    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
    Date: Thu, 8 Sep 2011 16:11:10 +0200

    > Mam obawy, że przy przebiciu z trakcji, to MOSFET wyparuje razem z
    > bezpiecznikiem. 10mm między końcówkami bezpiecznika może być za mało
    > na zgaszenie łuku, jak pójdzie po szkle po zewnętrznej stronie.

    Tak cały czas się zastanawiam nad tymi informacjami, które mam, i chyba źle
    zrozumiałem i źle wam opowiadam.
    Otóż, zasilacz zewnętrzny (w sensie - ten, z którego mam zasilać mój
    sterownik) jest zasilany faktycznie z trakcji tramwajowej.
    W trakcji jest napięcie stałe 600V. Zasilacz jest na napięcie max 900V.
    Podobno zaś zdarzają się przepięcia i wtedy czasem te zasilacze padają.
    Ale - one są imho izolowane, i te napięcia się nie przedostają dalej.

    Czyli, raczej nie powinno być sytuacji, że stałe napięcie kilkuset V trafi
    do mojego zasilacza.
    Raczej obawiam się jakichś bliżej nie sprecyzowanych "pików", które (być
    może) mogą się jakoś
    pojawić - ale może to jest moja fantazja ułańska...

    Natomiast realne jest zagrożenie, że zasilacz zewnętrzny zamiast dawać te
    24V padnie, i da np. 40V
    (co się czasem ponoć zdarza gdy w nim pada jakiś regulator do akumulatorów).
    De facto to jest jedno z życzeń - "Zrobić zasilacz działający od 20 do ponad
    40V".

    Zatem, idąc za radą RoMan'a najrozsądniejszym byłoby zrobienie przetwornicy
    izolowanej, która
    miałaby szeroki zakres napięć (te wspomniane 20-80V), no i być może
    wystarczy jakieś proste zabezpieczenie
    warystorem wywalające bezpiecznik.

    Ponieważ mam zero doświadczenia z flyback, poczytałem sobie o projektowaniu
    przetwornic np. z UC.
    ale niestety słabo to do mnie dociera (chyba wrodzona odporność niestety).

    Przykłady, które są najczęściej poruszane np. na elektrodzie zazwyczaj
    dotyczą zasilania z sieci 230V, więc mi to niespecjalnie pomaga.
    Posta z prośbą o pomoc "od podstaw" mi uroczy admin wywalił, z uwagą żebym
    sobie przejrzał forum. Jakbym tego nie robił
    cały wczorajszy dzień :)

    Czy nie ma prostego sposobu (dla takiego lamera, któremu to jest potrzebne
    raz na 2 lata) na obliczenie parametrów takiego
    zasilacza ? Np. jak webench dla nationala.