eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 77

  • 11. Data: 2011-06-24 11:07:47
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:iu0c0d$g2c$1@inews.gazeta.pl...

    > zgadza sie ze owe 100kg faceta może podczas wypadku być porównywalne ze
    > statycznymi 3 tonami. ale aby osiągnąć taki stan, auto będzie musiało
    > mieć takie przeciążenie, ze ten na fotelu kierowcy już będzie trupem!
    >
    > Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ścianę" jest
    > w stanie nie spowodować poważnych obrażeń u kierowcy, ale nadać takie
    > przyśpieszenie pasażerowi żeby ten zabił szofera?

    Raczej małoprawdopodobne jest, żeby nie doznać poważnych obrażeń przy takim
    zderzeniu.
    Jednak poważne obrażenia nie oznaczają od razu śmierci.
    Pomyśl teraz co się dzieje z kierowcą, który uderza w trakcie wypadku o pas
    bezpieczeństwa z siłą równą masie 2-3 ton, a w jego plecy uderza rozpędzony
    pasażer z podobną siłą. Do tego jego masa nie jest idealnie rozłożona na
    powierzchnii ciała kierowcy, ani też nie trafi on idealnie centralnie na
    wysokości pasa bezpieczeństwa. Wtedy dochodzi do połamania kręgosłupa w
    kilku miejscach. Uderzenie głowy o głowę powoduje pęknięcie czaszek i
    zmiażdżenie mózgów.

    To co jest w reklamie nie jest żadną ściemą. W chwili zderzenia przeciążenia
    30g jak najbardziej są realne.
    Same przeciążenia nie zabijają ludzi i bez większych problemów przeciętny
    człowiek potrafi przeżyć przeciążenie występujące podczas zderzenia
    samochodu jadącego z prędkością nawet 100km/h.
    Historia zna przypadki przeżycia o wiele większych przeciążeń prawie 180g,
    którego doznał David Purley, kierowca Formuły 1
    Jak to mawiają "diabeł tkwi w szczegółach". Wszystko zależy od czasu, w
    którym występuje to przeciążenie.
    Im krótsze oddziaływanie przeciążenia na organizm tym większe przeciążenia
    jest w stanie organizm wytrzymać bez skutków.


  • 12. Data: 2011-06-24 11:12:09
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Arendt,

    Friday, June 24, 2011, 9:44:24 AM, you wrote:

    [...]

    > To nie bzdury tylko chłyt merkatingowy.
    > 1. Siłę mierzy się w Newtonach,

    niutonach http://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton

    > Dynach, ewentualnie kgsiły (załóżmy że
    > nawet wielokrotność to będzie tona siły) ale nie w tonach które są
    > jednostkami masy.
    > 2. Siła=masa*przyśpieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku.
    > 3. g=9,81m/sek^2, więc ciało które w warunkach przyciągania ziemskiego
    > waży 100kg będzie ważyło 3000kg jeśli przyśpieszenie osiągnie okolo 30g

    Upominasz się o poprawne jednostki a sam w odniesieniu do wagi i siły
    używasz jednostki masy.

    1 kg - jednostka masy,
    1 kgf lub kG - jednostka siły lub ciężaru (wagi).

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl
    PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 13. Data: 2011-06-24 11:56:03
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Arendt Djickmann wrote:
    > W dniu 2011-06-24 02:07, Michał pisze:
    >> Pawel \O'Pajak\<o...@g...pl> napisał(a):
    >>
    >>> Powitanko,
    >>>
    >>>> zgadza sie ze owe 100kg faceta może podczas wypadku być porównywalne ze
    >>>> statycznymi 3 tonami. ale aby osiągnąć taki stan, auto będzie musiało
    >>>> mieć takie przeciążenie, ze ten na fotelu kierowcy już będzie trupem!
    >>>
    >>> Jak nietrudno policzyc, to jest 30g. Calkiem realna wartosc prze
    >>> stosunkowo niewielkim dzwonie.
    >>>
    >>>> Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ścianę"
    >>>> jest
    >>>> w stanie nie spowodować poważnych obrażeń u kierowcy, ale nadać takie
    >>>> przyśpieszenie pasażerowi żeby ten zabił szofera?
    >>>
    >>> Policzmy. Zakladamy droge "hamowania" 1,5m i dla uproszczenia
    >>> przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie
    >>> gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia.
    >>> t=2s/Vpocz=3/25=0,12s
    >>> a=deltaV/delta t = 25/0,12 = 208,3g
    >>> Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie
    >>> zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy.
    >>
    >>
    >> bzdury!
    >> to zupełnie nie tak.
    > To nie bzdury tylko chłyt merkatingowy.
    > 1. Siłę mierzy się w Newtonach, Dynach, ewentualnie kgsiły (załóżmy że
    > nawet wielokrotność to będzie tona siły) ale nie w tonach które są
    > jednostkami masy.
    > 2. Siła=masa*przyśpieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku.
    > 3. g=9,81m/sek^2, więc ciało które w warunkach przyciągania ziemskiego
    > waży 100kg będzie ważyło 3000kg jeśli przyśpieszenie osiągnie okolo 30g
    > (dla prostego rachunku) czyli 30*9,81 m/sek^2. (294,3m/sek^2).
    > 4. I co najważniejsze - w uproszczeniu - takie przyśpieszenie/opóźnienie
    > można osiągnąć kiedy w ciągu 1sek wyhamuje się od 294m/sek do 0. Co daje
    > prędkość początkową (3600*294)/1000 km/h a więc żeby osiągnąć
    > przeciążenie 30g w trzeba się zderzyć ze ścianą z prędkością 1058 km/h.
    > (przy założeniu że hamowanie trwa 1/sek).

