  • 1. Data: 2009-08-19 13:35:26
    Temat: przeskalowanie JPG-a - do Janka Muzykanta
    Od: "pietrek" <p...@g...pl>

    Czy zmniejszajac JPG-a z kompaktu celem poprawy jakosci obrazu
    uzywasz specjalnych narzedzi, czy wystarczy do tego np. IrfanView ?
    I czy gdy docelowo odbitka ma byc wykonana w labie, gdzie przykladowo
    uzywa sie 300dpi przy wydruku/naswietlaniu, lepszy efekt da przyciecie
    do rozmiaru obliczanego na podstawie formatu odbitki i owego 300dpi,
    czy tez resampling ze stalym stalym wspolczynnikiem (np 12MP -> 6/4/3MP) ?
    Dla ustalenia uwagi chodzi o A1100IS i odbitki 13x18cm.

  • 2. Data: 2009-08-19 14:00:07
    Temat: Re: przeskalowanie JPG-a - do Janka Muzykanta
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    pietrek pisze:
> [...]
    > czy tez resampling ze stalym stalym wspolczynnikiem (np 12MP -> 6/4/3MP) ?
    > Dla ustalenia uwagi chodzi o A1100IS i odbitki 13x18cm.

    He, nie musi być z dedykacją, ale dzięki ;)
    Można użyć wyłącznie irfanview i tamtejszego ostrzenia przy mocnym
    skalowaniu w dół np. na www. Ale zdjęcia wyostrzone ręcznie w szopie
    mogą być zauważalnie ładniejsze. Mogą, choć nie muszą.
    Co do labu - podobnie, ale nie tak jednoznacznie. Można zlecić to
    automatom w labie (źle na pewno nie zrobią), ale być może lepszy wynik
    będzie po przeskalowaniu do wymiarów i dpi deklarowanych i wyostrzeniu
    ręcznym. Tylko materiał musi temu sprostać - dużo drobnych szczegółów,
    nieporuszone zdjęcie itd.

    Teoria w praktyce to np. ten przykład:
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ostrzenie.png
    Po lewej przeskalowane i ostrzone ręcznie, po lewej symulacja jak mniej
    więcej robią to automaty (oglądać w 1:1, bo skalowanie przeglądarki
    wszystko popsuje).
    Choć przy konkretnych labach nie musi być akurat tak, to jest raczej
    symulacja raw kontra jpg z aparatu pod względem ostrzenia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-08-19 14:14:12
    Od: "pietrek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał(a):

    > http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ostrzenie.png
    > Po lewej przeskalowane i ostrzone ręcznie, po lewej symulacja jak mniej
    > więcej robią to automaty

    Jeszcze raz prosze, co po lewej a co po prawej ?

    Dzieki za odpowiedz.

  • 4. Data: 2009-08-19 14:17:35
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    pietrek wrote:
> [...]
    > czy tez resampling ze stalym stalym wspolczynnikiem (np 12MP -> 6/4/3MP) ?
    > Dla ustalenia uwagi chodzi o A1100IS i odbitki 13x18cm.

    Do skalowania obrazów w dół, proponuję bezpłatny program SNS-Resizer,
    własnego autorstwa.
    Program posiada wbudowany autorski algorytm ostrzenia, który jest
    zdecydowanie lepszy od filtru Unsharp Mask.
    http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&id=2985&SNSRe
    sizer

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 5. Data: 2009-08-19 14:18:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    pietrek pisze:

    > Jeszcze raz prosze, co po lewej a co po prawej ?

    Z lewej ''hand made'', z prawej automat (sorry za pokręcenie).
    Bywa, że niektórzy wolą takie jak z prawej, nie świadczy to o niczym złym :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /być dziś trendy to nie być trendy dlatego mój dentysta jest szczerbaty/

  • 6. Data: 2009-08-19 14:39:45
    Od: "pietrek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Sebastian Nibisz <e...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > własnego autorstwa.
    > Program posiada wbudowany autorski algorytm ostrzenia, który jest
    > zdecydowanie lepszy od filtru Unsharp Mask.

    Dzieki, sprobuje. Ostrzenie w Irfanie jest IMO zbyt mocne, natomiast
    w szopie (USM czy Smart Sharpen) zwykle mam watpliwosci, czy dane ustawienia
    sa optymalne - tzn. czy nie mozna by podciagnac jeszcze troche bez szkody
    dla obrazu na wydruku.

  • 7. Data: 2009-08-19 15:28:00
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Janko Muzykant wrote:
> [...]
    > Choć przy konkretnych labach nie musi być akurat tak, to jest raczej
    > symulacja raw kontra jpg z aparatu pod względem ostrzenia.

    A co po prawej?

    pzdr
    Tmek

  • 8. Data: 2009-08-19 15:57:53
    Od: Jurekk <j...@O...pl>

    > A co po prawej?

    masz ostrzenie ręczne, Janek z rozpędu sieeeee rozpisał na lewoooooo ;)

  • 9. Data: 2009-08-19 17:28:56
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jurekk pisze:

    > masz ostrzenie ręczne, Janek z rozpędu sieeeee rozpisał na lewoooooo ;)

    Odwrotnie!
    Z lewej ręcznie, z prawej automat.
    Ożesz, raz się źle napisze i zostaje do końca świata :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /90% ludzi nie powie nigdy nikomu tego, o czym myśli przez 90% czasu/

  • 10. Data: 2009-08-19 19:28:03
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 19.08.2009, o godzinie 16.17.35, na pl.rec.foto.cyfrowa, Sebastian
    Nibisz napisał(a):

> [...]
    > własnego autorstwa.
    > Program posiada wbudowany autorski algorytm ostrzenia, który jest
    > zdecydowanie lepszy od filtru Unsharp Mask.

    Bardzo fajny.
    Gdyby jeszcze był wybór czcionki, formatu daty i godziny oraz dokładniejsze
    usadawianie napisu byłoby rewelacyjnie. Ale i tak jest świetnie. Dzięki, bo
    na pewno będę używał. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*