  • 21. Data: 2010-03-27 21:10:56
    Temat: Re: rybie oko raz jeszcze
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <4bae6574$1@news.home.net.pl>,
    Hants nabazgrał:
    > Dzieki za odpowiedzi. Czyli idąc tym tokiem myslenia - Peleng 8mm, tez nie
    > pokaze mi 180 stopni, a jedynym sensownym rozwiązaniem bedzie dedykowane
    > zuiko 8mm za 600 stówek.

    Peleng ma tą samą ogniskową - będzie miał mniej więcej te same kąty widzenia
    (mniej więcej, bo przy takich ekstremach to już ,,błędy zaokrąglenia'' grają
    poważną rolę). Ale z tego co o nim słyszałem, to lepiej nie tracić pieniędzy
    (kosztuje niemało), bo skłonność do łapania flar czyni go raczej zabawką niż
    sensownym narzędziem.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Będę magistrem ekonomii według Google

  • 22. Data: 2010-03-28 11:18:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-27 21:17:27 +0100, "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl> said:

    > Pół żartem - pół serio. Fotografia cyfrowa nie jest najistotniejszym
    > elementem mojego zycia i nigdy nie bedzie.
    >
    > Ot - taki sobie pstrykacz, który nie wiedział o istnieniu okreslenia
    > "obiektyw rektlinearny" dopóki tu nie zajrzał. :-)

    Ok. W takim razie.
    Matryca ma swoje fizyczne wymiary i jest to prostokąt.
    Długość przekątnej tego prostokąta to obiektyw "standardowy", a ni
    szeroki, ani wąski. Krótsze ogniskowe to obiektywy szerokokątne,
    dłuższe to obiektywy tele.
    Z tego wynika że ta sama ogniskowa na różnych matrycach będzie innym
    obiektywem. I tak.
    Na pełnej klatce tzw FF obiektyw 30 mm to szeroki kąt. an cropie to
    standard, a na 3/4 to tele,
    Nie możesz liczyć, że jeżeli obiektyw ma w nazwie rybie oko, na każdym
    formacie da Ci 180 stopni. Na każdym da takie same zniekształcenia i
    nic poza tym. Chcąc rybie oko do 3/4 trzeba kupić dedykowane rybie oko
    do tego formatu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2010-03-29 08:25:32
    Od: "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote in message

    > Ok. W takim razie.,

    Dziekuję za masę uzytecznych informacji!

    Zerknąłem w koncu w google i znalazlem ciekawą tabelkę (prawy górny róg) :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Full-frame_digital_SLR

    Czy to oznacza, ze Olkowe 4/3 jest 2.435 raza gorsze od Canona, czy też Olly
    musi "upychać" więcej pikseli w matrycy i dzieki temu ma lzejsze aparaty?

    Czy 'kanonierzy' mają szerszy wybór szerokich kątów, bo łatwiej i taniej
    jest wyproduktowac obiektywy o ogniskowej mniejszej niz 34.41, anizeli
    21.64?

    Calkiem (logicznie zresztą) wychodzi mi na to, ze większy moze szerzej..

  • 24. Data: 2010-03-29 09:56:44
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-29 10:25:32 +0200, "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl> said:

    > Czy to oznacza, ze Olkowe 4/3 jest 2.435 raza gorsze od Canona, czy też
    > Olly musi "upychać" więcej pikseli w matrycy i dzieki temu ma lzejsze
    > aparaty?
    Nie jest 2,5 raza gorszy. Stawia wyższe wymagania dla obiektywów. I
    szybciej napotka granicę megapikselowości. Czyli ta sama matryca będzie
    miała u Olka zawsze mniej megapikseli.

    > Czy 'kanonierzy' mają szerszy wybór szerokich kątów, bo łatwiej i
    > taniej jest wyproduktowac obiektywy o ogniskowej mniejszej niz 34.41,
    > anizeli 21.64?
    Teoretycznie tak. Ale bagnet EF ma znacznie większą odległość
    rejestrową, niż 4/3 Olka, więc szerokie obiektywy 4/3 mają większe
    szanse być lepsze.

    > Calkiem (logicznie zresztą) wychodzi mi na to, ze większy moze szerzej..
    Nie koniecznie.

  • 25. Data: 2010-03-29 11:29:37
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Maciek" napisał

    > Cześć!
    > Pewnie kupiłeś Vario Pancolar (na gwint M42) 35-70. Czyli taki typowy,
    > standarodwy zoom.

    Tak, chyba to było to.
    http://www7.xitek.com/forum/200901/8671/867110/86711
    0_1233029859.jpg

    > Akurat te obiektywy nie były zbyt dobre optycznie.

    Szkoda, że w tamtych ponurych czasach nie było u nas internetu ; )

    adam

  • 26. Data: 2010-03-29 16:11:31
    Od: "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl>

    Serdecznie dziekuje za wszystkie informacje i ich cierpliwe przekazywanie!
    Mam jeszcze jeden problem - ogromnie podobają mi się fotografie wykonane
    Zuiko ED 7-14 i z tego co widzę, to chyba wlasnie czegos takiego szukam.
    Jednakze wydatek jest raczej z tych wiekszych, a sam sprzet wydaje sie
    bardzo delikatny.

    Myslalem, nad tanim zamiennikiem i na stronie wrotniak.net znalalem cos tego
    typu: Sigma EX DC HSM 10-20 mm. W porownaniu z Zuiko - taniocha, ale
    zdjęcia dostepnych na aukcjach obiektywów nie pokazują samego mocowania: (np
    aukcja 130331434253 oraz 170464146333
    http://shop.ebay.co.uk/ebayadvsearch/ ), dostanę furii, gdy zobaczę jeszcze
    jeden plastikowy adapter

    Niestety cos malo przykladowych zdjec zrobionych olkiem, jest w necie:
    http://www.olympusclub.pl/olypedia/index.php?title=S
    igma_10-20mm_1:4-5.6_EX_DC_HSMCzy to taka sama sciema jak ten "zenitar fish eye do
    olympusa"? :-)

  • 27. Data: 2010-03-29 18:04:24
    Od: "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl>

    "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl> wrote in message

    > Myslalem, nad tanim zamiennikiem i na stronie wrotniak.net znalalem cos
    > tego typu: Sigma EX DC HSM 10-20 mm.

    Hmmm.. Chyba sam znalazlem odpowiedx:

    http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p
    6_n15/page3.asp
    Overall this suggests that the 10-20mm F2.8 will be a reasonably competent
    performer on Four Thirds, but not outstanding. Compared to the Olympus Zuiko
    Digital 9-18mm F4-5.6, the Sigma is simply outclassed in practically every
    regard, with only its excellent control of chromatic aberration to boast
    about. In contrast the Olympus is significantly sharper, especially wide
    open, and has much lower distortion and falloff, making it the clear winner
    in this contest (although it is also rather more expensive).

  • 28. Data: 2010-03-29 21:28:28
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-29 20:04:24 +0200, "Hants" <marcin@WYTNIJ_TOhants.pl> said:

> [...]
    > distortion and falloff, making it the clear winner in this contest
    > (although it is also rather more expensive).

    A teraz weź dowolny obrazek narysuj na nim prostokącik odpowiadający
    proporcjami temu co podałeś w linku o wielkości klatek z wiki i
    będziesz wiedział co zobaczysz na zdjęciach podpinając ten obiektyw do
    Olka.
    To jest szkło na APS-C.
    Między 7, a 10 mm jest gigantyczna różnica.