  • 11. Data: 2009-04-11 13:14:00
    Temat: Re: rozmywajacy sie Ksiezyc
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Stawiam na drżenie powietrza spowodowane konwekcja przy budynku i mieszaniem
    się powietrza z wnętrza domu przy oknie.
    ew. drżenie konstrukcji domu...

  • 12. Data: 2009-04-11 13:26:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł W. pisze:

    > E tam, 800asa f/8(f/10) i można uzyskać czasy ok. 1/180-1/250s. Aż tak

    Z telekonwerterem to wyszło f/20 ;)

    > szybko nie ucieka. Bardziej na ostrość wpływają zanieczyszczenia,
    > wilgotność powietrza i ruchy powietrza (drganie obrazu).

    Tak mi się właśnie wydawało: chłodek i Księżyc wysoko - wychodzi,
    różnica temperatur ("strzelałem" z ciepłego pokoju) i Księżyc nisko - i
    wychodzi mydełko.

  • 13. Data: 2009-04-11 15:02:28
    Od: Bogdan Blaszczak <b...@U...wprost.pl>

    Andrzej Lawa pisze:
    > Ave!
    >
    > Wczoraj wyszedłem sobie przed dom popstrykać dość wysoko stojący Księżyc.

    Troposfera. Wczoraj i dziś "na oko" pogada mogła wyglądać tak samo,
    jednak zawartość pary wodnej mogła być znacznie większa dzisiaj niż
    wczoraj. Ponadto, fotografując księżyc wysoko masz znacznie większe
    szanse na uzyskanie ostrego obrazu. Fotografując do góry masz nad sobą
    ok. 12 kilometrów troposfery. Przebijając się przez troposferę pod
    kątem, masz do przebicia ok 50-80 km potencjalnie 'zanieczyszczonego'
    parą wodną powietrza. Sfotografowanie kraterów na księżycu stojącym tuż
    nad horyzontem jest praktycznie niemożliwe.

    --
    BlaTek
    mail(atob(rot13('LzkuqTIeDTWfLHejnl5wol51nj=='.repla

  • 14. Data: 2009-04-11 15:17:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin [3M] pisze:

    > Stawiam na drżenie powietrza spowodowane konwekcja przy budynku i
    > mieszaniem się powietrza z wnętrza domu przy oknie.
    > ew. drżenie konstrukcji domu...

    Czyli jak przypuszczałem - cena lenistwa ;)

  • 15. Data: 2009-04-11 17:28:47
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Z telekonwerterem to wyszło f/20 ;)

    > Tak mi się właśnie wydawało: chłodek i Księżyc wysoko - wychodzi,
    > różnica temperatur ("strzelałem" z ciepłego pokoju) i Księżyc nisko - i
    > wychodzi mydełko.

    Przy czasach migawkowych ruchy atmosfery nie powinny dokuczac.

    A moze zaparowane szklo? :-)

    pozdr serd
    --
    A S

  • 16. Data: 2009-04-13 12:03:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>

    "Bogdan Blaszczak" grqbdt$8uv$...@n...dialog.net.pl

> [...]
    > potencjalnie 'zanieczyszczonego' parą wodną powietrza. Sfotografowanie kraterów na
    księżycu stojącym tuż nad horyzontem jest

    Powietrze nad dużymi miastami jest mniej przejrzyste niż nad niezurbanizowanymi
    trawnikami. Ponoć w dobie przedGPSowej żółtawe snopy wskazywały pilotom miasta.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2009-04-13 13:27:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Powietrze nad dużymi miastami jest mniej przejrzyste niż nad
    > niezurbanizowanymi
    > trawnikami. Ponoć w dobie przedGPSowej żółtawe snopy wskazywały pilotom
    > miasta.

    No, ja akurat kawałek (ze 25km) za dużym miastem ;)

  • 18. Data: 2009-04-13 16:25:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>

    "Andrzej Lawa" 6...@n...lechistan.com

    > No, ja akurat kawałek (ze 25km) za dużym miastem ;)

    W Łodzi z ręki pstryknąłem około 15 godziny Sigmą
    z ogniskową 500 mm -- porażka na maksa!!! Trudno
    zgadnąć, czy to Księżyc, czy może jednak Wenus. ;)

    Aby było jasne -- mnie Księżyc nie pociąga ani trochę. :)
    Po co pstrykać coś, co zostało zdjęte sześć milionów razy,
    o niebo :) lepszymi i bardzo długimi szkłami/zwierciadłami,
    z prowadzeniem, na mikrofilmach, ;) w noc czarną jak sadza,
    daleko od miast, niejednokrotnie znad atmosfery?...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2009-04-13 17:35:39
    Od: Kojot <c...@o...pl>

> [...]

    > z prowadzeniem, na mikrofilmach, ;) w noc czarną jak sadza,
    > daleko od miast, niejednokrotnie znad atmosfery?...

    Dla własnej satysfakcji!

    Pozdr.
    kojo(t)

  • 20. Data: 2009-04-13 17:35:54
    Od: Bogdan Blaszczak <b...@U...wprost.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > No, ja akurat kawałek (ze 25km) za dużym miastem ;)

    Tuż nad troposferą masz stratosferę. W stratosferze odbywają się
    wszelkie zjawiska (jonizacja tlenu, cząsteczki oznonu i takie tam
    pierdoły..) odpowiedzialne za to, że niebo nad nami jest niebieskie.
    Tak więc już za dnia możesz ocenić, czy nocne fotografowanie nieba Ci
    wyjdzie, czy nie wyjdzie. Jeżeli masz głęboki, piękny błękit, to znaczy
    że nocne zdjęcia prawdopodobnie będą ok. Jeśli niebo jest bardziej
    brudnoszare niż błękitne, to znaczy że troposfera jest zasyfiona, i
    możesz sobie dać spokój.
    Osoby które często podróżują w rejony równikowe zauważą, że wprawdzie
    niebo jest tam prawie zawsze bezchmurne, ale za to nigdy nie jest tak
    fantastycznie błękitne jak to bywa w Polsce, lub jeszcze fantastyczniej
    w północnej Norwergii. A to dlatego, że nad równikiem troposfera jest ok
    dwa razy grubsza niż u nas, i ze trzy razy grubsza niż nad biegunami.
    Dlatego, do fotografowania księżyca, proponuję wybrać się na biegun, i
    czekać na brak chmur ;)