  • 1. Data: 2009-04-23 10:44:57
    Temat: rozdzielczość odbitki do photolabu
    Od: Ed <s...@p...wp.pl>

    Witam,

    zapoznalem się z tym artykułem

    http://www.fotosite.pl/artykuly/cyfrowa-ciemnia/dpi.
    html

    Tam jest taka tabelka:

    10x13 102 x 136 1205 x1606
    10x15 102 x152 1205 x1795
    10x18 102 x178 1205 x2102
    10x25 102 x254 1205 x3000
    13x18 127 x178 1500 x2102
    15x10 152 x102 1795 x1205
    15x20 152 x203 1795 x2398
    20x15 203 x152 2398 x1795
    20x25 203 x254 2398 x3000
    20x30 203 x305 2398 x3591
    25x20 254 x203 3000 x2398
    25x30 254 x305 3000 x3591
    25x38 254 x 381 3000 x4500

    Chciałbym sobie zrobić kilka testów , zanim wywołam większą ilość
    zdjęć. Zakładając , że wszystkie zdjęcia będą miały rozmiar 20 x 30 ,
    z tego co widzę, powiniennem przygotowac rozmiar 2398 x 3591. Moj
    problem polega na tym, ze chcialbym miec 100% pewnosci , ze maszyna w
    zaden sposob nie bedzie przeskalowywac zdjecia. Mam kilka zdjec
    portretowych mojej corki , gdzie selektywnie podostrzylem lekko np
    oczy.

    Pomijajac fakt , ze podczas wyostrzania musze inny promien ustawic dla
    10 x 15 a inny dla 20 x 30 , pomijajac rowniez fakt ze zupelnie inne
    parametry przy wyostrzaniu ustawiamy przy prezentacji pod www , a
    inne pod odbitke lab , pomijajac kompletnie temat wyostrzania zdjec w
    programach graficznych, prosze mi powiedziec czy jak przygotuje
    zdjecie o rozmiarach 2398 x 3591 i oddam do labu , poprosze o format
    20x30 , czy moge miec pewnosc ze maszyna nie bedzie probowala mi
    niczego przeskalowywac ? Bo boje sie , ze jak maszyna w labie cos
    zacznie przeskalowywac , to cale moje wyostrzanie selektywnych miejsc
    i tak szlag trafi.

    Dodam , ze zdjecia zawsze w labie wywolywane sa z wyraznym
    zaznaczeniem , ze maszyna ma kompletnie nie ingerowac w odbitke ,
    czyli zadnego jasniej/ciemniej , zadnego podbijania kontrastu ,
    zadnego wyostrzania. Dodam rowniez , ze zawsze mam problem z
    uzyskaniem dokladnych informacji apropo pracy rozdzielczosci maszyny ,
    jedni mowia 280 dpi , drudzy 320 dpi, jeszcze inni 300 dpi. Nie wiem
    wiec ile pikseli powiniennem przyzniesc , zeby zdjecie bylo dopasowane
    co do piksela.

    Dziekuje

  • 2. Data: 2009-04-23 11:12:18
    Temat: Re: rozdzielczość odbitki do photolabu
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    Ed wrote:

    > prosze mi powiedziec czy jak przygotuje
    > zdjecie o rozmiarach 2398 x 3591 i oddam do labu , poprosze o format
    > 20x30 , czy moge miec pewnosc ze maszyna nie bedzie probowala mi
    > niczego przeskalowywac ?

    Nie masz. Na forum Canona błąka się w archiwum wypowiedź właściciela
    labu, który na pytanie "z jaką rozdzielczością powinny być pliki"
    odpowiedział: "Od 200 do 400 dpi (albo jakieś inne cyferki, ale
    rozstrzał podobnie duży)". I że nie da się tego "od-do" opanować, bo
    maszyna jest mądra i sama jeździ rozdzielczością.
    Czyli przeskalowuje.
    Czyli masz za duże wymagania ;)

  • 3. Data: 2009-04-23 11:15:23
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Ed napisał(a):

> [...]
    > jedni mowia 280 dpi , drudzy 320 dpi, jeszcze inni 300 dpi. Nie wiem
    > wiec ile pikseli powiniennem przyzniesc , zeby zdjecie bylo dopasowane

    Proponuję w labach nie pytać o rozdzielczość, tylko o rozmiar obszaru
    naświetlanego w pikselach przy danym nominalnym* rozmiarze odbitki.
    W niektórych labach wiedzą, inne skreślić.

    *Odbitka nazywana 20*30 wcale nie musi mieć dokładnie rozmiaru obrazu
    200.00 * 300.0 mm. Może to być - ja wiem - 201.5 mm

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 4. Data: 2009-04-23 11:31:07
    Od: "Łukasz Bąk" <m...@g...com>

    Moja metoda jest toporna i nieco kosztowna ale skuteczna.

    Preparuje kilka fotek w różnych rozdzielczościach (przy okazji
    kolorach, tonacjach itp.). Tak bez przesady parę sztuk i niosę to
    do labu aby mi to "zrobiono". Zaznaczając, że to ma być tak jak jest.

    Piwko, papierosek i odbieram efekty i widzę co się w danym labie dzieje
    i jak mam im oddać piksele aby dostać to co chcę w zamian.

