  • 11. Data: 2011-09-07 15:26:06
    Temat: Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.09.2011 17:14, sundayman pisze:

    > ale coś konkretniej ? Co masz na myśli - bo tematyka jest mi słabo znana.

    Dajesz na linii zasilającej tranzystor MOS (b drogie) lub IGBT z
    podpiętym do bramy układem (w skrajnym wypadku zestaw rezystorów) który
    pozwoli mu przewodzić tylko gdy napięcie jest mniejsze od xV.
    (Oczywiście ten układ musi być odporny na ten kV.)

    A ponieważ przez taki tranzystor może płynąć coś koło 1mA możesz dać
    dodatkowo warystor.

    Michoo

  • 12. Data: 2011-09-07 16:19:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    > Ech, naprawdę...

    http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-09-07 16:42:29
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    Zeby nie chodziło o ciebie, to bym chyba coś napisał złośliwego :)
    O co ci właściwie chodzi, zły dzień masz czy coś ?

    Zamiast rzucać kilfilami to byś lepiej podpowiedział, czy nie ma jakiegoś
    narzędzie coby sobie poobliczać tego UC3843,
    bo ja się na tym tak znam jak kura na gwiazdach...

  • 14. Data: 2011-09-08 12:13:49
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 9/7/2011 17:26, Michoo pisze:

> [...]
    > (Oczywiście ten układ musi być odporny na ten kV.)
    >
    > A ponieważ przez taki tranzystor może płynąć coś koło 1mA możesz dać

    Strasznie lipne rozwiązanie i drogie.
    Jeżeli już chcesz kombinować w ten sposób to lepiej daj mosfeta
    równolegle do zasilania za bezpiecznikiem + układ wyzwalania powyżej max
    napięcia.
    Kiedy mosfet zadziała wywali bezpiecznik i tyle.

    Daj też diodę równolegle w kierunku zaporowym , wywali bezpiecznik przy
    złej polaryzacji.

    Adam

  • 15. Data: 2011-09-08 13:40:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Górski,

    Thursday, September 8, 2011, 2:13:49 PM, you wrote:

> [...]
    > napięcia.
    > Kiedy mosfet zadziała wywali bezpiecznik i tyle.

    Mam obawy, że przy przebiciu z trakcji, to MOSFET wyparuje razem z
    bezpiecznikiem. 10mm między końcówkami bezpiecznika może być za mało
    na zgaszenie łuku, jak pójdzie po szkle po zewnętrznej stronie.

    > Daj też diodę równolegle w kierunku zaporowym , wywali bezpiecznik przy
    > złej polaryzacji.

    Z tego, co rozumiem, to chodzi o urządzenie montowane raczej na
    stałe...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-09-08 14:11:10
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Mam obawy, że przy przebiciu z trakcji, to MOSFET wyparuje razem z
    > bezpiecznikiem. 10mm między końcówkami bezpiecznika może być za mało
    > na zgaszenie łuku, jak pójdzie po szkle po zewnętrznej stronie.

    Tak cały czas się zastanawiam nad tymi informacjami, które mam, i chyba źle
    zrozumiałem i źle wam opowiadam.
    Otóż, zasilacz zewnętrzny (w sensie - ten, z którego mam zasilać mój
    sterownik) jest zasilany faktycznie z trakcji tramwajowej.
    W trakcji jest napięcie stałe 600V. Zasilacz jest na napięcie max 900V.
    Podobno zaś zdarzają się przepięcia i wtedy czasem te zasilacze padają.
    Ale - one są imho izolowane, i te napięcia się nie przedostają dalej.

    Czyli, raczej nie powinno być sytuacji, że stałe napięcie kilkuset V trafi
    do mojego zasilacza.
    Raczej obawiam się jakichś bliżej nie sprecyzowanych "pików", które (być
    może) mogą się jakoś
    pojawić - ale może to jest moja fantazja ułańska...

    Natomiast realne jest zagrożenie, że zasilacz zewnętrzny zamiast dawać te
    24V padnie, i da np. 40V
    (co się czasem ponoć zdarza gdy w nim pada jakiś regulator do akumulatorów).
    De facto to jest jedno z życzeń - "Zrobić zasilacz działający od 20 do ponad
    40V".

    Zatem, idąc za radą RoMan'a najrozsądniejszym byłoby zrobienie przetwornicy
    izolowanej, która
    miałaby szeroki zakres napięć (te wspomniane 20-80V), no i być może
    wystarczy jakieś proste zabezpieczenie
    warystorem wywalające bezpiecznik.

    Ponieważ mam zero doświadczenia z flyback, poczytałem sobie o projektowaniu
    przetwornic np. z UC.
    ale niestety słabo to do mnie dociera (chyba wrodzona odporność niestety).

    Przykłady, które są najczęściej poruszane np. na elektrodzie zazwyczaj
    dotyczą zasilania z sieci 230V, więc mi to niespecjalnie pomaga.
    Posta z prośbą o pomoc "od podstaw" mi uroczy admin wywalił, z uwagą żebym
    sobie przejrzał forum. Jakbym tego nie robił
    cały wczorajszy dzień :)

    Czy nie ma prostego sposobu (dla takiego lamera, któremu to jest potrzebne
    raz na 2 lata) na obliczenie parametrów takiego
    zasilacza ? Np. jak webench dla nationala.