    To teraz policz drogę hamowania dla czasu hamowania 1s z 1058km/h...

    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 14. Data: 2011-06-24 12:22:04
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: Arendt Djickmann <m...@4...com>

    W dniu 2011-06-24 11:12, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Arendt,
    >
    > Friday, June 24, 2011, 9:44:24 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    >> To nie bzdury tylko chłyt merkatingowy.
    >> 1. Siłę mierzy się w Newtonach,
    >
    > niutonach http://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton
    >
    >> Dynach, ewentualnie kgsiły (załóżmy że
    >> nawet wielokrotność to będzie tona siły) ale nie w tonach które są
    >> jednostkami masy.
    >> 2. Siła=masa*przyśpieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku.
    >> 3. g=9,81m/sek^2, więc ciało które w warunkach przyciągania ziemskiego
    >> waży 100kg będzie ważyło 3000kg jeśli przyśpieszenie osiągnie okolo 30g
    >
    > Upominasz się o poprawne jednostki a sam w odniesieniu do wagi i siły
    > używasz jednostki masy.
    >
    > 1 kg - jednostka masy,
    > 1 kgf lub kG - jednostka siły lub ciężaru (wagi).
    >
    > [...]
    Jasne, popieram i mea colpa. Był Newton a są Niutony. I przyznaję się do
    skrótu (powiedzmy myślowego) w którym użyłem jednostki masy ale w
    reklamie chodziło przecież o pomiar siły w tonach. I dobrze że ma to kto
    poprawić.
    No i co równie ważne nie upominam się (bo w sumie to mi zwisa) a jedynie
    piętnuję speców od reklamy. Tak jak napisałem hłyt merkatingowy i tyle -
    bo 3tony brzmi dumnie, bo przeciętny oglądający potrafi sobie wyobrazić
    jak wjeżdża w niego Żuk załadowany cementem a co tam jakaś siła, waga,
    masa, pęd, bezwładność itp itd. - było w szkole podstawowej na fizyce,
    teraz już niepotrzebne.
    Nie wieszałem też akcelerometru podczas wypadków, więc obliczenia które
    zamieściłem w poprzednim poście można potraktować jako wyssane z palca.
    Za to uważam że jeśli przy uderzeniu wystąpi przyśpieszenie 30g to
    nikogo już nie będzie obchodziło kto siedział z tyłu tzn. może będzie to
    obchodziło koronera, prokuratora i lekarza organistę od przeszczepów,
    ale napewno nie właściciela organów.
    Wikipedia podaje że przeciętna głowa dorosłego człowieka waży 4-5kg, ile
    potrafi wytrzymać kręgosłup? Znacie kogoś kto przenosił na głowie 2 albo
    3 worki cementu, może jeszcze przy tym podskakiwał?
    Dyskutujmy dalej, może znajdzie się tu ktoś komu będzie się chciało
    przedstawić prawdziwe dane, sam chciałbym wiedzieć jakie naprawdę
    występują przeciążenia podczas uderzenia z prędkością np. 50km/h w
    betonową ścianę. Przecież takie pomiary są robione podczas testów
    zderzeniowych i gdzieś powinny być dostępne. W końcu samochody za coś
    premiowane są gwiazdkami w testach bezpieczeństwa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin QWE


  • 15. Data: 2011-06-24 12:24:19
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: kamil <s...@s...com>

    On 24/06/2011 11:22, Arendt Djickmann wrote:

    > Wikipedia podaje że przeciętna głowa dorosłego człowieka waży 4-5kg, ile
    > potrafi wytrzymać kręgosłup? Znacie kogoś kto przenosił na głowie 2 albo
    > 3 worki cementu, może jeszcze przy tym podskakiwał?