    Największy koszt to chyba to piwko... ;)

    Łukasz Bąk

  • 5. Data: 2009-04-23 11:32:45
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 23 Apr 2009 13:15:23 +0200, Jan Rudziński
    <j...@a...net> wrote:

> [...]
    >
    >*Odbitka nazywana 20*30 wcale nie musi mieć dokładnie rozmiaru obrazu
    >200.00 * 300.0 mm. Może to być - ja wiem - 201.5 mm
    Mniej więcej tak jest - może to być na przykład 203 na 305 a maszyna
    natywnie pracuje na 400 dpi, co daje ci 8"x12" @ 400 dpi => 3200x4800
    pikseli
    --
    Grzegorz Krukowski
    Ministerstwo Głupich Kroków ostrzega:

  • 6. Data: 2009-04-23 11:34:39
    Od: j...@a...at

    On 23 Apr., 12:44, Ed <s...@p...wp.pl> wrote:
> [...]
    > jedni mowia 280 dpi , drudzy 320 dpi, jeszcze inni 300 dpi. Nie wiem
    > wiec ile pikseli powiniennem przyzniesc , zeby zdjecie bylo dopasowane

    musisz onmowic z labem
    sa astepujace drogi

    przynosisz odbitke o okreslonej rozdzielczuosci powiedzmy 4000 *3000
    px

    chcesz miec wydruk dokladnie 100% bez jakiegokolwiek przeliczania

    to jesli lab ma nastawione 300 dpi otrzymasz wydruk o wysokosci
    3000/300 = 10 cali - kazdy inny wymiar wydruku musi spowodowac
    koniecznosc przeliczania.

    albo powiesz ze chcesz miec wydruk dokladnie w skali 100% o wysokosci
    np 21 cm = 21/2,52 =8,33333 cali

    to lab musi nastwiac rozdzielczosc drukarki dokladnie 3000/8,33333
    =360 dpi

    XXX

  • 7. Data: 2009-04-23 11:38:41
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > zaden sposob nie bedzie przeskalowywac zdjecia. Mam kilka zdjec
    > portretowych mojej corki , gdzie selektywnie podostrzylem lekko np

    Jesli lab podaje Ci rozmiar w pixelach to nie interesuj sie
    rozdzielczoscia pliku bo nie ma ona znaczenia.

    Przeskalowania nie powinno tu byc zadnego - powinien byc swiecony
    punkt pliku na punkt rozdzielczosci maszyny.

    A jak jest naprawde? To to wie tylko konstruktor maszyny
    wraz z programista, ktory pisal soft do jej obslugi :)

> [...]
    > niczego przeskalowywac? Bo boje sie , ze jak maszyna w labie cos
    > zacznie przeskalowywac , to cale moje wyostrzanie selektywnych miejsc

    Wiesz co? Jak Tobie naprawde zalezy na jakosci to polecam
    analoga, filmy b&w i powiekszalnik a nie cyfre i lab ;)

> [...]
    > zaznaczeniem , ze maszyna ma kompletnie nie ingerowac w odbitke ,
    > czyli zadnego jasniej/ciemniej , zadnego podbijania kontrastu ,

    Taaa, a laborant od zawsze sie tym przejmowal ;)

> [...]
    > jedni mowia 280 dpi , drudzy 320 dpi, jeszcze inni 300 dpi. Nie wiem
    > wiec ile pikseli powiniennem przyzniesc , zeby zdjecie bylo dopasowane

    Pixeli tyle ile podales w tabelce na poczatku. Rozdzielczosc dowolna.

    Z labami to jest tak - pracownik za lada zarabia grosze wiec ma Twoje
    dywagacje ...wiesz gdzie. Wlasciciel najlepiej zarabia na blondynkach
    przynoszacych karte z tysiacem zdjec "z kazdego po jednym" wiec...

    A Ty przychodzisz i marudzisz wymyslajac jakies niestworzone rzeczy ;)

  • 8. Data: 2009-04-23 11:42:26
    Od: j...@a...at

    On 23 Apr., 13:34, j...@a...at wrote:

> [...]
    > np 21 cm =  21/2,52 =8,33333 cali
    >
    > to lab musi nastwiac rozdzielczosc drukarki dokladnie  3000/8,33333

    ach nie dopisalem , ale to moze sie przydac

    z tabelki wynika ze lab pracuje na 300 dpi

    XXX

  • 9. Data: 2009-04-23 15:50:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, j...@a...at wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > to jesli lab ma nastawione 300 dpi otrzymasz wydruk o wysokosci
    > 3000/300 = 10 cali - kazdy inny wymiar wydruku musi spowodowac

    Powiedzmy że to jest skuteczna metoda :) - albo lab wydrukuje
    to co kazali (obcięte albo z paskami) bądź z góry się
    oburzy że "nie da się" (i wiemy że jest właściwy) albo po cichu
    przeskaluje (więc wiemy że odpada).

    ALE:

    > albo powiesz ze chcesz miec wydruk dokladnie w skali 100% o wysokosci
    > np 21 cm = 21/2,52 =8,33333 cali
    >
    > to lab musi nastwiac rozdzielczosc drukarki

    E.... yy.... to oni tam zębatki w przekładniach wtedy wymieniają
    czy jak?? Aby na pewno?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-04-23 16:20:56
    Od: j...@a...at

    >   E.... yy.... to oni tam zębatki w przekładniach wtedy wymieniają
    > czy jak?? Aby na pewno?
    >   ;)
    >
    > pzdr, Gotfryd- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    jak sie nie da to powiedza ze sie nie da.