obciazenia i realne ryzyko .. to chyba
    > jednak trzeba enkoder, bo co zrobisz jak "przeskoczy" ?
    Bez obaw, cały mój hardware ma za zadanie testowanie urządzeń osobnych,
    z zewnątrz podłączanych, których konstrukcji nie zmienię, ani ingerować
    w nie nie mogę. A urządzenie jest tak debilnie skonstruowane, że ma
    posuw silnikiem krokowym, bez jakiejkolwiek krańcówki ani nic - jak
    dojedzie do końca to po prostu stoi, silnik brzęczy. I czasem się
    przekładnia od tego silnika rozsypie, a ja ją naprawię, więc sobie
    zrobiłem hardware do testowania "jak to jeździ" po naprawie (i wygodnie
    by było wiedzieć kiedy dojedzie do końca). W docelowym użyciu tego
    ustrojstwa - znów będzie jeździło "do oporu" i niszczyło przekładnie,
    ale to już nie mój problem, a wręcz zarobek.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173