  • 17. Data: 2011-09-08 14:23:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    Thursday, September 8, 2011, 4:11:10 PM, you wrote:

    [...]

    > Przykłady, które są najczęściej poruszane np. na elektrodzie zazwyczaj
    > dotyczą zasilania z sieci 230V, więc mi to niespecjalnie pomaga.
    > Posta z prośbą o pomoc "od podstaw" mi uroczy admin wywalił,

    I słusznie - Elektroda to nie szłoła...

> [...]
    > raz na 2 lata) na obliczenie parametrów takiego
    > zasilacza ? Np. jak webench dla nationala.

    Są. Choćby tu: http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_smps_e.
    html
    Ale to działa na zasadzie GIGO - czyli musisz wiedzieć, co chcesz
    zrobić.

    Podpowiem Ci: takie rzeczy się zleca tym, którzy się na tym znają.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2011-09-08 14:28:36
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > I słusznie - Elektroda to nie szłoła...

    Polemizowałbym. Jeśli elektroda nie ma służyć m.in. umożliwieniu
    pomocy/nauki , to niby czemu ?
    Wielokrotnie mi tam pomagano, jeśli mogę też staram się to robić.
    No, ale o tym już tu było wielokrotnie więc co będziemy dyskutować.

    > Są. Choćby tu: http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_smps_e.
    html
    > Ale to działa na zasadzie GIGO - czyli musisz wiedzieć, co chcesz
    > zrobić.

    Ano właśnie.

    > Podpowiem Ci: takie rzeczy się zleca tym, którzy się na tym znają.

    Oczywiście. Tyle, że nie zawsze jest to możliwe / uzasadnione.
    Jak będę coś takiego robić w 100 albo więcej egz. to się do Ciebie zgłoszę
    (jeśli mnie będzie na Ciebie stać).
    Z drugiej strony, w ten sposób można odpowiedzieć na 99% próśb o pomoc czy
    wyjaśnienie. Czy to ma sens - wątpię...

  • 19. Data: 2011-09-08 15:22:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    Thursday, September 8, 2011, 4:28:36 PM, you wrote:

> [...]
    > Wielokrotnie mi tam pomagano, jeśli mogę też staram się to robić.
    > No, ale o tym już tu było wielokrotnie więc co będziemy dyskutować.

    Ale temat jest zbyt obszerny, żeby go załatwić Elektrodą. Wymaga
    pewnego minimum wiedzy a prawa Ohma naprawdę na Elektrodzie nie ma
    nikt ochoty uczyć. Mi w każdym razie mocno znudziło się tolerowanie
    pytań o elementarz.

    html
    > Ano właśnie.
    > Oczywiście. Tyle, że nie zawsze jest to możliwe / uzasadnione.

    Błądzisz.

    > Jak będę coś takiego robić w 100 albo więcej egz. to się do Ciebie zgłoszę
    > (jeśli mnie będzie na Ciebie stać).

    Ale dlaczego do mnie? Zgłoś się do firmy, która produkuje
    transformatory na zamówienie. Ale z jedną sztuką ich nie ucieszysz...

    > Z drugiej strony, w ten sposób można odpowiedzieć na 99% próśb o pomoc czy
    > wyjaśnienie. Czy to ma sens - wątpię...

    Czyli co? Mam Cię za darmo nauczyć projektowania przetwornic, którego
    sam się uczyłem latami?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2011-09-08 16:14:08
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > pewnego minimum wiedzy a prawa Ohma naprawdę na Elektrodzie nie ma
    > nikt ochoty uczyć. Mi w każdym razie mocno znudziło się tolerowanie

    Po pierwsze, to co dla jednego jest elementarzem, dla innego niekoniecznie.
    Po drugie, to że akurat komuś się nie chce, nie znaczy że komuś innemu by
    się nie mogło chcieć.
    Zwłaszcza, że to działa w dwie strony. Może się okazać, że moja wiedza w
    innym miejscu może się dla kogoś okazać równie cenna.
    Ale moderator zawsze wie lepiej, prawda ?

    > Czyli co? Mam Cię za darmo nauczyć projektowania przetwornic, którego
    > sam się uczyłem latami?

    Oczywiście, że nie. Czasem jednak do rozwiązania problemu wystarcza o wiele
    mniej, niż przekazywanie
    swoje wieloletniej wiedzy. Czy akurat tak jest w typ przypadku - nie wiem.

    Ja znalazłem PI expert z Power Integrations, i to jest chyba dla mnie
    rozwiązanie.
    Dość prosto można sobie zaprojektować przetwornicę, w dodatku z użyciem
    elementów z Ferystera.
    Co prawda układy PI nie są najtańsze, ale w tym przypadku nie robi mi
    różnicy czy zasilacz będzie kosztował 10 czy 30 zł.
    Bardziej szkoda mi czasu, który musiałbym poświęcić na naukę n/t
    przetwornic, głównie dlatego, że w mojej praktyce
    mam z tym do czynienia rzadziej niż sporadycznie... A może nawet nie tyle mi
    szkoda, bo na naukę nigdy nie szkoda czasu,
    ile go po prostu nie mam.

    Tak czy owak, dzięki za sugestię dot. flybacka (sam powieniem na to wpaść
    pewnie, no ale jakoś nie wpadłem :)