    Niestety nie wiem, czy podskakiwali:

    http://img259.imageshack.us/img259/9495/people792933
    5.jpg

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil


  • 16. Data: 2011-06-24 12:32:56
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Arendt,

    Friday, June 24, 2011, 12:22:04 PM, you wrote:

    [...]

    Nie mam pojęcia, kto Cię uczył fizyki. Ale powinien się wstydzić. I to
    bardzo.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl
    PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 17. Data: 2011-06-24 12:44:40
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:
    > Powitanko,
    >
    >> zgadza sie ze owe 100kg faceta może podczas wypadku być porównywalne ze
    >> statycznymi 3 tonami. ale aby osiągnąć taki stan, auto będzie musiało
    >> mieć takie przeciążenie, ze ten na fotelu kierowcy już będzie trupem!
    >
    > Jak nietrudno policzyc, to jest 30g. Calkiem realna wartosc prze
    > stosunkowo niewielkim dzwonie.
    >
    >> Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ścianę" jest
    >> w stanie nie spowodować poważnych obrażeń u kierowcy, ale nadać takie
    >> przyśpieszenie pasażerowi żeby ten zabił szofera?
    >
    > Policzmy. Zakladamy droge "hamowania" 1,5m

    Dużo. Za drogę hamowania bierz długość pojazdu od początku przedniej belki do
    przedniego słupka. Prędzej ok. 1m.

    i dla uproszczenia
    > przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie
    > gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia.
    > t=2s/Vpocz=3/25=0,12s
    > a=deltaV/delta t = 25/0,12 = 208,3g

    Podziel to jeszcze przez 9.81.

    > Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie
    > zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy.

    Tak BTW, to to jest zbyt kiepskie przybliżenie. Już lepsze to siła (a więc
    przyspieszenie) wzrastająca liniowo z czasem -- kolejno zgniatają się coraz
    twardsze elementy.

    Wtedy mamy
    t=3S/v = 3/25 = 0.12[s]

    a=2v/t = 50/0.12 = ~416,7[m/s^2] = ~42.5[g]


    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)


  • 18. Data: 2011-06-24 13:42:54
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > ze wzoru wyszło 208.3 ale m/s^2 czyli 20g - czyli bardzo bezpiecznie :)

    Racja, przepraszam, tak to jest jak sie szybciej pisze niz mysli;-)
    --

    Pozdrawiam,
    Pawel Chorzempa


  • 19. Data: 2011-06-24 14:44:13
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > To są dwie różne rzeczy.
    > Pilot poddawany jest przeciążeniom przez długi czas, co
    > powoduje problemy krążeniowe.
    > Natomiast podczas wypadku przeciążenie działa przez bardzo
    > krótki czas, problemy krążeniowe nie są tu istotne,
    > jedynie wytrzymałość mechaniczna ciała i sposób
    > przyłożenia siły.

    Oczywiście masz rację. Niemniej jednak organizm, bądź co
    bądź elitarnego, żołnierza jest cokolwiek bardziej odporny
    fizycznie od przeciętnego Kowalskiego. Dlatego porównywanie
    odporności na przeciążenia organizmu pilota i zwykłego
    kierowcy to lekkie nadużycie :-).


  • 20. Data: 2011-06-24 15:00:15
    Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
    Od: "PM" <x...@w...pl>


    > I z racji dość dużej twardości zarówno ciała człowieka jak i tego w co
    > uderzy, siły które w takim momencie zadziałają, daleko przekraczają te 3t.

    oj.. duzo pisania
    a wystarczy tak:
    odległość niezapiętego pasażera od tylnego oparcia fotela kierowcy 0,5m
    (średnio bo nogi bliżej głowa dalej)
    masa pasażera: 100kg (dla uproszczenia)
    przyspieszenie przy zderzeniu: (Vo=50km/h +-14m/s strefa zgniotu 0,5m)
    t=1/14s -> a=14^2 czyli +-20*g

    no to ciało wywrze na plecy/fotel kierowcy takie wrażnie jakby
    zrzucono je z wysokości 10m
    lub też ważyło 2000kg i spadło z 0,5m


strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: